pc passief gekoeld (pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 13:25
heey,

ik heb het dus voor elkaar gekregen om mijn pc passief :7 te koelen met homemade materiaal.
Dit is dus vrij goedkoop te maken voor degene die geen zin hebben om veel geld uit te geven aan een resertator oid en die een beetje handig is met koper en de gasbrander.
Ja ik weet het in mijn voeding zit nog een fan ;) deze wordt op korte termijn vervangen door een watergekoelde (mischien ook homemade maar daar ik doe dan wel verslag van hier), of een passief exemplaar.

genoeg geklets PICS :*) (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje1tumb.JPG
mijn pctje :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje2tumb.JPG
mijn volgepropte centurion van binnen, ik maak er een keer geen kermis van met window's ed gewoon lkkr stil :+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje3tumb.JPG
de passieve radiator, ik hem mijn 6230i er even bovenop gezet zodat jullie de grootte makkelijker kunnen inschatten ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje4tumb.JPG
Zo heb ik het zaakje naar buiten gebracht moet nog veranderd worden iemand?

nog even wat uitleg:
Het ding is de verticale pijpen zijn 35 cm lang en van 22mm dik koperbuisgemaakt
de 12 tussenpijpjes zijn van 12mm koperbuis gemaakt.
Ik heb dus gewoon in de 22mm buis gaten van 12.5mm geboord en daar heb ik de pijpes in gesoldeerd. Het vereisd even wat precizie maar dan heb je ook wat
Links onder de aanvoer vanaf de pc en rechtsonder retour naar pc toe.
Linksboven zit de ontluchting dmv een radiatorstop (bij de betere doe het zelfzaak te krijgen)

De setup:
AMD sempron 3200+ @3500+ op de barton core (128+512kb)
dual channel corsair xms (2x512mb)
MSI nforce2 plankje
radeon 9800xt 256mb (+ - 10% oc)
2x maxtor 250gb in sata raid 0
hauppage pvr500 dual tuner
aopen dvd lezer
msi dvd fikkert
aerogate 3

Wc setup:
CPU homemade blok
nordbridge homemade
GPU ook homemade
hdd cooler (allemaal homemade van koperen vermogensrail)
radiator in pc van de sloop gehaald uit een astra heb ik begrepen, hier zitten 2 92mm fans op als backup voor bijv. zomers
pomp: een 1100 liter pompje bij mij op de zaak mer ocean :>

Nu temps })
Idle bij 34 graden water
CPU 37, GPU 50, NB 39, HDD 40

Stressed bij 38 graden water
CPU 41, GPU 68, NB 44, HDD 42
Temps gemeten met mobo sensor en aerogate.

Op verzoek :)

*kleine mededeling: ik heel veel gekregen of ben gematst ;) dus ik probeer een schatting te maken als het gekocht moet worden.

Pomp: €40 1100L/h ocean
slangen 2mtr: €2
kopermateriaal (bochtjes, pijp, mofjes ed): euro of 50
Soldeertin €3
slangpilaren 6x: €15
Rad van de sloop: €10
6mm plexi en lijm voor res: €15 bij RU58.nl

dus als je een beetje goed rondkijkt kun je dus rond de 100~130 euri klaar zijn en dan heb je een zeer uitgebruide setup (CPU, NB, GPU, HDD's) en passieve rad.

Verder nog wat tips om de kosten te drukken (heb ik ook gedaan ;) )
Gasbrander kun je mby wel bij een bekende lenen.
laat je vriendin ;) of zelf :P de bevriende loodgieter lief aankijken ;) voor het kleine koperspul

Meer info vraag gerust :7

[ Voor 15% gewijzigd door casemodder op 04-01-2006 21:35 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
dit is ja geen passieve koeling maar waterkoeling :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• casemodder
wouter37 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:04:
dit is ja geen passieve koeling maar waterkoeling :)
maar om het water te koelen komen geen fans te pas dus indireckt tog passief :9

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07
zoals wouter ook al aangeeft, dit is niet passief koelen!

Mijn servertje ligt even plat ivm vcore downgrade mods, maar mijn servertje is dus wel passief gekoeld :)

Ik zal zodadelijk als hij weer up is wat foto's plaatsen :)

Het betreft overigens een Duron 1600.

• casemodder
B)

[ Voor 96% gewijzigd door casemodder op 03-01-2006 17:30 ]

Verwijderd

Zo lang er geen lucht geforceerd ergens langs gaat is het passief.. Waterkoeling is ook luchtkoeling, het is namelijk slechts een manier om meer oppervlak te kunnen koelen. Je koelt je rad met lucht, dus het is in essentie hetzelfde. Alleen het oppervlak van een rad krijg je niet op een heatsink en daarom is waterkoeling beter. Maar het blijft lucht gekoeld, hoe dan ook.

Passief dus, mooi gedaan TS.

• GH45T
Maar ik vind het evengoed wel een net resultaat hoor, een overgeklokte processor, overgeklokte grafische kaart en dan passief koelen, maar heb je ook al eens een duurtest gedaan? Je weet pas na zo'n 2 uur stressed draaien of je pc echt passief is te koelen, altans dat is mijn ervaring.

• GH45T
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:13:
Zo lang er geen lucht geforceerd ergens langs gaat is het passief.. Waterkoeling is ook luchtkoeling, het is namelijk slechts een manier om meer oppervlak te kunnen koelen. Je koelt je rad met lucht, dus het is in essentie hetzelfde. Alleen het oppervlak van een rad krijg je niet op een heatsink en daarom is waterkoeling beter. Maar het blijft lucht gekoeld, hoe dan ook.

