Toon posts:

Asus W2V laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me toch handig een algemeen topic te starten over de W2V (b of c versie).

Er is al 'n W2V-topic dat aanvankelijk ging over de tv-tuner, zie:
TV-Tuner Asus W2V laptop werkt niet.
Vervolgens kwamen in dat topic andere aspecten aan bod:
algemene (vooral lovende) indrukken,
maar ook problemen met geluid, MCE, spanning op behuizing, en met name de constant draaiende fan.

Op het internationale forum 'notebookforums.com' is meer info te vinden,
bv algemene gebruikers-info:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=25566

over de geluidsproblemen:
http://forum.notebookrevi....php?t=32985&page=1&pp=10

spanning op behuizing, zie:
laptop en spanning op behuizing

en over de fan (voor mij tot nu het enige echte minpuntje van de W2V):
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=24270
en
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=27531
In dit laatste draadje wordt een oplossing aangedragen voor de alsmaar draaiende fan, nl het freeware-program 'Speedfan', zie bv:
http://www.almico.com/speedfan.php
en
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=893

Ik heb Speedfan nog niet geïnstalleerd (nog even de zorg iets te verklooien an m'n mooie nieuwe aanwinst...), wacht nog even af of Asus zelf met een oplossing komt.
Maar misschien hebben anderen hier al ervaring met Speedfan (al of niet op de W2V)?

PS
een uitgebreide beschrijving van het installeren en instellen van speedfan vond ik nog op de Asus notebook-FAQ onder 2f. Undervolting?:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=25849#w2

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 02:17 ]

Verwijderd

Goede openingspost, misschien is het ook wel handig om het verschil tussen de c en de b versie aan te geven: de b versie wordt namelijk geleverd met een anologe tv tuner en Windows MCE (eigenlijk niets meer dan XP Pro met een extra layer), waar de c versie ook een digitale tuner bevat en geleverd wordt met Asus' eigen Mobile theatre software (die niet zo goed schijnt te zijn als MCE). Daarnaast heeft de c versie een afstandsbediening die in het vrije PCMCIA slot opgeborgen kan worden (mijns inziens het enige voordeel(tje) ten opzichte van de b versie). Ander verschil zit hem in de prijs, de c versie is aanmerkelijk duurder, waarschijnlijk vanwege de import kosten, de b versie wordt het meest verkocht in Nederland de c versie zie je eigenlijk zeer weinig.

Ik heb zelf de W2Vb met een P-M 770, 80GB 7200rpm en 2048MB RAM en hij bevalt eigenlijk zeer goed. Grootste voordelen:
  • "licht gewicht", 3,3kg is redelijk uniek voor zo'n krachtige 17" laptop
  • hoge resolutie (1680x1050) helder glare type scherm, het kan spiegelen maar dat neem ik voor lief als ik zie hoe mooi de kleuren zijn in vergelijking met mijn oude trouwe 19" Samsung 959NF CRT scherm
  • brushed alu behuizing, krasvast, blijft koel, stevig en het ziet er vooral erg strak uit (ook met alle blauwe ledjes :9)
  • geluid uit de speakers is erg goed voor een laptop (ga het niet vergelijken met een extern setje!), je kan zelfs spreken van enige bas klanken
  • zo'n beetje elke aansluiting zit erop, 4xUSB, 1x1394, Bluetooth, WLAN, LAN, modem, TV coax, s-video, SPDIF
  • slot-in DVD speler, geen gammele uitschuif lades meer
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Natuurlijk wel, wat mij vooral opvalt:
  • fan is zo goed als altijd aan als je op de netspanning werkt (tenzij je in een koude omgeving zit), op de batterij ook redelijk vaak. Het stoort me normaal niet zo, maar als je in een stille omgeving zit kan het tamelijk irritant zijn, ook voor anderen. Niet iedereen schijnt er last van te hebben, ik kan het in ieder geval niet oplossen, ook niet met Speedfan zoals hierboven beschreven, ik wacht wel op een nieuwe BIOS (heb nu 206A), sommigen schijnen 207 te hebben (deze staat niet op de Asus site!) maar dit werkt ook niet altijd
  • geluid via de analoge uitgang (de koptelefoon uitgang dus) is miserabel, ik was hier al van op de hoogte toen ik hem kocht en ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar muziek klinkt echt nergens naar (het lijkt net alsof je naar een hele oude radio zit te luisteren), films zijn volgens mij nog wel te doen. Op het forum van notebookreview staat hier ook veel over, de beste oplossing lijkt een USB of PCMCIA geluidskaart, daar het waarschijnlijk niet op te lossen is via drivers/BIOS. Maar nogmaals: het geluid via de speakers is prima en ook via de SPDIF uitgang schijnt het prima in orde te zijn (laatste heb ik zelf geen ervaring mee)
  • de X700 128MB videochip is aardig, maar ook niet meer dan dat, verwacht geen wonderen in de nieuwste generatie spellen, spelen op de native res kan je vaak wel vergeten
Spanning op de behuizing heb ik nog geen last van gehad, al gebruik ik wel altijd een geaard stopcontact.

