Toon posts:

[ATI Radeon 9800Pro] Bottleneck in mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nu mijn radeon 9000 vervangen voor een ATI 9800 pro 128 mb.

Nou zou je zeggen van 9k na 9800pro, een groot verschil.

Nou bij mij dus niet, ik merk wel dat op sommige stukken bij spellen het een stuk soepeler gaat maar toch zijn de verschillen niet zo heel groot (goed vb is dat hij bij Counter-Strike op 800x600 heel vaak FPS drops laat zien en dat hij nieuwere spellen met heel veel moeite draait (zelfs op low settings).

Ook bij scores van oa 3d mark en de score bij het overclocken bij omega drivers zitten de scores bij mij VER onder de "normale" scores voor een 9800 PRO (ter vergelijking bij omega drives haalde ik een score van +-1600 en een 9800pro hoort rond de 6500 te halen, er is dus iets mis.

Ik gok op dat één van mijn onderdelen een bottleneck vormt, maar welke?

Hier zijn mn specs:

P4 2.66
768 DDR RAM PC2100

en een crappy mobo die 4x AGP ondersteunt (kan het daar aan liggen):
MICROSTAR Model-MS-6701
Chipset SiS 648/655

Iemand die mij kan helpen?

Hartelijk dank alvast.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50
1600 is erg laag, maar de 6500 is wat overdreven. ca 5500 is redelijker.
weet je zeker dat je een volledige 9800PRO hebt?

dwz 256-bits membus, core en mem op PROspeeds?

[edit]
de 4x AGP is het probleem niet, heeft je mobo dual channel geheugen?

[ Voor 20% gewijzigd door Puppetmaster op 02-01-2006 21:50 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Post eens even wat meer info.
welke 3d mark?
welke driver versie(s)?
OS?

Van wat er wel staat, denk ik dat het idd sneller moet kunnen. Tenminste, als je hebt over de oorspronkelijke Counter-Strike (niet Source).

En het is niet de bedoeling dat je je topic binnen 24 uur puntert.

Verwijderd

Topicstarter
VOlgens mij geen dual chnnl nee,

wel allebei modules identito alleen ene is 512 andere is 256 MB

En ja het is de volle ATI 9800PRO 120mb 256 bit.

Ik heb net 3dmark 03 erop zitten, 3954 met 2x AA, is dat veel ?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
3dmark moet je altijd op standaard settings draaien en met AA en AF uit. Anders kan je niet vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste Catalist,

Win XP SP1.

En AA & AF kan ik niet uitzetten zie ik @ Control Center

En ik merk dat hij frames gaat droppen @ CS (classic, niet scource) als er veel models in beeld komen en de kaart echt moet gaan werken (je hoort ook dat ie meer geluid gaat produceren).

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 22:06 ]

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 16:31
Windows dr opnieuw op.

Veel mensen zie blijkbaar niet dat een nieuwe video kaart toch een redelijk grote verandering is en bij nieuwe hardware is het zoiezo aan te raden windows opnieuw te instaleren...

Je kan natuurlijk eerst is de boel schoonmaken met drivercleaner en er dan verschillende drivers op proberen, want een re-install kost natuurlijk veel tijd dus als het zo ook op te lossen valt :9.

BTW, wat voor voeding heb je? Als de voeding te slap is of als je de molex niet aansluit word je kaart vaak teruggeklokt. Dus check je voeding de molex aansluiting en je clocks even voor de zekerheid ;)

|| Specs || SuperPI 1m

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Bekijk in het Control Center eens bij SnartGart. Kijk eens of de AGP ondersteuning aanstaat.

In SmartGart wordt aangegeven welke BIOS instellingen er zijn en of de driver deze overneemt. De Catalyst drivers testen bij installatie (veranderingen) de hardware en kijken welke BIOS settings stabiel zijn en welke niet. De settings die niet werken worden dan door de driver genegeerd.Dat wordt zichtbaar gemaakt in SmartGart.

Verwijderd

Topicstarter
`Ja daar zat ik ook eerst aan te denken, ik heb namelijk een kleine 250W voeding met daarop:

1x80G HD
1x300G HD
1x200G HD

1xPCI 2xSATA Sloten
1xPCI netwerkkaart
- 9800PRO
- P4 2.66
1x256 DDR
1x 512 DDR
Plextor DVD brander

Maar met speedfan blijken de volt lijnen redelijk stabiel soms iets onder de 12 en 5.

