Wazigheden rond de 7800GT

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-07 05:55

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik wil 1 dezer dagen nieuw vid kaartje kopen voor in me DFI expert bordje en ik zit te denken aan een 7800GT van ASUS, AOpen of van MSI maar ik er hangen nog een heleboel vraagtekens boven me hoofd die ik maar niet weg kan werken....

het gaat om de volgende kaartjes

Asus EN7800GT/2DHTV 256 MB [€ 324,00]
deze is er tevens in 2 versies

Blue LED Edition:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/999/images/products/590/blue_led.gif
Original Edition:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/999/images/products/590/original_edition.gif

MSI NX7800GT-VT2D256E [€ 308,00]
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/vga_img/S_V801_7800GT.gif

en de AOpen Aeolus 7800GT-DVD256/DVDC256 [€ 317,72]
Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/Images/vga/Spec/Aeolus7800GT-DVDC256/Aeolus7800GT-DVDC256-Spec-205080046-S.jpg

Bij de AOpen vond ik het vaag dat ik het verschil tussen de DVDC256 en de DVD256 niet kon vinden maar dan zijn de vraagtekens nog niet weg want ik struikelde namelijk ook nogal dat er op heel veel sites vermeld wordt dat er DDR3 geheugen op deze en nog meer vid kaarten (ook lowbudget) en op een andere site wordt hier weer weer doodleuk GDDR3 van gemaakt terwijl het nog steeds over dezelfde video kaart gaat... naar mijn weten is er van het DDR3 geheugen alleen nog maar een prototype gemaakt door als ik het goed heb dane-elec maar dit durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt mij dus erg stug dat er DDR3 geheugen op vid kaarten zit zoals veel beweerd wordt..... en dit wordt niet alleen op de minder professionele sites gedaan maar ook op naar mijn weten behoorlijk betrouwbare review sites... het kan aan mij liggen dat ik er helemaal naast zit maar volgens mij is het gewoon GDDR3...

Waar ik ook niet uitkwam is het feit of er nou 1,6ns of 2ns geheugen op de kaarten zit... want de ene site zegt dat er op de MSI 1,6 zit en op de andere beweren ze net zo doodleuk 2,0ns... ik weet niet waar dit getal voor staat maar ik weet wel dat hoe lager hoe hoger het wil klokken want ik had destijds een 6800LE gehaald een XFX met 2,2ns geheugen en later een AOpen met 2,8ns geheugen en dit klokte aanzienelijk lager dan op de XFX dus mijn vraag hierbij is...

Ook was het altijd zo dat er een temp sensor op de Asus kaartjes zat en op de meeste andere kaarten niet.. ik weet niet hoe het daar nu mee zit... is Asus nog steeds de enige met temp sensor op de kaart?

Heeft iemand 1 of meer van deze kaartjes en kan iemand mij dus vertellen hoe het nu zit?? want kzie de bomen door het bos niet meer...

Kwas nog maar half jaartje even niet met tweaken bezig geweest en ik kom er nu echt even niet meer uit 8)7 want googlen brengt me alleen maar op duitse sites waar ik de ballen van begrijp en waar ze ook op de ene site het ene beweren en op de andere site soms het tegenovergestelde... kvind het maar een vage bende

maaruh THNX ANYWAY

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Verwijderd

Experimenteel geheugen op video kaarten ? Het lijkt mij stug ik denk zelf dat de termen gddr3 en ddr3 door elkaar gebruikt worden.

Alle nvidia 7800 series cores hebben tegenwoordig een temperatuur sensor die via de drivers uitleesbaar is.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Er zit GDDR3 op en alle kaarten hebben een tempsensor.
Zover ik weet zit de sensor verwerkt in de core en kun je hem gewoon uitlezen met bepaalde software (iig ik kan de temps van m'n XFX 7800GT's zonder problemen met rivatuner uitlezen)

1.6ns geheugen clockt idd een stuk verder over, dus wanneer je flink wilt oc'en moet je op zoek gaan naar kaarten me 1,6ns geheugen. De XFX kaarten die ik hier heb/ heb gehad doen/deden allemaal ruim 1200MHz.

