Toon posts:

Maxtor 160GB crash na 1,5 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na 1,5 jaar doet mijn Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA/133 HDD vreemd. Als de harde schijf aan de voeding hangt, gaat de pc aan voor 1 à 5 seconden (dat varieert) en gaat dan uit (de voeding moet dan aan en uit worden gezet voor ik weer een poging kan wagen). Af en toe start de pc helemaal op. De data is nóg niet verloren dus...

Ik vraag me af waar dit aan kan liggen. Voor ik er een nieuwe schijf indruk en het weer misgaat...

• maxmaxmax
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
mijn ervaring: een en al ellende met die maxtorschijven, je kun het beste een andere schijf kopen en snel een image maken van je huidige nu ie het nog doet. probeer anders eens de schijf in een andere computer te stoppen en 'm met s.m.a.r.t. uit te lezen. dit geeft je heel veel info over de status van je schijf.
Ik heb zelf ook al gehad dat de schijf zelf geen fouten aangaf waar wel degelijk kapot aan het gaan was.

Verwijderd

Ik heb in nog geen anderhalf jaar tijd al drie maxtor-schijven versleten... wat je iig kunt proberen is om wat molex-stekkers om te steken. Vooralsnog lijkt dat bij mijn laatste schijf (op andere molex-en begon 'ie te tikken) te helpen. Probeer wel op tijd je data te backuppen.

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik zou eerst eens naar de voeding kijken. Probeer van iemand een voeding te lenen en kijk of de problemen zich dan nog voordoen. (of koop een voeding, probeer het uit, en breng de voeding terug met de melding dat de kleur je niet aanstaat)

Het kan namelijk zijn dat een van je voltages niet meer goed werkt of je voeding gewoon helemaal gaar aan het worden is. Niet ongewoon dat een voeding niet opeens stuk gaat, maar dat er "rare" klachten plaatsvinden. Gingen die dingen maar in een keer stuk, dan wist je tenminste nog waar het aan lag.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
Word je HDD gekoelt of niet?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Nee werd 'ie niet. Dat is dus wel handig?

En ik heb inmiddels een nieuwe HDD gekocht en alle data is gebackupt (duurde maarliefst 20 uur voor 140 gig :Z) Maar ik zal de oude hardeschijf nog eens aan een andere voeding hangen. Alhoewel ik denk dat ie echt kaduuk is. Hij maakte bij het backuppen af en toe rare geluiden namelijk.

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
heb je niet toevallig een brakke voeding?

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
exempt schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:44:
heb je niet toevallig een brakke voeding?
Met de nieuwe HDD is opstarten geen enkel probleem. Maar ik zal, zoals gezegd, mijn oude HDD eens aansluiten op een andere computer.

Verwijderd

maxmaxmax schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:15:
mijn ervaring: een en al ellende met die maxtorschijven
Geneuzel, Maxtor schijven zijn gewoon goed, gebruik al 10 jaar lang probleemloos Maxtorschijven. Het heeft meer te maken met koeling, slechte airflow, type voeding of mobo te maken dat harde schijven stuk gaan. Zo heeft Seagate en WD ook zijn uitval percentage, maar ik wijt dat meer aan de gebruiker zelf dan het merk ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Neem dit eens door :) Op het moment is het wel van belang om te weten wat je volledige systeemspecificaties zijn en dan met name de voeding, moederbord, CPU, videokaart. Vermeld zowel de merk als type!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 15:19
Ook hier hele slechte ervaringen met maxtor schijven. Ik heb altijd een eigen automatiserings bedrijf gehad en daar stierven de Diamondmaxjes bij de bosjes. Nu werk ik in een computerwinkel waar soms na 2 weken de maxtor's al weer terugkomen. Over de afgelopen 2 maanden denk ik dat we 10~15% uitval hebben gehad op alle maxtor schijven (over een stuk of 200). Daarnaast 1 defecte WD 80gig (van de 50) en geen enkele defecte Seagate of Samsung (van de totaal ongeveer 50).