Passief dus, mooi gedaan TS.
Het klopt volledig wat je zegt, maar dan ontga je het idee achter passief koelen een beetje, in de meeste gevallen wordt dat gedaan om een zo stil mogelijk systeem te krijgen. Als er dan een pomp in zit welke zijn werk doet dan schiet je er nog niet veel mee op, een paar stille fans maken niet meer geluid dan een pomp.

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:17:
[...]

Het klopt volledig wat je zegt, maar dan ontga je het idee achter passief koelen een beetje, in de meeste gevallen wordt dat gedaan om een zo stil mogelijk systeem te krijgen. Als er dan een pomp in zit welke zijn werk doet dan schiet je er nog niet veel mee op, een paar stille fans maken niet meer geluid dan een pomp.
Hoezo niks mee op? Die pomp koelt toch niks? Die stopt eerder warmte in het systeem.. En wie zegt wat over fans, ik zie geen fan in die case hoor :)

Het is een blijft passief. Je kan hoog en laag springen, maar dat doet geen afbreuk aan de setup helaas ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 22:20 ]

• killerbee17
  • Laatst online: 15-06-2024
Errug netjes!

vraagje: hoor de je pomp niet?

wwweet ik veel...

• casemodder
GH45T schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:15:
Je weet pas na zo'n 2 uur stressed draaien of je pc echt passief is te koelen, altans dat is mijn ervaring.
Na 5 uurtjes gamen in oa fear en NFSU MW blijft de watertemp op 38 steken dus ;)

• wouter37
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:19:
[...]

Hoezo niks mee op? Die pomp koelt toch niks? Die stopt eerder warmte in het systeem.. En wie zegt wat over fans, ik zie geen fan in die case hoor :)

Het is een blijft passief. Je kan hoog en laag springen, maar dat doet geen afbreuk aan de setup helaas ;)
dat typt hij volgens mij niet :)
maar goed onder passief versta ik passieve dingen en een pomp is actief als je begrijpt wat ik bedoel
verder is de mod wel mooi gemaakt die wil ik ook niet afkraken :)

Verwijderd

casemodder schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:21:
[...]

Na 5 uurtjes gamen in oa fear en NFSU MW blijft de watertemp op 38 steken dus ;)
Hij probeert alle wegen om je setup minder te laten lijken dan wat het is, zo lijkt het dan..

Maar er is geen speld tussen te krijgen :+ Gewoon goed geklust kerel, punt uit.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 21:05

Krizzie

Progressive Music \o/

Lekkere douche temp, heb je ook geen boiler meer nodig :P

Ziet er leuk uit, alleen misschien kun je je kast nog wat beter opruimen? :)
Verder lijkt het me een beetje raar dat de cpu maar 41c wordt en de gpu 68 :?
Mijn 9800PRO@XT op 450Mhz core met stock koeler (ja echt waar! heb em alleen gesloopt :( )
kwam niet eens boven de 60c uit. Dus misschien moet dat waterblokje eens opnieuw installeren. :)

Geluidswolk

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09-2025
Nou ik wil wel zeggen dat het erg leuk gedaan is, je bent een echte tweaker :+

Nu even zeik mode ON:
Of het echt passief is? Een pomp is wel actief, al zorgt het niet voor directe cooling.
Echt passief is volgens mij een cooling systeem zonder bewegende delen, en dat is bij jou wel het geval. Ik hou het dus op semi passief.

En hoe zit het met de voeding? Is die ook passief?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 19:24
Een pomp is actief. Als die er niet in zou zitten dan zou het passief zijn. Niet eerder. Vergelijk het maar met een passief koelblok voor een videokaart. Daar zie je ook geen fan (pomp?) zitten :+

Verwijderd

wouter37 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:23:
[...]

dat typt hij volgens mij niet :)
maar goed onder passief versta ik passieve dingen en een pomp is actief als je begrijpt wat ik bedoel
verder is de mod wel mooi gemaakt die wil ik ook niet afkraken :)
Ja dat is wel zo, maar het draagt niet bij aan de koeling. Het verplaatst de warmte slechts naar een passief oppervlak. Dat oppervlak is 10x groter dan een heatsink en ja, dat werkt errug goed :)

Waterkoeling is niets anders dan warmte verplaatsen naar een plek waar je het beter kan uitwisselen met de omgeving. Die omgeving blijft dezelfde temp en het blijft lucht.

• casemodder
killerbee17 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:21:
Errug netjes!

vraagje: hoor de je pomp niet?
pompje is fluisterstil, heb alleen wel wat van die supersoepele rubbermatjes eronder gelegd om de trillingen op te vangen.
Krizzie schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:28:
Lekkere douche temp, heb je ook geen boiler meer nodig :P

Ziet er leuk uit, alleen misschien kun je je kast nog wat beter opruimen? :)
Verder lijkt het me een beetje raar dat de cpu maar 41c wordt en de gpu 68 :?
Mijn 9800PRO@XT op 450Mhz core met stock koeler (ja echt waar! heb em alleen gesloopt :( )
kwam niet eens boven de 60c uit. Dus misschien moet dat waterblokje eens opnieuw installeren. :)
Dit zegt dus de sensor van de ati kaart, in het begin twijfelde ik er ook aan maar na 3x het blokje opnieuw erop gezet te hebben en nog een keer gelapt naar spiegel modus ;) hou ik het op 55-60 graden zoiets :*)

[ Voor 57% gewijzigd door casemodder op 02-01-2006 22:33 ]

Verwijderd

MoNo79 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:28:
Nou ik wil wel zeggen dat het erg leuk gedaan is, je bent een echte tweaker :+

Nu even zeik mode ON:
Of het echt passief is? Een pomp is wel actief, al zorgt het niet voor directe cooling.
Echt passief is volgens mij een cooling systeem zonder bewegende delen, en dat is bij jou wel het geval. Ik hou het dus op semi passief.

