Harddisk kapot na heien gemeente

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik ben in het bezit van een pc met 4 harde schijven erin. 3 intern en 1 externe via usb 2.0

vanaf de 2e week van december t/m ongeveer kerst 2005 is de gemeente bezig om een singel achter mijn huis te reparen en is bezig met heien. Na ongeveer 2 weken deden 2 harddisken erg vreemd. Ik kreg I/O errors, fouten als ik CHKdisk run enz enz. Sinds vorig week kan ik mijn usb schijf helemaal niet meer benaderen.

Ik vermoed dat deze schijven gesloopt zijn door het heiwerk. In hoeverre kan ik de gemeente aansprakelijk stellen? (wordt denk lastig met bewijs etc).

(misschien dat dit topic naar SG moet)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08
Ik denk dat je het hard moet kunnen maken. Maarre bewoog je huis zo erg dan?! Of denk je dat het trillingen zijn die amper waar te nemen zijn ofz?

• vingerfrits
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Wat moet ik verstaan onder ''heiwerk'' B)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• DaannO
  • Laatst online: 17:08
vingerfrits schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:27:
Palen in de grond slaan met een hijmachine waarvan de palen gemiddeld 12 meter lang zijn :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hdds dood zijn gegaan door het heien dan moeten de kopjes wel op de tafel getrild hebben. Een hdd kan redelijk veel hebben, dus de kans dat ze defect gaan hierdoor is denk ik niet erg groot. Om wat voor schijven ging het precies (merk, type enz).

• b..RAM
  • Laatst online: 01-03 20:23
De gemeente aansprakelijk stellen gaat je niet lukken lijkt me maar je kan garantie proberen garantie te claimen, een beetje harde schrijf moet wel tegen heien kunnen namelijk (denk ik) :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
vingerfrits schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:27:
Heipalen in de grond meppen met een heimachine, waarop dan gebouwd kan worden.
Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.lowara.nl/newsimg/12864.jpg

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
offtopic:
Slaat met vuisten op computertafel van het lachen :X

• Tennisbal
ok ik weet wat trillingen zijn (woon aan een drukke weg). Maar dit sloeg werkelijk alles. (kan iemand btw mijn taalfout uit de titel halen :P )

De ramen trilden bij elke hijpartij als een idioot, en ik voelde het ook. Dit leek meer op een aardbeving.
Maar als ik de gemeente aansprakelijk wil stellen, hoe kan ik dan het best te werk gaan?

• Tennisbal
b..RAM schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:29:
De gemeente aansprakelijk stellen gaat je niet lukken lijkt me maar je kan garantie proberen garantie te claimen, een beetje harde schrijf moet wel tegen heien kunnen namelijk (denk ik) :)
probleem is dat de garantie tegenwoordig maar 1 jaar is dacht ik bij maxtor schijven. Die usb schijf kan misschien wel nog is een hitachi en denk net 1 jaar oud

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Terw_Dan schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:29:
Als je hdds dood zijn gegaan door het heien dan moeten de kopjes wel op de tafel getrild hebben. Een hdd kan redelijk veel hebben, dus de kans dat ze defect gaan hierdoor is denk ik niet erg groot. Om wat voor schijven ging het precies (merk, type enz).
Het lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk dat die koppen door het luchtkussen heengedrukt zijn, maar ik acht het niet onwaarschijnlijk dat de arm met regelmaat in de verkeerde track zat te schrijven.
Dan krijg je nogal wat bad-sectors, omdat de firmware die sectoren zal proberen te verplaatsen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tennisbal schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:32:
Maar als ik de gemeente aansprakelijk wil stellen, hoe kan ik dan het best te werk gaan?
Begin eerst maar met kijken of er meer mensen zijn met dezelfde problemen, als er meer mensen met dezelfde klachten zijn sta je namelijk een stuk sterker.

• Tennisbal
Terw_Dan schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:34:
[...]

Begin eerst maar met kijken of er meer mensen zijn met dezelfde problemen, als er meer mensen met dezelfde klachten zijn sta je namelijk een stuk sterker.
das dus het kutte, niemand in m'n huis heeft ergens last van. Ga misschien van de week de buurt maar eens langs, maar ken eigenlijk niemand hier :P alleen aan de overkant een fout minervanenhuis, maar die zien me denk liever niet meer komen na oud en nieuw eergister :P

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:43
tennisbal schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:33:
[...]

probleem is dat de garantie tegenwoordig maar 1 jaar is dacht ik bij maxtor schijven. Die usb schijf kan misschien wel nog is een hitachi en denk net 1 jaar oud
Nee hoor, je hebt iig 3 jaar garantie. Niet in de winkel maar wel on-site, dit wordt dus opsturen ;) kijk op de maxtor site voor meer info.