Ik gebruik overigens Notebook Hardware control in plaats van de Asus powernow software (of hoe het ook mag heten), deze geeft in de tray de temperatuur en de snelheid van de processor weer en geeft tevens veel informatie over de HDD temperatuur, de voltages, etc, etc.

Nog enkele plaatjes:
Dit kan iets kleiner. ;)

Klik hier voor meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 04-01-2006 02:50 ]

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Mensen die een dergelijke notebook kopen verwachten niet met zulke kleine 'bugs' te maken te krijgen. Je legt namelijk wel € 2500,- neer, dan mag je toch verwachten dat dergelijke problemen zoals het probleem met de analoge uitgang verholpen is.

Heeft iemand al contact opgenomen met ASUS betreft dit en het fan probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Empulse op 03-01-2006 13:25 ]

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Verwijderd

Ik heb het nog niet gedaan, maar lees de threads op notebookreviews.com maar eens betreffende dit probleem. Ik verwacht iig niet dat Asus NL er veel aan gaat doen (of het probleem uberhaupt onderkennen!) als mensen die dichter bij het vuur zitten (zoals die ProPortable kerel) nog geen concrete oplossing hebben gekregen.
Hoe dan ook: ik zal binnenkort wel een keer bellen om te horen wat ze erop te zeggen hebben bij Asus NL...

edit: ik heb overigens € 2325,- betaald voor mijn model bij laptops4u...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 16:44 ]

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:42:
Ik heb het nog niet gedaan, maar lees de threads op notebookreviews.com maar eens betreffende dit probleem. Ik verwacht iig niet dat Asus NL er veel aan gaat doen (of het probleem uberhaupt onderkennen!) als mensen die dichter bij het vuur zitten (zoals die ProPortable kerel) nog geen concrete oplossing hebben gekregen.
Hoe dan ook: ik zal binnenkort wel een keer bellen om te horen wat ze erop te zeggen hebben bij Asus NL...

edit: ik heb overigens € 2325,- betaald voor mijn model bij laptops4u...
Had jij niet 3 notebooks gekocht en daardoor die mooie prijs voor elkaar gekregen, of was dat iemand anders?

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Verwijderd

Nee ik was er gewoon op tijd bij vlak voordat ze de prijs omhoog gooiden naar € 2375,-. Hij zit nu zelfs rond de 2500. Overigens zijn er nog grotere geluksvogels die voor mijn prijs ook nog een 100GB 7200rpm schijf hebben (die is momenteel uitverkocht en eind deze maand pas weer leverbaar).

Ik had overigens nog gemaild dat ik liever 1024MB RAM en een 100GB 7200rpm schijf had, wat waarschijnlijk minder zou kosten, ik kreeg echter antwoord dat deze config op € 2395,- uit zou komen. :? Met andere woorden: zelfs als ik iets van 150 euro in zou leveren door het geheugen te halveren moest ik nog eens 70 euro bij lappen voor een grotere schijf, dat vond ik wel erg belachelijk. Ik heb hem toen maar gewoon besteld aangezien het nog steeds een koopje was (bij de Scheer en Foppen willen ze bijv. 2300 euro hebben voor het model met een P-M 750 en 512MB |:( )

edit: je zou natuurlijk kunnen mailen of het niet voor € 2375,- kan, aangezien ze daar een week geleden nog mee stuntten...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 18:38 ]

Verwijderd

Ik heb net BIOS revision 0210 erop gezet, maar dat heeft kwa Fan in ieder geval niets geholpen.

Verwijderd

Is er al iemand doe een goede oplossing heeft gevonden voor het FAN 'probleem' ?

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:53:
Is er al iemand doe een goede oplossing heeft gevonden voor het FAN 'probleem' ?
Probeer 'm eens met NHC je PM te underclocken, minder warmre kan lijden tot minder fan gebruik. Zie volgende thread

Verwijderd

Ik heb de nieuwe BIOS ook geinstalleerd, opzich zou je een aardige lijst van fixes verwachten als ze van 0260 naar 0210 gaan, maar op de Asus site staat alleen dat er nu support is voor Hypermemory (die optie kan ik overigens niet terug vinden bij de beeldschermopties (ik gebruik de laatste Omega drivers). Belangrijkste is iig dat het fan probleem ook bij mij niet is opgelost en volgens mij is het geluid via de analoge uitgang nog steeds zo slecht...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 15:14 ]

Verwijderd

svdvlist2 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:26:
[...]