Verwijderd

Topicstarter
Smartcart readings:

Fast write: off (kan ook niet op on zetten)
AGP write: off
AGP read: off

PCI write: on
PCI read: on

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 16:31
Die 'edit' knop zit er niet voor niets eh |:(

Ik zou is in het 'welke voeding heb ik nodig' topic kijken bij 'overige hardware' navragen of die voeding goed genoeg is. Het lijkt mij erg weinig zeker met die HD's e als het ook nog is een niet-A merk is dan zou het daar wel is aan kunnen liggen...

EDIT: Die AGP en PCI settings zien er ook niet helemaal goed uit :X die horen andersom volgens mij ;) . Probeer dat ook is in te stellen bij je drivers.

[ Voor 27% gewijzigd door goeiemorguh op 02-01-2006 22:22 ]

|| Specs || SuperPI 1m

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik krijg dezelfde "agp write / read" en "pci write / read" op een bordje hier waar een 9800 Pro in geprikt is. Ik heb ze helaas nooit aan gekregen. Smartguard is elke keer van mening dat PCI read / write aan moet en AGP read / write uit :|

[ Voor 33% gewijzigd door Bor op 02-01-2006 22:30 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
goeiemorguh schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:21:

EDIT: Die AGP en PCI settings zien er ook niet helemaal goed uit :X die horen andersom volgens mij ;) . Probeer dat ook is in te stellen bij je drivers.
Hmmmm, ik kan die PCI well beide op off zetten, maar de AGP blijft na reboot terug naar grijze waardes (standaard op off dus)

ook de Set AGP speed springt na reboot terug op off?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog suggesties?

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 14:38
goeiemorguh schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:09:
Windows dr opnieuw op.

Veel mensen zie blijkbaar niet dat een nieuwe video kaart toch een redelijk grote verandering is en bij nieuwe hardware is het zoiezo aan te raden windows opnieuw te instaleren...
heb je dat al eens geprobeerd?
Kheb al 2 maal een graka vervangen door een 9800 PRO in beide gevallen moest de windows er opnieuw volledig op voordat hij goed wilde werken, ookal was de vorige kaart een ati kaart.

"If it works, don't fix it"

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08 23:40
trek je dvd speler en 1 hardeschijf eruit en ga dan maar eens gamen. Vroeger toen ik ook zelfde mobo en medion pctje had. Met zelfde proc 1024 ram, 2 x dvdrw en 2 hdd, ging alles schokken. Dat had ik opgelost door 1 molex van een dvdrw eruit te gooien et voila hij deed het weer soepel. BTW het was ook een Fortron 250 watt. Want als je gamed gebruikt je videokaart zoals je weet meer, dan dat hij idle in windows zit. Daarom zal smartfan ook stabiele waardes laten zien....

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:59:
trek je dvd speler en 1 hardeschijf eruit en ga dan maar eens gamen. Vroeger toen ik ook zelfde mobo en medion pctje had. Met zelfde proc 1024 ram, 2 x dvdrw en 2 hdd, ging alles schokken. Dat had ik opgelost door 1 molex van een dvdrw eruit te gooien et voila hij deed het weer soepel. BTW het was ook een Fortron 250 watt. Want als je gamed gebruikt je videokaart zoals je weet meer, dan dat hij idle in windows zit. Daarom zal smartfan ook stabiele waardes laten zien....
Dat is een goede ja, ga ik es proberen.

thx voor de tip, als mensen nog iedeen hebben, graag.

[EDIT]

Ik zie met speedfan dat de 5v lijn wel goed zit.

Hoewel de 3.3 en de 12 V onstabiel zijn bij het gamen: de 3.3 schommelt tussen de 3.25 en de 3.3
en de 12v lijn tussen de 12 en de 11.7?

Zijn dat goede waardes of....?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 01:07 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
een p4 @ 2.66 ghz is nou niet echt snel
en pc2100 ddr is eigenlijk niet meer van deze tijd, zeker niet met een p4 systeem.
je systeem heeft maar 1/3 van de hoeveelheid geheugen bandbreedte die de meeste game system hebben, en zelfs nodig hebben als het een p4 betreft.

