Audigy 2 ZS niet aan te horen in Win....heerlijk in linux

Pagina: 1
Acties:

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik heb al heel lang het genoegen om een Audigy2 ZS in mijn bezit te mogen hebben, samen met de Creative 7.1 analoge speakerset. Nou is het algemeen bekend dat Creative drivers bagger zijn...we nemen dat als uitgaanspunt.

Ik draai nu al bijna 2 jaar linux, om te beginnen om het een beetje te 'ontdekken' voor mezelf, later begon het zo te wennen dat ik 90% ben ge-switched van Win naar Lin, Ubuntu on precies te zijn.
Het eerste wat ik merkte was dat Ubuntu direct om kon gaan met de Audigy2 ZS...en hoe. Geluid 10x zo helder, bassen veel schoner, en...le piece du resistance... volledige 7.1 speaker support!! Gewoon geen bullshit...gewoon direct signaal geven naar 7 speakers en woofer. Heerlijk.

Nu wil ik weer terug naar Win, maar ik ben muziek-freak...dus...
Is er een manier om Creative drivers zo in te stellen zo dat het GOED werkt a-la-Ubuntu?
Zo nee, hoe zou ik het wel kunnen oplossen? Is het mogelijk om twee verschillende drivers te hebben? Zodat ik tijdens gamen de Creative drivers kan gebruiken voor EAX en die zooi, en voor muziek een andere driver?

..en ja er is research gedaan. Ik weet dat er andere drivers zijn, maar daarmee zijn mijn vragen nog niet beantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door shnazzle op 01-01-2006 18:32 ]

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
http://kxproject.lugosoft.com/index.php?language=en
al geprobeerd? Sommige mensen menen een kwaliteitsverbetering waar te nemen, misschien het proberen waard?

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:08

Polycom

Poes van goud

Er zijn geloof ik special drivers uitgekomen die werken met creative geluidskaarten. Volgens mij post de man boven mij zulke drivers, maar ik kan me herinneren dat er nog meer zijn. even google'en dus.

• shnazzle
Dank voor de link, ik denk dat ik het wel een keer ga proberen.

Na wat meer research te doen op basis van de Kx project link ben ik er toch achter gekomen dat het of het een, of het ander is...muziek of gamen.
Vandaar nog een keer mijn vraag, is het voor zover jullie weten mogelijk om beide drivers te isntalleren en de een of de ander te 'disablen' wanneer dat mij uitkomt?

CounterStrike zonder te kunnen horen of er iemand schuin acther me staat kan ik me niet meer voorstellen :P

Verwijderd

Linux klinkt echt ZOVEEL beter met geluid :) Toch maar weer terug naar Linux dan he ;)

Waarom wil je eigenlijk weer over ?

• shnazzle
Ik begin weer steeds meer te gamen, photo editing te doen, muziek maken (Reason), en...ik heb nu een iPod Video en ik vind iTunes toch nog het beste daarvoor :)

Ik heb Amarok geprobeerd, werkt ook als een trein, maar dan heb je geen podcasts en video podcasts die ik toch wel gebruik.

GIMP is prima, maar Photoshop is beter :X Truth hurts...
Een programma op het niveau van Reason heb ik voor linux niet kunnen vinden, dus dat houdt daar op. Heb het via wine ook niet werkend gekregen.

Ik heb niet zo'n power pc dus games via cedega of wine draaien kan ik niet, kom in cruciale fps tekort.

Maar...ik WIL niet overschakelen :'( Het is gewoon bijna een kwestie van 'moeten'.

On topic :
Ik heb inmiddels kx drivers, ...damn wat uitgebreid. Je moet toch heel wat tweaken ermee. Maar het klinkt al een stuk beter. Nadeel 1 : Geen support voor 7.1, dus blijven 2 speakers alsnog ongebruikt.
Nadeel 2 : Werkt niet zo best in games, wat logisch is aangezien ik uitgebreid gebruik maak van EAX in CounterStrike en NFS en zo.
Dus ja...een snelle driver-switch util zou perfect zijn, heb er ook nog een restart voor over, maar A) Die bestaat niet, en B ) Dan kan ik net zo goed linux blijven gebruiken, want nu moet ik ook een reboot doen om naar XP te booten

[ Voor 4% gewijzigd door shnazzle op 02-01-2006 15:32 ]

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 08:05
nog niet aan VMware gedacht?
kan je onder ubuntu een virtuele xp machine draaien voor al je programmas. behalve voor games zou dit perfect moeten werken...

Verwijderd

Welke Creative drivers heb je geïnstalleerd? Probeer eens de drivers voor de X-Fi te downloaden, grote kans dat die nieuwer zijn dan de drivers die Creative voor de Audigy2 aanbiedt, en (zeer) waarschijnlijk werken ze wel gewoon (als de installatie klaagt dat je geen compatibele kaart hebt, dan kun je ze alsnog installeren door de installatie uit te pakken met WinRAR oid, vervolgens in de map drivers "ctzapp.exe" uit te voeren). Ik heb dit in het verleden ook gedaan met de gewone Audigy2, werkt prima.

Overigens is Creative tegenwoordig een stuk beter qua drivers. Ze waren er bijv. als een van de eerste bij met x64 drivers.

• shnazzle
The-Hi_End schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:32:
nog niet aan VMware gedacht?
kan je onder ubuntu een virtuele xp machine draaien voor al je programmas. behalve voor games zou dit perfect moeten werken...
Haha...stom hoe het klinkt maar nee, daar heb ik helemaal niet aan gedacht! |:( Als ik VMware denk, denk ik namelijk Win --> linux/unix/etc, niet Linux --> Win

Will try.
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 19:09:
Welke Creative drivers heb je geïnstalleerd?
Ik heb gister na uninstall van de KX project drivers de laatste Audigy2 ZS drivers van de site gehaald. Deze keer heb ik niet de CD gebruikt en daarna updates, maar alleen de dingen van het net. Ik heb nu geen mixer of zo (icoontje in systray), maar wel een nieuwe app "Audio Console". Hierin kan ik de meeste dingen doen die ik kon doen. En...het lijkt iets beter te klinken :?
Probeer eens de drivers voor de X-Fi te downloaden, grote kans dat die nieuwer zijn dan de drivers die Creative voor de Audigy2 aanbiedt, en (zeer) waarschijnlijk werken ze wel gewoon (als de installatie klaagt dat je geen compatibele kaart hebt, dan kun je ze alsnog installeren door de installatie uit te pakken met WinRAR oid, vervolgens in de map drivers "ctzapp.exe" uit te voeren). Ik heb dit in het verleden ook gedaan met de gewone Audigy2, werkt prima.
Zal dit ook eens proberen, geluidskwaliteit is verbeterd, maar nog geen 7.1 speaker-gebruik 8)7 Snap niet wat er zo moeilijk aan is...gewoon geen vette effects en 'slimme' DSP erop los laten...maar gewoon doorvoeren die signalen!...
Overigens is Creative tegenwoordig een stuk beter qua drivers. Ze waren er bijv. als een van de eerste bij met x64 drivers.
Geldt dit i.c.m. de X-Fi of ook voor de Audigy2? (64bit en betere drivers).
Pagina: 1