Toon posts:

AMD x2 3800 potentieel

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig dacht ik, ik ben er uit. Het moet een x2 3800 worden.
Dus ik verder researchen op tweakers om maar zo veel mogelijk info te verzamelen, Lees ik ergens dat er ook Teledo versies zijn van de x2 3800 welke gedowngrade zijn.

Dus even voor alle duidelijkheid mensen.
Hoe zit het nu?

Ik wil een pc upgrade gaan doen. (nieuwe proc, nieuwe mobo, nieuwe koeling, etc. etc. THE WORKS)

Ik speel geen games maar zit voor mijn werk zeer veel achter mijn pc. Daar ik vaak veel programma's open heb staan heb ik dus mijn oog laten vallen op een x2 3800. Deze is redelijk geprijst en bied me toch de dual core optie. Tevens (lees ik op Tom's Hardware) zou deze redelijk makkelijk wat sneller gezet moeten kunnen worden. Ook zou het verschil van 2x512 cache t.o.v. 2x1mb cache niet de meerprijs waard zijn.

Nu las ik dus dat er echter ook gedowngrade toledo versies zijn welke natuurlijk ook weer te ocen zijn naar een hogere snelheid. Dan lees ik echter weer op Tom's Hardware dat de Manchester toch de beste van de twee keuze zou zijn daar deze een lager stroomverbruik heeft ? en dus beter te ocen zou zijn.

Mesen HELP hoe zit het nu?

weet iemand wat de codes zijn voor de manchester versie van de x2 3800?
weet iemand de codes van de toledo versie van de x2?
wat is jullie advies? de toledo of de manchester? en waarom
Heeft iemand ervaring met het opschroeven van zijn x2 3800?
Hoe ver kan je komen met de x2 3800 met lucht koeling? en welke koeling heb je hier dan voor gebruikt?

mensen bedankt alvast

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:45 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

De Toledo X2 3800+ variant is een processor die is afgekeurd als Toledo (dus met 2x 1MB L2 cache) en de helft van de cache is dus uitgeschakeld en de snelheid is verlaagd zodat de processor kan worden verkocht als een X2 3800+. Het verschil in cache is inderdaan niet noemenswaardig, zeker niet bij de grote prijsverschillen van de hogere modellen.

Een processor met meer cache is over het algemeen moelijker te overclocken dan eentje met weinig cache dacht ik. Dus dat kan het niet zijn. Als ik zo hier kijk zit er inderdaad een verschil in TDP tussen de Toledo en de Manchester. En hoever je kunt overclocken met je processor is een geval van proberen, echte vaste waarden zijn nooit te geven :).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard is het niet mogelijk te zeggen tot hoever een proc te overclocken is. Dit is per proc verschillend al zijn het dezelfde procjes dan nog zijn er verschillende resultaten mee te halen.

Dit is me duidelijk.

Waarom ik dit vroeg is me er van te overtuigen dat het niet nodig is veel meer geld te stoppen in een x2 4000, 4200, 4400 of zelfs 4800 wanneer je op vrij simpele manier toch een leuk resultaat kan halen met enkel en alleen de juiste koeling.

Het lijkt er nu toch op dat de manchester de betere keuze van de 2 zou zijn.

Dan nog ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere.
Wat hebben jullie uit je x2 3800 kunnen halen, welke versie x2 3800 heb je, en hoe heb je dit gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:05:
Uiteraard is het niet mogelijk te zeggen tot hoever een proc te overclocken is. Dit is per proc verschillend al zijn het dezelfde procjes dan nog zijn er verschillende resultaten mee te halen.
Zelfs beide cores in de één processor kunnen verschillend overclocken ;)
Waarom ik dit vroeg is me er van te overtuigen dat het niet nodig is veel meer geld te stoppen in een x2 4000, 4200, 4400 of zelfs 4800 wanneer je op vrij simpele manier toch een leuk resultaat kan halen met enkel en alleen de juiste koeling.
Met overclocken verlies je de garantie en moet je 'klooien'.
Als je nog nooit iets hebt opgevoerd, kan het (als ik naar de reacties kijk van beginnende oc'ers) knap lastig zijn om het in één keer te kunnen.
Het lijkt er nu toch op dat de manchester de betere keuze van de 2 zou zijn.