4x AGP is opzich niet erg, weinig kaarten die 8x gebruiken laat staan vol maken.
als je systeem het aan kan zou ik eens pc2700 of zelf pc3200 ddr proberen, fff lenen van iemand om te kijken of het scheeld.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
`true maar het probleem is em dat mn mobo niet hoger dan 2100 ondersteunt.

Dus zou een nieuwe mobo eigelijk wel een antwoordk unnen zijn.

Maar opzich denk ik dat dat geen prob moet zijn tbh?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08 23:40
Countess schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 01:09:
een p4 @ 2.66 ghz is nou niet echt snel
en pc2100 ddr is eigenlijk niet meer van deze tijd, zeker niet met een p4 systeem.
je systeem heeft maar 1/3 van de hoeveelheid geheugen bandbreedte die de meeste game system hebben, en zelfs nodig hebben als het een p4 betreft.

4x AGP is opzich niet erg, weinig kaarten die 8x gebruiken laat staan vol maken.
als je systeem het aan kan zou ik eens pc2700 of zelf pc3200 ddr proberen, fff lenen van iemand om te kijken of het scheeld.
ehm zijn pc is meer dan genoeg voor counterstrike. Dan moet je niet komen aanzetten met verander dit en dat aan je systeem.

Haal gewoon 2 devices van je voeding af en ga dan gamen. Dus 1hdd en je dvdrw eraf gooien..

Trouwens je mobo kan wel pc 2700 (333 mhz) geheugen aan, dat zat namelijk ook in die van mij

[ Voor 7% gewijzigd door jozy op 04-01-2006 01:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou net 2HDs + een DVD RW eruitgetrokken,

en nog geen effect...

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 08:18
Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar ik zou echt ff formatteren, is zeker aan te raden, ookal lijkt een driver re-install genoeg.

Daarnaast; kan je misschien van iemand een krachtiger voeding lenen? Zou geen kwaad kunnen om iig daar ff mee te testen. :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Zorg dat je chipset drivers geïnstalleerd zijn.
Je zal dan agp kunnen aanzetten.

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
Als je op maandag de vraag stelt en vervolgens meerdere malen het enige juiste antwoord krijgt "Windows opnieuw installeren" en dat op woensdag nog niet hebt gedaan.... tsja dan kun je blijven mekkeren over niet op te lossen problemen maar dat helpt geen bal.
Niet als flame bedoeld maar ik zie zo vaak topics voorbij komen die maar door gaan en door gaan terwijl de oplossing meestal al na een paar uur gegeven is.

In dit geval had het probleem gisteren al opgelost kunnen zijn als de vraagsteller had gedaan wat werd voorgesteld. Andere lapmiddeltjes helpen NIET of NIET VOLDOENDE.

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
jozy schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 01:16:
[...]ehm zijn pc is meer dan genoeg voor counterstrike. Dan moet je niet komen aanzetten met verander dit en dat aan je systeem.
leest de eerste post eens helemaal.
hij zegt dus ook dat nieuwe spellen ook heel langzaam draaien zelf op lage settings terwijl de 9800 iniedergeval genoeg zou moeten zijn (nieuwe spellen gaat bij mijn broertje ook nog prima met zijn 9700pro iniedergeval, maar wel met pc3200 geheugen en een athlonXP 3200+, de CPU verschilt hier niet zo gigantisch veel maar de geheugen snelheid des te meer, al helemaal als je bedenkt dat een p4 gewoon meer geheugen bandbreedte nodig heeft om het zelfde te doen als een athlonXP) .

en een windows reinstall gaat je geen 3 keer hogere 3dmark score opleveren, wat mensen er ook van zeggen. (als je een 2de partitie of HD hebt zou je fff een 2de windows kunnen installeren om te testen, zonder dat je gelijk je oude weg hoeft te gooien om die mensen ook de mond te snoeren)

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
Gene schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:24:
Als je op maandag de vraag stelt en vervolgens meerdere malen het enige juiste antwoord krijgt "Windows opnieuw installeren" en dat op woensdag nog niet hebt gedaan.... tsja dan kun je blijven mekkeren over niet op te lossen problemen maar dat helpt geen bal.
Niet als flame bedoeld maar ik zie zo vaak topics voorbij komen die maar door gaan en door gaan terwijl de oplossing meestal al na een paar uur gegeven is.

