Toon posts:

Zware brom in luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 590 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem en heb hulp nodig :)

Halfjaar geleden besteld:

2x BST PRO PR4.5K superOEM draaitafels met elk een Stanton 500AL II naald.

Ik zeer blij, super draaitafels met goede naaldjes.

Alles perfect aangesloten op mijn studio monitors enzo, draai al maanden perfect.

Een paar maand geleden hebben we mijn platendraaiers eens meegepakt naar een feestje (we hebben namelijk een discobar). Alles goed en wel geinstaleerd. Maar vanaf dat we over een bepaald volume zaten kregen we een harde brom in de luidsprekers. We konden dus met die platenspelers maar tot een bepaald volume gaan.

Normaal hebben we 2x Synx XTRM-1 met Stanton 505 naalden en dat gaat altijd perfect.

Nuja kijk, daarna er niet echt meer aangedacht, totdat ik het thuis ineens ook voorhad. Mensen zeiden me toen dat ik de gain niet te hard mocht opendraaien enzo. Oke, niet meer voorgehad eigenlijk.

Paar dagen geleden hadden we terug mijn platenspelers nodig aangezien de synq's bezet waren.

Speakers stonden redelijk ver van de draaitafels, zo'n 2 meter links en rechts. Op de grond links 2 speakers op elkaar en rechts hetzelfde, er waren GEEN monitors aanwezig. Platendraaiers stonden zeer goed, podium met tafel, dus had helemaal geen last van vibratie en toch had ik weer zelfde probleem.

Vanaf een bepaald volume zware brom. Gain stond perfect in het midden, versterker helemaal opengedraait, VU meter van mengpaneel ging dus helemaal niet in het rood.

Als ik de bass dan op 1/4 draaide ging het wel redelijk goed, en tot mijn grote verbazing gaf het nog goede bass ook, maar vanaf dat ik een beetje meer bass wilde (nog altijd niet in het midden van die draaiknop) ineens weer die zware brom en moest ik die bass weer terug draaien. (Naalden geven teveel bass?)

Wat scheelt er nu toch? Dit is echt mega irritant natuurlijk. Die soort stanton naalden gebruiken ze bij ons in de lokale discotheek ook, en die gaan gewoon perfect.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
gokje: Misschien zijn de afvlakelcos van je versterker "vergaan".
Je zou de voeding eens kunnen meten als je brom krijgt. Deze moet constant zijn en niet inzakken.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik houd het toch op resonantie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Aan de versterker ligt het niet aangezien de CD spelers veel luider kunnen, en die synq's die we normaal gebruiken werken super.

Resonantie? Leg eens even uit aub. Je bedoelt het geluid dat de naalden opvangen en mee versterken? Of de trillingen? Het is wel zo dat die Synq's in een flightcase zitten en die van mij niet..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:33 ]

Verwijderd

in geval van resonantie zou je eens een paar freefloats kunnen proberen

Afbeeldingslocatie: http://www.freefloat.net/getpedata.php?cms_Fotobook,Data,68,370,370

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens die avond was ik daar ook eens aan het over nadenken, maar persoonlijke ervaringen zeggen me dat het niet fijn is te mixen op freefloats :(

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:37:
Tijdens die avond was ik daar ook eens aan het over nadenken, maar persoonlijke ervaringen zeggen me dat het niet fijn is te mixen op freefloats :(
Hang je er een earthquake onder, wel eerst met je rug overleggen.

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:32:
Aan de versterker ligt het niet aangezien de CD spelers veel luider kunnen, en die synq's die we normaal gebruiken werken super.

Resonantie? Leg eens even uit aub. Je bedoelt het geluid dat de naalden opvangen en mee versterken? Of de trillingen? Het is wel zo dat die Synq's in een flightcase zitten en die van mij niet..
Dit zegt mij genoeg:
Als ik de bass dan op 1/4 draaide ging het wel redelijk goed, en tot mijn grote verbazing gaf het nog goede bass ook, maar vanaf dat ik een beetje meer bass wilde (nog altijd niet in het midden van die draaiknop) ineens weer die zware brom en moest ik die bass weer terug draaien. (Naalden geven teveel bass?)
De draaitafels trillen met de bassen van de speakers mee en geven die trillingen weer door aan de naald, die dit weer versterkt en het geheel zo dus in een vicieuze cirkel komt, met een enorme brom als gevolg.