Dan nog ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere.
Wat hebben jullie uit je x2 3800 kunnen halen, welke versie x2 3800 heb je, en hoe heb je dit gedaan.
In Die-Hard Overclocking & Cooling loopt het volgende topic : [rml][ OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten deel 18[/rml]

Als ik in dat topic zoek op '3800' zie ik al enkele resultaten voorbij komen. Met Google kun je waarschijnlijk ook wel meer resultaten vinden :) (De fora van Xtremesystems zal ongetwijfeld ook informatie bevatten ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 02-01-2006 16:28 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Ik d8 dat amd X2 3800+ aleen maar manchesters waren?... of heb ik het verkeerd?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:21:
Ik d8 dat amd X2 3800+ aleen maar manchesters waren?... of heb ik het verkeerd?
Voor dergelijke vragen moet je altijd even de site van BalusC checken.
Deze bevat lijsten met processoren en de specificaties.
Uiteraard zit er een zoekfunctie bij die mij dit verteld over de AMD Athlon 64 X2 3800+ ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ook die site heb ik uiteraard grondig doorzocht. Zoals ik al schreef heb ik reeds de nodige research gedaan op mijn vragen. Wat ik hier terug vind zijn de specificaties welke zeer nuttig zijn maar mij echter weinig vertellen over ervaingen.

Een beginnende overclocker ben ik niet. Een die hard overclocker ben ik echter ook niet.

Mijn huidige 2500+ Barton heb ik op dit moment lopen zo'n 2,2 ghz

Ik zal idd eens verder gaan researchen binnen de overclock sector.
Dan blijft nog steeds mijn vraag:

toledo of manchester
en wat zijn de codes van deze procjes.
Ik wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat ik de juiste heb.

iig bedankt voor de tip

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 19:13 ]

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

hij loopt hoop ik voor jou op 2,2 GHz ;)

Batch codes zijn te vinden op de site van BalusC, voor zover ik trouwens zie is revisie E4 de Manchester en E6 de Toledo.

Als je nu een processor hebt met bijv. de volgende code: ADA3800BVBOX dan draait het om een AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester boxed edition. Heb je echter een ADA3800CDBOX dan heb je een AMD Athlon 64 X2 3800+ Toledo boxed edition te pakken :)

voor de tray zijn dat dus respectievelijk ADA3800DAA5BV en ADA3800DAA5CD :)

[ Voor 12% gewijzigd door SleutelMan op 02-01-2006 18:24 ]

Logius | Somda | Twitter

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

nou, ofwel heeft balusc een paar fouten op zijn site staan, ofwel heeft amd zelf een hoop fouten op hun site staan, maar de L1 cache informatie over de X2 is op beide sites verschillend, dus 1 van de 2 is fout!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TetsuoShima schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:23:
nou, ofwel heeft balusc een hoop fouten op zijn site staan, ofwel heeft amd zelf een hoop fouten op hun site staan, maar de L1 cache informatie over de X2 is op beide sites verschillend, dus 1 van de 2 is fout!
Als het goed is kloppen beide.
De één is 2x512KB L2 en de ander zegt weer 1MB i.p.v. 2x512KB ;)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

L1 cache:
balusc zegt 128kB
amd zegt 128+128=256kB

balusc zegt idd L2 cache: 1MB of 2MB
amd zegt: 512x2 of 1x2

logischerwijs zou dan dus amd met 128+128 fout zijn,
of balusc met 128, ofwel moet hij 256 zetten

of klopt mijn eigen redenering niet mss, is er een andere reden voor?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

offtopic:
De Venice (de Manchester/Toledo is in feite een dubbele Venice) heeft inderdaad 128 KB L1, dus ik denk dat BalusC in de fout zit? Meldt het anders even hier :P

Logius | Somda | Twitter

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TetsuoShima schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:39:
L1 cache:
balusc zegt 128kB
amd zegt 128+128=256kB

balusc zegt idd L2 cache: 1MB of 2MB
amd zegt: 512x2 of 1x2

logischerwijs zou dan dus amd met 128+128 fout zijn,
of balusc met 128, ofwel moet hij 256 zetten

of klopt mijn eigen redenering niet mss, is er een andere reden voor?
Dat heb jij goed gezien ;)
Even BalusC wakker schudden en het wordt zo gefixed ;)
Nog geen 2 minuten :o

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 02-01-2006 21:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
fixed

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik jullie verzoeken te posten wat jullie hebben gedaan met je x2 3800.

welke versie heb je? Toledo of Manchester?
Wat voor koeling heb je?
Welk mobo heb je?
Welke instellingen heb je?
Wat heb je kunnen bereiken?

Kortom hoe heb je je systeem over geklokt en wat heb je kunnen bereiken?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OC-ervaringen kun je vanzelfsprekend vinden in Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Verwijderd

Als ik mij niet vergis heeft de manchester ook een E4 stepping en de toledo een E6.

Ik ben ook op zoek naar zo'n Toledo en heb gezien dat ze in de eerste week van mei bij univendi zouden moeten liggen. En nu niet allemaal tegelijk want ik wil er iig zelf 1

Regz.

Dust

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De steppings zijn al eerder besproken en gewoon te vinden op mijn site die hierboven al is gelinkt. Voor de rest vind ik dit geen nuttigetopickick.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.