[98] Installatie lukt niet door wachtwoordbeveiliging?*

Pagina: 1
Acties:

• Davidoff_Smoker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik hoop dat ik hem in de juiste forum zet.

Een vriend van mij,kon zich een poosje terug,inschrijven voor een PC die ze op zijn werk over hadden.
Uiteindelijk kon hij met deze PC ook naar huis gaan.(logisch,want anders niet dit)

Het gaat om één of ander type Dell PC,zo'n klein netwerk dingetje.
Tot overmaat heeft de ICT bij hem,windows 98 preinstalled.
Normaal geen probleem om dat er af te krijgen(Bootit NG op diskette),alleen met deze komt het probleem dat er geen optische drive in zit om windows er weer op te zetten.
Het zal dus vanaf een andere lokatie moeten.
Die hele PC zit vol met wachtwoorden.Kan nergens in komen om aan te passen.
Paswoorden zijn er ook niet bij gegeven,noch originele XP Pro.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
zit er op het moederbord geen ide aansluiting???
anders haal je toch de kast los en dan hang je daar even een cd speler buiten?

als je wachtwoorden op je bios bedoeld dan kan je of een jumper verzetten of de batterij er een poosje uit houden!

wachtwoorden in windows 98 zelf kan je vaak door op "esc" te drukken in!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Haal de bios batterij eruit, laat hem voor de zekerheid nog even 15 minuten (liefst in een statisch vrij zakje) rusten en doe hem weer terug. Schone xp installatie en klaar is kees :)

Verwijderd

Je kunt verschillende dingen doen maar eerst stap 1.

Aan je verhaal te zien denk ik dat je ook bedoeld dat er een wachtwoord op de bios zit. Zoja en je weet niet wat het wachtwoord is dan zou je kunnen proberen de kast open te maken en opzoeken waar de CMOS reset jumper zit. Deze zou je kunnen gebruiken om de bios te ressetten en met een beetje geluk reset je ook het wachtwoord. Kun je de CMOS reset niet vinden dan kan je er ook voor kiezen om de batterij er voor +- 3 minuten uit te halen dit reset je bios ook.
Nu kan het voorkomen dat dit je wachtwoord niet reset. (Sommige nieuwe hp en compaq computers zijn hiervoor beveiligd. Je hebt dus kans dat een dell pc dat dus ook is.) Als dit niet werkt dan zul je contact moeten opnemen met dell.

Mocht je nu wel in de bios kunnen komen of je kon het al dan zou een installatie mogelijk moeten zijn. Als er geen optische drives zijn kun je er voor kiezen om er 1 via usb aan te sluiten en dan in de bios usb boot aan te zetten. Je kun misschien ook een andere (interne) drive aansluiten op de ide poort. 3e Mogelijkheid die ik zo kan bedenken is dat je de HDD uit de dell pc haalt en in een (tijdelijke) andere pc aansluit. Dan een installatie start en na de reboot van de installatie de hdd weer terug plaatst in de dell pc ( na het kopieren van de installatie bestanden).

Er nog wel wat andere mogelijkheden maar zo moet het toch zeker wel lukken.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 21:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Die wachtwoorden weten ze toch wel bij de ICT-afdeling?? Gewoon even vragen of zij deze willen resetten

Waarom? Omdat het kan!!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wachtwoorden kun je natuurlijk gewoon het beste achterhalen door met de vorige eigenaar te spreken. Anders zou je inderdaad met een cdrom of floppy de machine moeten formatteren, of in de bios aan de slag. Hierboven wordt uitgelegd hoe je die zou moeten kunnen resetten :)

Welk type is het precies overigens?
Zodra we iets meer specifieke details over het apparaat weten en kunnen vaststellen of je inderdaad op het bioswachtwoord vastloopt of ergens anders kunnen we wellicht het topic verplaatsen naar een iets relevanter forum voor het specifieke probleem. Bijvoorbeeld Processors, Mobo's & Geheugen :)
Verder pas ik de titel alvast even ietsje aan:
Bioswachtwoord Probleem > [XP] Installatie lukt niet door wachtwoordbeveiliging?*

[ Voor 45% gewijzigd door sanfranjake op 02-01-2006 14:49 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Davidoff_Smoker
Niet zozeer in de bios dat er wachtwoorden zitten,maar in windows zelf.
Overal zijn Admin rechten voor nodig.

Een cd-speler via IDE zou kunnen,maar dan komt er een ander probleem.
Het is een mobo uit een laptop lijkt me.
Alle aansluitingen,ook IDE,zijn kleiner dan ik gewend ben.

Voor zoverre ik het heb kunnen zien,is het een Optiplex serie

[ Voor 4% gewijzigd door Davidoff_Smoker op 02-01-2006 14:51 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar heb je geen adminrechten op het ding dan? Want dan zou ik maar eens zorgen dat je die krijgt.

