Toon posts:

[AV & HiFi] Leren luisteren

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in een ander topic al aangehaald ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe muziekinstallatie voor thuis. Ik heb mijn keuze nu beperkt tot 3 systemen en zoals iedereen meteen zegt ga ik er dus ook naar gaan luisteren.

Nu heb ik een eenvoudige vraag waar ik toch niet zo meteen een antwoord op kan vinden:

Hoe moet je (leren) luisteren?

Je stap een luisterruimte binnen, steekt je eigen cd's in de cd-speler en begint te luisteren. De muziek die je beluisterd hoor je meestal zodanig graag dat je die al 100'en keren afgespeeld hebt bij je thuis. En dan komen de problemen. Jouw oordeel over hoe het moet klinken is normaal gebaseerd op hoe je het nummer altijd al gekend hebt.
Je gaat de speakers dan ook gaan vergelijken met hoe jij thuis muziek ervaart. Heb jij dan thuis speakers staan die de bassen enorm overdrijven, dan ga je van heel wat goeie speakers het gevoel hebben dat ze veel te zwak zijn qua bass.
Heb je een heel donkere speaker, die de stemmen niet laat uitkomen, dan vindt je snel dat de beluisterde speakers te scherp klinken...
Bijgevolg stap je dan buiten met de speaker die het best op je huidige speaker trekt, en niet met de best klinkende speaker die het geluid het best weergeeft.

Mijn vraag is dus hoe je moet leren luisteren naar speakers zonder je eigen (inferieure) speakers als referentie te gebruiken? Hoe kan ik speakers testen met bv de nieuwe Coldplay, als ik die tot nu toe enkel op een kleine mini-keten van de Aldi gehoord heb?

Ik vind geen antwoord op deze vraag, maar zit er wel mee. Ik wil binnenkort namelijk zelf ook de best klinkende speaker uitkiezen, en niet gewoon de speaker die het best op mijn huidige speakers trekt (want daarvan weet ik dat die niet veel waard zijn)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Nogal simpel. Een goede speaker voor jou, is hoe jij een speaker het lekkerst vind klinken. Als jij dus een oemperige bas prettig vind, of vind dat die muziek zo moet klinken, dan moet je een oemperige speaker kopen.

Als ik vind dat coldplay op jouw installatie ruk klinkt en jij vind het prettig, dan verschillen wij qua smaak. Als jij vind dat alle dure speakers beroerder klinken dan het Aldi setje wat jij nu thuis hebt staan, ben je goedkoop klaar. ;)

Het klinkt misschien heel simplistisch, maar jij koopt die dingen voor jouw luistergenot, dus moet het zo klinken zoals jij het prettig vind, niet wat anderen er van vinden, of dat nu audiofiel verantwoord is of niet. :)

Kortom, cd'tje draaien en luisteren naar wat jou het meeste aanspreekt, los van wat de verkoper er van vind.

[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-01-2006 17:49 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
OK, je koopt inderdaad wat voor jou goed klinkt. De vraag is dan of je iets goed vindt klinken omdat het écht goed klinkt, of dat je het goed vindt klinken omdat je het gewoon altijd zo gewoon bent geweest.
Aangezien ik zelf met een goedkope mini-keten (wel geen Aldi, maar kom) begonnen ben, ben ik tot nu toe nooit iets anders gewoon geweest. Ik heb op die set altijd cd's beluisterd dus na al die jaren ben ik het geluid 'gewoon' geworden. M.a.w. ik vind muziek op mijn set goed klinken omdat ik het nooit anders gehoord heb.
Dus als ik nu ga luisteren, dan vind ik de ene speaker 'te weinig bass' bv. omdat ik mijn eigen set gewoon ben die meer bass produceert. Op dat ogenblik klinkt de muziek dus 'slechter' en vind je die speakers maar niets. Het is pas als je enkele weken naar die speakers luistert en hun klank gewoon bent dat je misschien zou kunnen vinden dat de muziek er toch wel een pak beter op klinkt.

