Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kamer thermostaat voor aansturen fans in planten kas(je).

Pagina: 1
Acties:
  • 1.927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-11 18:11
Geachte tweaker,

Ik heb gezocht op het forum maar kon niet echt iets vinden over mijn vraag.

Ik wil namelijk een kastje bouwen waar ik plantjes voor in de tuin in opkweek. Dit wil ik doen met 4 TL lampen. Maar de temperatuur mag niet te hoog worden, en wil ik dus 2 pc fans in het kastje plaatsen en deze aan laten sturen door een doodnormale kamer thermostaat. Wanneer ik deze bijvoorbeeld op 25 graden zet dat de ventilatoren aan gaan wanneer het 25 graden wordt en weer uitgaan als de temperatuur lager dan 25 graden is. (Normaal werk het dus net andersom. Als het te koud is gaat de verwarming aan. Wanneer het warm genoeg is gaat deze weer uit (lijkt me logisch verhaal, maar nu moet het dus andersom)

Hoe kan ik het beste te werk gaan?
En wat voor voeding moet ik gaan gebruiken voor de ventilatoren? (ik zat NIET te denken aan een pc voeding omdat deze continu draait, wat dus niet de bedoeling is) Er moet een soort van voeding komen die dus door de thermostaat wordt ingeschakeld. Of zijn de balasten van de TL lampen 12 volt? (of vraag ik nu heel iets doms? :$)

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Edit:

Sorry tijdje ff geen tijd gehad. En nu nog steeds niets gedaan.

Ik heb de thermostaat net even opengeschroeft en zag het volgende op het relais staan:

MASSUSE
ME-6C-L1-03-1a1b
8A 250VAC
Coil 3VDC

Zo te zien kan het relais dus wel 250 volts aan en 8 amp.
Momenteel heb ik het geheel wat veranderd. Ik heb 2 ventilatoren gekocht (230 volts). De ene is 73 watt en 1,2 ampere en de andere is 0,6 ampere.

Wordt dit nu niet simpeler om aan te sluiten?
Zo ja.. Hoe doe ik dit dan?

[ Voor 34% gewijzigd door arievh op 14-01-2006 09:45 . Reden: Toevoeging gegevens ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Een pc voeding is daar juist geschikt voor!
Zit een standby pinnetje bij, die kan je laag (weet niet of dat standaard is) maken en dan gaat hij aan. Wat wil je nog meer :9

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:26:
Een pc voeding is daar juist geschikt voor!
Zit een standby pinnetje bij, die kan je laag (weet niet of dat standaard is) maken en dan gaat hij aan. Wat wil je nog meer :9
Tsja keb nog wel een oude voeding maar denk niet of daar een standby functie op zit.
Maar hoe moet ik deze dan aansluiten doormiddel van de thermostaat?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij de thermostaat ligt het eraan of er wel een verbreek-contact aan zit.

Normaal gesproken (temperatuur in orde) is het relais niet gesloten.. Dan raakt de temperatuur beneden een bepaald punt en hoor je /me cliQue *, het relais wordt 'gemaakt' (stroomkring gesloten), zodat de kachel aangaat.
Jij hebt dus precies andersom nodig. Nu hebben de meeste relais ook een 'verbreek'-contact, maar het is maar de vraag of iedere thermostaat dat óók heeft. Da's dus een kwestie van ff-tjes kijken naar de aansluitmogelijkheden van de thermostaat, maar volgens mij heeft vrijwel iedere digitale thermostaat die mogelijkheid wel :)

Een kwik-schakelaar-thermostaat kun je misschien op de kop hangen, maar dat weet ik niet echt zo goed :+

En voor dat voedings-gedeelte: volgens mij geldt dat standby-pinnetje alleen bij ATX-voedingen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Osiris schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:31:

En voor dat voedings-gedeelte: volgens mij geldt dat standby-pinnetje alleen bij ATX-voedingen.
Ja klopt, ATX voedingen hebben een standby pin die je heel makkelijk kunt verbinden, AT Voedingen een *klik* schakelaar. Maar dat laatste kun je vervangen door een relais :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• arievh
Bij de thermostaat ligt het eraan of er wel een verbreek-contact aan zit.