En hoe zit het met de voeding? Is die ook passief?
Ja deze discussie kun je lang voeren, maar er is niets dat de uitwisseling met de omgeving versneld. Die gebeurd namelijk in de rad en niet in de pomp. De rad moet nog steeds zn warmte passief kwijt en dus is er niets dat het helpt (behalve het grote oppervlak, wat passief is)

Dit topic gaat hard btw :P

• GH45T
Bij deze de foto's en plaatjes van mijn passief gekoeld servertje:
Afbeeldingslocatie: http://81.70.80.235/1_klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://81.70.80.235/2_klein.JPG
En de CPU-z informatie:
Afbeeldingslocatie: http://81.70.80.235/1200.PNG
Tot vandaag liep de Duron nog op 1600 MHz bij een vcore van 1,5 volt. Dit zorgde ervoor dat hij stressed rond de 60 graden uitkwam. Op dit moment is dat niet zo'n probleem, maar in de zomer knalt hij door tot zo'n 80 graden. Ik heb hem nu dus op 1200 MHz geklokt in plaats van de standaard 1600 MHz en de vcore naar 1,15 aangepast wat dan ook nog een beetje lager uitvalt.

Ik heb geen idee wat mijn servertje nu verbruikt, maar het kan nooit erg veel zijn. Standaard verbruikt de Duron op 1600 Mhz en op 1,5 volt iets rond de 40 watt als ik me niet vergis. Ik schat nu zelf dat het ongeveer gehalveerd is.

Performance is hierbij overigens voor de CPU niet belangrijk, ik heb een redelijk modern servertje omdat er 1,5 GB DDR geheugen in zit en een serial ata harde schijf is aangesloten. De serial ata harde schijf is meer omdat het toch mogelijk was, de 1,5 GB geheugen is met name voor de virtuele machines in VMware.

Het moederbord is overigens een Asus A7V600-X, de grafische kaart een Powercolor Geforce 2 MX met de heatsink van een ECS K7S5A moederbord erop en teruggeklokt naar 90 MHz voor de core en 75 Mhz voor het geheugen.

De Samsung 250 GB S-ata II harde schijf zit in een Silentmaxx HD silencer, kleurtje blauw. Dit is eigenlijk het enige wat er nog te horen is van het systeem, en mensen welke de Samsung harddisk, de silencer of beiden hebben weten dan over wat voor een geluidsniveau ik het heb

Voeding wordt geregeld door een Aopen 300 watter waarbij ik door de lage load van het hele systeem de fan gerust uit kon schakelen zonder dat de voeding er kapot aan ging.

edit:

Wat denkt vandale.nl van het woord passief?
zoeken op passief

1 niet geneigd tot activiteit => met de handen in de zakken; <=> actief
3 [scheik.] geen actieve eigenschap bezittend

Dus als je een pomp in je setup hebt is hij niet passief gekoeld, je hebt weliswaar geen luchtverplaatsing maar er is nog altijd iets anders dat "beweegt"

Maar goed, ik wil casemodder zijn idee niet de grond in stampen, in tegendeel zelfs, ik juich dit keihard toe, maar ik vind dat we toch ook wel enigzins kritisch er tegenaan mogen kijken.

@THE_FIREFOX: Spuit11 :P

[ Voor 18% gewijzigd door GH45T op 02-01-2006 22:42 ]

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 04-02 19:24
Hier is een stukje uit de van dale
pas·sief (bn.)
2 gebeurend zonder dat men daarvoor actie hoeft te ondernemen
4 [hand.] meer schulden dan vermogen hebbend
5 [taalk.] in de lijdende vorm staand

De koelblok is passief maar we hebben het over de waterkoeling. De waterkoeling blijft actief door de pomp. Zolang die pomp erin zit is het actief omdat de pomp water verplaatst.

• casemodder
ok dat kan, maar ik raak de warmte uiteindelijk tog kwijt zonder fans en dat is voor mij passief genoeg. Maar in het vervolg zal ik er semi-passief neer zetten of bijna passieve setup oid B)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/3882/wcvoorzijkant9pk.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/8610/wcbovenkant9nd.th.jpg
Daait ook passief tijdens het i-net film kijken, enz _/-\o_
Alleen tijden het game gaan de fans draaien door speedfan om het zaakje cool te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 22:43 ]

• MoNo79
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:32:
[...]

Ja deze discussie kun je lang voeren, maar er is niets dat de uitwisseling met de omgeving versneld. Die gebeurd namelijk in de rad en niet in de pomp. De rad moet nog steeds zn warmte passief kwijt en dus is er niets dat het helpt (behalve het grote oppervlak, wat passief is)

Dit topic gaat hard btw :P
Inderdaad, maar als wij niks te discusseren hebben wat is het nut van GOT :+

Nog even terug op mijn vraag: Is je voeding ook passief?

• casemodder
MoNo79 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:42:
[...]