Ik ben nu aan het beslissen welk merk we op gaan overstappen, want ik kan niet aankomen bij klanten die na 2 weken alweer terug naar de winkel moeten met hun nieuwe PC omdat hun harddisk al stuk gegaan is.

Ik heb heel wat harde schijven onder handen gehad en alhoewel maxtor altijd redelijk betrouwbare spullen heeft gehad. Is het in mijn ogen eigenlijk fout gegaan toen ze Quantum overnamen (die ten tijde een erg slechte budget lijn schijven had). Sindsdien is de kwaliteit jaarlijks teruggelopen en ik begrijp niet waarom. Klanten betalen liever 20 euro meer voor een harddisk die niet na 2 weken al stuk gaat.

Mooiste was dat ik 3 exact dezelfde systemen (P4 2.8GHz/P4C800/H600B/512MB etc.) met allemaal een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB. Die allemaal rondom dezelfde tijd kapot zijn gegaan net voordat de garantietermijn verlopen was (voor de klanten) voor mij vielen ze echter bij Maxtor net wel buiten de garantie. Dus ik kon 3x een 160gig harddisk dokken met dank aan Maxtor. Moet dit allemaal dan maar berusten op toeval ? of blijft maxtor gewoon inferieure kwaliteit harddisks op de markt dumpen.

In mijn eigen systeem zit nu een Samsung 160GB een WD Raptor 37GB en een Maxtor DM10 200GB. Daar heb ik eerst de firmware van moeten flashen om hem goed werkend te krijgen, maar hij loopt nu goed.

[ Voor 7% gewijzigd door KaMiKaZe op 07-01-2006 12:24 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

TS zat niet te wachten op rants waarom Maxtor zo vurschrikkuluk slecht is, neem ik aan. Hij wil weten wat het probleem met zijn schijf kan zijn en wat hij moet onderzoeken of doen om te voorkomen dat een volgende schijf weer stuk gaat. Maar toch kan ik niet laten het erop in te gaan. Als jij veel Maxtor-schrijven terugkrijgt, heb je dan ook gekeken van welke mensen die terugkomen? Ik kan me zo voorstellen dat wat meer hardware-enthousiaste gebruikers meer zorg voor hun schijven betrachten, bijv. door HD-coolers en dergelijke, terwijl ik bij veel 'huisvader'-computers vaak genoeg heb gezien dat schijven loshingen, of - erger nog - met de bovenkant stijf tegen een afsluitende wand waren aangeschroefd.

Als meer Maxtor schijven terugkomen dan loont het de moeite dat eerst te onderzoeken: welke gebruikers kopen Maxtor, wat is hun gebruikspatroon, wat waren de klachten toen ze terugkwamen, hoe zijn ze ingebouwd geweest? Ik geef toe, het is aanlokkelijk 'ik krijg meer Maxtor-schijven dan andere terug, dus moet Maxtor wel slecht zijn' maar een logische onderbouwing scheidt een tendentieuze opmerking van een serieuze.

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 12:48:
TS zat niet te wachten op rants waarom Maxtor zo vurschrikkuluk slecht is, neem ik aan. Hij wil weten wat het probleem met zijn schijf kan zijn en wat hij moet onderzoeken of doen om te voorkomen dat een volgende schijf weer stuk gaat. Maar toch kan ik niet laten het erop in te gaan. Als jij veel Maxtor-schrijven terugkrijgt, heb je dan ook gekeken van welke mensen die terugkomen? Ik kan me zo voorstellen dat wat meer hardware-enthousiaste gebruikers meer zorg voor hun schijven betrachten, bijv. door HD-coolers en dergelijke, terwijl ik bij veel 'huisvader'-computers vaak genoeg heb gezien dat schijven loshingen, of - erger nog - met de bovenkant stijf tegen een afsluitende wand waren aangeschroefd.

