[XP] Partitie is Alleen lezen.

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Bij het installeren van windows op mn sempron 2800+ kon ik niet in 1x een partitie van 200gb maken, dus heb ik er 1 van 130 en 1 van 60... Van die van 60 heb ik de map "mijn films" gemaakt. Alleen het stomme is, je kan er wel van alles opzetten. Maar niks verwijderen. En de rechten van alleen-lezen zijn niet te wijzigen. Als je dat uitvinkt en de volgende keer kijkt, staat het weer aangevinkt.

Wat te doen? Windows XP Pro service pack 2 overigens.

Afbeeldingslocatie: http://www.robinvanholst.nl/mijnfilms.jpg

Ook al 2 andere topics gelezen en windows-site gezocht, maar geen antwoord.

[ Voor 11% gewijzigd door poepkop op 02-01-2006 19:32 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Er worden meestal thumbnail.db en desktop.in-bestanden aangemaakt, welke default read-only worden. Als je goed kijkt zul je waarschijnlijk zien dat die mapjes het vinkje read-only grijs is, niet zwart. Dat betekent dat alleen een deel read-only is :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• poepkop
Ik begrijp het niet helemaal, ik weet wel dat wanneer een thumb gemaakt wordt, je het bestand niet kan weggooien. Maar het vage is ook, dat ik wel bestanden weg kan gooien, maar geen mappen... :?

Afbeeldingslocatie: http://robinvanholst.nl/m1.JPG

Verwijderd

read-only vinkje hoeft niet daadwerkelijk te betekenen dat de schijf ook daadwerkelijk read only is.
er stond een mooi artikel hierover op de ms site ik geloof dat het neerkwam als je schijf een systempartitie is dat die vinkje grijs (je zal ff naar windows classic interface moeten gaan denk ik)werd en ook niet te wijzigen is.

Verwijderd

poepkop schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:40:
Ik begrijp het niet helemaal, ik weet wel dat wanneer een thumb gemaakt wordt, je het bestand niet kan weggooien. Maar het vage is ook, dat ik wel bestanden weg kan gooien, maar geen mappen... :?
aangezien je wel dingen kan wijzigen, is je schijf dus niet read only. Controleer je ntfs rechten eens...

Verwijderd

poepkop schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:40:
Maar het vage is ook, dat ik wel bestanden weg kan gooien, maar geen mappen... :?
[afbeelding]
Er is in XP geen apart NTFS-recht voor het verwijderen van een bestand of een submap indezelfde folder.
Heb je jezelf al een eigenaar gemaakt van de map mijn documenten en de machtiging voor onderliggend objecten opnieuw ingesteld.
Dat plaatje van je zegt niks, dat is de windowsXPdefault voor elke map (of die nu op de systeempartitie staat of niet, let wel er staat dus GEEM vinkje in)

Ik zie dat je de map "Mijn films" ook gedeeld hebt, als je in zo'n map of submap staat met je andere computertje, zal het verwijderen ook niet gaan.

• poepkop
- hoe wordt ik eigenaar? en waarom ben ik dat nog niet?
- hoe pas ik ntfs rechten aan?
- de map staat niet meer gedeeld, dat had ik tijdelijk gedaan om te kijken of het het dan wel doet.
- in "computerbeheer > opslag > schijfbeheer" klik ik op de partitie met rechts en dan eigenschappen, maar er gebeurd niets?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe je NTFS rechten aanpast en dergelijke staat allemaal in de geweldige Windows Operating Systems FAQ :)

• poepkop
Klik op het tabblad Beveiliging en klik op OK in het venster van het beveiligingsbericht (als dat wordt weergegeven).

Die windows FaQ had ik al gelezen. alleen wat als het tabblad beveiliging ontbreekt?

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat staat ook in de FAQ :)

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08
ehmm ff een kickje
ik zit met hetzelfde probleem maar kan niet vinden hoe je bij die security tab moet komen.
ook kan ik de "Owner" tab niet vinden zoals op MS beschreven staat.
1. Right-click the folder that you want to take ownership of, and then click Properties.
2. Click the Security tab, and then click OK on the Security message (if one appears).
3. Click Advanced, and then click the Owner tab.

Steam: CatBearCow

Verwijderd

Een link uit de FAQ, zoals elevator hierboven al noemt:
Microsoft Knowledge Base

Het vertalen mag je zelf doen :/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:38
Srry, hier stond dus bijna letterlijk hetzelfde als in de FAQ :)

[ Voor 99% gewijzigd door Nielson op 10-04-2006 21:26 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Bartjeuhz,

Als de laatste reply nou is dat het in de FAQ staat he, had je dan niet zelf eventjes in de FAQ kunnen kijken? :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.