[Koopadvies] Stilte-upgrade voor €150?

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Momenteel heb ik een, naar mijn eigen mening, vrij luide computer. Het is een Chieftec Big Tower, waar een P4 2.4Ghz in huist, samen met 3 harde schijven (seagate - fluisterstil, maxtor - doenbaar, western digital - lawaai!). De voeding is een Thermaltake 350W met een 92mm fan onderaan en een 80mm naar buiten. Die draaien stil door een controle-knopje die al in de voeding zat.
De processor wordt gekoeld door een Thermaltake Volcano 7+ die op 5V draait. De voeding is stil genoeg.
Ik hoor echter nog steeds een storend gezoem van mijn schijven. Mijn CPU is idle op 55°C, maar onder load blijft die temperatuur stijgen tot over de 70°C (vanaf dan geeft de CPU fouten). Pas op 12V blijft de cpu op een goede temperatuur.
Ik heb geen case-fans meer. Die maakten teveel lawaai. Als ik aan de lucht voel die uit de voeding komt, heeft die wel vrij warm. De temperaturen van de schijven zijn echter heel goed doenbaar (rond de 32°C).

Ik zou dus voor minder dan €150 een oplossing willen voor mijn schijven (en dan vooral die ene Western Digital 80Gb schijf) EN voor mijn processor.

De volgende opties heb ik zelf al bedacht, graag jullie mening:
-> Processorkoeler Arctic Silence Pro 64 of Zalman CNSP7700-Cu. Twee Papst case-fans van 80mm en eentje van 120mm
-> Goedkoop waterkoelings-setje. Er is plaats genoeg voor in mijn case.
-> Het kopen van een andere CPU. (Zeg nu zelf, een P4 2.4Ghz NIET OC'd op 55°C, dat is schandalig.)
-> Welke oplossing is er voor mijn luide harde schijf?

Ter informatie: ik heb al case-fans gebruikt. De temperatuur van mijn processor ging erop vooruit, maar het geluid was niet aanvaardbaar. Het geluidsniveau viel mee, maar het was een irritant gezoem. Dit heeft misschien te maken met het gebruik van oude fans (gesloopt uit AT-voedingen)
Mijn koelblok zit goed op mijn processor. Argumentatie: 1) anders zou het verschil in cpu-fan snelheid geen zo'n gigantisch verschil hebben in cpu-temperatuur. 2) als mijn cpu 70°C heeft en ik zet hem weer op 0% CPU, dan koelt de temperatuur in 1 seconde weer af naar 63°C.

Ik heb ook al gedacht dat ik een imitatie-2.4 Ghz ben verkocht. Met de stock koeler had ik een idle temperatuur van 45°C en een stressed temperatuur van rond de 63°C.

Edit:
Even wat extra informatie voor mensen die daarom vroegen:

-> Mijn grafische kaart is een passief gekoelde GF4 MX. Dat maakt dus geen geluid. Mijn chipset is ook passief gekoeld. Het moederbord is een Abit TH7-II RAID.

-> Ik heb al een externe schijf. Het is een Medion casing met een Maxtor schijf binnenin (wel samen gekocht natuurlijk). Dat ding vibreert erg irritant, zelfs al staat het op rubber pootjes. Het is eerder de schijf binnenin die vibreert tegen de casing aan. Maar ik mod ooit eens een schakeling aan de seriële poort om dat ding uit te zitten via software. Isolatie in de casing zelf steken gaat niet, het ding wordt zo al vrij warm.

-> Ik ga niet overclocken. Daarom overweeg ik waterkoeling enkel voor de stilte. Ik zal waarschijnlijk goedkoper en stiller af zijn met luchtkoeling, heb ik zo de indruk.

[ Voor 17% gewijzigd door Parasietje op 02-01-2006 13:47 ]

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je dat budget wilt uitgeven kun je het beste een nieuwe harde schijf kopen. Ik weet niet precies wat er lawaai maakt bij de betreffende schijf, maar ik vermoed een hoge 'gierende' toon door het ronddraaien. Dat krijg je niet volledig weg, ook niet met dure HD-behuizingen. Een nieuwe HD kost zo'n 80 euro en die is tenminste helemaal stil (iig ik ben nog geen nieuwe HD tegengekomen die lawaai maakt in idle stand).