In dit geval had het probleem gisteren al opgelost kunnen zijn als de vraagsteller had gedaan wat werd voorgesteld. Andere lapmiddeltjes helpen NIET of NIET VOLDOENDE.
Effe ter verduidelijking, ik ben niet blind ofzo hoor.

Alleen denk ik net zoals countess zegt dat ik door de format / re-install geen 3x hogere scores haal, en ik wil dat toch zo lang mogelijk uitstellen.

Ff ter reactie op Spokje's reply, maybe dat dat wel helpt ja, alleen waar vind ik die drivers? Staan niet meer op de site, hopelijk heb ik ze nog ergens liggen.

Alleen zou dat het probleem kunnen zijn? Dat de AGP modes op "off" staan?

[EDIT]

Zojuist de Chipset drivers installed, ik kon AGP op on zetten maar nog geen effect op prestaties :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 18:24 ]

• EricJH
Tipje: installeer eerst de chipset drivers en daarna pas de graka drivers. Deintalleer nu in ieder de graka drivers, doe eventueel de chipset drivers nog een keer en installeer dan pas de graka drivers....

Deze tip komt van de ViaArena forums. Wellicht dat het ook werkt voor Sis chipsets.

Verwijderd

Topicstarter
Net nog maar eens 3d mark gedraaid en wat blijkt, ik scoor nu 4247 (voorheen 3954).
Dus spok thx voor de tip.

Maar nog vind ik de verbetering veel te magertjes, het moet nog sneller kunnen. Zeker in games kan ik die 300 punten maar nauwelijk merken.

Wat EricJH erboven zegt komt eigelijk op neer dat ik er goed aan doe om windows opnieuw erop te zetten, zal ik ook zeker doen maar als laatste poging.

Mensen met nog meer tips/ideen, graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 18:53 ]

• EricJH
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 18:50:
Net nog maar eens 3d mark gedraaid en wat blijkt, ik scoor nu 4247 (voorheen 3954).
Dus spok thx voor de tip.

Maar nog vind ik de verbetering veel te magertjes, het moet nog sneller kunnen. Zeker in games kan ik die 300 punten maar nauwelijk merken.

Wat EricJH erboven zegt komt eigelijk op neer dat ik er goed aan doe om windows opnieuw erop te zetten, zal ik ook zeker doen maar als laatste poging.

Mensen met nog meer tips/ideen, graag.
De herinstallatie hoop ik je hiermee te kunnen besparen.

Aangezien je de graka drivers voor de chipset drivers gedaan hebt moet je volgens het recept eerst de graka drivers deinstalleren, daarna voor de zekerheid de chipset drivers installeren en dan pas de graka drivers installeren. Lijkt mij de moeite van het proberen waard (15 minuten werk tegen een werkdag om Windows en de rest opnieuw te doen).

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen effect...

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je RAM geheugen is PC2100 zie ik? Dat zorgt nl. ook voor HEEL veel verschil met PC3200 en een 800 Mhz FSB (=optimaal). Dit zal niet de directe oorzaak zijn denk ik, maar het is wel een bottleneck gok ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 04-01-2006 22:43 . Reden: dubbele opmerking ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Volgens mij heb je gewoon een P4 2,66 GHz met een 266 (533) MHz FSB. In dat geval is pc2100 geheugen voldoende voor jouw configuratie voldoende, want het vertraagt je systeem niet door een te lage snelheid (FSB en geheugen lopen synchroon). Dat je geheugen voor dit probleem zorgt, is dus bs.

Wat voor 9800PRO heb je eigenlijk? Eén met een 128 of 256 BIT geheugenbus? Als je een 128 BIT (= 9800PRO lite) versie hebt, dan scoort je pc in 3dmark03 naar behoren. Met de 256 BIT versie moet je rond de 5500 punten halen, dus dan zou er nog iets verkeerd zitten.

Volgens mij staan je AGP-drivers nog steeds niet goed op je pc, maar het beste lijkt me om gewoon windows opnieuw te installeren:

Windows --> chipset drivers --> videokaart drivers --> directx 9 --> andere drivers --> software.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik weet dat ze synchroon lopen, maar PC2100 is vaak te langzaam voor de meeste nieuwe spellen weet ik uit ervaring, met een 6600 in BF2 wil het al snel niet meer lukken. Een 9800 is dan wel iets minder goed als deze kaart, dus wat je zegt kan ik snappen omdat zijn waarsch. zijn videokaart de bottleneck is.
Pagina: 1