Als meer Maxtor schijven terugkomen dan loont het de moeite dat eerst te onderzoeken: welke gebruikers kopen Maxtor, wat is hun gebruikspatroon, wat waren de klachten toen ze terugkwamen, hoe zijn ze ingebouwd geweest? Ik geef toe, het is aanlokkelijk 'ik krijg meer Maxtor-schijven dan andere terug, dus moet Maxtor wel slecht zijn' maar een logische onderbouwing scheidt een tendentieuze opmerking van een serieuze.
Mijn verhaal is geen rant (ik kom met feitelijke informatie en gebruikservaringen) is dat verboden om te melden ?. Ik vind dat de betrouwbaarheid van de maxtor harddisks gewoon niet voldoende is.
Ik schets een aantal voorbeelden (waaronder die 3 pc's die bij 3 verschillende particulieren staan)
Daarnaast was het een reactie op Parabellum die claimt dat als 1 gebruiker jarenlang zonder problemen maxtor's gebruikt alles wel goed moet zijn. Door de jaren heen is het merendeel van de harddisks in mijn systemen van Maxtor geweest. Daar heb ik 7 kapotte gehad van de totaal zo'n 70 maxtor's die ik in mijn bezit heb gehad (privé gezien). Ik heb veel kapotte seagate's gehad, ook een paar wd's en IBM/Hitachi heeft ook een aantal schijven van bedenkelijke kwaliteit op de markt gezet. Nu mogen we anno 2006 toch wel verwachten dat schijven iets betrouwbaarder zijn geworden. Als je in een computerwinkel of automatiseringsbedrijf werkt waar veel verschillende harddisks verhandeld worden. Dan heb je denk ik een iets beter beeld dan de thuisgebruiker over de gemiddelde betrouwbaarheid van een bepaald merk. Als je me niet gelooft dan zal ik je de RMA lijst van de teruggestuurde hardware eens laten zien. Die voor een goede 50% bevolkt wordt door maxtor harde schijven. Tussen alle hardware die we terug moeten sturen.

Denk je nou echt dat ik nog meer tijd dat ik al kwijt ben aan het vervangen en terugsturen van die schijven erin ga stoppen om een onderzoek te gaan doen hoe al die schijven gebruikt worden.
Maxtor vraagt dat zelf ook niet. Garantie of geen garantie. En dan nog, waarom zou ik zo'n onderzoek gaan doen als andere schijven in dezelfde omstandigheden wel gewoon goed werken.

De PC's waar deze harde schijven in gebruikt worden zijn samengesteld uit kwaliteitsonderdelen, geen goedkope b-merk kasten en voeding met slechte airflow oid. Ik loop zelf ook al een jaar of 11 mee in automatiseringsland. En andere merken geven gewoon beduidend minder problemen. En dan kun je wel beginnen over HD cooling, al deze schijven blijven ruim onder de door maxtor gestelde bedrijfstemperatuur van 55c en 99% van deze schijven door ons worden ingebouwd. Ik heb ook nog nooit een kast gezien die echte thermische problemen had (op wat doorgebrande vga koelers op aopen kaarten na dan).

Daarnaast heb ik nog een stuk of 150 firewalls/mailservers uitstaan, zelfbouw met 2,5" hitachi's erin en die dingen loeien al jaren door op 50-55c in een passief gekoeld systeem, gelukkig maakte maxtor te tijde dat ik dat spul heb weggezet geen 2,5" schijven zeg.

Dan heb ik dus last van het volgende:

- Ontevreden klanten vanwege verloren gegane data en minder vertrouwen
- Kost tijd om te servicen
- Kost geld

Het is ook al bekend dat bijvoorbeeld de Maxline III series uit betere onderdelen bestaan dan de "normale" schijven. En inderdaad heb ik nog geen enkele defecte harddisk gehad uit deze serie, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan vast. Waarom gebruiken ze niet standaard deze goede materialen in elke harddisk ? natuurlijk moet er geconcurreerd worden op prijs met andere producenten. Helaas betekent concurrentie en hogere winstmarges vaak dat er op de kwaliteit beknibbeld wordt. En ik heb het idee dat dat met Maxtor hoe langer hoe erger wordt.