Mijn spoorwegfotografie

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Waarom staat er [XP] n de topic titel en in de TS
Tot overmaat heeft de ICT bij hem,windows 98 preinstalled.
Ik ben effe in de war.

Er zit vast netwerk op. Connect met een andere PC en copieer de INHOUD van een windows installatie CD naar de "nieuwe"PC. Boot met flop en start de install van HD op? simpel toch?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Davidoff_Smoker
sanfranjake schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:50:
Maar heb je geen adminrechten op het ding dan? Want dan zou ik maar eens zorgen dat je die krijgt.
Hij kon zich inschrijven voor dat dingetje.
Kwamen van een afdeling wat werd afgesloten.
Hij komt uit een netwerk van Ikea (en nee,het is geen gestolen PC)

• Davidoff_Smoker
leuk_he schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:52:

[...]

Ik ben effe in de war.

Er zit vast netwerk op. Connect met een andere PC en copieer de INHOUD van een windows installatie CD naar de "nieuwe"PC. Boot met flop en start de install van HD op? simpel toch?
Om in de config te komen,om mijn eigen pc in het netwerk te zoeken,ben ik dus weer de Admin rechten nodig.En die heb ik niet.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je dan niet gewoon even bellen met de IKEA? Er zit vast wel een of andere sticker met een nummer op of geef de computernaam in Windows door. Dan kunnen ze je vast wel de wachtwoorden verstrekken, en als die meuk top secret is kan je er wellicht eens mee op bezoek gaan bij ze :)
Het is in ieder geval geen bedrijf wat failliet is en waarvan de afdeling systeembeheer opgeheven is lijkt me.
leuk_he schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:52:
Omdat ts XP wilde installeren, aangezien blijkt dat het om problemen in 98 gaat heb ik dit even veranderd in de titel XP > 98 :)

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 02-01-2006 15:01 ]

Mijn spoorwegfotografie

• Davidoff_Smoker
sanfranjake schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:00:
Kan je dan niet gewoon even bellen met de IKEA? Er zit vast wel een of andere sticker met een nummer op of geef de computernaam in Windows door. Dan kunnen ze je vast wel de wachtwoorden verstrekken, en als die meuk top secret is kan je er wellicht eens mee op bezoek gaan bij ze :)
Het is in ieder geval geen bedrijf wat failliet is en waarvan de afdeling systeembeheer opgeheven is lijkt me.
Zou oplossing zijn ja.
Stom,ook niet aangedacht. :D 8)7
En als ik,op één of andere manier,XP erover zet,krijg ik dan ook last van die wachtwoorden?
Ik bedoel,neemt XP die over 98?
Het liefst gooi ik dat ding leeg en install XP er zo op.
Dat was ook mijn bedoeling trouwens.
Maar liep tegen het optische probleem aan.
Met de tip om een drive extern even aan te sluiten,zou kunnen.Als de aansluitingen maar hetzelfde waren.Ze lijken me kleiner dan normaal.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Davidoff_Smoker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:06:
[...]

Ik bedoel,neemt XP die over 98?
Tijdens een installatie heb je de keus om een nieuwe installatie doen of een upgrade. Ik weet niet of hij bij een upgrade de oude PW overneemt, maar bij een neiwue install in ieder geval niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Davidoff_Smoker
leuk_he schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:25:
[...]

Tijdens een installatie heb je de keus om een nieuwe installatie doen of een upgrade. Ik weet niet of hij bij een upgrade de oude PW overneemt, maar bij een neiwue install in ieder geval niet.
Maar dan komt het ander probleem weer.
Hoe begin ik die nieuwe install?
Zit geen optische drive in.

Laat ik de vraag anders neerzetten.
Als ik hem leeg maak met Bootit NG,hoe kom ik dan op de andere PC/laptop via DOS?
Met het legen,ben ik al de Admin PW kwijt.
Maar dan???

Verwijderd

Davidoff_Smoker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:44:
[...]

Als ik hem leeg maak met Bootit NG,hoe kom ik dan op de andere PC/laptop via DOS?
Maar dan???
In 98 is er toch geen Administrator? Alle gebruikers hebben nl. dezelfde rechten.
Waarvoor heb je dan dat Admin PW nodig :?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 21:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:57:
[...]

In 98 is er toch geen Administrator? Alle gebruikers hebben nl. dezelfde rechten.
Davidoff_Smoker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:56:
[...]

Om in de config te komen,om mijn eigen pc in het netwerk te zoeken,ben ik dus weer de Admin rechten nodig.En die heb ik niet.
Ehh, moet je niet hier gewoon je eigen Admin PW invullen?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Lolhozer schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:01:
[...]

[...]

