[RAID] Hoe op te stellen in mijn geval

Pagina: 1
Acties:

• Wasmachine|IA
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12-2007

Wasmachine|IA

Het is hier met HANS TEEUWEN!!

Topicstarter
Ik ben al heel lang totaal niet meer met pc's bezig en lig al heeel wat achter wat dat betreft. Ik heb wel al 2 jaar me andere PC en nu me laptop waar ik voornamelijk nog op werk en game. Maar nu wil ik toch een RAID opstelling gaan maken op me PC. Hoe moet dit in godsnaam. Heb al door de FAQ heengelezen maar al die begrippen etc. ik kom er niet meer wijs uit op de dag van vandaag.

PC:

RAIDcontroller: die weet ik :) Serial ATA RAID driver floppy -->Promise PDC20378 Versie: 1.00.0.10
MOBO: Het was een Asus maar ik weet bij god niet meer welke
Heb momenteel 2 schijven erop. 1 ATA133 (80gig 7200 rpm 2mb cache) met me OS en een SATA (120gig 7200 rpm 2mb cache) gewoon als opslag.

Eerst kreeg ik de OS er niet op en zeiden ze me van dat bedrijf waar ik hem custom had laten maken dat die RAID controller erop moest. Nou ok dan kerel zo gezegd zo gedaan. Alles erop. Verder geen interesse gehad naar RAID, maar nu toch zeker wel aangezien ik nog 2 schijven heb liggen die ik wil gebruiken.

Hoe krijg ik het voor elkaar :? Wil geen dataverlies natuurlijk. En vergeet niet dat ik er bijna 0 verstand van heb he jonges :D |:(

GreetZzZz Tom

GreetZzZz Wasmachine

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te beginnen zul je eerst een 2e schijf moeten hebben. Gezien je met 2 verschillende snelheden, interfaces en groottes zit.

Dus wat je doet is een 2e s-ATA 120GB hdd bijkopen en vervolgens via de raid bios een raid array aanmaken. Die formatteren en klaar.
Wat wil je overigens, raid 0 of raid 1 (of raid 5 of combinaties van verschillende levels?). bij raid 0 moet je opnieuw formatteren dus dit gaat niet zonder dataverlies. bij Raid 1 kun je je huidige hdd clonen (in de meeste gevallen).

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
Ik wil die andere schijf (1 van die 2) gewoon nog erbij hangen. Niet dat er iets overgezet moet worden ofzo. Gewoon als extra opslag :) Of waarvoor moet er gecloned worden :?

Hoezo moet ik nog een SATA schijf erbij kopen om het te laten werken?

GreetZzZz Tom

GreetZzZz Wasmachine

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 10:10
Maak sowieso eerst een backup als je geen dataverlies wilt a.u.b. Ookal ga je clonen of wat dan ook, bij dit soort zaken zonder ervaring is een backup echt onmisbaar.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-03 19:41

Koppensneller

winterrrrrr

RAID 0: Twee schijven naast elkaar hangen waarop tegelijkertijd geschreven / gelezen kan worden: dubbele snelheid.
RAID 1: Twee schijven naast elkaar hangen waarbij alles wat je opslaat op allebei de schijven terecht komt: dubbele zekerheid.

Je hebt dus 2 schijven nodig!

Enn eh, je bent al heel lang niet meer met pc's bezig en je komt er niet meer uit 'vandaag de dag'... man je bent pas 17 :?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Klopt het dat je twee schijven in je pc hebt zitten en je "nog 2 schijven heb[t] liggen die ik wil gebruiken"? Vier in totaal dus?

Maar goed, Raid klinkt leuk, maar zo te horen heb je echt geen flauw idee wat het is, hoe het werkt en wat je ermee moet. Waarom wil je in godesnaam "aan de raid"? :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wasmachine schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:05:
Ik wil die andere schijf (1 van die 2) gewoon nog erbij hangen. Niet dat er iets overgezet moet worden ofzo. Gewoon als extra opslag :) Of waarvoor moet er gecloned worden :?
Dat kan toch prima, maar dan niet in RAID. Waarom wil je eigenlijk raid?
Hoezo moet ik nog een SATA schijf erbij kopen om het te laten werken?

GreetZzZz Tom
Je moet een 2e schijf hebben omdat je arrays pas vanaf 2 schijven kunt bouwen (een array op 1 schijf kan ook wel, maar dat heeft geen zin).

enne, groeten hoeft niet onder je posts.

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
Ik heb er idd geen hol verstand van ;) Wil nog 1 schijf erbij voor extra opslag omdat ik het niet red. En ik wil nog 1 van die twee gaan gebruiken. Als er maar gewoon los opgeslagen kan worden zoals nu. Verder niks speciaals, maar wel de mogelijkheid om miss nog es uit te breiden met nog een schijf.

GreetZzZz Tom

GreetZzZz Wasmachine

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wasmachine schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:38:
Ik heb er idd geen hol verstand van ;) Wil nog 1 schijf erbij voor extra opslag omdat ik het niet red. En ik wil nog 1 van die twee gaan gebruiken. Als er maar gewoon los opgeslagen kan worden zoals nu. Verder niks speciaals, maar wel de mogelijkheid om miss nog es uit te breiden met nog een schijf.

