Als ik mijn pc, de LianLi pc70 ga voorzien van geluidsdempingsmatten.Hoeveel graden zou het verschil zonder matten dan opleveren?
specs zie sig.
specs zie sig.
If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
[ Voor 12% gewijzigd door real[B]art op 02-01-2006 00:16 ]
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Verwijderd
Meestal wordt het woord Nederlands ook met een hoofdletter N geschreven tbhreal(B)art schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:13:
Denk dat als je voor je koeling afhankelijk bent van de warmteoverdracht van lucht in je kast -> metaal van je kast -> lucht buiten je kast dat je een serieus airflow probleem hebt
Het zou indirect uit kunnen maken (zoals Terryb47 al zei), als de matten je airflow negatief beïnvloeden. Maar tenzij je die matten voor een blowhole plaatst denk ik niet dat je je druk hoeft te maken over warmteproblemen.
@dinges: Nederlandse zinnen worden naar goed gebruik met een punt ('.') afgesloten.
Waarom vraag je naar het verschil in graden zonder matten? Terwijl je juist matten wilt plaatsen....Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 21:04:
Als ik mijn pc, de LianLi pc70 ga voorzien van geluidsdempingsmatten.Hoeveel graden zou het verschil zonder matten dan opleveren?
specs zie sig.
Nu snap ik je helemaal niet meer...Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 21:21:
Ik ga er in ieder geval vanuit dat decibel het alzodoende gegeven betreft waar de naam dempingsmatten vandaan komt. Ik denk na over een temperatuursvehoging wat dankzij de matten als gegeven bij met uitkomt...
Gaat de warmte extreem in de matten zitten?
[ Voor 27% gewijzigd door Ejorne op 02-01-2006 11:37 ]
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
1. Metaal geleid warmte beter. Als je het metaal met rubber bedekt, dan krijg je een andere geleider. Rubber geleid warmte minder goed en zal zodoende minder warmte afvoeren.Waarom vraag je naar het verschil in graden zonder matten? Terwijl je juist matten wilt plaatsen....
Maar het verschil zonder matten lijkt mij duidelijk... geen verschil met nu dus...
Ook als je matten gaat plaatsen, dan is er geen verschil tussen "zonder matten" en "zonder matten"
En ook ik begrijp de relatie graden en geluid niet helemaal....
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Hoeft niet. Dat kan ook liggen aan het toerental, of de combinatie fangaurd + fan, of een 'blikkerige' kast.2. als je fans een kloteherrie maken zijn ze vaak al een stuk aan het verslijten of zijn ze klote kwaliteit
Brand doordat je dempinsmateriaal in je kast duwt? Dat kan ik me niet voorstellen. Volgens mij is je proc / mobo / HDD / whatever al lang overleden voordat de ontbrandingstemp van je dempingsmatten bereikt wordt!3. je hebt minder kans op brand als je geen isolatie erin duwd
IMHO is het doel van die matten voornamelijk om resonantie van je case tegen te gaan en het geluid van bv. je HDD te dempen, en daarvoor werkt het prima. Aangezien je je fans doorgaans niet inpakt in dempingsmateriaal ivm de airflow4. nieuwe goede fans zijn vaak goedkoper dan dat islolatiespul en het is nog minder werk ook.
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Klopt, de fangaten in een kast kunnen ook een hoop herrie veroorzaken, maar als een fan ratelt of veel herrie maakt (de fan zelf) is dat vaak een teken van slijtende fan, vooral bij budgetmerken worden bijv veel sleeve bearing fans gebruikt die vrij snel een teringherrie gaan geven.real(B)art schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:23:
[...]
Hoeft niet. Dat kan ook liggen aan het toerental, of de combinatie fangaurd + fan, of een 'blikkerige' kast.
Ook waar, maar neemt niet wel dat die matten branden als de tering, en ik heb wel 's losse onderdelen in een pc in de fik zien vliegen zonder dat de rest ermee ophield (denk aan: kortsluiting ed) dat kan zeer zeker wel brand veroorzaken als jij lekker brandbare isolatie in je kast hebt.[...]
Brand doordat je dempinsmateriaal in je kast duwt? Dat kan ik me niet voorstellen. Volgens mij is je proc / mobo / HDD / whatever al lang overleden voordat de ontbrandingstemp van je dempingsmatten bereikt wordt!
(Maar voordat het zo heet wordt heeft je MotherBoard Monitor natuurlijk al lang alarm gegeven & je systeem uitgeschakeld)
Klopt, maar als ik deze post lees van de TS:[...]
IMHO is het doel van die matten voornamelijk om resonantie van je case tegen te gaan en het geluid van bv. je HDD te dempen, en daarvoor werkt het prima. Aangezien je je fans doorgaans niet inpakt in dempingsmateriaal ivm de airflowkun je idd beter andere fans kopen als het om 'fan-herrie' gaat.
Tis dus maar net waar de meest hinderlijke herrie door veroorzaakt wordt.
Maak ik er een beetje eraan op dat hij zijn fans wil gaan dempen...Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:58:
De demping van het geluid zoals de constante toon die een 120mm en een 80mm maken en de resunantie van het aluminium probeer ik juist met de matten te reduceren. Ik vroeg me alleen af of er een temperatuursverschil zou gaan optreden.
Puristisch komt het erop neer of de matten invloed zouden kunnen hebben op de case-temp.
Laat het wel even weten want ik ben ook erg benieuwd!Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:09:
Het is me duidelijk, ik ga met diverse punten wier positief staan de matten aanschaffen..De twee intake fans, een 120 en een 80 mm zijn de stilste van Papst in hun soort, een 120mm 4412 FGL en een 80mm 8412 NGLL beide als intake.
Het zal mij benieuwen wat ik ga merken.
[ Voor 33% gewijzigd door SA007 op 02-01-2006 20:57 ]
Deze bitumenuitvoering is mogelijk van deze tijd en heeft niet de grijze met ookwel groene "Dek-schilvers" aan het. Mogelijk is dat ook wel wenselijk...SA007 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:05:
[afbeelding]
Dat is dakbitumen, volgens mij kan je dat gewoon bij de gamma/praxis/doe land/handy/whatever halen hoor...
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq