Op jullie advies gekocht, nu vragen omtrent OC

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Jongens / Dames,

Enige dagen geleden heb ik in dit topic: simpel systeempje samengesteld, jullie mening? om jullie adviezen gevraagd omtrent het samenstellen van een nieuwe pc voor mijzelf.
Nogmaals dank daarvoor want ik heb jullie adviezen grotendeels opgevolgd en vandaag het volgende bij ‘Alternate’ gekocht!

Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO

Alles netjes ingebouwd, en de LG dvd brander en MSI Geforce4 videokaart die ik beiden nog had erbij geplaatst.
Op het eerste oog nu al een fantastisch soepel en snel systeem, heerlijk!

Ik alle topics omtrent het overclocken van het ASrock 939Dual-sata2 mobo netjes gelezen, de termen vliegen me echter om de oren! (ik ben gestopt bij een Athlon 1,33Ghz op een msi k7t mobootje, dus ik ben er ff uitgeweest, vergeef me!)

Nu wat vraagjes aangezien ik alles uiteraard ook zo goed mogelijk in wil stellen.
Als eerste heb ik sowieso SP2 en alle software/drivers die op de ASrock cdrom stonden geïnstalleerd.
Ook heb ik het bios geüpdate naar 1.5, ik had standaard overigens al 1.4! :*)
verder:

- ASrock heeft helaas geen mooi/simpel progje waarmee ik mijn temps en fanspeeds kan zien, welk simpel en overzichtelijk progje kan ik hiervoor gebruiken?

- De mobo heeft één aansluiting voor een case fan, de thermaltake Soprano heeft echter twee casefans. Kan ik de gele draad, die aan beide fans zit met elkaar verbinden om ze allebei op dezelfde speed te laten draaien?

- En de volgende vragen over het juist instellen van mijn bios (wat ik nml. wil is een goed stabiel systeem dat uiteraard wel wat harder loopt als de standaard waarden. Het hoeft geen extreme overclock te worden waarbij ik bijv de volt mod. (dmv solderen) hoef te doen:

In het bios tref ik het volgende aan, ik hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven over instellingen die ik beter kan veranderen:

(dikgedrukte is hoe ik het nu nog standaard ingesteld heb staan, graag zou ik oa willen weten tot welke goede waarden ik mijn 3200+ sowieso kan zetten)

Overclock mode: auto/sync/async
Spread spectrum: auto/disable
Cool 'n quiet: enabled/disabled
multiplier voltage change: auto/manual
mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?
flexibility option: disabled/enabled
CAS latency: auto/2/2.5/3
TRCD: auto
TRAS: auto
TRP: auto
MA timing: auto/1T/2T

In volgend menu:
CPU-NB link speed: auto
CPU-NB link width: auto
NB-SB link speed: auto
NB-SB link width: auto
Dram voltage: auto/high/normal
gated clock function: disabled/enabled

in ide config menu:
(ik heb enkel een 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong

Het is behoorlijk wat qua bios instellingen wat ik aan jullie vraag, ik hoop echter dat dit geen bezwaar is en jullie mij opweg kunnen helpen zodat ik over enige weken (met veel lezen van andere topics en jullie adviezen) weer helemaal bij de tijd ben! ;)

_/-\o_ Alvast harstikke bedankt _/-\o_

• Allewijn
  • Niet online
:'( niemand adviezen? :'(
(of ben ik te voorbarig? Tja... ben ook zó blij met mijn nieuwe systeempje dat ik vanacht ook amper geslapen heb haha)

Cioa,

Tim

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
sorry iedereen slaapt ;)

neem ondertussen ff deboekjes door ofzo :Y)

Ik duik nog ff mn hol in 8)7 ...

[ Voor 5% gewijzigd door J-air op 03-01-2006 11:26 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
- ASrock heeft helaas geen mooi/simpel progje waarmee ik mijn temps en fanspeeds kan zien, welk simpel en overzichtelijk progje kan ik hiervoor gebruiken?
speedfan
- De mobo heeft één aansluiting voor een case fan, de thermaltake Soprano heeft echter twee casefans. Kan ik de gele draad, die aan beide fans zit met elkaar verbinden om ze allebei op dezelfde speed te laten draaien?
ja
- En de volgende vragen over het juist instellen van mijn bios (wat ik nml. wil is een goed stabiel systeem dat uiteraard wel wat harder loopt als de standaard waarden. Het hoeft geen extreme overclock te worden waarbij ik bijv de volt mod. (dmv solderen) hoef te doen:

In het bios tref ik het volgende aan, ik hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven over instellingen die ik beter kan veranderen:

(dikgedrukte is hoe ik het nu nog standaard ingesteld heb staan, graag zou ik oa willen weten tot welke goede waarden ik mijn 3200+ sowieso kan zetten)

Overclock mode: auto/sync/async
Spread spectrum: auto/disable
Cool 'n quiet: enabled/disabled
multiplier voltage change: auto/manual
mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?
flexibility option: disabled/enabled
CAS latency: auto/2/2.5/3
TRCD: auto
TRAS: auto
TRP: auto
MA timing: auto/1T/2T

In volgend menu:
CPU-NB link speed: auto
CPU-NB link width: auto
NB-SB link speed: auto
NB-SB link width: auto
Dram voltage: auto/high/normal
gated clock function: disabled/enabled

in ide config menu:
(ik heb enkel een 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong
MA timning op 1T
en de overklok kan je op auto zetten en volgens mij dan het aantal % overklok aangeven
o ja niet kicken binnen 24 uur :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wouter37 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:28:
[...]

speedfan

[...]

ja

[...]
MA timning op 1T
en de overklok kan je op auto zetten en volgens mij dan het aantal % overklok aangeven
o ja niet kicken binnen 24 uur :)
kan je beter niet op 1T zetten, dan krijg je met dit mobo een Reboot bij flash filmpjes en iets plakken in paint

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
hoi ik ben lkkr klaarwakker :P

Voor je temps en fanspeeds enzo kanje het beste speedfan gebruiken moet je maar ff op google zoeken naar speedfan.

Hallo!

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:30:
[...]

kan je beter niet op 1T zetten, dan krijg je met dit mobo een Reboot bij flash filmpjes en iets plakken in paint
1T moet je zeker ste weten wel aanzetten wat dat verschil merk je als het verschil tussen een Pentium II een een FX-57 als het ware :9
En als je reboots ed. krijgt dan klopt er iets niet of heb je 4 bankjes geheugen in je mobo zitten waardoor je geen 1T kunt draaien.

Verder zou ik gewoon handmatig vanalles instellen, zoals CPU MP op 10x, FSB op 200, geheugen timings kun je opzich wel laten staan want je hebt toch value ram dus dat zijn automatisch lage timings, en zet Cool 'n Quiet UIT want dat scheelt de helft van je snelheid ;)

Voltage moet je nog niet gaan verhogen. Als je gaat overclocken eerst op stock voltage's zo hoog mogelijk komen met alles en daarna voltage's omhoog gooien als je niet verder komt ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 13:49 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
-ASrock heeft helaas geen mooi/simpel progje waarmee ik mijn temps en fanspeeds kan zien, welk simpel en overzichtelijk progje kan ik hiervoor gebruiken?
Mijn aanraden is Speedfan, een gratis proggy @ http://www.almico.com/speedfan.php
Koop een splittertje zoals> http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TLZS02&

Instagram / YouTube

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Hm... volgens mij is de gele draad voor de tachometer hoor (het dingetje dat de snelheid van je fan meet)

Was het niet zo dat de zwarte 0 is, de rode 12volt, en de gele Tacho??

• aramdin
Als het goed is heb je gelijk, alleen de gele aansluiten helpt niet. Die fan krijgt dan alsnog 12v aan stroom...

Instagram / YouTube

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:45:
1T moet je zeker ste weten wel aanzetten wat dat verschil merk je als het verschil tussen een Pentium II een een FX-57 als het ware :9
Ten eerste is het verschil tussen 1T en 2T helemaal niet zo groot. Ten tweede heeft het moederbord van TS problemen met de 1T instelling. Dat werd al eerder opgemerkt. Het is dus voor TS absoluut af te raden om 1T instelling te gebruiken.

• wouter37
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:45:
[...]

Verder zou ik gewoon handmatig vanalles instellen, zoals CPU MP op 10x, FSB op 200, geheugen timings kun je opzich wel laten staan want je hebt toch value ram dus dat zijn automatisch lage timings, en zet Cool 'n Quiet UIT want dat scheelt de helft van je snelheid ;)
Cool 'n Quiet gewoon aan zetten

• Allewijn
  • Niet online
Alvast bedankt voor jullie tips!
Sommigen zijn echter nogal tegenstrijdig:

- Cool 'n Quiet heb ik nu aanstaan, en in configuratiescherm 'minimaal energieverbruik' ingesteld. Proc draait dan idle op helft van snelheid en geeft volledig aantal gigahertzen wanneer nodig. Dit is toch prima, dan doe je toch niet in op snelheid?