• vingerfrits
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

DaannO schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:29:
[...]

Palen in de grond slaan met een hijmachine waarvan de palen gemiddeld 12 meter lang zijn :)
aha oke, ik zal de gemeente een award geven, vind het namelijk een goede prestatie om daardoor een hdd te vernielen :)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:25
Je moet die hdd's er ook niet onder leggen 8)7

Je zegt dat 2hdd's vreemd doen, usb en 1 interne, die andere 2 interne hdd's doen het gewoon? Lijkt me pure mazzel / ongeluk in dat geval...
tennisbal schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:35:
[...]

das dus het kutte, niemand in m'n huis heeft ergens last van. Ga misschien van de week de buurt maar eens langs, maar ken eigenlijk niemand hier :P alleen aan de overkant een fout minervanenhuis, maar die zien me denk liever niet meer komen na oud en nieuw eergister :P
Minerva > Leiden? Waar zaten ze te heien dan?

• Tennisbal
MoiZie schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:40:
Je moet die hdd's er ook niet onder leggen 8)7

Je zegt dat 2hdd's vreemd doen, usb en 1 interne, die andere 2 interne hdd's doen het gewoon? Lijkt me pure mazzel / ongeluk in dat geval...

[...]

Minerva > Leiden? Waar zaten ze te heien dan?
water bij de odessa daar

• Tennisbal
WillemJanJansen schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:36:
[...]

Nee hoor, je hebt iig 3 jaar garantie. Niet in de winkel maar wel on-site, dit wordt dus opsturen ;) kijk op de maxtor site voor meer info.
hm das wel mooi dan. Arelaxt is dat ik al 2 keer eerder zoiets meegemaakt heb en dat het echt zooo lang duurt voor je alles terug hebt

[ Voor 15% gewijzigd door Tennisbal op 02-01-2006 23:45 ]

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 10:19
werk zelf bij de gemeente leiden ( dus als je leiden bedoelt)
de gemeente is nooit zo moeilijk met dat soort zaken gewoon ff bellen.
probleem voorleggen , en naar een oplossing vragen
kan je altijd proberen een foon gesprek waard zou ik zeggen ;)

• Tennisbal
binbero schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:54:
werk zelf bij de gemeente leiden ( dus als je leiden bedoelt)
de gemeente is nooit zo moeilijk met dat soort zaken gewoon ff bellen.
probleem voorleggen , en naar een oplossing vragen
kan je altijd proberen een foon gesprek waard zou ik zeggen ;)
bel ze morgen even op. Ben benieuwd!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
je zegt dat je de enige bent in je huis, hebben de buren hier ook last van?
Is er verder geen schade aan je huis? Als het daadwerkelijk zo hard ging, dan lijkt het mij dat niet alleen je harde schijven stuk zijn

PSN: djmurcielago

• Tennisbal
djmurcielago schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:58:
je zegt dat je de enige bent in je huis, hebben de buren hier ook last van?
Is er verder geen schade aan je huis? Als het daadwerkelijk zo hard ging, dan lijkt het mij dat niet alleen je harde schijven stuk zijn
we hebben wel overal lekkage opeens (schijnt iets verstopt te zijn) en lampen zijn uitgevallen, maar betwijfel of dat aan het hijen ligt... :P

• Tennisbal
de externe harddisk is trouwens van het merk Gigapod (http://realis.hr/images/product_images/spi-35u2fw.gif)

gigapod model CF100-NEB

Probleem is dat ik de externe behuizing er niet af kan slopen omdat de schroefjes erin doorgedraaid zijn. :@ ik meen me te herinneren dat die schoefjes helemaal niet eruit moesten, maar ik krijg het ding met geen mogelijkheid open. Ik lees namelijk net dat de winkel garantie op 4/1/06 verloopt. dus ik heb nog 1 dag. ohohohoh hoe los ik dit op?

