Videokaart: van mini-fan naar fanmate

Pagina: 1
Acties:

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik heb sinds een halve maand een Sapphire X1800XT 512MB, en dat is echt een goede kaart, alleen de temps baren me wat zorgen: 64 graden C idle, zo'n 74-78 graden C stressed. Hij loopt op stock speeds(lijkt me logisch met deze temps), dus: 621 GPU en 747 (dus 1494 real) mem. Het schijnt normaal te zijn dat deze zo warm wordt, ik heb verder een nette airflow. Customer Care van ATi heeft zich echter nog onbetuigd gelaten wat betreft bevestiging dat deze temperaturen normaal zijn.

ATi-Tool en Catalyst Control Center staan het mij echter niet toe het toerental wat omhoog te schroeven, dus wil ik graag de fan aansluiten op een Zalman Fanmate 2 (had ik toch nog liggen), en die dan op mijn mobo prikken. Dan krijgt ie iets meer power lijkt me, en kan ik er zelf voor kiezen om hem iets harder te laten draaien als het nodig is (wou het "regelkastje" van de fanmate naar buiten laten lopen).

Komt het probleem: De aansluiting van de videokaart is een mini-fan aansluiting, dus nét iets kleiner dan een normale fan aansluiting. Ik heb al gezocht op GoT en google, maar kan niet vinden hoe ik aan een verloopstukje kan komen, en of dit uberhaupt wel bestaat, aangezien geen één winkel het heeft. Ik ga liever niet zelf aan de slag met modden, want ik wil graag de mini-fan aansluiting heel laten ivm garantie :)

Heeft er iemand enig idee hoe ik hier aan kan komen, of andere suggesties om mijn temps wat omlaag te schroeven? ATi-Tools werkte dus niet voor zover ik weet, elders werd gesuggereerd dat je met dit progje je fanspeed hoger kon zetten, maar kon dat niet vinden (afgezien van het feit dat CCC en ATi-Tools elkaar niet zo lief vinden :Y) ).

@Admin: leek me logischer deze in DOC te zetten dan in Graka, aangezien het om de koeling en aansluiting gaat en niet zozeer om de kaart.

Verwijderd

voor zover ik weet zijn dat soort verloopjes niet te krijgen, ....let wel,..voor zover ik weet
maar zulk soort verloopjes zijn vrij simpel te maken als je de betreffende connectors en wat kabel hebt en een beetje handig bent met soldeerbout :7

-Jin-

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat ik zelf ook doe (nu niet meer, sinds ATT buggy werkte bij mij) is via de overclocktool je kaart te underclocken als je gewone Windows dingen doet. Via profielen kan je via de functie: auto 2d/3d overclocking de juiste profielen toewijzen.

Dus
In Winxp: dik underclocken
In spellen: Stock speeds :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Je zegt in de TS dat je niet wil gaan modden met de 2-pin aansluiting. Als je dan eens gewoon je fanmate mod ;) De rode en het zwarte draadje verbinden met de 2-pin aansluiting enz dat dan weer aan het mobo enzo.

Misschien is het trouwens slimmer om gewoon een nieuwe cooler te kopen want ik denk niet dat je heel veel graden koeler uitkomt door de fanspeed wat op te schroeven ;)

• afterparty05
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:01:
Je zegt in de TS dat je niet wil gaan modden met de 2-pin aansluiting. Als je dan eens gewoon je fanmate mod ;) De rode en het zwarte draadje verbinden met de 2-pin aansluiting enz dat dan weer aan het mobo enzo.

Misschien is het trouwens slimmer om gewoon een nieuwe cooler te kopen want ik denk niet dat je heel veel graden koeler uitkomt door de fanspeed wat op te schroeven ;)
Dat is dus het rare: het zijn allebei drie-pins aansluitingen.... Alleen die van de mini-fan(van de graka koeler dus) heeft kleinere gaatjes voor kleinere connectoren, en past dus ook niet in de fanmate (misschien als ik daar de connectoren van bijveil? :?

Maar een andere koeler werkt misschien wel, maar vindt het best belachelijk dat ik een graka van 540 euri koop en dat de koeler dan nog steeds niet top is. Als ie wat harder zou draaien is het idd niet gezegd dat dat werkt, maar zou het graag willen proberen.
Vraag me ook af: zijn er andere mensen die deze kaart hebben, en welke temperaturen hebben jullie?

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die temps zijn echt niet te hoog hoor. Is je systeem stabiel? Draait alles soepeltjes? Zo ja... wat is je probleem?

• afterparty05
Laukui schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 18:09:
Die temps zijn echt niet te hoog hoor. Is je systeem stabiel? Draait alles soepeltjes? Zo ja... wat is je probleem?
Ja, wat is mijn probleem. Ik kan hem niet overclocken :) En daarnaast, als ik lees dat de max temperatuur van dit beestje zo'n 80 graden celsius is, dan vinnik gamen op 78 niet echt tof....

Krijg btw net een mailtje van ATi over wat referentiewaardes zijn van temperatuur van deze kaart, en (zonder verdere uitleg) zeggen dat ik een RMA moet doen..... M'n systeem is verder 100% stabiel en HL2 loopt op alles op max met zo'n 60 fps (geloof ik). Nou weet ik helemaal niet wat ik meot doen als ATi zegt dat het niet ok is.... ;(

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Misschien dat je temperatuur sensor verkeerd zit?

Je kan ook proberen een heatsink op je videokaart te zetten(hoeft niet zo'n giga ding te zijn) en daar koeler op zetten(zoals cpu koelers).

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• afterparty05
Nee hij is niet verkeerd, want de lucht die er uit komt aan de achterkant is best warm }) Behoorlijk zelfs!

Maar kreeg net een mailtje van ATi Support dat ie idle gemiddeld zo'n 35 a 46 graden moet zijn, en dat hij zichzelf te warm maakt en daarom een RMA verdient. Vind ik niet zo tof, en ik vraag me af of ik dat wel moet doen omdat ik van niemand anders de temperaturen weet, en omdat mijn kaart stiekum wel perfect werkt :> .

Wil graag mede-tweakers' ervaringen met deze (natuurlijk ook van andere fabrikant) kaart!
Pagina: 1