- 1T en cas2 heb ik aangezet, bios versie 1.5, ik heb totaal geen vastlopers of wat dan ook met bijvoorbeeld plakken in paint. Sowieso nog geen enkel bsod of iets in die trent gezien. Dus heeft 1T en cas2 voor mij dan voordeel?

- Gele draad van beide thermaltake casefans samengevoegd met zo'n splittertje! Werken nu allebei!

- Verder Speedfan op jullie aanraden geinstalleerd. Geeft netjes 2 fans en 4 temps aan, MAAR:

Welke fan en welke temp is nou wat? Zie: Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@kpnplanet.nl/fanspeed.jpg
En ik wil graag mijn fans (nog) rustiger laten draaien als ik weinig op de pc doe, als ik echter bij speedfan kies voor automatic fanspeed of zelf bij die 100% de fans verlaag naar bijv. 50% gebeurt er niets. Mijn cpu en casefans gaan allemaal NIET zachter. Moet ik SpeedFan eerst verder instellen voor mijn ASrock 939dual?

- Hoe komt het volgende nou in bios?: mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?

- En als ik begin met overclocken is het dan het beste om mijn multiplier gewoon op 10x te laten staan (wat standaard is voor de 3200+, 10x200)? en dan de fsb verhogen naar bijv. 240? (of is dit al teveel van het goede?)

• wouter37
Allewijn schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:58:
Alvast bedankt voor jullie tips!
Sommigen zijn echter nogal tegenstrijdig:

- Cool 'n Quiet heb ik nu aanstaan, en in configuratiescherm 'minimaal energieverbruik' ingesteld. Proc draait dan idle op helft van snelheid en geeft volledig aantal gigahertzen wanneer nodig. Dit is toch prima, dan doe je toch niet in op snelheid?
idd dat gaat prima
- 1T en cas2 heb ik aangezet, bios versie 1.5, ik heb totaal geen vastlopers of wat dan ook met bijvoorbeeld plakken in paint. Sowieso nog geen enkel bsod of iets in die trent gezien. Dus heeft 1T en cas2 voor mij dan voordeel?
bij geen vastlopers gewoon laten staan :) is iets sneller
En ik wil graag mijn fans (nog) rustiger laten draaien als ik weinig op de pc doe, als ik echter bij speedfan kies voor automatic fanspeed of zelf bij die 100% de fans verlaag naar bijv. 50% gebeurt er niets. Mijn cpu en casefans gaan allemaal NIET zachter. Moet ik SpeedFan eerst verder instellen voor mijn ASrock 939dual?
klopt bij mijn mobo werkt het ook niet
- Hoe komt het volgende nou in bios?: mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?

- En als ik begin met overclocken is het dan het beste om mijn multiplier gewoon op 10x te laten staan (wat standaard is voor de 3200+, 10x200)? en dan de fsb verhogen naar bijv. 240? (of is dit al teveel van het goede?)
zolang geen vastlopers kan je het laten staan

Verwijderd

Hey,

Mocht je hoger willen klokken dan zou ik OCWB1 bios aan raden, 1.5 heeft namelijk lock op 274 HTT, dus hoger dan dit kom je niet, dit geldt trouwens ook op alle bios boven 1,2.

Ik gebruik zelf OCWB1 en draai stabiel op 2,9Ghz met me opty 146.

3,1 Ghz is gehaald maar mobo wil niet meer geven dan 1,55(vcore mod)

Mocht je nog meer info willen omtrent overklokken op het mobo kijk dan op deze forum;

http://www.ocworkbench.co...b.php?/topic/30/4914.html

Succes ermee en vergeet niet te posten met de results!!! ;)

• Allewijn
  • Niet online
Oké bedankt, ik ga starten met lichtelijk overclocken, maar dan zijn voor mij nog twee dingen niet duidelijk:

Ik zei: - Hoe komt het volgende nou in bios?: mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus dit zou dan automatisch 200mhz moeten zijn toch ipv de 166 wat in mijn ogen langzamer is?

