Nieuwe CPU cooler fan wordt niet aangestuurd

Pagina: 1
Acties:

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 22:56
Ik heb de originele CPU cooler van mijn Acer Aspire E500 vervangen voor een Arctic Freezer pro 7.
Zowel de originele als de Freezer fan worden dmv een 4 polige connector aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/Arctic_Cooling_Freezer_7_PRO/Images/Installation/cables.jpg

Alleen als ik hem op de standaard moederbord CPU fan socket aansluit dan doet de fan het niet, alleen een paar seconden tijdens booten. Ook de extra system fan draait dan niet.
Nu heb ik hem dan op permanent 12V aangesloten, en de system fan op 7v, maar dan maakt hij toch wel lawaai. Het koelt prima toch heb ik graag dat fan snelhied temperatuurgeregeld wordt.
In de handleiding van de Freezer pro staat.
FAQ: How do I activate the Temperature Control of the Fan?
All of our socket 775 coolers come with a PWM controller chip in the motor (4 pin connector)according to Intel’s specification. This allows the BIOS to control the Fan precisely. In case the fan speed is not regulated according to the CPU load respectively temperature, enter the BIOS. Most socket 775 Mainboards offer a CPU target temperature. Set it to 65°C, what means that the BIOS tries to keep the CPU around 65°C and thus lowers the fan speed as much as possible.
Maar goed, zo'n BIOS setting heb ik dus niet. Ik kan bij health status alle metingen aan- of uitzetten maar dat maakt niets uit.
Als ik hem op 7v zet ben ik bang dat hij bij belasting weer te warm wordt.

Heeft iemand een idee waarom het moederbord de fan niet aanstuurd ? Is hier een oplossing voor ?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik denk echt dat je cpu gewoon niet warm genoeg wordt om de fan te doen draaien , vergis je niet , een artic freezer is een zeer goede koeler , en hij is ontworpen om zeer stil te zijn .

je zou in motherboard monitor(of speedfan of everest) gewoon is moeten kijken of je temperatuur gewoon de 65° wel haalt , zo niet , dan heb je geen enkel probleem , toch ?

als dit niet zo is , moet je je bios is resetten en eens kijken of hij het dan wel doet , zo niet , dan moet je ofwel je instellingen aanpassen , ofwel heb je een ander (ernsitger) probleem

edit : als je systeemtemp niet uit de pan rijst (70 en hoger ) heb je toch helemaal geen probleem ? of wel ? en dat de fan niet draait kan aan het feit liggen dat die arctic freezer gewoon beter koelt zonder airflow dan je stock hsf , die zeker en vast flow nodig zal hebben om enigzins te koelen

[ Voor 22% gewijzigd door successor op 02-01-2006 13:38 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Pimmr
successor schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:25:
ik denk echt dat je cpu gewoon niet warm genoeg wordt om de fan te doen draaien , vergis je niet , een artic freezer is een zeer goede koeler , en hij is ontworpen om zeer stil te zijn .
Maar de CPU fan helemaal uit ? Ik mag toch aan nemen dat hij op een min
RPM zou moeten draaien, dat deed de vorige koeler ook bij een koude start.
Jammergenoeg biedt mijn BIOS geen opties om een gewenste CPU temperatuur in te stellen o.i.d.
Toen de fan nog op het moederbord socket zat (en dus niet draaide) kom ik in mijn BIOS wel de temp monitoren en die liep dus met ongeveer 1 graad per aantal seconden op. Nu draait hij op 12 volt en is de CPU temp idle iets van 30 gr, stressed richting de 40.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:58
Het is een Pentium, die kunnen niet overhit raken, maar klokken zichzelf toch terug indien ze te warm worden... :?

Dus misschien gewoon eens proberen hoe lang het duurt voor dat de koeler aanslaat?

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 17:24
newsgroupie schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:32:
[...]

Maar de CPU fan helemaal uit ? Ik mag toch aan nemen dat hij op een min
RPM zou moeten draaien, dat deed de vorige koeler ook bij een koude start.
Jammergenoeg biedt mijn BIOS geen opties om een gewenste CPU temperatuur in te stellen o.i.d.
Toen de fan nog op het moederbord socket zat (en dus niet draaide) kom ik in mijn BIOS wel de temp monitoren en die liep dus met ongeveer 1 graad per aantal seconden op. Nu draait hij op 12 volt en is de CPU temp idle iets van 30 gr, stressed richting de 40.
Bij mijn athlon 64 doet ie precies hetzelfde hoor, bij het booten blijft ie een paar sec aan en daarna gaat ie uit. In de bios kan ik instellen bij welke temps dat moet gebeuren, misschien kun jij dat ook instellen?

• Pimmr
amd_at_primus schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:52:
[...]Bij mijn athlon 64 doet ie precies hetzelfde hoor, bij het booten blijft ie een paar sec aan en daarna gaat ie uit. In de bios kan ik instellen bij welke temps dat moet gebeuren, misschien kun jij dat ook instellen?
Die opties heeft mijn BIOS dus niet :(
Maar ik zal eens proberen of hij toch aanslaat als ik wacht. Ik vindt het alleen vreemd dat de originele fan wel direct ging draaien en bleef draaien, ik kan me niet voorstellen dat bij een koude start de temp zo snel opliep met de oude cooler.
Nadeel is namelijk dat de system fan waar ik een outtake casefan op heb zitten ook niet aangestuurd wordt als de main CPU fan niet draait.
Heb toch sterk het idee dat de signalen van de 4 pins connector niet overeen komen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Het punt is van de (meeste) arctic cooling (cpu) koelers, dat ze temperatuur gestuurd zijn. Als de temperatuur niet op een bepaalde hoogte is, dan draait de koeler niet of nauwelijks. Mijn cpu draait meestal tijdens idle een paar seconden wel, dan weer even niet, dan weer wel.

Als ik me niet vergis is de cpu cooler aansluiting op meeste moederborden ook 3-pins en niet 4-pins, dan zou je er een 4-3 pins kabeltje tussen moeten doen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Pimmr
Klopt, het moederbord hoort naar gelang de CPU temp stijgt een signaal aan te bieden aan de PWM chip in de koeler als ik het goed heb begrepen.

Mijn moederbord heeft toch echt een 4 polige aansluiting voor de CPU fan, en de originele cooler had ook 4 aders.

Dus zolang de temperatuur maar onder het punt blijft waarop de CPU gaat terugklokken maakt het niet uit of je CPU nu 60° of 30° is ?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Het maakt alleen uit in de levensduur van je cpu, maar bij 60 graden houdt hij het echt nog wel langer uit dan 5 jaar hoor.

Mijn cpu is vooral veel tussen de 45 en de 80 graden geweest en hij's afkomstig van md8080xl. Hij leeft nog steeds ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Pagina: 1