Ehh, moet je niet hier gewoon je eigen Admin PW invullen?
Da's in NT,2000 en XP zo; niet in 98 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:03 ]

• Davidoff_Smoker
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:57:
[...]

Zoals ik al heb gezegt:Het is een PC uit een NETWERK.
Op dat netwerk zat een admin.
Dus in 98 kun je ook admin rechten hebben.

Verwijderd

Nou, wanneer je hem zou legen met Bootit NG zou je in ieder geval geen last meer hebben van dat Admin PW, de XP setup
zou gewoon een nieuwe Administrator aanmaken.
Maar zoals eerder gezegd, hang daar gewoon even een interne cd-drive aan, neem een 98 bootfloppy met cd-rom ondersteuning (edit: zelfs dat is niet nodig) en zet er Windows XP op. Niet meer dan dat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 16:19 ]

• Davidoff_Smoker
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:18:
Nou, wanneer je hem zou legen met Bootit NG zou je in ieder geval geen last meer hebben van dat Admin PW, de XP setup
zou gewoon een nieuwe Administrator aanmaken.
Maar zoals eerder gezegd, hang daar gewoon even een interne cd-drive aan, neem een 98 bootfloppy met cd-rom ondersteuning (edit: zelfs dat is niet nodig) en zet er Windows XP op. Niet meer dan dat :)
Zou een idee zijn.
Zit er verschil dan in grootte van IDE van een laptop en van een gewone PC?
De kast kun je namelijk zo open klikken,dus het openen is geen probleem.
Alleen de aansluiting voor de optische drive,de IDE,lijkt me kleiner dan in mijn eigen PC.
Als dat wel het geval is,heb ik er geen aansluiting voor.Noch een drive.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Davidoff_Smoker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 15:44:
[...]

Maar dan???
Moeilijk 8) Ik dacht dat je ging bellen :?

Geen idee hoe je win98 moet hacken, meestal was het zo slecht beveiligd dat ik met escape al door de inlog kwam. Kun je niet tewoon in dos de admin.pwl weggooien (renamen wellicht)

Affijn, eerst wil je die files overhalen van een ander werkstation (ik neem aan dat je een netwerk hebt). Wellicht gebruikt dat station dhcp en krijgt hij van de router (/modem) in het netwerk al een goed bruikbaar ip. Kun je dan bladeren naar een andere pc in het netwerkt. Zonee, wat voor ip krijgt hij dan ( "winipcfg"uitvoeren) Als je vervolgens je andere PC (die als server gaat dienen) een ip uit dezelfde range geeft kunnen die 2 pc's al communiceren met elkaar. (testen met ping) Wellicht kun je dan ook de files overhalen. en kun je de install draaien.

Maar bellen is simpeler, of als je een ander manier vindt om de files over te pompen (via een USB sticky b.v. als die versie van win98 dat onderstuend) dan kom je er ook wel. Of als je een dosflop/bootflop vindt die de netwerkkaart kan aansturen dan kun je daarmee ook de installatie bestanden op je PC zetten.

s6

• Davidoff_Smoker
Zal het wel even gaan proberen met alle tips.
Dank daar voor in elk geval _/-\o_

Zal proberen te bellen met die ICT van Ikea.
En anders ga ik maar één van de overige tips proberen.

Ik zal nog laten weten van de hoe en de wat.
Zal vandaag niet worden,moet namelijk zo aan het werk.

Dank in elk geval. _/-\o_

Verwijderd

Davidoff_Smoker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:23:
[...]

Zou een idee zijn.
Zit er verschil dan in grootte van IDE van een laptop en van een gewone PC?
De kast kun je namelijk zo open klikken,dus het openen is geen probleem.
Alleen de aansluiting voor de optische drive,de IDE,lijkt me kleiner dan in mijn eigen PC.
Als dat wel het geval is,heb ik er geen aansluiting voor.Noch een drive.
Gelukkig bestaan ook daar converters voor :)

• Davidoff_Smoker
Ik zou nog even laten weten hoe alles opgelost werd.

De desbetreffende vriend heeft me de pc geschonken :?
Omdat het nu toch mijn eigendom is,heb ik er vandaag een externe DVD bij gekocht en direct 256MB er bij ingedrukt.
Probleem was nog even dat er geen USB driver op 98 waren geïnstaleerd.
Dat was snel opgelost via de LiteOn site.
De externe schijf werd direct herkent en heb XP home kunnen installeren inclusief SP2.

Tijdens de installatie van Home,is de schijf schoon geveegt en heb helemaal geen last meer gehad van de Admin rechten die op 98 waren ingesteld.
Het bleek te gaan om een Opteplex GX260 met een P4 2,0GHz.
Nu dus met 512MB ipv de eerdere 256.

Hartelijk dank voor alle tips en oplossingen,allemaal. _/-\o_
Pagina: 1