Ik heb de originele CPU cooler van mijn Acer Aspire E500 vervangen voor een Arctic Freezer pro 7.
Zowel de originele als de Freezer fan worden dmv een 4 polige connector aangesloten:

Alleen als ik hem op de standaard moederbord CPU fan socket aansluit dan doet de fan het niet, alleen een paar seconden tijdens booten. Ook de extra system fan draait dan niet.
Nu heb ik hem dan op permanent 12V aangesloten, en de system fan op 7v, maar dan maakt hij toch wel lawaai. Het koelt prima toch heb ik graag dat fan snelhied temperatuurgeregeld wordt.
In de handleiding van de Freezer pro staat.
Als ik hem op 7v zet ben ik bang dat hij bij belasting weer te warm wordt.
Heeft iemand een idee waarom het moederbord de fan niet aanstuurd ? Is hier een oplossing voor ?
Zowel de originele als de Freezer fan worden dmv een 4 polige connector aangesloten:

Alleen als ik hem op de standaard moederbord CPU fan socket aansluit dan doet de fan het niet, alleen een paar seconden tijdens booten. Ook de extra system fan draait dan niet.
Nu heb ik hem dan op permanent 12V aangesloten, en de system fan op 7v, maar dan maakt hij toch wel lawaai. Het koelt prima toch heb ik graag dat fan snelhied temperatuurgeregeld wordt.
In de handleiding van de Freezer pro staat.
Maar goed, zo'n BIOS setting heb ik dus niet. Ik kan bij health status alle metingen aan- of uitzetten maar dat maakt niets uit.FAQ: How do I activate the Temperature Control of the Fan?
All of our socket 775 coolers come with a PWM controller chip in the motor (4 pin connector)according to Intel’s specification. This allows the BIOS to control the Fan precisely. In case the fan speed is not regulated according to the CPU load respectively temperature, enter the BIOS. Most socket 775 Mainboards offer a CPU target temperature. Set it to 65°C, what means that the BIOS tries to keep the CPU around 65°C and thus lowers the fan speed as much as possible.
Als ik hem op 7v zet ben ik bang dat hij bij belasting weer te warm wordt.
Heeft iemand een idee waarom het moederbord de fan niet aanstuurd ? Is hier een oplossing voor ?