Toon posts:

Tapes (DLT IV) in auto bewaren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het ivm. brand toch wel zo handig is om de backup off-site te houden kwam ik op het idee om mijn tapes (DLT) in de auto te bewaren.
Omdat het hier om een kantoor in huis gaat is het dus niet mogelijk om de tapes mee naar huis te nemen daar dit hetzelfde gebouw is :P

Zijn er meer tweakers die hun backups in de auto bewaren en is dit haalbaar ivm. de temperatuur (rond deze tijd van het jaar kan het vrij koud zijn natuurlijk)?

Ik ben benieuwd hoe andere eenmanszaken die een kantoor aan huis hebben dit oplossen.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:51

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 23:25:
Aangezien het ivm. brand toch wel zo handig is om de backup off-site te houden kwam ik op het idee om mijn tapes (DLT) in de auto te bewaren.
Omdat het hier om een kantoor in huis gaat is het dus niet mogelijk om de tapes mee naar huis te nemen daar dit hetzelfde gebouw is :P

Zijn er meer tweakers die hun backups in de auto bewaren en is dit haalbaar ivm. de temperatuur (rond deze tijd van het jaar kan het vrij koud zijn natuurlijk)?

Ik ben benieuwd hoe andere eenmanszaken die een kantoor aan huis hebben dit oplossen.
Afhankelijk van hoe lang je ze wilt bewaren en in welk gedeelte van de auto denk ik eerder dat het in de zomer lastig gaat zijn omdat het nogal warm kan worden in een auto...

Kun je het niet gewoon bij goede vrienden of familie kwijt, of als het erg kritisch is, een kluis huren ergens?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11

Klippy

Still Game

Denk dat je je eerder druk moeten maken over het feit dat een auto niet echt veilig is.
Als ze eens in je auto inbreken of je krijgt een ongeluk en ze slepen je auto weg liggen die tapes voor het oprapen.
Als je gegevens zo belangrijk zijn denk ik niet dat je die over straat wil hebben slingeren.

En in neem aan dat je de auto bij je huis zet dus als er eens iets vrij ernstigs mocht gebeuren heb je kans dat je auto ook mee de lucht gaat. En dieven die PC's jatten nemen ook graag autosleutels mee.

Kortom ik zou zelf iemand anders zoeken, familie ofzo en dan leg je daar gewoon elke week wat tapes, kan je ze in de tussentijd misschien best in je auto laten liggen ook nog.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als het 's winters erg koud is in je auto, dan kun je de tapes in geval van een nood-situatie nog een dag lang niet gebruiken, ze moeten dan echt acclimatiseren. Doe je dat niet, dan kan de drive problemen hebben om ze te lezen omdat de data op de tape aanmerkelijk dichter bij elkaar ligt dan toen de tape beschreven werd, bovendien zou de tape aan stukken getrokken kunnen worden omdat de elasticiteit van de mylar-drager achteruit gaat. Op die vertraging zit je niet te wachten op het moment dat je daadwerkelijk de backup nodig hebt.

Het kan 's zomers erg warm is kan het in je auto boven de 70 graden worden, en dan heb je niet veel kans meer de tapes ooit nog te gebruiken, de behuizing kan gaan vervormen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:35

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik ken ook een sysbeheerder die dat ook deed, maar die beste man had ook nog als hobby om zn hele auto vol te bouwen met speakers.
En hij kan je nu heel goed vertellen dat die magnetische velden van de speakers niet zo heel erg goed zijn voor je tapes :)

Ik zou het niet doen, ik zou lekker een kluisje huren bij een bank. Dat kost geen drol.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:11

DDX

[b][message=24918692,noline]Oscar the Grouch schreef op maandag 02
Ik zou het niet doen, ik zou lekker een kluisje huren bij een bank. Dat kost geen drol.
ik kan me een topic van een tijdje geleden herinneren van iemand die op zoek was naar een kluisje bij een bank

bleek dat zoiets erg lastig was/wordt
steeds minder banken bieden zoiets nog aan (of nemen geen nieuwe klanten meer aan)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt bij Shurguard ook vrij kleine boxjes huren, iets van 50x100 vloer-oppervlak, 100 hoog.
Daar kun je een aardige backup in kwijt, plus nog wat ander spul.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:43
Ik zou het ook in een kluis doen hoor! In de auto is echt niet veilig genoeg... Als je auto nou voor je op de stoep staat en je huis én je auto brand af, dan ben je alles ook kwijt. Je moet het dan echt gewoon extern opslaan (betrouwbare vriend wellicht als goedkope optie) of een goede brandveilige kluis aanschaffen :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Ook een mogelijkheid -> kluis in de tuin onder de grond

Wordt er nooit echt warm of koud (rond de 10 graden oid), geen last van brand boven de grond, inbrekers zullen niet snel je tuin gaan omspitten zoekend naar een kluis...

Of in een kelder/kruipruimte, is de veiligste plek voor papieren/tapes/whatever tijdens een brand in het gebouw zelf (vuur gaat omhoog enzo).

En anders een externe backup bij buren/vrienden/familie, of zelf op een goedkope hosting in america oid.

En gestolen worden van backups is niet zo boeiend btw, als je er een goede encryptie opmikt...

Verwijderd

je hebt toch meestal een postvakje als je een zaak hebt. Leg ze daarin.

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 07:58
Wellicht gewoon een goede kluis voor thuis kopen die brandwerend is, zo groot als een ladekstje die je onder je buro zet ofzo. Daar dan weer zo'n klein brandwerend kluisje in voor de tapes. Zou wel een brand moeten overleven denk ik.
Tis wel even een investering (aftrekbaar van de belasting?) maar een kluis huren kost ook geld en als je het thuis in de kluis doet scheelt een hoop heen en weer gesleep.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Zouden er brandveilige serverkluizen zijn? dan kan je een raid-array direct in een kluis bouwen, geen gesjouw, inbraakveilig, brandveilig, lijkt me ideaal :)

Verwijderd

totdat je raid array chrashed 8)7

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Zoek een collega (thuiswerker) die hetzelfde probleem heeft, ik neem aan dat jullie beiden dan een internetverbinding hebben, en backup dan elkaars data. Dus jij hebt de tapes met zijn data, hij de joue, de backups upload je via internet (VPN) naar de collega.

Als je nog een contractje opstelt, ben je zeker dat die collega je niet in de steek laat. En daardoor kan je je tapes gewoon bij jou houden, als jou huis afbrand, heeft de collega nog jou tapes, en omgekeerd.

Edit: je kan mss een vereniging oprichten, BBN (Buurt Backup Netwerk), om alle mensen die buitenshuis een backup willen te helpen. Maak duidelijke regels (dan mag ik wel/niet bellen om te vragen of ie de tape vervangt), kom zo nu en dan bijeen (voor de vriendschap in de vereniging, en voor een drankje). Lijkt me wel leuk :o

[ Voor 26% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2006 10:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 23:25:

De specs van DLT tapes zijn openbaar en staan waarschijnlijk ook nog wel op het doosje.
Ik lees bij storagetek het volgende:
Operating: +10° to +40° C
Storage up to four weeks: +16° to +32° C
Storage - archive: +18° to +26° C

Typisch dat gebruikstemperatuur een grotere range heeft dan opslag. Maar met deze specs zou ik ze (zeker in deze tijd van het jaar) niet in de auto laten liggen. Een nachtje zal geen kwaad kunnen, maar ik denk dat wel duidelijk is dat hoe verder je buiten de ideale temperatuur gaat zitten, hoe eerder de tape slijt.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1