Toon posts:

[Windows] Vertaalprogramma

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed vertaalprogramma dat documenten in zijn geheel vertaalt en niet zin per zin werkt.

Er bestaan er enkele heb ik al gezien, maar heb nog nooit de mogelijkheid gehad ze in de praktijk te testen.

Zijn er hier mensen die gebruik maken van zulke pakketten en welke programma's raden jullie aan of af ? Namen die ik vaak tegenkom zijn Euroglot, Systran vertaler, Translator, enz..

Alle deftige ervaringen zijn meer dan welkom om een goede keus te maken.

Het main doel is omzetten van documenten van en naar het Nederlands, Duits, Frans, Engels, enz... hoe meer talen er eventueel los te verkrijgen zijn, hoe beter.

Alvast bedankt om wat licht in de duisternis te laten schijnen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 15:22

BCC

Aangezien zo'n programma nooit "begrijpt" wat hij vertaald, is het volgens mij onmogelijk om goede vertalingen op te leveren. Dan krijg je van die fijne "Nederlandse" handleidingen bij je goedkope DVD-speler waar de honden geen brood van lusten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

babelfish.altavista.com = systran ....
dus kijk even of babalfish er worst van lust dan weet je of systran wat voor je is

voor de rest ,,,, denk ik dat bcc wel gelijk gaat krijgen hoor :)

Iperf

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08 11:35
Voor zover ik weet vertaalt Euroglot alleen per woord. Dit is dus volgens mij niet geschikt voor jou beoogde doel. Meer weet ik helaas niet van vertaalprogramma's.

[ Voor 5% gewijzigd door EQJim op 03-01-2006 01:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht ook geen wonderen van zulke programma's, maar er zijn toch verschillende pakketten te vinden op de markt en ik had gehoopt dat er mensen zouden zijn die al ervaring hadden met sommige van die pakketten om te horen of ze er werkelijk iets van bakken of dat het nog steeds maar behelpen is.

Verwijderd

Vertalen vereist nou eenmaal een bepaalde intelligentie. Een computer is goed in rekenen maar een n00b in talen en bezit nou eenmaal weinig intelligentie. Daarom is/zal het ontzettend moeilijk zijn om een goed vertaalprogramma te maken, lijkt me iig voor een programmeur bijzonder lastig.
Vul maar eens een zin in in babelfish, vertaal naar het engels en dan terug naar het nederlands. Zelfs van het simpelste zinnetje krijg je dan complete onzin (Ik ben vandaag naar de bakker geweest. - I have been today to the baker. - Ik ben vandaag aan de bakker geweest.) Toch iets wat een andere betekenis heeft dan het originele zinnetje. Bijgevolg, je kunt de computer wel woordjes laten vertalen maar de uiteindelijke zin maken is toch nog steeds werk voor mensen.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom dat ik ook wat rondkijk naar duurdere alternatieven want die zijn er ook. En dat ik benieuwd ben naar ervaringen van mensen met zo een duurder pakket...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mijn ervaring is dat er op dit moment geen echt goede vertaalprogramma's zijn die in staat zijn een hele tekst (of zelfs een paar zinnen) echt goed te vertalen. Elk programma dat ik ooit heb gezien levert ons gebroken tekst, kromme vertalingen, foutive vertalingen en kenmerkt zich door een gebrek aan grammatikaal inzicht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1