Toon posts:

[alg] service van MySQL database gegevens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een situatie;
Ik heb een server (Apache, PHP) draaien (server `X`). Op de server is een MySQL-database geinstalleerd. Deze database bevat diverse gegevens, waaronder een serie teksten in een simpele tabel. De teksten kunnen gewijzigd worden middels een applicatie op server X. Tot dusver geen enkel probleem.

Echter, de teksten moeten beschikbaar worden gemaakt voor applicaties, websites, op andere servers. Een oplossing kan zijn om op de MySQL-database users aan te maken met enkel read-access. Echter, dit is te moeilijk en te ver gezocht voor de uiteindelijke gebruikers van de teksten.

Kan dit op een andere wijze?
Mijn gedachten gingen uit naar bijvoorbeeld NedStat. Deze genereren middels een stukje Javascript-code (ik begrijp dat client-side scripting naar den buren mag, echter denk ik dat het topic in eerste instantie beter in /14 past) een stukje HTML code dat in de pagina wordt geplaatst.

Iets dergelijks moet het worden. Kortom:
Hoe kan ik een tekst (lees: veld) uit een database beschikbaar maken voor een andere server? Daarnaast moet er aan gedacht worden dat niet iedereen de tekst mag gebruiken, maar enkel en alleen een persoon die hier toestemming voor heeft! Dit zou overigens bewerkstelligd kunnen worden door een uitgebreide referer-check, dus dat is mijns inziens het grote probleem niet.

Heeft iemand andere suggesties of ideeën hierover?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gezien je PHP draait is het toch niet zo moeilijk om een file te maken welke de query's uitvoerd tegen je database en dan die javascript file genereert, weinig verschil met html, alleen je output (en content-type, let daar op) is anders.
Verder zou ik persoonlijk voor XML gaan, met je script maak je dan geen javascript maar een XML file. Dit is immers ook door javascript en tal van andere talen te gebruiken :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Je zult toch echt een gebruiker moeten aanmaken met alleen leesrechten. Deze login kan gebruikt worden in b.v. een php script dat vervolgens data uit de database kan halen.

MechWarrior || Monsters Game

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-04 12:33

ripexx

bibs

De JS optie is een mogelijkheid. Je laat PHP gewoon JS genereren en deze include je in de HTML pagina en je bent klaar.

Verder is referchecking niet echt betrouwbaar maar kan wel een deel van de initiele problemen oplossen. De JS kan je ook nog obfuscated aanbieden om zo nog een barriere op te werpen. Maar alles wat naar de client wordt gestuurd en door de browser kan worden gelezen is ook via een andere weg op te halen.

buit is binnen sukkel

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ah, ik heb even over dat puntje van authenticatie heen gelezen, maar opzich is dit prima te doen dmv http authenticatie, zeker als je XML gebruikt en deze op die andere server laat parsen, zo komen de user credentials nooit bij de client :)