Voor je CPU zou een Zalman op 5V volgens mij prima moeten voldoen; dis is echt fluisterstil (op 5V). Tenzij het misschien zo'n prescott is, die hebben geloof ik zwaardere koeling nodig (Zalman op 12V is verre van stil).

PS. Heb je ook al gekeken naar het geluid van je videokaartfan? Ik weet niet wat voor kaart je hebt, maar daar kan soms ook een erg lawaaierig fannetje opzitten...

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 02-01-2006 01:30 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:50

Epsilon

Als je een stille HD wil, zou ik eens kijken naar mobile schijven. Deze worden nauwelijks warm en daarom kun je ze goed isoleren in een behuizing :). Ze zijn er ook als SATA, dus dat maakt de boel makkelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Epsilon op 02-01-2006 02:54 ]

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Parasietje schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:44:
-> Goedkoop waterkoelings-setje. Er is plaats genoeg voor in mijn case.
Waterkoeling van zalman (reserator 1 plus) = onhoorbaar en koelt super. Kost alleen wel 219 (dacht ik), maar dan heb je je cpu + graka al gekoelt, chipset kost nog 10-20 euro extra, maar als jou chipset al passief is, maakt het niks uit.
Heb je eigenlijk een passieve chipset koeling? Chipset fans maken namelijk behoorlijk wat geluid ;) En weet je wel dat je graka behoorlijk blaast? Als je een behoorlijk kaartje hebt (waar zijn je specs? :P ) dan blaast hij harder dan 2 case-fans, 1 cpu koeler, 2 voeding-fans. Eigen ervaring: mijn x850pro @ 100% (stock koeler) blaast harder dan die andere 5 fans.
Parasietje schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:44:
-> Welke oplossing is er voor mijn luide harde schijf?
Zoek wat leuks uit :)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou watercooling laten zitten, dan eerder voor een Artic Pro gaan. Dan kan je nog 2 of meer casefans kopen + die WD vervangen door een stillere HD :)

Tips voor casefans:
Arctic-Cooling Case ventilator Pro TC (goedkoop en erg stil)
Papst (kijk voor versies met minder dan 26dBa)

Instagram / YouTube

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Doe er 12 cm ventilatoren in(de mijnes zijn rond de 22 dB@12 volt, stil genoeg voor mijn toekomstige server).

Je kan natuurlijk ook een mooie opstelling maken voor je HDD, bekleden met isolatiemateriaal en aan de voorkant ventilatortjes voor HDD zetten, zijn wel te koop.

Arctic Silence Pro 64 koelt waarschijnlijk minder goed, maar is wel lekker stil.

Als je een andere cpu koeler neemt, doe dan geen 80mm ventilator, maar probeer 92mm of misschien zelfs 120mm.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Parasietje
Bedankt voor de reacties! Ik had nog niet eens gedacht aan de optie om die schijf te vervangen! Dat ga ik alvast doen.
*twijfel* Natuurlijk ben ik met €55 voor zoiets wel goedkoper af.

Ik ga me een Papst 120mm kopen. Wat was weer het verschil tussen sleaved bearing en ball bearing? Het ene werkte goed horizontaal, het andere verticaal?

Wat zouden jullie me dan aanraden als CPU koeler? De Arctic Silencer Pro of een Zalman CPS 7700 (of iets vergelijkbaars)? Andere klasse-koelers?

[ Voor 16% gewijzigd door Parasietje op 02-01-2006 13:53 ]

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Scythe Ninja is kennelijk heel goed, en de Arctic Freezer 7 Pro ook.
Allebei beter dan die Zalman CNPS9500 (al is die wel mooier)
Op die scythe kun je een stille 120 mm fan monteren. (papst oid)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 20:38 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Het ene werkte goed horizontaal, het andere verticaal?
Volgens mij niet zo, of ik heb dat nooit geweten. Ball-bearing is vaak wat luider, maar gaat langer mee.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• WingsOfFury
Als hij past, kan ik je die Big Typhoon aanraden. Maar 16 dB en koelt super. Ik krijg mijn a64 3200+ (2 gig) @ 2,75 gig niet boven de 50 graden uit @ full load.
Anders kun je kijken naar de zalman 9500 of de nieuwste van Thermaltake (Blue Orb, dacht ik), die 2 zijn ook goed, maar ik weet niet of ze p4 compatible zijn...

