Toon posts:

Fan montage en herrie

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Er zat verschil in hoe je een fan monteert, en de herrie die je hoort.

Was het nou juist goed om wat loze ruimte tussen de fan en de luchtinlaat te hebben, of juist niet, kwa herrie?

dus, wat is stiller:

|====
| F
| F
| F
|====

of

|=
|F
|F
|F
|=

waarbij F de fan is en | het luchtinlaatgat.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
beter nog, zaag er een blowhole in :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik niet helemaal. 't is namelijk voor het koelen van m'n koelwater. Ik heb 2 radiatoren, die ik zo wil monteren:

==================== <- radiator
FFFFFF <- 120mm fan (evt 2x)
==================== <- radiator

De airflow is van onder naar boven. Warm koelwater komt op de bovenste radiator binnen, gaat vandaar naar de onderste, en vandaar uit naar het waterblok op de proc.

Waarom deze constructie? Nou, die radiatoren dempen lekker het fangeruis omdat ze vrij veel luchtweerstand hebben (demper principe bij brommers. Bij auto's werkt het anders), en door het oppervlak halen ze de stroomsnelheid van de lucht omlaag (weer minder herrie)

De vraag is, is het verstandig om wat ruimte tussen de radiatoren en de fan(s) te laten, of is het juist verstandig deze ruimte zo klein mogelijk te maken?

Aangezien het vrij veel werk kost om een frame te maken waar een en ander in past, is het niet makkelijk om het maar uit te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
plaatje is behoorlijk fucked-up door het variable font en weghalen van spaties :(

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 12:51
Op zaterdag 20 januari 2001 19:19 schreef DaBit het volgende:
plaatje is behoorlijk fucked-up door het variable font en weghalen van spaties :(
offtopic:
DaBit, dat uitgerekend jij de EDIT knop niet weet te vinden... FOEI! Sorry, wilde altijd al zoiets tegen een MOD zeggen ;)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 11:43
Uit ervaring zeg ik dat het stiller is om de fans een klein stukje van je lucht inlaat te laten, dus:
| F
| F
| F
| F
ipv:
|F
|F
|F
|F

Arrows are made to fly, so are aeros.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 08 juli 2002 18:16 schreef koffercomputer het volgende:

[..]

offtopic:
DaBit, dat uitgerekend jij de EDIT knop niet weet te vinden... FOEI! Sorry, wilde altijd al zoiets tegen een MOD zeggen ;)
Let op de datum... 20 jaunuari 2001 |:(
Toen was ie nog niet eens moderator |:(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Roflol.. ouwe }:O

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
}:O
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.