Probeer 'm eens met NHC je PM te underclocken, minder warmre kan lijden tot minder fan gebruik. Zie volgende thread
Ik gebruik NHC al om mijn processor te 'under' clocken. Mijn systeem draait nu meestal op zo'n 42/43 graden. De Fan blijft echter onverstoord zijn werk doen.

Verwijderd

Ik heb het voltage inmiddels ook (deels) aangepast, op 800MHz loopt ie nu op 0.700V (de laagst mogelijke waarde), temp is bij volledig idle rond de 39 graden, maar ook hier dan nog steeds een draaiende fan... :(

Verwijderd

Ik dacht, in mijn zoektocht naar de oplossing, gelezen te hebben dat de fan in eerste instantie aanslaat door de temp van de casing en niet zozeer van de processor.
Ik weet alleen niet meer waar dat nou stond. Als ik het weer ergens tegenkom dan zal ik he posten.

Het is ook zo dat als de laptop net aan staat en de fan nog uit is dat de proc temp soms wel 50 graden aangeeft. Wat dan zou betekenen dat de temp van de proc de fan nog niet in werking stelt.
Pas zodra de casing wat warmer word dan slaat de fan aan.

En als ik trouwens de notebook op schoot hou, dus genoeg koeling aan de onderkant van de laptop heb, dan wil de fan ook nog wel eens uit gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 09:46 ]

Verwijderd

Dat van die koude/warme behuizing kan ik niet bevestigen, ik zet hem net aan, powerscheme is op de netstroom balanced (en dan blijft ie eigenlijk altijd op 800MHz tenzij ik bijv. Photoshop oid open). Fan sloeg eigenlijk direct aan toen Windows startte, temp is momenteel slechts 37 graden!
Ik heb echter wel het gevoel dat de fan eerder aangaat als ik op de netspanning aan het werken ben, bij mijn vorige Asus (een M6800N) was het iig zo dat de fan altijd aan was wanneer de batterij opgeladen werd (wat nu ook het geval is). De grootste kans om de fan het zwijgen op te leggen is bij mij op de batterij gaan werken in 10 tot 15 graden (bijv. als ik in bed een filmpje kijk).

Laat even weten als je een oplossing hebt gevonden, ik heb het een beetje opgegeven eigenlijk...

Verwijderd

Ik geef toch maar eens een schopje aan dit topic omdat ik zo langzamerhand krankjorum word !

Verwijderd

Ik heb sinds kort (na de bios 0210 update) geen tv signaal meer in windows media center :( ; ik krijg de melding loss of signal. Uiteraard heb ik de 0206A bios terug gezet maar dit helpt helaas niet.
Het lijkt erop dat er een irq probleem is; de Lifeview FlyTV MCE mini kaart staat volgens de device manager op irq 16 samen met de oa. intel wireless lan kaart.
Mij vraag is: heeft iemand dit probleem ook (gehad) en op welke irq staat de goed werkende w2v tv kaart bij jullie?
Bedankt alvast !

Verwijderd

Ik weet niet wat deze laptop heeft ik het dan ook de w2vc en als ik en game speel een MMORPG dan crashed my laptop na een paar min hard reboot want de temp loopt op tot 69 graden. Wat is dat now koop ik een laptop van iets als 2800 ( 2 gig geheugen erin ) krijgen we dit.

Ook die software die asus erbij levert is een aardige zooi 61 actieve processen als hij opboot ?? kom op zeg.

Ik wil wel me afstandsbediening blijven gebruiken maar niet de software van asus iemand een iedeetje welke os erop tezetten die ook geschikt is voor gamen en voor office zooi en film/tv/radio ??

Ik hoor het wel alvast bedankt.

Misq

Verwijderd

Nog even een vraagje ik heb net windows media erop gezet maar nu als ik wil zoeken voor tv kanalen vindt hij weer niets terwijl wel alle software eropstaat enzo en driver iemand hier die iets weet??

Of moeten we hem maar gelijk terug naar de winkel brengen voor een andere laptop ??

Ik hoor het nogwel.

Verwijderd

De W2Vc werkt niet icm Windows MCE (omdat de tuner die daar inzit niet door MS is gecertificeerd), daarom wordt de W2Vc ook standaard met Asus software geleverd. Waarom heb je uberhaupt de W2Vc gekocht, deze is enkele honderden euro's duurder vanwege de digitale tuner waar je in NL niets aan hebt... Ter vergelijking: mijn W2Vb heeft 'slechts' 2325 euro gekost voor een P-M 770 met eveneens 2GB geheugen en een 80GB 7200rpm HDD...

Verwijderd

Heeft iemand het reeds voor elkaar gekregen de media center remote te laten werken i.c.m. de on-board CIR-reciever?
Pagina: 1