En standaard staat in mijn bios de multiplier op 10 en de fsb op 200, dus 2000Mhz (3200+)
Moet ik die fsb zo laten en enkel de fsb stap voor stap gaan verhogen?
Of moet ik, wat ik volgens mij bij sommigen van jullie zie mijn multiplier verlagen en tegelijk mijn fsb wat verhogen om aan het einde van de streep hoger uit te komen?
Dus bijv: 10x230=2300mhz of 9x280=2520mhz of 8x300=2400mhz? (of iets in die geest)
Dit principe snap ik nml. niet helemaal.

Als probeersel had ik ff ddr handmatig op 200(ddr400) gezet, aangezien ik ddr400 dimmetjes heb, maar dit niet auto gaat, zie eerste vraag, en 10x240 ingesteld, dus 2400mhz, toen liep ie echter tot het windows opstartscherm en bootte daarna telkens opnieuw, dus maar weer snel alles op auto/standaard gezet.

Nogmaals dank

Tim

• Allewijn
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:21:
[...]

Ten eerste is het verschil tussen 1T en 2T helemaal niet zo groot. Ten tweede heeft het moederbord van TS problemen met de 1T instelling. Dat werd al eerder opgemerkt. Het is dus voor TS absoluut af te raden om 1T instelling te gebruiken.
Verschil tussen 1T & 2T niet groot? Ik vind persoonlijk mijn bandbreedte nogal toegenomen in Sisoftware Sandra:

DDR333 - 2T: 4769MB/s
DDR400 - 2T: 4418MB/s
DDR400 - 1T: 5185MB/s

Denk dat ik het dus zeker wel een verschil maakt!
(Iemand anders toevallig ook die zijn bandbreedte gegeven door Sisoft wil vermelden?)

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
Allewijn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:35:
[...]
(Iemand anders toevallig ook die zijn bandbreedte gegeven door Sisoft wil vermelden?)
4x 512MB Kingston PC3200 Dual Channel (ook 2T dus als et goed is)
4113 MB/s

Als ik m'n systeem overclock naar 250 FSB 10x multiplier, geheugen op 208MHz, kom ik op ruim 5000MB/s

• aramdin
Ook ff snel gedaan @ Stock timings

1T Int Buffered 5284
1T Float Buffered 5236

2T Int Buffered 4312
2T Float Buffered 4326

A64 3500+ (2.2ghz), OCZ 2x 1gb PC3200 Platinum 2-3-2-5

Groot verschil zoals je ziet!

[ Voor 9% gewijzigd door aramdin op 06-01-2006 01:46 ]

Instagram / YouTube

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Allewijn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:35:
DDR333 - 2T: 4769MB/s
DDR400 - 2T: 4418MB/s
DDR400 - 1T: 5185MB/s
Leuke getallen hoor, alleen zeggen ze helemaal niets.....

Je ziet hier al dat je bandbreedte beter is op 333Mhz dan op 400Mhz. En dan wordt de bandbreedte nog hoger als je 1T inschakeld.... Leuk, maar op een Athlon64 niet zo'n heel belangrijke getallen....

De Athlon64 is geen bandbreedte-vreter zoals de P4. Zelfs het performance verschil tussen single channel en dual channel (waarbij het bandbreedte verschil vele malen groter is dan wat je hier beschrijft) is in procenten op de vingers van 1 hand te tellen. Die 400MB/s die je hier dus neerschrijft is nagenoeg verwaarloosbaar in totale systeem performance. Mischien dat je totale systeem performance er 1% op vooruit gaat, maar dat gaan jij en ik niet merken bij dagelijks gebruik....

Daarnaast wijst de praktijk uit dat je door het inschakelen van 1T je overclock beperkt. Doordat je met 2T hoger kunt klokken zul je waarschijnlijk een betere overall performance krijgen dan dat je met 1T kunt krijgen....

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 06-01-2006 08:07 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik kreeg door hem op 1T te zetten een lagere overklok, maar hogere scores in benchmarks!

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Allewijn schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:32:
Oké bedankt, ik ga starten met lichtelijk overclocken, maar dan zijn voor mij nog twee dingen niet duidelijk:

Ik zei: - Hoe komt het volgende nou in bios?: mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus dit zou dan automatisch 200mhz moeten zijn toch ipv de 166 wat in mijn ogen langzamer is?

