Toon posts:

Instant messaging op pentium 90 (dell optiplex 590)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om op een Dell Optiplex 590 (pentium - 90). Een instant messaging programma te draaien. UIteraard weet ik dat de nieuwste versie van MSN etc hogere systeemeisen stelt, maar wellicht zijn er wel programma's waarmee het nog steeds mogelijk is.

Op de PC draait Windows 98SE. De PC staat in een (gedeeltelijk draadloos) thuisnetwerk samen met een Pentium 4 desktop(Dell Dimension) en een Dell Pentium II laptop (Dell Cpi).b De laatste 2 PC's draaien allebei onder Windowx XP.

Is het mogelijk om in ieder geval een insant messaging programma op de Dell Optiplex te laten draaien welke kan communiceren middels een instant messaging systeem met de overige PC's in het netwerk? En is het mogelijk om de Dell Optiplex te laten communiceren middels een instant messaging programma met andere PC's buiten het netwerk via internet?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoeveel RAM heeft die computer? Voor Windows98SE en instant messengers zit ik toch al te denken aan minimaal 128MB.

Heb je Trillian al eens geprobeerd? klik

Kun je die Pentium nog iets opvoeren? 120MHz moet wel lukken denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2006 10:13 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-08 07:48

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Misschien is Gaim wat?

http://gaim.sourceforge.net/

Weet niet precies hoeveel geheugen je daarvoor nodig hebt maar het zal minder zijn dan Trillian denk ik.

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 21:47

MasterNL23

alias Japie

Trillian is denk ik al te zwaar. ik heb het is geprobeerd op een 166mmx met 64 mb ram en dat ging al traag

Verwijderd

Hier staat ook nog zo'n machine van dell, ik heb er debian linux icm fluxbox en gaim opgezet en dat werkt wel nice :)

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
http://forums.miranda-im.org/archive/index.php?t-3093.html

Miranda loopt blijkbaar al op een 486... erg fijn progje bovendien, gebruik het ook op veel snellere computers...

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

Arnout schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 10:19:
Misschien is Gaim wat?

http://gaim.sourceforge.net/

Weet niet precies hoeveel geheugen je daarvoor nodig hebt maar het zal minder zijn dan Trillian denk ik.
Gaim is een vrij zware applicatie. Je kan het uiteraard proberen, maar t zal niet sneller gaan dan Trillian. Komt ook door de vertaalslag die nodig is voor GTK2+ naar het systeem dat Windows gebruikt (WinForms?). Als het nou echt niet vlot, probeer eens Damn Small Linux te booten (http://www.damnsmalllinux.org). Alhoewel dat niet het fijnste is wat Linux te bieden is, is het wel retesnel. Die distributie start vanaf CD-Rom bijvoorbeeld al sneller op mijn pa's pc dan zijn Windows 98 installatie. Naar mijn weten kent Damn Small Linux ook enkele instant messengers, en anders is het mogelijk om Gaim te downloaden en te draaien. Linux hoeft de GTK2+ vertaalslag niet te maken naar het Windows-systeem, en zou dus sneller moeten lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door RSpliet op 03-01-2006 14:23 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Probeer eens Miranda. Ook kan je de normale windows messenger proberen, dus geen MSN messenger.

• RSpliet

RSpliet

*blink*

ToFast schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:23:
Probeer eens Miranda. Ook kan je de normale windows messenger proberen, dus geen MSN messenger.
Windows Messenger is er niet voor Windows 98 naar mijn weten ;)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
vertaalslag van gtk naar windows?
er wordt toch gewoon gtk op windows geinstalleerd bij gaim?

nou ja je kunt het ook niet-grafisch doen, met licq, maar ik denk dat je daarvoor wel een linux moet instaleren...
licq kan communiceren met de meeste bekende messagingclients.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
msn 6.2 moet toch wel draaien op een p90?

• RSpliet

RSpliet

*blink*

engelbertus schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:52:
vertaalslag van gtk naar windows?
er wordt toch gewoon gtk op windows geinstalleerd bij gaim?
Klopt, maar GTK is onderdeel van de Gnome API. Hoe dit precies in z'n werk gaat weet ik ook niet, maar GTK voor Windows is niet zo snel als onder Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 10:12:
Hoeveel RAM heeft die computer? Voor Windows98SE en instant messengers zit ik toch al te denken aan minimaal 128MB.

Heb je Trillian al eens geprobeerd? klik

Kun je die Pentium nog iets opvoeren? 120MHz moet wel lukken denk ik.
Windows geeft aan dat de PC slechts een intern geheugen heeft van maar 32MB. Dou betekenen dus 4 x 8 MB want alle 4 de geheugenslots zijn bezet. Het liefst zou ik een programma als bijvoorbeeld Miranda IM gebruiken en daarmee communiceren via een MSN-account. Ik heb niet zo veel ervaring met andere Instant messagingsystemen buiten MSN messenger dus heb geen idee of dit gaat.

Ik snap in ieder geval dat met deze configuratie een hoop mogelijkheden afvallen.
Internetten met deze PC is mogelijk.. maar met de huidige webpagina's is de PC voor sommige simpelweg veel te traag.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-08 07:48
Misschien dat je op www.oldversion.com nog wat kunt vinden, bijvoorbeeld oude MSN messengers; daar staat eer ook een paar voor Win 9X :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Admin General Chat
Je zou ook een IM kunnen gebruiken die gebruik maakt van Internet Explorer. Ik doel dus op een Web Messenger :)

Kijk dan eens naar E-Messenger en MSN Web Messenger :)

Wauw, een sig!

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 19:52
msn dwingt je om te upgraden naar een nieuwere versie als de versie die je gebruikt lager is dan een bepaalde versie (weet niet precies welke)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hansmbakker schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:12:
msn dwingt je om te upgraden naar een nieuwere versie als de versie die je gebruikt lager is dan een bepaalde versie (weet niet precies welke)
Inderdaad vervelend dat ze dat doen. Msn 6.2.0205 is nog prima te gebruiken, maar je krijgt wel wekenlijks een update melding.

Verwijderd

Topicstarter
Niks123Random3 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:08:
Misschien dat je op www.oldversion.com nog wat kunt vinden, bijvoorbeeld oude MSN messengers; daar staat eer ook een paar voor Win 9X :)
bedankt Theo wat een handige site!
hansmbakker schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:12:
maar zoals Hans ook al aangaf is dat Microsoft het erg moeilijk maakt om een oudere versie van MSN te draaien op een PC.

Verwijderd

als instant messenger: miranda kun je erg licht houden maar kun je niet gewoon net send doen? en dan is er ook nog webbased msn (een paar maanden geleden iig nog wel)

Verwijderd

Topicstarter
webmessenger.msn.com (webbased MSN) werkt inderdaad wel als je een hogere versie van internet explorer installeert dan de ingebakken versie van internet explorer die reeds meegeleverd is bij Windows 98SE.

Verwijderd

misschien beter een (vrij) kale linux distro erop zetten en dan een jabber client erop gooien.

lichter kan volgens mij echt niet
Pagina: 1