Ik weet niet hoeveel gig je hebt en hoeveel je gebruikt, maar het goedkoopste is om gewoon je WD schijfje te verkopen en het zo te laten. 80 gig is niet zoveel meer, maar mss zijn die andere 2 wel allebei 40 gig, dan zou ik die WD koelen/dempen met dat ding van 55 euro.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:58
Die artic silencer 64 pro zal niet passen, waarom niet, het is een socket 754, 939, 940 processor, ik denk niet dat jouw processor op een amd chipset zit... >:) , waterkoeling is leuk alleen prijzig, ik zou die western digital schijf vervangen voor een seagate of maxtor, en je cpu koeler vervangen voor een passende en stille koeler..

[ Voor 14% gewijzigd door Sijhtam op 02-01-2006 19:40 ]

huidige opstelling

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou twee papst fans in je kast plaatsen. ( de 120mm zijn stil) De cpu passief koelen door middelvan Thermaltake Sonic tower. De hd zou ik of vervangen of een hd silencer omheenwikkelen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
Ik zou een paar Papst fans in je kast plaatsen (of goedkopere fans, met vergelijkbare specs). Een zalman waaier
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/9500_c_p.jpg
En voor het geld dat je overhoud een grotere Seagate HDD... die WD's zijn krengen (imo :P)

• aramdin
Ik weet niet precies welke Chieftec Big Tower je hebt, maar toen ik de Dragon had (ook big tower) paste daar alleen 8cm fans in. Check dat voor de ckerheid nog ff na ;)

Je kan ook de Artic Freezer voor de P4 nemen, die heb ik als backup hsf liggen en doet haast niet onder voor mn watercooling :)

Instagram / YouTube

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-02 09:36
Er is iets mis met je cpu denk ik, want ik heb zelf ook een P4 2.4 en deze word niet zo heet, 30 idle en 35stressed op een zalman 7000alcu op 5V, mischien maakt je cpu cooler niet goed contact met je cpu.

En als ik jouw was zou ik een samsung spinpoint schijfje halen van 160gb voor rond de 80euro, een zalman cpu cooler de 7700 is al goed genoeg en zo als al eerder gezegt een papst fan of een nexus fan.

[ Voor 34% gewijzigd door M.O.E op 03-01-2006 14:13 ]

Verwijderd

Ik heb een oude binnenband van een fiets aan stukken geknipt, en dat tussen de harde schijven + dvdspeler en behuizing geplakt, zodat er geen direct contact meer tussen de schijven en behuizing was. Veruit de meeste herrie uit mijn computer kwam van de trillingen van de harde schijven die in de behuizing resoneerden. dit draait al 2 jaar zonder problemos.

Als tip kun je proberen om je harde schijven 'los' in je kast te leggen, zonder dat ze resonerende contact kunnen maken. Je kunt bijvoorbeeld iets in een antistatisch zakje stoppen en daar je harddisks op leggen. kun je direct merken of dit wat scheelt.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb ook een hd gehad die aan tyraps in mijn kast hing. Gewoon kijken of het scheelde. Het scheelde wel degelijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, maar het hoge, snerpende geluid wat veel (oudere) schijven maken krijg je met bovenstaande 2 methoden niet weg....

Ik heb zelf btw. een Maxtor HD, welke idle heel stil is, maar dmv. acoustic management van deze schijf kun je desgewenst de seek-geluiden zo goed als onhoorbaar maken. Aanrader dus. Over Seagate (welke hier vaak als zeer stil wordt aangeraden) ben ik minder tevreden. Die heeft behoorlijk luide seek-geluiden, welke je voor zover ik weet niet stiller kunt zetten. Best naar als je een divx'je kijkt en elke seconde een kraak hoort van je HD als ie weer even moet bufferen..

[ Voor 67% gewijzigd door Palomar op 03-01-2006 14:30 ]

Verwijderd

Mijn seagate (de baracudda geloof ik) Is echt super stil, idle niet te horen en als hij aan het werk is valt het ook reuze mee, alleen had ik eerst ook een WD maar hoe ik het ook probeerde je hoorde hem nog steeds overal bovenuit komen, dus heb ik toen maar een Seagate gehaald. Ik zou verder nog voor een goede en stille CPU koeler gaan, iets van een Zalman en dan op 5 of 7volt.
En dan nog een 120mm papst als intake.