Nog even terug op mijn vraag: Is je voeding ook passief?
staat in de startpost vermeld maar maak nie uit ;)
Voeding is nog met fan maar wordt op zeer korte termijn vervangen door een watergekoelde (mischien ook homemade maar daar ik doe dan wel verslag van hier), of een passief exemplaar

• wouter37
ff een ander vraagje zie ik op de laaste foto tairips (typ je dat zo :? ) ?
lekt dat niet een klein beetje?

• MoNo79
casemodder schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:45:
[...]

staat in de startpost vermeld maar maak nie uit ;)
Voeding is nog met fan maar wordt op zeer korte termijn vervangen door een watergekoelde (mischien ook homemade maar daar ik doe dan wel verslag van hier), of een passief exemplaar
Oh sorry, lezen voor mij is nog best lastig.

Is dit een optie? Ik heb namelijk deze voeding zelf ook en bevalt me prima. (480W versie)

http://www.yesico.de/products/powers.htm

Verwijderd

Heb je van het 2e plaatje ook een full size, dan kun je die beter zien want die is nou net zo leuk om goed te kunne bekijken :P

Heb je heel de WC zelf gemaakt of alleen een paar delen?

Ziet er wel netjes uit :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nais :)

Maareh, waarom heb je zoveel gebruik gemaakt van koperbuizen, ipv gewoon slangen (met name in je kast) :? Is dat met een speciale bedoeling, want het lijkt mij alleen maar een hoop moeite met een niet bepaald flexibel resultaat. Als je ooit upgrade moet je bijvoorbeld die verbinding tussen NB en cpu blok opnieuw solderen?

Daarnaast levert het een hoop extra verbindingspunten op en die constructie met tie-wraps vind ik maar een beetje eng eigenlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 02-01-2006 23:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:28:
[...]

Ja dat is wel zo, maar het draagt niet bij aan de koeling. Het verplaatst de warmte slechts naar een passief oppervlak. Dat oppervlak is 10x groter dan een heatsink en ja, dat werkt errug goed :)

Waterkoeling is niets anders dan warmte verplaatsen naar een plek waar je het beter kan uitwisselen met de omgeving. Die omgeving blijft dezelfde temp en het blijft lucht.
Ja en een fan draagt ook niet bij aan de koeling, die verplaatst alleen lucht naar de heatsink zodat die lucht de hitte opneemt...

Oke beetje mierenneukerig maar moest er ff uit :9.

Het is en blijft gewoon een hele goede mod, of het nou passief/semi-passief(|:() of actief is...klasse casemodder _/-\o_

|| Specs || SuperPI 1m

• casemodder
wouter37 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:45:
ff een ander vraagje zie ik op de laaste foto tairips (typ je dat zo :? ) ?
lekt dat niet een klein beetje?
in principe heb ik al een goedde waterdichte verbinding op de koperen busjes maar de ty-raps zijn gewoon nog een beetje extra zekerheid ;)
MoNo79 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:49:
[...]
Is dit een optie? Ik heb namelijk deze voeding zelf ook en bevalt me prima. (480W versie)

http://www.yesico.de/products/powers.htm
hier had ik ook al naar zitten kijken maar home-made watergekoeld heeft ook wel wat he >:)
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:59:
Heb je van het 2e plaatje ook een full size, dan kun je die beter zien want die is nou net zo leuk om goed te kunne bekijken :P

Heb je heel de WC zelf gemaakt of alleen een paar delen?

Ziet er wel netjes uit :)
okej nu full-size
en de gehele setup is zelf gemaakt.
Orion84 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:02:
Nais :)

Maareh, waarom heb je zoveel gebruik gemaakt van koperbuizen, ipv gewoon slangen (met name in je kast) :? Is dat met een speciale bedoeling, want het lijkt mij alleen maar een hoop moeite met een niet bepaald flexibel resultaat. Als je ooit upgrade moet je bijvoorbeld die verbinding tussen NB en cpu blok opnieuw solderen?

Daarnaast levert het een hoop extra verbindingspunten op en die constructie met tie-wraps vind ik maar een beetje eng eigenlijk.
de slangen die ik heb gebruikt zijn nogal stug en ze moetten nogal krappe bochten maken en op deze manier kunnen ze niet gaan knikken. en ag ik vind het gwoon mooi spul koper je kunt het zo lkkr poetsen (dat moet nog gebeuren btw :P )

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 20:28
Een pomp is toch een actief onderdeel in dit koel-systeem. dus active koeling :?
Overigens een prachtige setup, mooi gemaakt, TS!

[ Voor 29% gewijzigd door J!M!B op 03-01-2006 02:22 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad netjes gemaakt. Gewoon degelijk en functioneel. (En we zitten hier ook niet in het CME gedeelte ;))

Overigens blijf ik erbij dat dit passief gekoeld is. Ja, een pomp is een bewegend onderdeel, maar water is geen koelmiddel, slechts een transportmiddel :)

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
bah das flauw zeg :p, een transportmiddel met een kouder temperatuur dan de warmte bron is tevens ook een koelmiddel he :P

Nu ik vind het een zeer goed gedacht, en ook wel goed uitgewerkt. Je probeert zoveel mogelijk koperen buizen te gebruiken ipv slangen, logisch, maar wel gevaarlijk voor mogelijke lekken he. Ik denk dat uw systeem daar vroeg of laat toch mee te maken gaat krijgen. Zeker ook omdat je niet altijd uw slangen vastmaakt.

