[SBS 2003] Printer werkt niet mee

Pagina: 1
Acties:

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Afgelopen week heb ik een SBS 2003 geinstalleerd, maar ik blijf nu zitten met een lastig probleem. 1 van de beide laserprinters wil niet "meewerken". Het gaat hier om een Ricoh Aficio FX16 (de bijgeleverde driver noemt het een Printer Driver Type 101). De werkende laserprinter betreft een HP Laserjet 1000. Alles heeft hiervoor een anderhalf jaar goed gewerkt op een XP installatie (zelfde hardware).

Nu het probleem: Na het installeren werkte aanvankelijk alles prima, maar na het hernoemen van de printer naar een meer logische naam kon niemand niet printen, dus iedereen opnieuw inloggen en evt printer opnieuw toevoegen (dit hoor automatisch te gaan bij ActiveDirectory?). Er werden een aantal printjes naar de printer gestuurd, maar toen ging er iets fout en moest een document uit de wachtrij worden verwijdert, vanaf dat moment wilde de printer niks meer. Het document in de wachtrij bleef de status "bezig met verwijderen" houden en er gebeurde NIKS. Na heel wat reboots en driver installaties (wel telkens dezelfde driver) ging de printer weer werken. Ik heb het systeempje vervolgens meteen met rust gelaten in de hoop dat alles goed bleef.... Maar nu, ik wordt vanochtend opgebeld - ja de printer doet het niet. --> Weer hetzelfde, printer reageert weer nergens op!

Hieronder nog een tweetal screenshots, misschien dat dit het een en ander verduidelijkt.

De wachtrij:
Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/afmitech/wachtrij.JPG

Geavanceerde settings:
Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/afmitech/advanced.JPG

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Sowieso kun je documenten die vast steken in je wachtrij er over het algemeen uithalen door op de server achtereenvolgens:
code:
1
2
net stop spooler
net start spooler

uit te voeren.

Is er op de site van de fabrikant niets te vinden? Is de driver er wel één voor Windows 2003? Heb je al een nieuwe driver geprobeerd te downloaden?

Edit:
Ik vind deze pagina, maar daar staat geen 2003 driver op. Probeer die voor XP eens?

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 03-01-2006 14:44 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

CodeCaster schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:42:
code:
1
2
net stop spooler
net start spooler
Bij Services de spooler herstarten op de server is meer praktisch :)

• b19a
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:42:
Sowieso kun je documenten die vast steken in je wachtrij er over het algemeen uithalen door op de server achtereenvolgens:
code:
1
2
net stop spooler
net start spooler

uit te voeren.

Is er op de site van de fabrikant niets te vinden? Is de driver er wel één voor Windows 2003? Heb je al een nieuwe driver geprobeerd te downloaden?

Edit:
Ik vind deze pagina, maar daar staat geen 2003 driver op. Probeer die voor XP eens?
Het herstarten van de Printer Spooler heb ik eerder eens uitgevoerd, en dat was toen het begin van veel ellende:
- beide printers verdwenen uit "Printers & faxapparaten", ik moest de pc herstarten om ze terug te krijgen
- de probleem-printer wilde nog steeds niet goed verbinding maken (zoals in de SP beschreven)

Ik gebruik momenteel de drivers voor Windows XP, zou dit het probleem dan misschien zijn? Kan ik dan eventueel ook andere drivers (andere printers) gaan gebruiken?

Update
Na een e-mailtje naar Ricoh is er telefonisch contact met mij opgenomen. De meneer wist mij te vertellen dat deze printer inderdaad niet zomaar in een netwerk kan worden ingezet. Waarom XP dan wel deze printer over het netwerk kon delen is mij dan echter onbekend. De supportafdeling zou het probleem nader onderzoeken en nemen vandaag of morgen weer contact met me op.