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:13:
Als tip kun je proberen om je harde schijven 'los' in je kast te leggen, zonder dat ze resonerende contact kunnen maken. Je kunt bijvoorbeeld iets in een antistatisch zakje stoppen en daar je harddisks op leggen. kun je direct merken of dit wat scheelt.
Beter is het om hem op te hangen in bijv elastieken ofzo. Dan raakt hij niks en zou je zelfs kunnen kijken/voelen hoe hard hij trilt.
Palomar schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:26:
Ja, maar het hoge, snerpende geluid wat veel (oudere) schijven maken krijg je met bovenstaande 2 methoden niet weg....

Ik heb zelf btw. een Maxtor HD, welke idle heel stil is, maar dmv. acoustic management van deze schijf kun je desgewenst de seek-geluiden zo goed als onhoorbaar maken. Aanrader dus. Over Seagate (welke hier vaak als zeer stil wordt aangeraden) ben ik minder tevreden. Die heeft behoorlijk luide seek-geluiden, welke je voor zover ik weet niet stiller kunt zetten. Best naar als je een divx'je kijkt en elke seconde een kraak hoort van je HD als ie weer even moet bufferen..
Dat snerpende geluid bedoel je het zoeken, neem ik aan? Dat kun je idd niet verminderen. TS moet dus ff opletten of het geluid idle of stressed is.
Als jij je zoek geluid onhoorbaar maakt, zoekt hij ook veel langzamer, anders is het niet mogelijk, volgens mij..?
Seagate staat bekend als "de stilste", met daar achter: "maar de verschillen zijn bijna niet te horen, het is vooral theoretisch". Ikzelf heb juist weer minder goede ervaring met Maxtor -> zoeken = herrie 8)7 Mijn Seagate is helemaal niet continue aan het zoeken/kraken als ik een divx'je speel, maar ik denk dat dat ook aan je andere hardware ligt, of het nodig is of niet (om te bufferen). Of komt hierbij die 8mb cache kijken?

• Parasietje
Het snerpende geluid van de harde schijf is idle. Als ik hem in standby of sleep mode zet, dan houdt het geluid op.
Ik hoor geen verschil met stressed, veel beweging van de lees of schrijfkop, of idle. De schijf blijft zwaar trillen. Ik ga hem nu alleen maar gebruiken voor opslag van bv. muziek. Als ik muziek speel, hoeft het niet stil te zijn (logisch).

Ik zit nog steeds met het dillemma: welke CPU-koeler koop ik?
Ik twijfel vooral tussen de Zalman CNPS7700-Cu (gevaarlijk met die 1kg aan gewicht), de Scythe Ninja (volledig stil is aanlokkelijk) en de Thermaltake Big Typhoon.
Het voordeel aan de Ninja is ook dat ik er nog een papst kan aanhangen.
Wat raden jullie aan? Ik vind nergens een goede vergelijking tussen deze drie koelers...

Ook tips qua winkel? Ik studeer in Leuven, maar ik kan evengoed dingen laten opsturen naar mijn vriendin in Nederland.

Alvast bedankt voor alle tips!

• aramdin
Ik zou dan de 7700 al afstrepen. Persoonlijk zou ik gaan voor de Ninja (als alles ook past op je mobo!). De Big Typhoon wordt (zo goed als overal) goed gerate, net als de Ninja. De Ninja heb ik nog geen slecht ding over gehoord (behalve de prijs voor sommigen ;) ).

Instagram / YouTube

• WingsOfFury
Ik ga ervan uit dat je hebt gekeken of hij past: de Big Typhoon.
De winkel waar je het beste kun kopen: alternate.nl -> naar mijn weten de grootste in nederland met de beste prijzen (mycom is mss groter, maar vaak duurder). Bij MyCom hebben ze ook zero verstand van computers, bij alternate weten ze er alles van. Ik had een keer en vraag over een hdd en heb minstens een half uur moeten luisteren naar allerlei info over hdd's :P
Waarom vertel ik dat ze er veel verstand van hebben: omdat ze mij die BT hebben aangeraden en hij ook super werkt :) a64 3200+ (2 gig, 1.45 volt) @ 2,6 gig, 1.55 volt (zuigt 1.568-1.584) @ 39 graden nadat een spel zon 8 uur heeft aangestaan is behoorlijk netjes :)

*Dit is mijn ervaring en mening, ben je het er niet mee eens, ok :)*

Edit: volgens mij mag je trouwens niet vragen welke winkel het beste is. Dit is puur op ervaring berust en resulteerd makkelijk in een flame-war. Maar dat moet de mod maar beslissen.