Heb je overigens een ID van hoe goed je flow is? Want ik kan me voorstellen dat in zo'n lange omloop met zovaak verandering van omhulsel je toch een goede pomp moet hebbenn om het draaiende te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door gianada op 03-01-2006 09:35 ]

gianada

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
Zalman stelt het leuk:
The Reserator 1 Plus is a fanless water cooling system
Dat is dus wat het is :P

Volledig passieve waterkoeling is in theorie mogelijk met een heeel vriendelijk slim flow blokje en een intercooler waarbij het water door warm/koud zou stijgen en dalen ;)

Maar ziet er goed uit, echt een old-skool stijl projectje :)

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
gianada schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:33:
bah das flauw zeg :p, een transportmiddel met een kouder temperatuur dan de warmte bron is tevens ook een koelmiddel he :P
Zolang je het water niet koelt zal het boven de temperatuur van de bron uitkomen ;)
Nu ik vind het een zeer goed gedacht, en ook wel goed uitgewerkt. Je probeert zoveel mogelijk koperen buizen te gebruiken ipv slangen, logisch, maar wel gevaarlijk voor mogelijke lekken he. Ik denk dat uw systeem daar vroeg of laat toch mee te maken gaat krijgen. Zeker ook omdat je niet altijd uw slangen vastmaakt.
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in koperen buizen met goed gesoldeerde verbindingen dan in slangen. Maar wat betreft de slangklemmen heb je gelijk.
Het is echt aan te raden wel slangklemmen o.i.d. te gebruiken. Dat scheelt behoorlijk in lekkage-kansen :)

• casemodder
Twynn schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 10:47:

Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in koperen buizen met goed gesoldeerde verbindingen dan in slangen. Maar wat betreft de slangklemmen heb je gelijk.
Het is echt aan te raden wel slangklemmen o.i.d. te gebruiken. Dat scheelt behoorlijk in lekkage-kansen :)
ik draai nu al bijna 3 jaar met waterkoeling en heb altijd de slangen op deze manier vast gemaakt en ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden.
Zelfs toen ik de passieve rad. nog niet had en ik vergeten was mijn fans in de schakelen (weet niet meer hoe het kwam :? ) schoot mijn watertemp. door naar de 41 graden. En toen schoten de slangen nog niet los. Dus eerlijk gezegd heb ik er wel vertrouwen in :)
gianada schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:33:

Heb je overigens een ID van hoe goed je flow is? Want ik kan me voorstellen dat in zo'n lange omloop met zovaak verandering van omhulsel je toch een goede pomp moet hebbenn om het draaiende te houden.
Ik heb geen id hoe mijn flow is maar omdat het water redelijk hard door mijn res. heet kolkt schat ik het op zo'n 600L/H. Dit omdat ik een vrij sterke pomp heb 1100L/H met een opvoerhoogte van 1.36meter.

• Cio
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

casemodder schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:45:
[...]staat in de startpost vermeld maar maak nie uit ;)
:9~ GRUWLIJK. Das een stukje werk waar je trots op mag zijn!

P.S. Ik heb nog wel een passief gekoelde voeding hier die ik niet gebruik, mocht je intresse hebben laat maar wat weten (deze trouwens:http://tweakers.net/pricewatch/94482?Landfilter=Benelux) en dan mats ik je wel, dat verdien je!

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

Epsilon

Mooi om te zien dat er nog mensen zelf klussen :)

Top resultaat!

• casemodder
Cio schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:52:
[...]

P.S. Ik heb nog wel een passief gekoelde voeding hier die ik niet gebruik, mocht je intresse hebben laat maar wat weten (deze trouwens:http://tweakers.net/pricewatch/94482?Landfilter=Benelux) en dan mats ik je wel, dat verdien je!
Heey, ik heb gezien in de specs dat ie een 20 pins aansluiting heeft klopt dit? want ik zoek er een met 24 pins. Als ie 24 pins is kunnen we wel een deal sluiten lijkt me :)

• Cio
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Het is echt exact die voeding, 20 pins dus. Maar een sempron setup met 24 pins connector :?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• casemodder
Cio schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:26:
Het is echt exact die voeding, 20 pins dus. Maar een sempron setup met 24 pins connector :?
K ga waarschijnlijk voor de zomervakantie nog updaten naar een AMD X2 met sli dus om nou die voeding te kopen en dan ook nog eens een nieuwe das een beetje zonde.

Verwijderd

Twynn schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:09:
Inderdaad netjes gemaakt. Gewoon degelijk en functioneel. (En we zitten hier ook niet in het CME gedeelte ;))

Overigens blijf ik erbij dat dit passief gekoeld is. Ja, een pomp is een bewegend onderdeel, maar water is geen koelmiddel, slechts een transportmiddel :)
Precies! DaBit heeft ooit eens mooi verwoord (op zijn onnavolgbare manier) wat waterkoeling is. Als je die definitie aanhoud, dan is het passief. Hij gaat er vanuit dat het eigenlijk een hele grote luchtkoeling is. En dat ben ik helemaal met hem eens.

Anyway, in dit draadje moet dus even een onderscheid gemaakt worden:

- Pasieve setup (er beweegt niets)
- Pasieve koeling (er word niets geforceerd gekoeld)

Warmte technisch gezien is het echt pasief. De warmte word niet geforceerd afgegeven aan de omgeving.

Nu hou ik ermee op hoor :Z

Edit:

Mijn huisgenoot, quote; "Je mag alleen de radiator beschouwen als je over passieve koeling praat. Daar vind immers de koeling plaats en nergens anders"

Hij heeft gelijk :P

En die vandale definitie kan ik zo toepassen op mijn theorie. "Er beweegt niets op de rad."