Normaal gesproken (temperatuur in orde) is het relais niet gesloten.. Dan raakt de temperatuur beneden een bepaald punt en hoor je /me cliQue *, het relais wordt 'gemaakt' (stroomkring gesloten), zodat de kachel aangaat.
Jij hebt dus precies andersom nodig. Nu hebben de meeste relais ook een 'verbreek'-contact, maar het is maar de vraag of iedere thermostaat dat óók heeft. Da's dus een kwestie van ff-tjes kijken naar de aansluitmogelijkheden van de thermostaat, maar volgens mij heeft vrijwel iedere digitale thermostaat die mogelijkheid wel :)

Een kwik-schakelaar-thermostaat kun je misschien op de kop hangen, maar dat weet ik niet echt zo goed :+

Ja ik wil hier een digitale thermostaat voor gebruiken, deze is ook geschikt voor een airco (die werkt ook anders om.. te warm.. aan, te koud, uit.), dus ik denk dat die mogelijkheid er wel is dan.

Ik denk ook dat dat alleen op een ATX voeding zit.

Maar ik snap nog steeds niet precies hoe die thermostaat dan precies werkt.
Werkt het net als een schakelaar princiepe? (lijkt me wel toch)

• JuuL20
Jij hebt dus precies andersom nodig. Nu hebben de meeste relais ook een 'verbreek'-contact, maar het is maar de vraag of iedere thermostaat dat óók heeft. Da's dus een kwestie van ff-tjes kijken naar de aansluitmogelijkheden van de thermostaat, maar volgens mij heeft vrijwel iedere digitale thermostaat die mogelijkheid wel :).
Je bent tweaker of je bent het niet >:)

Probeer eens de groene draad met een weerstand van 1 kOhm (ff voor zekerheid) met de zwarte draad te verbinden. ALs het goed is gaat hij dan aan.

• JuuL20
Atlas schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:35:
[...]
AT Voedingen een *klik* schakelaar. Maar dat laatste kun je vervangen door een relais :)
Dan wel uitkijken, staat 230 over (wist ik veel... toen >:) )

• Osiris
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:35:
[...]

Ja klopt, ATX voedingen hebben een standby pin die je heel makkelijk kunt verbinden, AT Voedingen een *klik* schakelaar. Maar dat laatste kun je vervangen door een relais :)
Prachtig toch? Laat er nou net een relais in een digitale thermometer zitten... Alleen die schakelt geloof ik alleen maar laagspanning en die AT-voedingen-knop is 230V AFAIK :X
arievh schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:35:
[...]

Maar ik snap nog steeds niet precies hoe die thermostaat dan precies werkt.
Werkt het net als een schakelaar princiepe? (lijkt me wel toch)
Werkt na mijn weten met een relais. Gewoon een schakelaar die via een elektromagneet schakelt, waarbij die elektromagneet uiteraard door de thermostaat-elektronica gestuurd is.

edit:
Je kunt uiteraard de laagspannings-relais wel combineren met een 230V-relais icm een batterijtje en een weerstand ofzo? Al heeft een relais best wel wat mA nodig afaik, 500mA toch wel... Kweenie of die batterij dat zo lang vol gaat houden :+

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 03-01-2006 02:41 ]

• JuuL20
Als je een soldeerbout hebt en handig met electronica bent kan je ook zelf een thermostaat maken.
Een comperatortje met een PTC (temperatuur gevoelige weerstand) en een stel weerstandjes.
En afhankelijk van welke pc voeding je hebt een transistor of een relais erbij.

• arievh
Osiris schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:39:
[...]

Prachtig toch? Laat er nou net een relais in een digitale thermometer zitten... Alleen die schakelt geloof ik alleen maar laagspanning en die AT-voedingen-knop is 230V AFAIK :X
[...]

