Jongens / Dames,
Enige dagen geleden heb ik in dit topic: simpel systeempje samengesteld, jullie mening? om jullie adviezen gevraagd omtrent het samenstellen van een nieuwe pc voor mijzelf.
Nogmaals dank daarvoor want ik heb jullie adviezen grotendeels opgevolgd en vandaag het volgende bij ‘Alternate’ gekocht!
Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO
Alles netjes ingebouwd, en de LG dvd brander en MSI Geforce4 videokaart die ik beiden nog had erbij geplaatst.
Op het eerste oog nu al een fantastisch soepel en snel systeem, heerlijk!
Ik alle topics omtrent het overclocken van het ASrock 939Dual-sata2 mobo netjes gelezen, de termen vliegen me echter om de oren! (ik ben gestopt bij een Athlon 1,33Ghz op een msi k7t mobootje, dus ik ben er ff uitgeweest, vergeef me!)
Nu wat vraagjes aangezien ik alles uiteraard ook zo goed mogelijk in wil stellen.
Als eerste heb ik sowieso SP2 en alle software/drivers die op de ASrock cdrom stonden geïnstalleerd.
Ook heb ik het bios geüpdate naar 1.5, ik had standaard overigens al 1.4!
verder:
- ASrock heeft helaas geen mooi/simpel progje waarmee ik mijn temps en fanspeeds kan zien, welk simpel en overzichtelijk progje kan ik hiervoor gebruiken?
- De mobo heeft één aansluiting voor een case fan, de thermaltake Soprano heeft echter twee casefans. Kan ik de gele draad, die aan beide fans zit met elkaar verbinden om ze allebei op dezelfde speed te laten draaien?
- En de volgende vragen over het juist instellen van mijn bios (wat ik nml. wil is een goed stabiel systeem dat uiteraard wel wat harder loopt als de standaard waarden. Het hoeft geen extreme overclock te worden waarbij ik bijv de volt mod. (dmv solderen) hoef te doen:
In het bios tref ik het volgende aan, ik hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven over instellingen die ik beter kan veranderen:
(dikgedrukte is hoe ik het nu nog standaard ingesteld heb staan, graag zou ik oa willen weten tot welke goede waarden ik mijn 3200+ sowieso kan zetten)
Overclock mode: auto/sync/async
Spread spectrum: auto/disable
Cool 'n quiet: enabled/disabled
multiplier voltage change: auto/manual
mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?
flexibility option: disabled/enabled
CAS latency: auto/2/2.5/3
TRCD: auto
TRAS: auto
TRP: auto
MA timing: auto/1T/2T
In volgend menu:
CPU-NB link speed: auto
CPU-NB link width: auto
NB-SB link speed: auto
NB-SB link width: auto
Dram voltage: auto/high/normal
gated clock function: disabled/enabled
in ide config menu:
(ik heb enkel een 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong
Het is behoorlijk wat qua bios instellingen wat ik aan jullie vraag, ik hoop echter dat dit geen bezwaar is en jullie mij opweg kunnen helpen zodat ik over enige weken (met veel lezen van andere topics en jullie adviezen) weer helemaal bij de tijd ben!
Alvast harstikke bedankt
Enige dagen geleden heb ik in dit topic: simpel systeempje samengesteld, jullie mening? om jullie adviezen gevraagd omtrent het samenstellen van een nieuwe pc voor mijzelf.
Nogmaals dank daarvoor want ik heb jullie adviezen grotendeels opgevolgd en vandaag het volgende bij ‘Alternate’ gekocht!
Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO
Alles netjes ingebouwd, en de LG dvd brander en MSI Geforce4 videokaart die ik beiden nog had erbij geplaatst.
Op het eerste oog nu al een fantastisch soepel en snel systeem, heerlijk!
Ik alle topics omtrent het overclocken van het ASrock 939Dual-sata2 mobo netjes gelezen, de termen vliegen me echter om de oren! (ik ben gestopt bij een Athlon 1,33Ghz op een msi k7t mobootje, dus ik ben er ff uitgeweest, vergeef me!)
Nu wat vraagjes aangezien ik alles uiteraard ook zo goed mogelijk in wil stellen.
Als eerste heb ik sowieso SP2 en alle software/drivers die op de ASrock cdrom stonden geïnstalleerd.
Ook heb ik het bios geüpdate naar 1.5, ik had standaard overigens al 1.4!
verder:
- ASrock heeft helaas geen mooi/simpel progje waarmee ik mijn temps en fanspeeds kan zien, welk simpel en overzichtelijk progje kan ik hiervoor gebruiken?
- De mobo heeft één aansluiting voor een case fan, de thermaltake Soprano heeft echter twee casefans. Kan ik de gele draad, die aan beide fans zit met elkaar verbinden om ze allebei op dezelfde speed te laten draaien?
- En de volgende vragen over het juist instellen van mijn bios (wat ik nml. wil is een goed stabiel systeem dat uiteraard wel wat harder loopt als de standaard waarden. Het hoeft geen extreme overclock te worden waarbij ik bijv de volt mod. (dmv solderen) hoef te doen:
In het bios tref ik het volgende aan, ik hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven over instellingen die ik beter kan veranderen:
(dikgedrukte is hoe ik het nu nog standaard ingesteld heb staan, graag zou ik oa willen weten tot welke goede waarden ik mijn 3200+ sowieso kan zetten)
Overclock mode: auto/sync/async
Spread spectrum: auto/disable
Cool 'n quiet: enabled/disabled
multiplier voltage change: auto/manual
mem clock: auto/133/166/200 --> In Cpuz zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb DDR400 geheugen gekocht, dus 200mhz toch?
flexibility option: disabled/enabled
CAS latency: auto/2/2.5/3
TRCD: auto
TRAS: auto
TRP: auto
MA timing: auto/1T/2T
In volgend menu:
CPU-NB link speed: auto
CPU-NB link width: auto
NB-SB link speed: auto
NB-SB link width: auto
Dram voltage: auto/high/normal
gated clock function: disabled/enabled
in ide config menu:
(ik heb enkel een 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong
Het is behoorlijk wat qua bios instellingen wat ik aan jullie vraag, ik hoop echter dat dit geen bezwaar is en jullie mij opweg kunnen helpen zodat ik over enige weken (met veel lezen van andere topics en jullie adviezen) weer helemaal bij de tijd ben!