(kan het niet laten, sorry :P )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 20:26 ]

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 01:03
als je echt een passief gekoelde pc wil koop dan gewoon zo'n ontiegelijk zwaar en lelijk ding van zalman ben je lekker snel klaar en je hoeft niet eens de moeite te doen :9

Verwijderd

andyy schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:32:
als je echt een passief gekoelde pc wil koop dan gewoon zo'n ontiegelijk zwaar en lelijk ding van zalman ben je lekker snel klaar en je hoeft niet eens de moeite te doen :9
ja daar is dus niks aan he ;)

• casemodder
Precies wij zijn tweakers ;)

• WEBsel
  • Laatst online: 10:28
Passief of actief, je kan zeggen wat je wil, maar die radiator is een fijn staaltje vakmanschap! En nog een hoge bling-factor 8)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• gambr0
  • Laatst online: 19-01 12:02
Het maakt toch niet uit of het passief of actief genoemd moet worden? Het is een knap staaltje werk en het levert ook nog eens weinig geluid en goede temps op.

Als je gaat upgraden naar een x2 en sli moet je toch heel je WC weer verbouwen?

• GH45T
Je hebt dus een passief gekoelde radiator maar geen passief gekoelde cpu en dus geen passief gekoelde pc, maar ook ik hou er mee op, of het nou passief of semi passief is, dit is een erg mooi staaltje werk en inderdaad leuk dat er nog altijd mensen zijn die dit soort dingen doen!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19

sapphire

Die-hard pruts0r

GH45T schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:36:
Bij deze de foto's en plaatjes van mijn passief gekoeld servertje:
[afbeelding]
[afbeelding]
En de CPU-z informatie:
[afbeelding]
Tot vandaag liep de Duron nog op 1600 MHz bij een vcore van 1,5 volt. Dit zorgde ervoor dat hij stressed rond de 60 graden uitkwam. Op dit moment is dat niet zo'n probleem, maar in de zomer knalt hij door tot zo'n 80 graden. Ik heb hem nu dus op 1200 MHz geklokt in plaats van de standaard 1600 MHz en de vcore naar 1,15 aangepast wat dan ook nog een beetje lager uitvalt.

Ik heb geen idee wat mijn servertje nu verbruikt, maar het kan nooit erg veel zijn. Standaard verbruikt de Duron op 1600 Mhz en op 1,5 volt iets rond de 40 watt als ik me niet vergis. Ik schat nu zelf dat het ongeveer gehalveerd is.

Performance is hierbij overigens voor de CPU niet belangrijk, ik heb een redelijk modern servertje omdat er 1,5 GB DDR geheugen in zit en een serial ata harde schijf is aangesloten. De serial ata harde schijf is meer omdat het toch mogelijk was, de 1,5 GB geheugen is met name voor de virtuele machines in VMware.

Het moederbord is overigens een Asus A7V600-X, de grafische kaart een Powercolor Geforce 2 MX met de heatsink van een ECS K7S5A moederbord erop en teruggeklokt naar 90 MHz voor de core en 75 Mhz voor het geheugen.

De Samsung 250 GB S-ata II harde schijf zit in een Silentmaxx HD silencer, kleurtje blauw. Dit is eigenlijk het enige wat er nog te horen is van het systeem, en mensen welke de Samsung harddisk, de silencer of beiden hebben weten dan over wat voor een geluidsniveau ik het heb

Voeding wordt geregeld door een Aopen 300 watter waarbij ik door de lage load van het hele systeem de fan gerust uit kon schakelen zonder dat de voeding er kapot aan ging.

edit:

Wat denkt vandale.nl van het woord passief?
zoeken op passief

Dus als je een pomp in je setup hebt is hij niet passief gekoeld, je hebt weliswaar geen luchtverplaatsing maar er is nog altijd iets anders dat "beweegt"

Maar goed, ik wil casemodder zijn idee niet de grond in stampen, in tegendeel zelfs, ik juich dit keihard toe, maar ik vind dat we toch ook wel enigzins kritisch er tegenaan mogen kijken.

@THE_FIREFOX: Spuit11 :P
Hoe heb je die Vcore zo laag gekregen ?? Wat ik tot u toe heb gevonden qua pinmods en bios opties bij de meeste borden is dat het niet lager gaat dan 1,45v ofzo.
Ik ben echt heel benieuwd hoe je het zo laat hebt gekregen, dan kan k een Geode kopen en die op native Vcore draaien zodat ie maar 14watt gebruikt :)

Gabriël AM5

• GH45T
Als je dit linkje volgt kom je bij de xp painting guide. Standaard heeft de Duron 1600 een vcore van 1,5 volt wat neerkomt op een gebrugde L11 brug 1 en brug 5. Als je alleen bruggetje 5 hebt doorverbonden wordt de cpu herkend als 1,1 volt, althans dat zou het moederbord moeten doen. Mijn Asus A7V600-X deed dit en herkende de cpu dus vrolijk als 1,1 volt maar dit bleek niet stabiel te zijn. Ik heb het voltage toen verhoogd naar 1,15 volt en toen was hij wel stabiel. De brakke voltage regulators van het Asus bordje zorgden ervoor dat de vcore perfect stabiel op 1,136 blijft staan. Ik heb zoals ook al vermeld een Thermaltake silent tower er al geruime tijd opzitten, standaard werd deze na een aantal uren stressen op 1600 MHz bij 1,5 volt zo'n 60 graden, nu in de winter is dat niet zo'n probleem, maar in de zomer is de omgevingstemperatuur bij het servertje toch snel een 15/20 graden warmer, en dan wordt het wel een probleem. Hoogste temperatuur wat hij nu heeft gehaald was 43 graden na 3 uur BurnK7 draaien dus volledig stressed en als hij gewoon zijn server werk doet heeft hij rond de 25% load en wordt hij rond de 34 graden warm. Dit alles dus op 1200 MHz bij 1,136 volt.