En standaard staat in mijn bios de multiplier op 10 en de fsb op 200, dus 2000Mhz (3200+)
Moet ik die fsb zo laten en enkel de fsb stap voor stap gaan verhogen?
Of moet ik, wat ik volgens mij bij sommigen van jullie zie mijn multiplier verlagen en tegelijk mijn fsb wat verhogen om aan het einde van de streep hoger uit te komen?
Dus bijv: 10x230=2300mhz of 9x280=2520mhz of 8x300=2400mhz? (of iets in die geest)
Dit principe snap ik nml. niet helemaal.

Als probeersel had ik ff ddr handmatig op 200(ddr400) gezet, aangezien ik ddr400 dimmetjes heb, maar dit niet auto gaat, zie eerste vraag, en 10x240 ingesteld, dus 2400mhz, toen liep ie echter tot het windows opstartscherm en bootte daarna telkens opnieuw, dus maar weer snel alles op auto/standaard gezet.

Nogmaals dank

Tim
je cpu zou dan op 10x240= 2400mhz draaien. dat zou je cpu makkelijk moeten halen, maar je hebt value ram en dat haalt 240mhz niet. in je bios kun je je geheugen op een andere snelheid zetten. 133/166/180/200 ofzo. zet je geheugen op de laagste stand zodat je geheugen de overclock niet tegenhoud. als je de max van je cpu hebt gehaalt begin je je geheugen iets hoger tezetten zodat je weer op 200mhz of iets meer uitkomt.

• Allewijn
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 08:04:
[...]

Leuke getallen hoor, alleen zeggen ze helemaal niets.....

Je ziet hier al dat je bandbreedte beter is op 333Mhz dan op 400Mhz. En dan wordt de bandbreedte nog hoger als je 1T inschakeld.... Leuk, maar op een Athlon64 niet zo'n heel belangrijke getallen....

De Athlon64 is geen bandbreedte-vreter zoals de P4. Zelfs het performance verschil tussen single channel en dual channel (waarbij het bandbreedte verschil vele malen groter is dan wat je hier beschrijft) is in procenten op de vingers van 1 hand te tellen. Die 400MB/s die je hier dus neerschrijft is nagenoeg verwaarloosbaar in totale systeem performance. Mischien dat je totale systeem performance er 1% op vooruit gaat, maar dat gaan jij en ik niet merken bij dagelijks gebruik....

Daarnaast wijst de praktijk uit dat je door het inschakelen van 1T je overclock beperkt. Doordat je met 2T hoger kunt klokken zul je waarschijnlijk een betere overall performance krijgen dan dat je met 1T kunt krijgen....
Croga, ik moet toegeven dat ik deze gedachten met je deel! In dat opzicht heb je gelijk, want idd, in deze benchmark lijkt het verschil in bandbreedte érg groot. Maar de praktijk wijst anders uit... In de praktijk zal de prestatiewinst idd verwaarloosbaar zijn.
Maar stel je nou niet gelijk iets anders aan de kaak: Cijfertjes betekenen in de praktijk veel vaker zeer weinig, en dan heb ik het dus niet meer enkel over deze Sisoftware Sandra bandbreedte test! Vele scores van allerlei benchmark-programma's kun je (in mijn ogen) met een korrel zout nemen. Het is leuk om te zien dat bijvoorbeeld SuperPi 33.36s doet ipv 35.67s ofzoiets! Maar 'who gives a shit' in de praktijk... :?

Ik ga mijn bordje/geheugen ook maar weer op 2T zetten, want ik heb gemerkt dat, aangezien ik simpel 1GB MDT ram heb aangeschaft, deze reepjes wel cas2 en 1T aankunnen, maar dan ook echt maar nét op 200mhz, dus ik zet cas2.5 en 2T (wat standaard is voor deze reepjes) maar weer aan en ga mij eens verdiepen in het juist overclocken van mijn cpu...
Valt denk ik meer winst uit te halen!

Cioa,

Tim

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Dat is inderdaad het geval..maar het is niet zo zoals de persoon hierboven zet dat 1t je overclock zo erg beperkt..elk mobo heeft wel dividers...Kijk wat je geheugen kan. Pak een leuke divider en klaar...Ikzelf kan met mijn goedkope Twinmos ram 170 Mhz 2-2-2-5 @ 170 Mhz dual channel 1T draaien.... De clue is gewoon het goede verdelen. Kan hem trouwens ook nog 215 Mhz laten lopen maar dan moeten timings te los, en bandbreedte is zoals hierboven staat niet zo belangrijk voor A64

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Pagina: 1