Dit zijn mijn ervaringen, ik val helemaal niemand aan, en als jij Maxtor wel een top merk vind dan is dat geheel aan jou en moet je helemaal zelf weten wat je in je pc doet.

Ik als adviseur voor mijn klanten kan op grond ervaringsverleden met deze harde schijven beter opteren voor een ander merk.

• KaMiKaZe
nieuws: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate

Sorry maar ik kon het niet laten, dit bevestigt toch mijn verhaal :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ik heb 2 van die dingen gehad, en ze zijn bij mij allebij binnen 1.5 jaar kapot gegaan, dus ben verbaast dat de jouwe het zo lang uithoud ;)

laatste heb ik 3 maanden terug opgestuurd, en heb ik een 250gig voor terug gehad. blijkbaar waren er zoveel mensen die hun 160gig ingeleverd hadden dat de 'reservevoorraad' op was ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik heb vanaf me zelf gekocht pc, praat over 7 jaar terug, alleen maar Maxtors gehad, weet niet wat het probleem is bij jullie.

Hier draaien ze gewoon perfect, me eerste disk (Quantum Sirroco 2.5GB), was van Maxtor toch? draait nog perfect.

Verder heb ik nog liggen van Maxtor

4x DM9 120GB ATA-133
6x DM10 200GB S-ATA/150
1x MaxLine III 300GB S-ATA/150
1x Fireball 30GB ATA-100/133
1x Fireball 20GB ATA-100/133

Alle schijven werken nog perfect

Bij mij is het probleem juist bij Seagate, had tijd geleden 3 compleet nieuwe HD's gekregen. Seagate 5400RPM's op ATA-100 geloof ik. Allemaal 80GB. Van de 3 leeft er nu nog maar 1.

Oh ja en me Quantum 540MB (ja MB) HD draait nog steeds haha

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Van de FP: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate.

Niet dat dat mijn ervaring is. Tot nog toe hebben al mijn Maxtors het probleemloos gedaan (een 80GB en 120GB disk draaien sinds 2001 en 2002 al 24 uur per dag en ik heb nog wat oudere 4GB disken liggen) terwijl ik in het verleden 3 Seagates RMA heb moeten sturen.

Signatures zijn voor boomers.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 12:14

dotcode

///\00/\\

Als ik het zo leest kan het best zijn dat de voeding of geen koeling de oorzaak is. Een nieuwe schijf werkt dan wel maar gaat net zo snel kaduk als je oude. Kijk die dingen eens na voordat je de nieuwe schijf gaat gebruiken anders zitten we hier over een jaar weer.
Je kan makelijk het merk de schuld geven, maar het is beter voor je data om de oorzaak te vinden.
Ik zeg hiermee niet dat het niet aan je schijf kon liggen, die kon natuurlijk ook gewoon slecht zijn.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 13:28

SeatRider

Hips don't lie

The Conman schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 03:24:
Hier draaien ze gewoon perfect, me eerste disk (Quantum Sirroco 2.5GB), was van Maxtor toch?
Nee, Quantum is van Quantum. :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
KaMiKaZe schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 12:19:
Ook hier hele slechte ervaringen met maxtor schijven. Ik heb altijd een eigen automatiserings bedrijf gehad en daar stierven de Diamondmaxjes bij de bosjes. Nu werk ik in een computerwinkel waar soms na 2 weken de maxtor's al weer terugkomen. Over de afgelopen 2 maanden denk ik dat we 10~15% uitval hebben gehad op alle maxtor schijven (over een stuk of 200). Daarnaast 1 defecte WD 80gig (van de 50) en geen enkele defecte Seagate of Samsung (van de totaal ongeveer 50).

Ik ben nu aan het beslissen welk merk we op gaan overstappen, want ik kan niet aankomen bij klanten die na 2 weken alweer terug naar de winkel moeten met hun nieuwe PC omdat hun harddisk al stuk gegaan is.