Het enigste wat ik in feite dus heb gedaan is het eerste bruggetje van de L11's doorgesneden met een stanley mesje, waar je overigens wel enigzins voorzichtig mee moet zijn :)
edit:
Overigens heb ik de mod nu al gedaan, en niet in het begin van de zomer omdat de cpu toch niet zijn volle 1600 MHz nodig heeft en een daling in het energieverbuik wel welkom is, verder zou ik op dit moment nog relatief eenvoudig een vervanger voor Socket A kunnen regelen (Geode ;) wat begin van de zomer misschien weer heel anders ligt.

Ik schat zelf dat het verbruik van de processor zelf stressed iets van 15 watt zal zijn, maar ik schat zelf iets in de buurt van 15 of 20 watt waarna ik meer neig naar de 15 watt.

[ Voor 18% gewijzigd door GH45T op 04-01-2006 12:05 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:46
mooie pc alleen jammer van die witte dvd's enzo.

maar een tweaker: spuit ze

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• casemodder
SPEEDDRAGON schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:08:
mooie pc alleen jammer van die witte dvd's enzo.

maar een tweaker: spuit ze
Moet nog gebeuren :) ben druk bezig de waterkoeling te tweaken ;)
gambr0 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:59:
Het maakt toch niet uit of het passief of actief genoemd moet worden? Het is een knap staaltje werk en het levert ook nog eens weinig geluid en goede temps op.

Als je gaat upgraden naar een x2 en sli moet je toch heel je WC weer verbouwen?
Ik moet alleen de bruggen tussen de CPU, NB en GPU veranderen. verder ga ik binnekort aan een 2e werken zodaties dubbel is en ik meer warmte kwijt kan, want hij houd het maar als het in het voorjaar warmer wordt moet ik de fans bij schakelen --> geluid en dat willen we niet :*)

Iemand interesse in nog wat pics hoe ik mijn 9800xt costum gekoeld heb?

• casemodder
nja hier zijn ze dan :) niet de beste pics (6230i) maar me cam was leeg *klik*

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool1tumb.JPG
Me hdd cooler in aanbouw. (zijn maar oude toelieschijfjes van 40mb hor niet me maxtors ;) )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool2tumb.JPG
Hdd cooler klaar, hier nog met WD80GB 1x maar nu met 2xmaxtor diamond 9 250GB sata

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool3tumb.JPG
Radeon gestript :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool4tumb.JPG
Koelblok op de core en ramsinks

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool5tumb.JPG
Zij aanzichtje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/H2o%20prejecten/cool6tumb.JPG
Achter aanzichtje want daar zaten ook geheugen modules

De geheugen koel modules zijn dus gemaakt van koperrail, en zijn via koper 6mm2 staven gekoppeld met het core blok waar het water doorheen stroomt.
Na een aantal uurtjes steving gamen blijft de temp van het geheugen steken op 45 graden bij 37.5 graden water.

[ Voor 4% gewijzigd door casemodder op 04-01-2006 20:53 ]

• GH45T
Al met al een erg mooi project casemodder!

Ik vind ook vooral dat je die homemade koelblokjes erg mooi hebt gemaakt, zit er ook nog een bepaalde structuur aan de binnenzijde van de blokjes of haal je de prestaties uit een stevige waterflow?

Je zegt dat het al met al goedkoop is geweest, misschien kun je een lijstje maken met de kosten die je ongeveer hebt gemaakt? Als het echt goedkoop is geweest stimuleer je misschien andere mensen om hun eigen waterkoeling te gaan bouwen en dat zou erg mooi zijn hier op GOT :)

Verwijderd

http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje2.JPG
ALs je goed kijkt zie je toch een fan achter de radiator zitten :X

• GH45T
Dat ontkent TS ook niet, de fans staan stil en kunnen in de zomer worden ingeschakeld als het warm wordt.

Ik quote:
hier zitten 2 92mm fans op als backup voor bijv. zomers

• casemodder
GH45T schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 21:15:
[...]

Dat ontkent TS ook niet, de fans staan stil en kunnen in de zomer worden ingeschakeld als het warm wordt.

Ik quote:
[...]
Hier quote ik weer uit voort ;)
Ik ga de koelcapaciteit van de passieve rad dus verdubbelen en dan zijn de fans vermoedelijk niet meer nodig.
En tja en somers met 35 graden zit ik natuurlijk niet achter de pc maar op het terras met vrienden ;)
GH45T schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 21:06:
Al met al een erg mooi project casemodder!

Ik vind ook vooral dat je die homemade koelblokjes erg mooi hebt gemaakt, zit er ook nog een bepaalde structuur aan de binnenzijde van de blokjes of haal je de prestaties uit een stevige waterflow?

Je zegt dat het al met al goedkoop is geweest, misschien kun je een lijstje maken met de kosten die je ongeveer hebt gemaakt? Als het echt goedkoop is geweest stimuleer je misschien andere mensen om hun eigen waterkoeling te gaan bouwen en dat zou erg mooi zijn hier op GOT :)
check de startpost voor lijstje ;)

De blokjes zijn vanbinnen gewoon hol (blank koper) dus ik haal mn winst uit een lekkere flow.