Werkt na mijn weten met een relais. Gewoon een schakelaar die via een elektromagneet schakelt, waarbij die elektromagneet uiteraard door de thermostaat-elektronica gestuurd is.
haha ja precies.. Dat relais moet dus via een "DIKKE" weerstand (zoals JuuL20 al vermeld) aangesloten worden...Moet ik ff bekijken hoeveel volt deze normaal aangestuurd wordt.. ik geloof 24 volt... Dus dan uhmm ff rekenen :+ uhmm :? :X

Edit: Maar dat relais in de thermostaat van een digitale thermostaat wordt al aangestuurd door een x aantal batterijen (In mijn geval 2 x AAA)

[ Voor 10% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 02:46 ]

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:41:
Als je een soldeerbout hebt en handig met electronica bent kan je ook zelf een thermostaat maken.
Een comperatortje met een PTC (temperatuur gevoelige weerstand) en een stel weerstandjes.
En afhankelijk van welke pc voeding je hebt een transistor of een relais erbij.
keb wel een goede soldeerbout maar zo handig ben ik nou ook weer niet met electra.. :X

• JuuL20
Wat wil je waar precies op aansluiten? Relais aan je thermostaat?
Ik zou eerst ff kijken welke pc voeding je nou hebt.

/edit
Met gezond verstand kom je ook een eind ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 03-01-2006 02:45 ]

• Osiris
  • Niet online
arievh schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:43:
[...]

haha ja precies.. Dat relais moet dus via een "DIKKE" weerstand (zoals JuuL20 al vermeld) aangesloten worden...Moet ik ff bekijken hoeveel volt deze normaal aangestuurd wordt.. ik geloof 24 volt... Dus dan uhmm ff rekenen :+ uhmm :? :X
Relais aangestuurd worden? Het relais werkt vanuit het 'buiten-point-of-view' alleen als schakelaar hoor... Er zit verder alleen een maximum-voltage aan. Geen minimum :)

• JuuL20
Jewel anders schakelt hij niet :D
/edit
Laat maar ik snap je

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 03-01-2006 02:48 ]

• arievh
Osiris schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:45:
[...]

Relais aangestuurd worden? Het relais werkt vanuit het 'buiten-point-of-view' alleen als schakelaar hoor... Er zit verder alleen een maximum-voltage aan. Geen minimum :)
Nee ik bedoel uhmm wat bedoel ik eigenlijk.. ik bedoel dat die maximum voltage niet overschreden wordt en dus de 230 via een weerstand omlaag gehaald wordt? Of kan dat niet.. shit tis al laat |:(
Dat relais wordt dus al aangestuurd door 3 volt dmv batterijen

*pcvoeding is idd veel makkelijker aangezien er dan met 12 volt gewerkt wordt en ik niet meer hoef te omvormen naar 12v en een hoop gekl** achter zich laat

[ Voor 22% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 02:50 ]

• JuuL20
arievh schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:48:
[...]
Ik bedoel dat die maximum voltage niet overschreden wordt en dus de 230 via een weerstand omlaag gehaald wordt? Of kan dat niet.. shit tis al laat |:(
Nee dat kan niet zomaar en het is ook totaal niet nodig.
Blijf maar van die 230 af.

Welke pc voeding heb je AT / ATX?

[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 03-01-2006 02:49 ]

• Osiris
  • Niet online
Mwah, bij een serie-schakeling wordt inderdaad het voltage 'gedeeld', alleen heeft het relais geen weerstand ;) Dus dan kun je dat niet echt goed berekenen hè :P

edit:
Nou ja, geen weerstand, vergeleken met een huge-ass weerstand om de 230V naar beneden te helpen is 't vrij verwaarloosbaar geloof ik :+

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 03-01-2006 02:50 ]

• arievh
Ik heb een AT voeding , maar vind het een beetje onnodig dat deze zou draaien terwijl er niets mee gedaan wordt als de fans niet draaien, maar ja dat zal niet veel wattage zijn maar toch.

*en ik moet rekening houden met vocht wat kan onstaan door condensvorming. maar dat terzijde

[ Voor 101% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 02:53 ]

• JuuL20
ok, dan kijken we ff of die een always on spanning pin heeft waar je de voeding van je relais kan afhalen. Heeft hij dat niet, dan wordt het lastiger.

• Osiris
  • Niet online
Dat wordt dan de AT-voeding laten schakelen door een relaisje die vervolgens weer aangestuurd wordt door een laagspannings-bron icm de thermostaat lijkt me :)

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:52:
[...]

ok, dan kijken we ff of die een always on spanning pin heeft waar je de voeding van je relais kan afhalen. Heeft hij dat niet, dan wordt het lastiger.
Heeft ie niet :(

• JuuL20
Heb je nog een adapter liggen ergens?