Overigens vond ik de MSI kaarten vergeleken met de XFX kaarten die ik nu heb wat minder goed overclocken. Ik heb overigens wel de extra snelle versie van XFX (stock clocks liggen ook tikkie hoger als normaal)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:57

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij is dit de snelste fabriek-af 7800GT die er is:

http://www.icomputers.nl/...=1083&SS_ID=1083&S_ID=410

Technische informatie
- NVIDIA GeForce 7800 GTX, 470 MHz GPU
- 20 Pixel Pipelines
- 400 MHz RAMDAC
- Memory 256 MB, 256 bit DDR3, 1100 MHz (effective) 256bit 1.6ns geheugen
- DVI-I, DVI-I, VIVO

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
Ik zit zelf ook te kijken naar de 7800 GT en zag op de site van Alternate dat er hier en daar nog kleine verschillen in de kaart zitten.

1. sommige modellen kaarten zijn standaard overgeclockt (400 MHz standaard, maar sommige draaien 420 of 450 MHz)
2. sommige modellen kaarten (Leadtech en XFX) hebben een (hardwarematige) MPEG 2 encoder op de plank gelast. Op zich spreekt mij dat wel aan met het oog op 1080i High Defenition films. Ik heb alleen geen idee of je het merkt in vergelijking tot de kaarten die het niet hebben, ik ben er wel benieuwd naar? Mss hebben anderen ervaring?

Welk model de XFX is met MPEG2 encoder weet ik niet, dat kan ik op de site van XFX niet vinden bij de specs.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-07 05:55

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, kben al weer paar stapjes verder

Dat EVGA kaartje staat me wel aan omdat er hetzelfde geheugen op zit als op de GTX maar over het feit dat zo'n kaart in de fabriek al hoger wordt geklokt ben ik nog niet uit of dat positief is...

Want waarom is de core nou hoger geklokt.... is dat omdat de kaart beter gekoeld wordt of omdat het hier werkelijk over de betere cores gaat die bij nVidia van de band zijn gerold... als het laatste klopt dan zou dat betekenen dat de kaart werkelijk nog een stuk hoger te klokken valt nog veel verder dan de frequenties die EVGA ze meegeeft aangezien het bedrijf wel haar garantie moet kunnen waarborgen en de kaarten toch al een stuk hoger kan laten lopen... of de kaarten worden gewoon beter gekoeld en de core heeft ongeveer dezelfde max als de andere cores die op de andere kaarten van andere videokaart producenten zitten....

Ook vroeg ik mij af of een mijn ZM400B-APS (400 watt) mijn setupje zal kunnen trekken... het is wel een qualitatief goede voeding.. kwam toendertijd als 3e uit de review maar ik weet niet of hij een AMD Athlon 64 3700+ en een 7800GT waarmee ik allebei stevig ga overclocken trekt... ik heb verder alleen maar twee 80GB hardeschijfjes en 1 DVD/CD-R combo en nog een aantal fans in muh pc tje zitten dus geen zware hardeschijven of 28 DVD branders ofzo... weet iemand een site ofzo waar dit even te bereken valt of dit gaat werken met de voeding?

Hartelijk bedankt voor jullie reacties mensen

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Voor zover ik weet zijn alle 7800 GT(X) versies met 256MB GDDR3 1,6ns memory uitgerust.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:18
voor de 7800GT die gebruiken bijna allemaal 2.0ns geheugen (ook al geven veel shops aan dat ze 1.6ns hebben) er zijn een paar 7800Gts die 1.6ns geheugen hebben ik dacht dat deze de snellere uitvoering van de XFX zijn en de EVGA 7800GT OC.

voor 100% zekerheid check de site van de maker.

Sommigen hebben de 7800GT core default op 400mhz en anderen op 450 of 470 etc.
maar deze hebben vaak maar een Geo van 0 daardoor klokken deze ook vaak iets hoger.
Dus bij max core clock moet je ook even kijken of in de bios de geo op 0 staat.
Voor meer info over de Geometric Delta clock zou ik het grote 7800gt/gtx topic checken.

Voor die Asus, de groene versie is zoals hij bij launch eruit zag, vlak daarna heeft Asus het kleur van de PCB en de koeler verandert.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
Heb je de kaart al gekocht? Ik zou er als je kan nog een maandje mee wachten aangezien nieuwe Nvidia kaartjes eraan zitten te komen! :7
Pagina: 1