GreetZzZz Tom
Waarom dan raid?
Je kunt ook gewoon losse schijven gebruiken (vind ik persoonlijk makkelijker als je geen snelheid danwel redundancy eist van je opslag). Dan hoef je echt geen raid arrays te gaan bouwen.

enne, grtz onder je post hoeft niet, dat leest nogal vervelend :)

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
K ;) Mja, als ik nu de schijf erbij hang ziet hij hem niet en wil hij volges mij ook niet meer doorstarten. Heb dit toen es zo aan iemand gevraagd, ja zegt hij dan begin maar es met een RAID opstelling te maken. Ik denk ja wat is dat nou weer voor iets....wist dat ik die RAID software geinstalleerd had mja boejend dacht ik toen. Andere oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Wasmachine|IA op 02-01-2006 22:51 ]

GreetZzZz Wasmachine

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wasmachine schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:50:
K ;) Mja, als ik nu de schijf erbij hang ziet hij hem niet en wil hij volges mij ook niet meer doorstarten. Heb dit toen es zo aan iemand gevraagd, ja zegt hij dan begin maar es met een RAID opstelling te maken. Ik denk ja wat is dat nou weer voor iets....wist dat ik die RAID software geinstalleerd had mja boejend dacht ik toen. Andere oplossing?
Losse schijf erbij hangen en niets doen met RAID maar gewoon als ATA of S-ATA draaien.
Als hij de schijf niet ziet moet je zorgen dat je de controller is geactiveerd en evt laten detecteren in de bios.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Wasmachine schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:50:
K ;) Mja, als ik nu de schijf erbij hang ziet hij hem niet en wil hij volges mij ook niet meer doorstarten. ?
Ik vermoed dat zodra je je andere disk eraan koppeld de BIOS van je moederbord automatisch wil booten van die disk die je er bij plaatst ipv de disk die er al in zit.

Kijk eens in de BIOS of de bootvolgorde nog juist is. Voor de rest zou ik zoals ik lees geen RAID instellen aangezien je verschillende disks hebt en je er gewoon een bij wilt hangen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
John2B schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:16:
[...]

Ik vermoed dat zodra je je andere disk eraan koppeld de BIOS van je moederbord automatisch wil booten van die disk die je er bij plaatst ipv de disk die er al in zit.

Kijk eens in de BIOS of de bootvolgorde nog juist is. Voor de rest zou ik zoals ik lees geen RAID instellen aangezien je verschillende disks hebt en je er gewoon een bij wilt hangen.
Ga ik dat morgen even proberen, lukt het ja of nee dan post ik wel weer een reactie :) Allemaal alvast bedankt tot nu toe _/-\o_

GreetZzZz Wasmachine

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
Nou, ik ben net dus ermee begonnen. Heb de schijf gepakt die ik eraan wil hangen. 80gb Hitachi Deskstar (tis al een wat oudere ;)). Helemaal leeg.

Mijn HD staat ingesteld op cable select met de jumper. Me dvdbrander (tevens me gewone cddrive) hangt aan een aparte grijze ide kabel. De hd weer aan een aparte. Ik werk wel met van die brackets mja dat moet niks uitmaken. Toen heb ik de schijf aan diezelfde ide gehangen als van mijn HD. Stukje omlaag zat nog een aansluiting. Eerst geprobeerd met cable select, daarna met slave en daarna die op slave laten staan en mijn HD op master gezet. Hielp allemaal niks.

Wat me opviel bij het booten was dat hij helemaal niks laat zien als master ofzo behalve me DVD drive als 2e in het lijstje en en dat is dan slave. Als ik hem laat zoeken in de BIOS naar HD's vind hij niks :? Ik heb nu nog zo'n IDE kabel in me comp hangen die heeft nog geen gebruikte aansluitingen en er zit een etiket bij dat die voor CDrom is. Heb een Aopen mobo heb ik ook net ontdekt :) Ik snap echt niks ervan dat hij ze niet detecteerd bij het booten of als ik hem laat zoeken.

EDIT:

Ik heb me HD die ik dus erbij wil gaan hangen net eens aan die kabel gehangen voor CDroms. Hij vind hem nu wel bij het booten. Hij stond eerst op slave ingesteld met de jumpers. En nu op cable select. In eerste instantie kwam hij dus ook gewon in beeld als secondary slave en nu als secondary master. Maar bij beide gevallen kon hij niet meer doorstarten en vroeg hij naar de bootdisk. Me HD waar ik van moet booten heb ik eens op master gezet maar dit maakt niks uit. Hij is nog steeds niet te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Wasmachine|IA op 03-01-2006 12:26 ]

GreetZzZz Wasmachine

• Wasmachine|IA

Wasmachine|IA

Topicstarter
Ik heb es voorzichtig rondgekeken in de BIOS en er eens een beetje proberen wijs uit te worden. Toen stuitte ik op Boot priority. Hierin vind ik de schijf die ik er nu los bij heb gehangen en booteble add in cards. Wat dat is weet ik niet. Heb de bootsequence maar eens verandert naar HD en dan Floppy en verder niks. Maar hij wil dus booten van die ene schijf waar niks opstaat. Op de 1 of andere manier moet ik me bootschijf zichtbaar zien te krijgen. Iemand al een idee :?

EDIT:

Weet niemand iets??

[ Voor 4% gewijzigd door Wasmachine|IA op 04-01-2006 12:34 ]

GreetZzZz Wasmachine

Pagina: 1