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:56:
Heb je nog een adapter liggen ergens?
Ja heb er zat, van oude apperatuur :D
Keb ook nog wel zo'n adapter die regelbare voltage heeft :)

*edit typo

[ Voor 7% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 02:57 ]

• JuuL20
Als hij genoeg aan kan gebruik je die toch ipv een pc voeding :)
Is ook nog een stuk compacter.

Wat zijn de specs van je regelbare adapter? En van je fans?

• Osiris
  • Niet online
Ohja, adapters bestaan ook nog 8)7

Al hebben die ook een bepaalde rust-stroom... :)

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 02:58:
Als hij genoeg aan kan gebruik je die toch ipv een pc voeding :)
Is ook nog een stuk compacter.

Wat zijn de specs van je regelbare adapter? En van je fans?
Ach ja natuurlijk (STOM!)
Specs ff kijken hoor..

Sh*t heb ik zo ff niet bij de hand liggen, adapter ligt bij me ouders.
Fan = uhmm staat alleen op 12 volt

• JuuL20
ok, dan ff nakijken of je adapter genoeg stroom kan leveren en of het gelijkspanning/wisselspanning is (moet zelfde als je fan zijn).
Als dat OK is kan je met een relais en een weerstandje (miss ook nog een transistor) aan de gang gaan.

Nu ga ik pitten :O

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 03:07:
ok, dan ff nakijken of je adapter genoeg stroom kan leveren en of het gelijkspanning/wisselspanning is (moet zelfde als je fan zijn).
Als dat OK is kan je met een relais en een weerstandje (miss ook nog een transistor) aan de gang gaan.

Nu ga ik pitten :O
Jeps moet hij wel aankunnen aangezien die fan iets van 0.2 ampere is meen ik (ff snel gekeken naar andere coolers)
En zo'n adapter meestal iets van 2 ampere is

Moet ik dan persee nog een andere relais gebruiken?
Als ik die regelbare adapter op 12 volt zet.. En de fans ook 12 volt zijn.
Kan die dan niet rechtstreeks op de thermostaat? of fikt dan de hele zooi door?

Trusten, ik ben ook dood op kan amper nog na denken.. Lees morgen wel ff verder..
*Damn allemaal typos , te moe enzo

[ Voor 24% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 03:13 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja ik wil hier een digitale thermostaat voor gebruiken, deze is ook geschikt voor een airco (die werkt ook anders om.. te warm.. aan, te koud, uit.), dus ik denk dat die mogelijkheid er wel is dan.
Wat voor merk/type wil je gaan gebruiken?!
Ikzelf heb een ELRO KT100 kamerthermostaat, een simpele digitale tijdschakelklok en een elektrische convector-kachel gebruikt om een kamer op constante temperatuur te houden... Dit omdat het relais in de kamerthermostaat maar maximaal 3A mag schakelen... De kamerthermostaat schakeld nu het relais in de digitale tijdschakelklok aan en uit waardoor dus de 2000W convector aan/uit gaat. Het relais in de kamerthemostaat heeft zowel een maak als een verbreekcontact, dus zou je deze theoretisch ook voor koeling kunnen gebruiken.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• JuuL20
arievh schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 03:09:
[...]
Moet ik dan persee nog een andere relais gebruiken?
Als ik die regelbare adapter op 12 volt zet.. En de fans ook 12 volt zijn.
Kan die dan niet rechtstreeks op de thermostaat? of fikt dan de hele zooi door?
Jah dat ligt eraan hoeveel stroom door dat relais van je thermostaat kan. Ik zou gewoon 1 relais kopen, dan werkt het zeker :)

• arievh
uhm tsja via conrad zeker..
Ik kan misschien beter een digitale tijdschakelaar bij de action kopen (5 euro of zo) en daar de relais uitslopen })
Neem aan dat ie die spanning wel aan kan O-)

*Alleen hoe sluit ik dat dan precies aan 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 20:59 . Reden: Wat vergeten ]

• arievh
Ja maar dan zit je toch met dure verzendkosten? Of zit ik er naast...
FF kijken...