Ik heb heel wat harde schijven onder handen gehad en alhoewel maxtor altijd redelijk betrouwbare spullen heeft gehad. Is het in mijn ogen eigenlijk fout gegaan toen ze Quantum overnamen (die ten tijde een erg slechte budget lijn schijven had). Sindsdien is de kwaliteit jaarlijks teruggelopen en ik begrijp niet waarom. Klanten betalen liever 20 euro meer voor een harddisk die niet na 2 weken al stuk gaat.

Mooiste was dat ik 3 exact dezelfde systemen (P4 2.8GHz/P4C800/H600B/512MB etc.) met allemaal een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB. Die allemaal rondom dezelfde tijd kapot zijn gegaan net voordat de garantietermijn verlopen was (voor de klanten) voor mij vielen ze echter bij Maxtor net wel buiten de garantie. Dus ik kon 3x een 160gig harddisk dokken met dank aan Maxtor. Moet dit allemaal dan maar berusten op toeval ? of blijft maxtor gewoon inferieure kwaliteit harddisks op de markt dumpen.

In mijn eigen systeem zit nu een Samsung 160GB een WD Raptor 37GB en een Maxtor DM10 200GB. Daar heb ik eerst de firmware van moeten flashen om hem goed werkend te krijgen, maar hij loopt nu goed.
Als jij je klanten meer dan 3 jaar garantie geeft 8)7, na 3 jaar kun je wel verwachten dat er iets stuk gaat..
Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA/SATA and DiamondMax Plus ATA /SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Mijn Maxtor begaf het ook, een paar maanden geleden Maxtor 80 GB ineens herkend als calypso. Was nog geen jaar oud, kreeg er wel een snellere en grotere schijf voor terug, 120 GB met 8 MB cache t.o.v. 80 GB met 2 MB cache.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemJanJansen op 24-01-2006 08:38 ]

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 13:12
VisaRider schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:28:
[...]

Nee, Quantum is van Quantum. :S
Niet meer dus, Quantum is nu van Maxtor ;)

Verwijderd

Ik denk zelf dat het vaak aan de koeling ligt. Bij die goedkope standaard pc kasten is de 3,5" drive bay niet fatsoenlijk tekoelen. Prop je in zo'n kast 2hd's dan zitten de hd's zo gesandwiched, dat het wel mis moet gaan. Bij oa Aopen budget kasten van ca 45e. De looks ervan zijn wel goed, maar het interrieur :/

Heb zelf momenteel 2 DM10's 200GB, 1 DM9 200 GB en 1 120 GB ingebruik. 24/7
Afgezien van 1 DM10 die doa was nog geen problemen mee ondervonden.

zoekt een stukje hout en klopt snel af

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
KaMiKaZe schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 12:19:

Ik zou de Samsung spinpoint serie eens gaan bekijken als ik jou was. Ze zijn een stuk stiller en worden bovendien een stuk minder warm. De prijs is ook erg gunstig. En zoveel langzamer zijn ze niet. Ook heb ik nog geen mensen over uitval horen spreken!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
ToFast schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:54:
[...]

Ik zou de Samsung spinpoint serie eens gaan bekijken als ik jou was. Ze zijn een stuk stiller en worden bovendien een stuk minder warm. De prijs is ook erg gunstig. En zoveel langzamer zijn ze niet. Ook heb ik nog geen mensen over uitval horen spreken!
Zojuist 2x Samsung Spinpoint P120 250GB S-ATA II 8MB besteld voor 99 euries per stuk :)
Wil me schijven in me pc en NAS vervangen met samsungs aangezien deze allemaal in me kamer staat en toch hoorbaar geluid maken.

• KaMiKaZe
Samsung geniet momenteel ook mijn voorkeur. Ik heb er nog niet zo veel verkocht maar nog geen enkele uitvaller :)

Pagina: 1