[ Voor 12% gewijzigd door WingsOfFury op 04-01-2006 03:27 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn oplossing:

Afhankelijk van de grootte van de schijven:
- Alle 3 of 2 van de 3 vervangen door 1 nieuwe Samsung spinpoint P120 - 250 GB, de oude schijven verkopen.
- De cpu-fan vervangen door een arctic 7 pro
- Een Nexus real-silent 120 mm of Zalman 80 / 92mm casefan installeren, afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Bij elkaar moet dit voor zo'n 50 euro te doen zijn.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
mijn advies: casefans terug in de kast (op 5 volt hoor je ze niet, maar nuttig zijn dan zeker wel). Daarna een zalman oid koeler op de P4 en die uiteraard op 5v. Verder heb ik altijd voor een seagate gekozen, puur vanwege het feit dat het stille dingetjes zijn. Aangezien je die luxe qua keuze niet hebt (je hebt inmiddels de HD's al), zou je een hdd silencer kunnen kopen voor je WD

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Mijn harde schijf werd ook heel erg luid nadat ik hem had verplaatst :X Daar moest wat mee gebeuren :Y)

Ophangen in elastiek scheelde heel erg, en hij wordt nu een paar graadjes koeler :9 29-30 Graden i.p.v 33 eerst

T'is een seagate barracuda 7200.8 250GB , die onderste schijf kan je negeren

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b151/Sirfartalot/IM000020.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Ubernerd op 04-01-2006 12:51 ]

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zijn die nieuwe samsung spinpoints stiller dan mijn huidige Maxtors (diamondmax 9 plus)? of zijn de seagates nog altijd de beste keus?

sorry dit is niet mijn topic, maar voor deze korte vraag wilde ik geen nieuw topic openen

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ik dacht dat ik op t.net had gelezen dat de samsungs nu op de nummer 1 staan op de voet gevolgd door seagate. Dan heb ik het dus puur over het lawaai (of juist niet ;) ) wat ze produceren: niet prestatie's ofzo

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Digitizers schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:54:
zijn die nieuwe samsung spinpoints stiller dan mijn huidige Maxtors (diamondmax 9 plus)? of zijn de seagates nog altijd de beste keus?

sorry dit is niet mijn topic, maar voor deze korte vraag wilde ik geen nieuw topic openen
De Samsung P120 is nog iets stiller dan de Maxtor +9.
Maar beide vind ik al behoorlijk stil, geven voor mij geen overlast.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KifArU schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:43:
[...]

De Samsung P120 is nog iets stiller dan de Maxtor +9.
Maar beide vind ik al behoorlijk stil, geven voor mij geen overlast.
ik heb nu 2 maxtors dmp9+ 80GB in raid0 draaien. draait heerlijk bij mij, lekker stil (2x Zalman ZM-2HC2 hdd coolers). Gek genoeg zijn die hdd's het enige wat ik hoor in mn pc. Alleen kom ik nu schijfruimte te kort. Zijn die P80SD's ook zo stil als die P120 schijven?

• Parasietje
Ik meld nog even wat ik nu gedaan heb:

Ik heb me voor €90 een Scythe Ninja, 2*80mm en 1*120mm PAPST gekocht. Nu is mijn pc heerlijk stil. De WD-harde schijf heb ik weggedaan, en bij gewoon browsen wordt mijn harde schijf stilgelegd. De meest basale programma's laat ik sowieso automatisch op een RAM-disk zetten, zodat het opstarten van mijn mail-programma er niet voor zorgt dat mijn schijf terug opstart.
Heerlijke stilte. Iedereen: bedankt voor de tips! En lang leve de Scythe Ninja, heerlijke stilte ;-)

Pagina: 1