Bij verzendkosten Nederland staat niets :? Ow toc h achter gekomen... 2,75 dan kan ik dus beter een bestaand apperaat slopen die kost namelijk maar 5 euro....En ik neem aan dat een digitale tijdschakelaar via een relais werkt...

[ Voor 31% gewijzigd door arievh op 03-01-2006 22:10 . Reden: edit ]

• JuuL20
Jah maar kunnen die genoeg stroom aan? En is de spanning wel 12V (waarschijnlijk niet)..
Niet dat een lagere spanning een probleem is maar dan heb je ook weer meer componentjes nodig.

Tja, als het niets mag kosten kan je ook niets maken ;)

[ Voor 48% gewijzigd door JuuL20 op 03-01-2006 22:22 ]

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:17:
Jah maar kunnen die genoeg stroom aan? En is de spanning wel 12V (waarschijnlijk niet)..
Niet dat een lagere spanning een probleem is maar dan heb je ook weer meer componentjes nodig.

Tja, als het niets mag kosten kan je ook niets maken ;)
Ghehe probeer gewoon zo goedkoopmogelijk, als het goedkoop kan is het mooi mee genomen.. Als het niet goedkoop kan, dan maar wat duurder :P

• JuuL20
Die thermostaat schakelt zelf toch een relais?
Al nagekeken of daar voldoende stroom door kan? Want als dat kan heb je helemaal geen extra relais nodig.

• arievh
JuuL20 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:39:
Die thermostaat schakelt zelf toch een relais?
Al nagekeken of daar voldoende stroom door kan? Want als dat kan heb je helemaal geen extra relais nodig.
Nee precies... Maar dat weet ik dus niet...
Zal eens kijken of er iets op staat... ff open schroeven :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Is dit niet iets voor jou: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/39 . Die stel je in op een temperatuur, en laat je het relais uit de thermostaat die je hebt ermee schakelen. Als het relais geen NC (normaal gesloten) contact heeft, kan je gemakkelijk het relais zo zetten dat het schakelt zoals je wil (als het te warm is).
Ik ben trouwens bezig (een geavanceerdeversie van) dit concept te maken voor (of meer samen met) een medestudent, hij wil zijn hagedis onder ideale omstandigheden behuizen. De vochtigheid en temperatuur worden gemeten, een ventilator, een verwarming en een pompje (voor fonteintje ==> vochtigheid) worden geschakeld volgens de gewenste temperatuur en vochtigheid, die afhakelijk van het uur ingesteld kunnen worden.
Als je niet bang bent van wat programmeren (een PIC, niet erg moeilijk) is het erg leuk om zoiets zelf te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 04-01-2006 00:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• arievh
naftebakje schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:23:
Is dit niet iets voor jou: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/39 . Die stel je in op een temperatuur, en laat je het relais uit de thermostaat die je hebt ermee schakelen. Als het relais geen NC (normaal gesloten) contact heeft, kan je gemakkelijk het relais zo zetten dat het schakelt zoals je wil (als het te warm is).
Ik ben trouwens bezig (een geavanceerdeversie van) dit concept te maken voor (of meer samen met) een medestudent, hij wil zijn hagedis onder ideale omstandigheden behuizen. De vochtigheid en temperatuur worden gemeten, een ventilator, een verwarming en een pompje (voor fonteintje ==> vochtigheid) worden geschakeld volgens de gewenste temperatuur en vochtigheid, die afhakelijk van het uur ingesteld kunnen worden.
Als je niet bang bent van wat programmeren (een PIC, niet erg moeilijk) is het erg leuk om zoiets zelf te maken.
Dat is een leuk project..

Zo zou ik bijv (maar wordt denk ik erg moeilijk) een systeem maken die de voeding regelt. PH, en EC waardes controleert en deze dan op het gewenste niveau brengt.
Jammer dat het alweer bijna 10 jaar geleden is dat ik zoiets heb gedaan. Daarna nooit meer mee gewerkt (PCL of TCL weet niet eens meer hoe het heet). Ooit aan Electro techniek opleiding begonnen maar hier mee gestopt en toen voor systeembeheer gekozen :| 8)7

Bespreek je dit project ook verder in een topic, of mag niemand er van mee genieten? (Vind het wel interessant hoe jullie ditgaan realiseren)

[ Voor 6% gewijzigd door arievh op 04-01-2006 09:06 ]

• naftebakje
arievh schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:04:
[...]

