Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 12:48:
TS zat niet te wachten op rants waarom Maxtor zo vurschrikkuluk slecht is, neem ik aan. Hij wil weten wat het probleem met zijn schijf kan zijn en wat hij moet onderzoeken of doen om te voorkomen dat een volgende schijf weer stuk gaat. Maar toch kan ik niet laten het erop in te gaan. Als jij veel Maxtor-schrijven terugkrijgt, heb je dan ook gekeken van welke mensen die terugkomen? Ik kan me zo voorstellen dat wat meer hardware-enthousiaste gebruikers meer zorg voor hun schijven betrachten, bijv. door HD-coolers en dergelijke, terwijl ik bij veel 'huisvader'-computers vaak genoeg heb gezien dat schijven loshingen, of - erger nog - met de bovenkant stijf tegen een afsluitende wand waren aangeschroefd.
Als meer Maxtor schijven terugkomen dan loont het de moeite dat eerst te onderzoeken: welke gebruikers kopen Maxtor, wat is hun gebruikspatroon, wat waren de klachten toen ze terugkwamen, hoe zijn ze ingebouwd geweest? Ik geef toe, het is aanlokkelijk 'ik krijg meer Maxtor-schijven dan andere terug, dus moet Maxtor wel slecht zijn' maar een logische onderbouwing scheidt een tendentieuze opmerking van een serieuze.
Mijn verhaal is geen rant (ik kom met feitelijke informatie en gebruikservaringen) is dat verboden om te melden ?. Ik vind dat de betrouwbaarheid van de maxtor harddisks gewoon niet voldoende is.
Ik schets een aantal voorbeelden (waaronder die 3 pc's die bij 3 verschillende particulieren staan)
Daarnaast was het een reactie op Parabellum die claimt dat als 1 gebruiker jarenlang zonder problemen maxtor's gebruikt alles wel goed moet zijn. Door de jaren heen is het merendeel van de harddisks in mijn systemen van Maxtor geweest. Daar heb ik 7 kapotte gehad van de totaal zo'n 70 maxtor's die ik in mijn bezit heb gehad (privé gezien). Ik heb veel kapotte seagate's gehad, ook een paar wd's en IBM/Hitachi heeft ook een aantal schijven van bedenkelijke kwaliteit op de markt gezet. Nu mogen we anno 2006 toch wel verwachten dat schijven iets betrouwbaarder zijn geworden. Als je in een computerwinkel of automatiseringsbedrijf werkt waar veel verschillende harddisks verhandeld worden. Dan heb je denk ik een iets beter beeld dan de thuisgebruiker over de gemiddelde betrouwbaarheid van een bepaald merk. Als je me niet gelooft dan zal ik je de RMA lijst van de teruggestuurde hardware eens laten zien. Die voor een goede 50% bevolkt wordt door maxtor harde schijven. Tussen alle hardware die we terug moeten sturen.
Denk je nou echt dat ik nog meer tijd dat ik al kwijt ben aan het vervangen en terugsturen van die schijven erin ga stoppen om een onderzoek te gaan doen hoe al die schijven gebruikt worden.
Maxtor vraagt dat zelf ook niet. Garantie of geen garantie. En dan nog, waarom zou ik zo'n onderzoek gaan doen als andere schijven in dezelfde omstandigheden wel gewoon goed werken.
De PC's waar deze harde schijven in gebruikt worden zijn samengesteld uit kwaliteitsonderdelen, geen goedkope b-merk kasten en voeding met slechte airflow oid. Ik loop zelf ook al een jaar of 11 mee in automatiseringsland. En andere merken geven gewoon beduidend minder problemen. En dan kun je wel beginnen over HD cooling, al deze schijven blijven ruim onder de door maxtor gestelde bedrijfstemperatuur van 55c en 99% van deze schijven door ons worden ingebouwd. Ik heb ook nog nooit een kast gezien die echte thermische problemen had (op wat doorgebrande vga koelers op aopen kaarten na dan).
Daarnaast heb ik nog een stuk of 150 firewalls/mailservers uitstaan, zelfbouw met 2,5" hitachi's erin en die dingen loeien al jaren door op 50-55c in een passief gekoeld systeem, gelukkig maakte maxtor te tijde dat ik dat spul heb weggezet geen 2,5" schijven zeg.
Dan heb ik dus last van het volgende:
- Ontevreden klanten vanwege verloren gegane data en minder vertrouwen
- Kost tijd om te servicen
- Kost geld
Het is ook al bekend dat bijvoorbeeld de Maxline III series uit betere onderdelen bestaan dan de "normale" schijven. En inderdaad heb ik nog geen enkele defecte harddisk gehad uit deze serie, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan vast. Waarom gebruiken ze niet standaard deze goede materialen in elke harddisk ? natuurlijk moet er geconcurreerd worden op prijs met andere producenten. Helaas betekent concurrentie en hogere winstmarges vaak dat er op de kwaliteit beknibbeld wordt. En ik heb het idee dat dat met Maxtor hoe langer hoe erger wordt.
Dit zijn mijn ervaringen, ik val helemaal niemand aan, en als jij Maxtor wel een top merk vind dan is dat geheel aan jou en moet je helemaal zelf weten wat je in je pc doet.
Ik als adviseur voor mijn klanten kan op grond ervaringsverleden met deze harde schijven beter opteren voor een ander merk.
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.