[VPN] Waarom is dit zo traag!

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn netwerk opnieuw (professioneler) ingericht. De Linksys-router heb ik vervangen door een Celeron-systeem met daarop ClarkConnect Home 3.2. Dit heb ik gedaan vanwege onze internetverbinding, welke op termijn wordt opgewaardeerd van 10/10Mbit naar 100/100Mbit, dit systeem zal deze snelheden beter kunnen verwerken dan een simpel Linksys-routertje.

Serverspecificaties;
- Intel Celeron 1.70Ghz
- Asus P4GL-VM
- 512MB PC2100 (2x 256MB)
- 80GB Maxtor
- 2x Intel PRO/100+ netwerk adapters

Deze server heeft de volgende taken:
- Printserver (2 printers, waaronder een laserprinter en een colorprinter)
- Router/gateway
- Fileserver
- VPN-server (PPTP)

Nu heb ik op deze server (Samba) mij gehele muziekverzameling gezet, en beschikbaar gemaakt van buitenaf (via VPN) en vanaf het interne netwerk. Elke gebruiker heeft een eigen account op de server met een persoonlijk mapje zodat zij de muziekcollectie kunnen inzien/luisteren, hun persoonlijke gegevens op kunnen slaan en kunnen printen. Ook kan iedere gebruiker via VPN van buitenaf in de server om van bovenstaande mogelijkheden gebruik te kunnen maken.

Nu heb ik zelf de VPN-verbinding uitgetest vanaf een andere 10/10Mbit verbinding en het viel me op dat dit echt ontzettend traag gaat. Wanneer ik een playlist met circa: 700nummers probeer te openen met Winamp gaat dit heel erg traag, en als ik een ander nummer speel duurt dit eerst ongeveer 30 seconden om het op te halen. Via intern netwerk gaat het allemaal wat sneller, maar nog niet zoals het zou moeten

Ook het uploaden van een test-file van 100MB gaat maar met plusminus 300Kb/sec, terwijl beide downstreams rond de 1,80MB/sec liggen!

Is er niet een manier om de VPN-verbinding te versnellen zodat het uploaden/downloaden en het afspelen van de playlist wat sneller gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Pingelmonster op 01-01-2006 17:51 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-04 11:28
Je doet dit dus via Samba zie ik? Hoe performed Samba zelf, lokaal bedoel ik dan...
Is die wel goed?

• Pingelmonster
  • Niet online
Samba zelf lijkt goed te werken, ik weet niet precies hoe ik dit echt kan testen aangezien Clarkconnect geen grafische linux is, kan ik dit met SSH uiproberen?

[ Voor 12% gewijzigd door Pingelmonster op 01-01-2006 18:04 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Je kan het gewoon testen door de snelheid te meten van het lezen/schrijven van (grote)bestanden via het netwerk naar de samba schijf?

If I can't fix it, it ain't broken.

• Pingelmonster
  • Niet online
getest: 50MB in 15 seconden via netwerk

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-04 11:28
Je kunt bijvoorbeeld testen met een tool als bonnie..

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Monitor je CPU eens goed op de VPN server. VPN's kunnen (hoeft niet) aardig processor intensief zijn. Het is aardige dat je test vanaf een 10/10mbit verbinding maar houd er rekening mee dat er tussen deze verbindingen ook naar wat vertragende factoren kunnen zitten. Zorg er dus voor dat je zeker weet dat beide lijnen op moment van testen "schoon" zijn.

Verder duurt een 700 nrs playlist openen in Winamp standaard al lang, dit vind ik niet echt representatief om te zeggen dat je verbinding traag is. Ik weet niet precies hoe winamp werkt, maar als deze over je vpn van elk nummer de info moet gaan ophalen, dan is het niet gek dat het wat traag is natuurlijk. Test eerst eens hoe lang dat duurt vanaf het lokale netwerk.

Buiten bovenstaande denk ik dat er wel mooiere manieren zijn om mensen toegang geven tot bepaalde playlists. Shoutcast of zelfs Windows Media services kunnen een leuk alternatief zijn om de boel wat netter te kunnen streamen.

[ Voor 84% gewijzigd door Taigu op 01-01-2006 22:43 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

DJ

Weet je zeker dat de beide 10/10MBit internet aansluitingen in hetzelfde subnet van de provider vallen? Vaak wil de provider dat wel eens gescheiden houden en dus tussen de abbonees onderling een limiet opleggen . . . precies om dit soort situaties (woonwijk 'LAN'netjes) te voorkomen. Dat zou ik eens uitzoeken . . . is in mijn ogen een legitieme vraag die je bij je provider neer moet kunnen leggen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Pagina: 1