Casemodder gaat binnenkort weer eens op de zaak shoppen voor meer koperrail :+ voor een nieuw vga blokje (want hij moet harder }) ) Als het zo ver is zal ik er hier wel verslag van doen en dan kunnen jullie mee genieten hoe er een mooi home made blokje wordt vervaardigd ;)

[ Voor 53% gewijzigd door casemodder op 04-01-2006 21:42 ]

Verwijderd

Op die manier is het wel aardg goedkoop, je moet eens weten wat een kopere buis bij de gamm/praxis kost :+ .

Maarja zo had ik een chipset+ vga + cpu blok gekocht samen voor 35 euro die ik alleen hoefde op te knappen en te polijsten.

• casemodder
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 21:54:
Op die manier is het wel aardg goedkoop, je moet eens weten wat een kopere buis bij de gamm/praxis kost :+ .
nou ik was daarstraks toev. ff bij de gamma omdat ik niet weeeeer bij de loodgieter aan wou komen ;) en ik was voor 1mtr 22mm en 3mtr 12mm buis (voor mijn 2e passieve rad.) ong 13euro kwijt dus het valt opzich nog wel mee... maargoed wat niet gekocht hoeft te worden scheelt he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door casemodder op 04-01-2006 21:59 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Als ik nu pics ertussen zet van mijn pentium MMX 233@166 passief gekoeld (cpu gpu, psu en de rest) maak ik zeker geen indruk (meer)? :o
Mooi werk trouwens! Hulde! _/-\o_
Misschien dat ik mijn Geode komende week ook passief heb (gpu = al passief, chipset = passief, psu = fluisterstil, hdd = 2,5")

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

TeXiCiTy schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:13:
Als ik nu pics ertussen zet van mijn pentium MMX 233@166 passief gekoeld (cpu gpu, psu en de rest) maak ik zeker geen indruk (meer)? :o
Ligt eraan hoe mooi je het hebt gedaan ;)

• casemodder
Mischien kunnen we dit topic wel doorstarten als het show hier je passieve mods topic ;) :+

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Prachtig werk! :7 Heb je nog ideeen om het nog een beetje op te leuken (eyecandy) ? :D

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:05:
[...]

Precies! DaBit heeft ooit eens mooi verwoord (op zijn onnavolgbare manier) wat waterkoeling is. Als je die definitie aanhoud, dan is het passief. Hij gaat er vanuit dat het eigenlijk een hele grote luchtkoeling is. En dat ben ik helemaal met hem eens.

Anyway, in dit draadje moet dus even een onderscheid gemaakt worden:

- Pasieve setup (er beweegt niets)
- Pasieve koeling (er word niets geforceerd gekoeld)

Warmte technisch gezien is het echt pasief. De warmte word niet geforceerd afgegeven aan de omgeving.

Nu hou ik ermee op hoor :Z

Edit:

Mijn huisgenoot, quote; "Je mag alleen de radiator beschouwen als je over passieve koeling praat. Daar vind immers de koeling plaats en nergens anders"

Hij heeft gelijk :P

En die vandale definitie kan ik zo toepassen op mijn theorie. "Er beweegt niets op de rad."

(kan het niet laten, sorry :P )
En ik kan niet laten om er tóch nog even op te reageren :P

Als je waterkoeling als passief beschouwd, dan vind ik dat je een fan ook passief moet vinden. Enige wat je doet is de om het koelblok hangende opgewarmde lucht vervangen door nieuwe lucht. Waterkoeling doet hetzelfde, reeds opgewarmt water vervangen door koeler water.
Als je dan écht van actief wilt spreken, moet je denken aan peltiers waarbij je de warmte écht actief van A naar B schopt.

• casemodder
Dus al met al komen we erop uit dat het water gewoon passief gekoeld wordt, dus we verwoorden het hetzelfde als zalman dat doet ''fanless watercooling system'' :)
Xadeon schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:45:

Prachtig werk! :7 Heb je nog ideeen om het nog een beetje op te leuken (eyecandy) ? :D
deze week ga ik starten (heb al materiaal) met de 2de plaat. Als deze klaar is ga ik de zaak eens flink laten blingen en daarna een dun laagje vernis zodat het blijft blingen :)

Iemand verder nog tips in het kader van het oog wil ook wat ;)

[ Voor 42% gewijzigd door casemodder op 04-01-2006 23:00 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Leuk project ! Ook leuk om te zien dat je alles zelf gemaakt hebt.

En voor de betweters: Ik denk niet dat je de topicstarter hoeft uit te leggen wat passief koelen is. Dit topic is lijkt mij niet gestart om de definitie van passief koelen te bespreken. Soms lijkt het net of overal kritiek op moet zijn, daar erger ik mij aan ( zo moest er even uit ).

• GH45T
t!mP schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 02:42:
Leuk project ! Ook leuk om te zien dat je alles zelf gemaakt hebt.

En voor de betweters: Ik denk niet dat je de topicstarter hoeft uit te leggen wat passief koelen is. Dit topic is lijkt mij niet gestart om de definitie van passief koelen te bespreken. Soms lijkt het net of overal kritiek op moet zijn, daar erger ik mij aan ( zo moest er even uit ).
Het is ook niet als directe kritiek bedoeld hoor,

Het is hier niet voor niets een forum, hier kun je dingen bespreken.

Ik vind wel dat een te groot deel van dit topic bestaat over de discussie passief/ niet passief maar goed, dat komt als er mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat het passief gekoeld is ;)
Pagina: 1