Toon posts:

Vraag over speakers ivm nieuwe receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken naar een receiver aangezien de oude versterker het heeft opgegeven, maar heb zelf weinig verstand van audio. Aangezien er nauwelijks goede audio fora te vinden zijn, post hier maar even.
Om toch een start te maken heb ik als eerste maar eens m'n speakers bekeken, aangezien je toch wilt weten hoeveel Watt je nodig hebt. Ik heb nu 2 B&W boxen (V202) met de volgende specificaties:
- Freq. range: 53Hz - 22 kHz (-6dB)
- Sensitivity: 90 dB (2.83V.lm)
- Power Handling: 60 W (Din) 100 W (Peak)
Verder hebben de boxen een aansluiting waar je een stukje kaalgemaakte audiokabel tussen moet schroeven. Wordt deze manier van aansluiten ondersteund door de moderne receivers?

Wat ik me nu afvraag is of Din het minimale vermogen is en Peak het maximale vermogen is wat de box aankan? Of zijn het twee verschillende standaarden om W te meten? (zoals Din en RMS?)
In het geval dat Peak het maximale is dat de box aan kan, is het dan verstandig om een receiver te nemen die per kanaal 100 W geeft (en dan de receiver nooit voluit zetten) of kan je er beter net iets onder gaan zitten om je boxen te beschermen?

Verder vroeg ik me af of een oude platenspeler kan worden aangesloten op de moderne receivers. Heb wel gezien dat sommige een Phono aansluiting hebben, maar weet niet of dat voldoende is voor een oude platenspeler.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:26 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Lees ff de FAQ mbt Watts! Kort antwoord: let er niet al teveel op :) Zowel met "teveel" als met te "weinig" watts kun je speakers slopen, dus dat is totaal geen kriterium bij het uitzoeken van een amp.

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 02-01-2006 15:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Voor LP-speler heb je alleen een Phono aansluiting nodig. En een kabel natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:26:
Lees ff de FAQ mbt Watts! Kort antwoord: let er niet al teveel op :) Zowel met "teveel" als met te "weinig" watts kun je speakers slopen, dus dat is totaal geen kriterium bij het uitzoeken van een amp.
Net niet gezien denk ik. Ik ga in ieder geval voor een receiver die per uitgang minimaal hetzelfde aantal Watt's levert als de speakers. Na het lezen van de FAQ lijkt me dat veiliger (iig voor de receiver). Maar zoals je al zegt is het dus zo dat je je receiver of versterker dus beter niet hard kunt zetten. Jammer eigenlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
RAF1 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:28:
Voor LP-speler heb je alleen een Phono aansluiting nodig. En een kabel natuurlijk :)
OK, weet ik dat ook weer (en die kabel is logisch natuurlijk) :)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 07:01
Kijk eerst eens goed rond naar welke reciever je wil / kan betalen.De speakers die je hebt ken ik niet, maar B&W staat wel heel erg goed bekend. Ga ook zeker wel de tijd nemen om een reciever te beluisteren met speakers die overeenkomen met je eigen. Hier kan een verkoper in een wat betere winkel je wel mee helpen.

Pin je niet vast op een vermogen. Mijn denon reciever moet volgens het boekje 75 Watt per kanaal uitsturen. 5 maal 75 = 375 Watt. Helaas is het maximaal opgenomen vermogen (uit het net) iets van 250 Watt. Deze waarden zeggen dus echt niet bijzonder veel.
Wel opletten als je voor een harman kardon reciever gaat. Die meten hun vermogen op een andere manier waardoor 30 watt van HK al meer is dan de 75 wat van mijn denon.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:51:Maar zoals je al zegt is het dus zo dat je je receiver of versterker dus beter niet hard kunt zetten. Jammer eigenlijk :)
Je merkt het vanzelf als je speakers of amp gaan vervormen. Dan weet je dat je terug moet draaien ;) Meestal kun je dan nog meer dan hard zat spelen. Om echt veel harder te kunnen heb je sowiso een veelvoud aan amp vermogen nodig (als je speakers dat al aan zouden kunnen).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1