Die flightcases kunnen daarbij inderdaad verschil uitmaken, maar ik zou eerder een betere oplossing zoeken door bijvoorbeeld de positie van de draaitafels of de speakers te veranderen. Het is simpelweg niet de bedoeling dat de geluidsgolven van de speakers rechtstreeks richting de draaitafels gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu juist wat ik altijd zo raar vind. De speakers stonden helemaal niet naar de draaitafels gericht en ze stonden er nog een eindje van ook. Maar de draaitafels stonden wel nogal onstabiel vond ik.

Ik zou nu misschien deze kopen, wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://www.bafshop.nl/images/products/highlite/D7201_detail.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.spice.be/djstore/ProductImages/dapaudio/d7201.jpg

Verwijderd

Het verschil tussen de Synq's en de BST's is dat de preamp bij de Synq in de draaitafel ingebouwd is. Bij de BST moet die voorversterking op het mengpaneel plaatsvinden. Een paar meter kabel met een dergelijk zwak signaal kan ook een aardige brom veroorzaken. Daarnaast, had je je aarde wel aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja aarde sluit ik altijd perfect aan, maar dat mengpaneel heeft wel maar 1 zo'n aarde ding, en daar sluit ik dus mijn 2 platendraaiers op aan.

Dat van die voorversterker:

Is het niet zo dat dat alleen is als je bij die SynQ de line-out gebruikt ipv phono?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 18:03 ]

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 18:01:
Ja aarde sluit ik altijd perfect aan, maar dat mengpaneel heeft wel maar 1 zo'n aarde ding, en daar sluit ik dus mijn 2 platendraaiers op aan.

Dat van die voorversterker:

Is het niet zo dat dat alleen is als je bij die SynQ de line-out gebruikt ipv phono?
Dat ligt eraan waar je de switch op de achterkant van de Synq op gezet hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel maar.

Die BST heeft alleen phono, en dus geen voorversterker?

Die synq heeft phono en line-out, maar is die ingebouwde voorversterker in de synq niet alleen voor die line-out?

M.a.w. als je ze alle 2 op phono zet moeten ze nog altijd alle 2 het mengpaneel gebruiken als voorversterker?

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 00:43:
Ik bedoel maar.

Die BST heeft alleen phono, en dus geen voorversterker?
Klopt.
Die synq heeft phono en line-out, maar is die ingebouwde voorversterker in de synq niet alleen voor die line-out?
Yep.
M.a.w. als je ze alle 2 op phono zet moeten ze nog altijd alle 2 het mengpaneel gebruiken als voorversterker?
Yep.

Maar op zich zou dat niks uit mogen maken voor resonantieproblemen, aangezien resonantie uiteraard geen invloed heeft op de signaalkabel, maar alleen op de draaitafel zelf. Daar zit het dus niet in.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je kunt ook proberen (indien mogelijk) de naalddruk wat te verhogen. Daardoor heeft resonantie iets minder kans, omdat de naald 'iets' harder in het vinyl drukt. Niet teveel natuurlijk, anders slijten je platen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Je hebt van die spikes, om speakers te "isoleren". Mogelijk werken die ook onder draaitafels?
Afbeeldingslocatie: http://i1.ebayimg.com/03/i/03/f4/71/11_1_b.JPG
Anders zou ik, in plaats van die floats, juist proberen om de ondergrond zo zwaar mogelijk te maken, bijvoorbeeld met wat 40x60 betontegels.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 17:43:
Het verschil tussen de Synq's en de BST's is dat de preamp bij de Synq in de draaitafel ingebouwd is. Bij de BST moet die voorversterking op het mengpaneel plaatsvinden. Een paar meter kabel met een dergelijk zwak signaal kan ook een aardige brom veroorzaken. Daarnaast, had je je aarde wel aangesloten?
Dit bedoelde ik dus, maar eigenlijk is het hier niet van toepassing aangezien we die synqs ook altijd via phono aansluiten en die dus ook de voorversterking van het mengpaneel gebruikt?

Binnenkort heb ik op één van de draaitafels een nieuwe naald, concorde dj pro, en ook flightcases, we zullen dan meteen zien aan wat het ligt.

• TimMer
  • Niet online
En, ben je er al achter?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens ga ik wel mee met TimMer; resonantie van de draaitafel zelf. Te verhelpen door de boel open te maken, en bitumen oid aan de binnenkant te plakken.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1