Toon posts:

nogmaals: waarom PHP en geen standaard HTML?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
lijkt een domme vraag maar ik zie niet echt het nut van PHP op een informatieve website. Ik kan best begrijpen dat PHP (met daarachter een dbase) uitstekend is als je met update news en archieven werkt.
Maar even goed kan ik in een bestaand HTML bestandje een rij toevoegen om het "laatste news" te plaatsen.
Kan iemand me meer vertellen over de mogelijkheden? van PHP.

alvast thnx

Verwijderd

paar voorbeeldjes (HEEEEL weinig):

met php kun je mooi zonder dat iemand het merkt mailtjes versturen (bijv. uit forms)

met php kun je polls maken

met php kun je rekenen (datums van elkaar aftrekken, getallen delen, optellen, whatever)

met php kun je if en else gebruiken, zodat je kunt zeggen:
als dat en dat bestaat, dan moet dat en dat gebeuren....

dit zijn slechts enkele voorbeelden, de mogelijkheden van PHP zijn onbegrensd!!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
om te beginnen:
http://www.phpfreakz.com

Verwijderd

Nog een klein voorbeeldje:
Met een database driven website kan je de informatie aanpassen, zonder dat je daar enige HTML kennis voor nodig hebt. Je hebt geen html editor nodig en alles ziet (kan) er uniform uitzien. Files uploaden is niet nodig, je kan overal en direct op de server je site aanpassen.

Bovendien zijn PHP en HTML niet met mekaar te vergelijken. (Serverside-)Scripting talen hebben onbeperkte mogelijkheden...

Verwijderd

whaaaa! ik kan nergens goed PHP leren. Alle dingen op internet zijn ENGELS :(

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 16:33 schreef The_wdX het volgende:

Maar even goed kan ik in een bestaand HTML bestandje een rij toevoegen om het "laatste news" te plaatsen.
Onze klanten zijn te dom om met frontpage nieuwe toe te voegen. Daarom maken we een admin pagina zodat ze de titel/datum/tekst kunnen typen zonder HTML. plus dat nieuws automatisch in het archief verdwijnt als het niet nieuw meer is.

• GraasGast
  • Laatst online: 04-05 14:29

GraasGast

Analogue Heaven

Je kan dus zomaar ergens in een internetcafe iets aan je site veranderen/updaten, zonder dat je dan eerst je pagina moet downloaden, editen, en weer uploaden (een ftp programma in een internetcafe? nope!)

bijkomend voordeel is dat ook een complete webdesign-leek door gewoon z'n w8woord in te vullen dingen aan die site kan veranderen, zonder de html en een ftp-programma in te hoeven duiken...snappie em nu?

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
uhmm nu we het toch over PHP hebben.. wie weet een goede Nederlandse site waar het te leren valt.. kwil ook wel eens gaan rommelen met PHP..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 17:07 schreef Formsma het volgende:
http://www.phpfreakz.com???

en je kan toch wel engels?? |:(

Verwijderd

Wahaha how old are you?
Ben jij nou student informatica?
Ben je bang voor ENGELS?!?!? |:(

LOL ROTFLMSO

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

HAHA.. ROTFLMAO :)

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Topicstarter
mijn excuses als ik dit verkeerd opvat:
eigenlijk wordt PHP dus gebruikt door echte profs/admins die ervoor zorgen dat hun klanten/"leken" een makkelijk tooltje (a la PHP) hebben om hun eigen site te bewerken.

En dat los van eerdergenoemd gemak gaat het om "portabiliteit" (hoef geen ftp te gebruiken om up te loaden of html editor om wijzigingen door te voeren), omdat server side scripting is. Ik neem aan dat je dan een aparte admin php script nodig heb om paginas te wijzigen.

ok. ik wilde nog iets weten: polls, forms etc.. kan ik toch met javascripts of cgi scripts doen?
maar ja. ik zie een combinatie php-html-javascript-en-cgi wel in.

ik heb echt iets kunnen leren. dank aan een ieder voor de reacties en motivaties.

greetz............

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Je legt het idd wel goed uit zo...

maar php is eigenlijk ook een vorm van cgi (het vervangt normale perl .cgi scripts)

en nee polls kan je niet maken met javascript...

• KlaasB
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07-2024
Al wat met maar voor:
include(header.inc.php)
en
include(footer.inc.php)

maar daar kun je natuurlijk ook weer ssi voor gebruiken.

It's not a bug, it's a feature

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
PHP is een scriptingtaal waarmee je naast "leken/admintools" eigenlijk alles kan laten genereren in HTML wat je maar wilt. Bijv een textfile waarin je per regel een tabelletje maakt met de gegevens uit die regel of (heel handig) het automatisch genereren van een fotopagina aan de hand van aanwezige jpg's in een dir.

Dit zijn maar een paar random voordelen, maar het komt erop neer dat je m.b.v. PHP bepaalde wijzigen sneller kan doorvoeren dan zonder, maar het is niet nodig. Als je HTML niet beheerst heb je ook weinig aan PHP, want het eindresultaat blijft HTML.

Een voorbeeld van een website waar veel (links, namen, foto's) met PHP genereerd wordt staat onder m'n huisje voor de geintresseerden.. (als je naar de (redelijk simpele) code wil kijken, just ask)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik het altijd voor includes (gaat een stuk sneller dan ssi) en kleine stiekume tellertjes in pagina's enzo.
Maar ik vind de vraag eigenlijk nergens op slaan. PHP is alleen een stukje programmeertaal wat je tussen je HTML zet om hier en daar wat handige dingetjes te doen (en natuurlijk voor sites met een database erachter).

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je kan met php ook best andere dingen laten genereren :) C of Perl, of Java oid.
En uiteraard is het wel handig met forums (zoals dit forum)

• Janoz
  • Laatst online: 09-05 08:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Groot voordeel van server-side script (zoals php) tov clientside script (javascript) is dat je bij serverside alleen rekening hoeft te houden met de server (daar wordt het tenslotte uitgevoerd) terwijl je aan de client-side nogal te maken hebt met verschillende omgevingen (zoek maar een op dit forum, d'r staat genoeg over javascriptjes die onder NS bv wel werken, maar onder IE weer niet)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

80% van het internet is in het engels... misschien moet je eens engels leren |:(

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zaterdag 20 januari 2001 22:35 schreef freewilly het volgende:
80% van het internet is in het engels... misschien moet je eens engels leren |:(
misschien zou die jongen moeten leren om normaal te doen....

wij (nouja, ik iig) worden een beetje ziek:r van je Formsma... :(

Verwijderd

Formsa is een pubertje van rond de twaalf jaar oud

heeft net een site gemaakt en gaat het nu helemaal maken

snapt niks van php javascript alleen maar frontpage

(prototype newbie hier op GOT)

ik lees die reply van Playr hierboven en ik moet hem gelijk geven
ik zie vaak posts van je formsa en meestal is het weer een RTFM of zoiets
Pagina: 1