Dat is een leuk project..

Zo zou ik bijv (maar wordt denk ik erg moeilijk) een systeem maken die de voeding regelt. PH, en EC waardes controleert en deze dan op het gewenste niveau brengt.
Het moeilijkste is je sensoren vinden, daar moet je echt toevallig op vallen. Als je die hebt, is de rest gewoon wat uitproberen en brainstormen.
Jammer dat het alweer bijna 10 jaar geleden is dat ik zoiets heb gedaan. Daarna nooit meer mee gewerkt (PCL of TCL weet niet eens meer hoe het heet). Ooit aan Electro techniek opleiding begonnen maar hier mee gestopt en toen voor systeembeheer gekozen :| 8)7
Een PLC lijkt me te duur, met wat doorzettingsvermogen en wat proberen (je kan je mosterd halen bij circuitsonline.net en dergerlijke) kan je met een PIC al wat je hartje verlangt :*)
Bespreek je dit project ook verder in een topic, of mag niemand er van mee genieten? (Vind het wel interessant hoe jullie ditgaan realiseren)
Der komt ongetwijfeld een topic van, de PIC based projecten hier zijn op een hand te tellen, terwijl PIC's voor erg veel tweakers leuke dingen mogelijk maken. Aangezien we momenteel nog maar net het brainstormen gepasseerd zijn, en we aan het bestellen van componenten begonnen zijn, duurt het nog een tijdje. (Dat we staks examens hebben speelt natuurlijk ook mee). Voorlopig ziet het er naar uit dat het een volledig stand-alone bakje wordt. Een LCDschermpje (gekregen op vorig eindwerk) en wat knopjes voor de instellingen, een RTC om het uur te weten (gratis sample), een temperatuur/vochtigheidsmeter (gratis sample), een PIC om alles aan te sturen (gratis sample), wat randcomponenten en véél programmeren/testen/herprogrammeren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• arievh

Ik heb de thermostaat net even opengeschroeft en zag het volgende op het relais staan:

MASSUSE
ME-6C-L1-03-1a1b
8A 250VAC
Coil 3VDC

Momenteel heb ik het geheel wat veranderd. Ik heb 2 ventilatoren(230 volt) gekocht. De ene is 73 watt en 1,2 ampere en de andere is 0,6 ampere.

[ Voor 2% gewijzigd door arievh op 14-01-2006 09:45 . Reden: Foutje ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 16:29
arievh schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 09:44:

MASSUSE
ME-6C-L1-03-1a1b
8A 250VAC
Coil 3VDC

Momenteel heb ik het geheel wat veranderd. Ik heb 2 ventilatoren(230 volt) gekocht. De ene is 73 watt en 1,2 ampere en de andere is 0,6 ampere.

het aansturen van het relais gebeurd met 3 V DC

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• arievh
wouter37 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 09:50:
[...]
het aansturen van het relais gebeurd met 3 V DC
Ja dat snap ik. Dat gebeurd door 2 AAA batterijen.

• naftebakje
arievh schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 09:44:

MASSUSE
ME-6C-L1-03-1a1b
8A 250VAC
Coil 3VDC

Met een solid-state relais. Dan kan je op te testen een ledje op de uitgangen hangen, om te testen. Als het in orde is, hang je het solid state relais eraan, en werkt het net hetzelfde.

Je kan daarvoor dit schema gebruiken, wanneer je het ledje in die optotriac (MOC...) aanlegt, zal je ventilator 220V krijgen (je hangt je ventilator aan de pinnen uit, evt via een stopcontact). Aangezien je ventilatoren gebruikt, kan je best een snubber netwerk gebruiken (wat dit is doet er eigenlijk niet toe, dit zorgt er gewoon voor dat de schakeling ook werkt met motoren), die vind je in de datasheets, maar je kan ook gewoon afkijken uit dit schema rechtsonder (je condensator MOET wel geschikt zijn voor 250V, kost niet veel maar het bespaart je wat rook en stank).

Een koelvin op die triac (TIC...) zal waarschijnlijk niet nodig zijn, doordat in die MOC... een nuldetectie zit.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 14-01-2006 11:22 ]

Pagina: 1