Update 2
Officieel wordt deze printer niet ondersteund voor Windows 2003, en daarom kan de supportafdeling mij ook geen sluitende oplossing bieden. Wel was men bij Ricoh Europe zo aardig om mij toch te helpen en het probleem weer tijdelijk op te lossen. Printer Spooler stoppen, even wachten en dan opnieuw starten. USB kabel erin en eruit en dan werkt het weer een tijdje.

[ Voor 27% gewijzigd door b19a op 03-01-2006 17:17 ]

• b19a
  • Niet online
Opnieuw problemen
De printer lijkt willekeurig in documenten te stikken. Het gebeurt zo 1x per dag en het gebeurt elke keer weer bij een andere gebruiker. Hier weer zo'n gestikte wachtrij:
Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/afmitech/printer01.JPG

Het valt mij op dat documenten altijd zijn verzonden naar de printer (xx van yy kb, zie kader). Ik heb de printer inmiddels ingesteld op "Printen zodra de laatste pagina in de wachtrij is geplaatst", maar ook dat biedt geen soelaas.

• b19a
  • Niet online
*kickje

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Printerdriver niet voor 2003 gemaakt > You're on your own.

Helaas is dat met 2003 iets kritischer.
Heeft het eventueel zin om een win2k doosje neer te zetten als dedicated printserver en daar die Ricoh aan te hangen?
Dan weet je in ieder geval dat je geen driverprobleem hebt wat je hele printsysteem om zeep kan helpen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je hebt je antwoord toch al?
Update 2
Officieel wordt deze printer niet ondersteund voor Windows 2003, en daarom kan de supportafdeling mij ook geen sluitende oplossing bieden.
Waarom verder klooien met hardware die toch niet goed gaat werken onder windows 2003?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:04

SpamLame

niks

Snap wel dat je eea aan de praat wilt hebben, maar waarom geen nieuwe printer die
zijn eigen printserver heeft of op zijn minst wel gesupport voor w2k3.
Denk dat er aan uren al zoveel verspijkerd zijn dat aanschaf wel gerechtvaardigd is.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, in dit geval zou je kunnen overwegen een van je afgevoerde PCtjes te voorzien van win2k pro en daar de printer aan te hangen... is een relatief low-cost oplossing.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• b19a
  • Niet online
Extra servertje is geen optie, een nieuwe printer liever ook niet natuurlijk... Ondersteuning voor win2003 zal er dus wel niet in gaan zitten, helaas.

Iemand ervaringen met die goedkope printservertjes van (bijvoorbeeld) sweex, zodat ik de printer hieraan vastknoop?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet aan beginnen als het een USB printer is.

USB printers zijn Evil. *]

LVT (leuk voor thuis) maar in een bedrijfsomgeving wil je ethernet printserver, liefst ingebouwd.

*]

enige uitleg is wel vereist geloof ik:

Drivers voor een printer die via USB moet werken handelen een aantal functies af over die poort waarbij de drivers er vanuit gaan dat de PC een host is (host-based printerdrivers?)

Ga je daar een USB switch bijvoorbeeld tussen hangen of een $random USB printserver loop je het risico dat je die communicatie verstoort en je hetzelfde resultaat houdt : een niet goed werkende printer.

[ Voor 57% gewijzigd door alt-92 op 15-01-2006 20:21 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BoukeHaarsma schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:58:
Extra servertje is geen optie, een nieuwe printer liever ook niet natuurlijk... Ondersteuning voor win2003 zal er dus wel niet in gaan zitten, helaas.

Iemand ervaringen met die goedkope printservertjes van (bijvoorbeeld) sweex, zodat ik de printer hieraan vastknoop?
goedkope printservers van sweex moet je niet willen in je bedrijfsomgeving neem dan een usb jetdirect van HP, kost wel wat meer (rond de 150 euro)maar dan heb je tenminste een profi ding wat altijd werkt.

next time: neem een printer met ethernet onboard (of parallel) hostbased printers zijn })

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1