Toon posts:

Compaq integrated ethernet niet te installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik maak voor een arme familie hun pc weer in orde, het was een compaq vol met gare XP-installaties.
Om precies te zijn de Compaq presario 6143EA desktop pc pentium 1800 mhz, met integrated audio/video/lan.

Ik heb er GEEN cd's van compaq bij en installeer gewoon winXP prof. en ben gisteren ruim 2 uur bezig geweest om de ethernet controller aan de praat te krijgen. Helaas niet gelukt, google/compaq support site.

Nergens is de ethernet controller driver te vinden, ik kan zelf nergens vinden wat voor een lan-chip er uberhaupt inzit. Ook met een zaklamp alle chipjes lezen op het moederbod werkt niet.

Al het andere doet het prima (audio/video/usb) inmiddels ben ik het zat.

Die drivers heb ik van de compaq site geplukt: allemaal in orde, alleen die ethernet controller blijft onbekend in "apparaatbeheer". Ik vermoed dat er een realtek inzit. Maar na het installeren daarvan komt telkens de melding:

winxp is gestopt met het onderhoud op uw realteak 8139/xxx/xxx ethernetcontroller.

Vervolgens is hij NIET geinstalleerd.

Weet iemnd welke lanchip er in een compaq presario 6143ea zit of hoe ik deze geinstalleerd krijg? (ik heb alle 4 beschikbare versies voor realtek nicjes getracht te installeren, en telkens netjes verwijderd wanneer deze niet werkt en ik de volgende ging proberen)

Ook de bios heb ik helemaal nagelopen en default gezet, hij is niet uitgeschakeld etc.

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Met een programma like Sisoft Sandra of Everest kun je zo zien wat voor ethernetcontroller er op je moederbord is gebakken. Suc6

Verwijderd

Ik kan het met google ook zo gauw niet vinden wat er op zou moeten zitten. Is het niet minder moeite om even een nieuw netwerkkaartje te kopen a 20 euro ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ziet sandra of everest dat ook als de drivers niet werken?? Oke dat moet lukken dan als ik weer thuis ben.

Verder heb ik nog een goedkoop nicje liggen, maar ik doe alles al gratis en laat ik ze liever niet moeilijk doen met een ander mac-adres omdat ze chello kabelinternet hebben.

Dat integrated ding moet toch gewoon werken :X ik heb me suf gegoogled om erachter te komen......

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 22:54
- Download het Bâshrat the Sneaky's driverpack via http://www.driverpacks.ne...rPacks/DriverPack_LAN.htm (bevat zo'n beetje alle NIC drivers voor XP)
- Pak de hele bende uit en brand het op CD
- Laat Windows zelf zoeken naar een driver en hij zal de juiste driver vinden op zojuist gebrande CD

edit: typo

[ Voor 7% gewijzigd door mo3lla op 03-01-2006 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt beter, ik kan in elk geval even verder modderen als ik thuis ben.

Ik begin denk ik met sandra of everest om te kijken wat er nou opzit, als ik dan niet verder kom dan knal ik die Sneaky driverpack er ook op los.

Bedankt voor deze praktische tips tot zover! :9

Verwijderd

Topicstarter
Het is een intel ethernet 10/100 controller! Eindelijk!

Hartelijk dank, die driverpack deed het meteen, heb het andere niet eens meer hoeven proberen :)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:39
Dan moet ie standaard in XP zitten.

Zie ook http://h10025.www1.hp.com...wareCategory&cc=fr&os=228

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 22:54
je kan alle (zoals video-, sound-, massstorage- ed.) Sneaky packs downloaden en op één CD zetten. Errug handig voor het (her)installeren van vrienden en familie pc's. :-)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het dan dat XP deze niet heeft herkend?? Heb een XP pro corporate sp2 versie gebruikt. De intel graphics controller werd ook al niet standaard herkend, had deze ook gemoeten? Dan heb ik een vage XPsetup cd blijkbaar........

En die packs zijn zeker goed voor externe pc'tjes! Definitieve bookmark die site!

PS die link dat die intel standaard in XP zou zitten werkt niet

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 12:46 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:39
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:44:
[...]

Hoe kan het dan dat XP deze niet heeft herkend?? Heb een XP pro corporate sp2 versie gebruikt. De intel graphics controller werd ook al niet standaard herkend, had deze ook gemoeten? Dan heb ik een vage XPsetup cd blijkbaar........

En die packs zijn zeker goed voor externe pc'tjes! Definitieve bookmark die site!

PS die link dat die intel standaard in XP zou zitten werkt niet
Vreemd hoor, is het ook niet gelukt door handmatig "Stuurprogramma bijwerken" te doen?

Werkt deze link wel? http://h10025.www1.hp.com...duct=94268&dlc=fr&lang=en

Check ook het verschil tussen Windows XP en Windows XP Professional, bij Pro kun je bijna helemaal geen drivers meer downloaden, oftewel zitten al geintegreerd in het besturingssyteem.
En ik denk dat ze met Pro bedoelen een XP met service pack.

[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 04-01-2006 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb winXP meerdere keer laten zoeken naar nieuwe hardware en elke keer kwam de ethernet uiteindelijk als onherkend apparaat naar voren.

Geluid en graphics deden trouwens ook niks bij XP installatie, of het nou pro is of niet. Beetje vreemd dat ze dus niet bij de drivers onze XP pro in je link staan.........

Tsja het blijft een compaq heh
Pagina: 1