• _Dune_
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tennisbal schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 00:22:
de externe harddisk is trouwens van het merk Gigapod (http://realis.hr/images/product_images/spi-35u2fw.gif)

gigapod model CF100-NEB

Probleem is dat ik de externe behuizing er niet af kan slopen omdat de schroefjes erin doorgedraaid zijn. :@ ik meen me te herinneren dat die schoefjes helemaal niet eruit moesten, maar ik krijg het ding met geen mogelijkheid open. Ik lees namelijk net dat de winkel garantie op 4/1/06 verloopt. dus ik heb nog 1 dag. ohohohoh hoe los ik dit op?
Gewoon nu die winkel bellen :D dan ben je nog net optijd, maar je zegt dat de schroefjes dol zijn gedraaid? Was het geen combinatie hardeschijf + behuizing toen je het kocht of heb je een losse schijf en een losse behuizing gekocht? Anders kunnen ze daar wel moeilijk over gaan doen.

Overigens heb ik tot twee maal een hardeschijf terug gezonden naar Maxtor (Ierland) binnen 10 werkdagen had ik een vervangende schijf terug, dus het moet vrij vlot kunnen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• beascob
  • Laatst online: 10:06
I/O errors zijn niet altijd fysieke fouten...
na iets soortgelijks (heien, zomer 2004) had ik inderdaad fouten op de HD (drie en eenhalfjaar oud), met name bij veel gebruikte dll's,dacht ik.
Met DLG van Western Dig. low level format gedaan en hij loopt nu nog steeds uitstekend.

mijn tip is wel: Voor en na heien altijd een chkdsk en S.M.A.R.T. doen, om de fysieke conditie van je schijven te bepalen en vast te leggen.

gewaarwordingshorizon

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Als ik het goed begrijp werd er geheid in de straat achter je huis? Dus naast woonhuizen? Dit is natuurlijk niet de bedoeling! Daarboor hebben ze van die mooie grondboormachines die ze normaal gebruiken als er bij beouwing toch heipalen nodig zijn. Het nadeel van heien is namelijk dat je fundering er van kapot gaat. Ook is natuurlijk de geluidsoverlast niet in de norm. Alleen daarom zou ik al gelijk een klacht (per brief!) bij de gemeente indienen. Mocht dan later bijvoorbeeld je fundering kapot blijken te zijn, kun je de gemeente nog aanspraklijk stellen.

Dat je HDD's kapot zijn van het heien is een beetje vergezocht, maar niet onmogelijk. Er hoeft over enkele dagen heien maar één 'zwak' momentje te zijn geweest en je hebt prijs. Maar die kans is uiterst klein. Daarom zou ik, zoals al eerder genoemd werd de HDD's voor garantie aanbieden. Mocht dat niet lukken, dan kun je nog een low-level format proberen zodat eventuele bad sectors hertest worden. Mocht dit nog niet baten (na de format gelijk een extended SMART test doen), dan de gemeente aanschrijven.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-03 14:32
Heien naast een woon huis MAG. alleen bij harde grond soorten worden er meetingen gedaan,
Natuurlijk moet het heien wel een x aantal meters bij je huis vandaan zijn. maar nieuwere huisen zogenaamde tunnel bouw moet hier tegen kunnen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Murcielago
  • Laatst online: 23-02 20:26
tennisbal schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 00:02:
[...]

we hebben wel overal lekkage opeens (schijnt iets verstopt te zijn) en lampen zijn uitgevallen, maar betwijfel of dat aan het hijen ligt... :P
dus dat ligt niet aan het heien? maar je hdd dus wel
komt nogal apart over.
hoe oud zijn je hdd's verder?

PSN: djmurcielago

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
To_Tall schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:46:
... alleen bij harde grond soorten worden er meetingen gedaan ...
Laat nou heien nou net bedoeld zijn voor zachte grond :+

Maar ik snap je argument. Echter, tegenover waar ik nu zit (werk) hebben ze net een nieuwbouwwijk uit de grond gestampt. Voor al deze woningen zijn heipalen gebruikt (de grond hier is vrij zacht geloof ik). Echter, nu komt er een gebouw bij te staan, maar daar mag dus niet voor geheid worden. Of dit voor de geluidsoverlast is of tegen beschadigingen weet ik niet. Doorom waren ze een paar weken geleden in de weer met een grondboormachine.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:46:
Heien naast een woon huis MAG. alleen bij harde grond soorten worden er meetingen gedaan,
Natuurlijk moet het heien wel een x aantal meters bij je huis vandaan zijn. maar nieuwere huisen zogenaamde tunnel bouw moet hier tegen kunnen.
In Leiden hebben oudere huizen de overhand ;)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1