Volgens mij heb je dus een zekere tijd nodig om te wennen aan de klank van een speaker, voor je die kan beoordelen. Jammer genoeg heb je die tijd niet in een luisterruimte, en daarom was ik dus op zoek naar meer objectieve tests om te kunnen kiezen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het aanschaffen van een nieuwe luidsprekerset kan inderdaad moeilijk zijn. Wanneer jij het geluid van je huidige set mooi vind klinken door de gewenning, vraag ik mij af waarom je een nieuwe luidsprekerset wilt aanschaffen.

Je moet gewoon doelgericht luisteren en aanschaffen. Wanneer jij niet tevreden bent met je geluid, neem ik ook aan dat je weet waarom je niet tevreden bent. Je gaat vervolgens andere luidsprekers vergelijken en je komt vanzelf tot de ontdekking welke luidsprekers wel voldoening geven.
Volgens mij heb je dus een zekere tijd nodig om te wennen aan de klank van een speaker, voor je die kan beoordelen. Jammer genoeg heb je die tijd niet in een luisterruimte, en daarom was ik dus op zoek naar meer objectieve tests om te kunnen kiezen.
Je hebt veel tijd en muziek nodig om een luidsprekerset te kunnen beoordelen. Een volledig objectieve test bestaat niet echt. Blind kopen en uitgaan op metingen en spec's, dat is opjectief. Maar gezien iedereen z'n eigen smaak heeft, lijkt dat mij geen slimme manier om een luidsprekerset uit te kiezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Barry|IA op 01-01-2006 18:49 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Wat je gewend bent en mooi vind, bijvoorbeeld een aldi-setje met über-bassboost +5 oid en plastieken speakertjes, kan je ook vrij snel 'afleren' door bij winkels te gaan luisteren.

In het begin denk je: waar is de bass? Maar naar verloop van tijd ga je 'wennen' aan het nieuwe geluid en het vaak ook meer waarderen. Dan besef je dat je niet een goede bass gewend bent, maar een heen-en-weer beukend stuk spaanplaat met plastic. Dit is een proces dat ikzelf ook heb gehad, maar uiteindelijk kom je er beter uit.
Je moet natuurlijk wel op je eigen smaak afgaan zoals hierboven al is opgemerkt door de anderen, maar deze smaak zal ook veranderen. Zeker in de eerste paar aanrakingen met hifi/ht.

\_Specs_/

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

simpel misschien, maar als jij dezelfde muziek hoort komen uit andere luidsprekers zal het geen verbetering zijn denk ik. Je zou meer 'vervoerd' moeten raken door de muziek als het ware. Dat kan te maken hebben met smaak (bass kwestie) maar ook met gewenning misschien.... wat je op de lange termijn mooi vindt is lastig in te schatten en blijft misschien een gokje...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Om het maar even heel simpel te stellen: doe een blindoek om, stap de winkel binnen met je favo muziek. Ga zitten en luister. Op het moment dat je de tranen in je ogen springen heb je je set gevonden :+ (in ieder geval, als het om vreugde tranen gaat, anders heb je het omgekeerde effect ;) ). Probleem is alleen dan vaak dat het prijskaartje niet zal bevallen :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:30:
OK, je koopt inderdaad wat voor jou goed klinkt. De vraag is dan of je iets goed vindt klinken omdat het écht goed klinkt, of dat je het goed vindt klinken omdat je het gewoon altijd zo gewoon bent geweest.
Sja, wat wil je? Een speaker die je goed vindt klinken of wil je een speaker die door de gevestigde orde als 'goed' bestempeld wordt.

Als jij veel bas mooi vindt, dan moet je gewoon een set nemen die veel bas produceert en niet dat niet doen omdat de gevestigde orde vindt dat het niet moet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik zou zeggen neem je aldi setje mee. 8)

Schakel rustig tussen jouw eigen speakers en de daar aanwezige speakers met je favoriete cdtje in de cd/dvd speler. Met degelijke speakers zal je gauw het verschil horen tussen deze en je aldi setje.
Dan hoor je dat je al gauw tevreden was met je aldi setje maar dat er nog veel beter op de markt is.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

altijd leuk onderwerp, 't is maar net wat je mooi vindt klinken...heb ik ook gehad met mijn oude jvc setje; toen ik nieuw spul had (cambridge) dacht ik in het begin 'waar is die bas gebleven??' maar als ik nu de oude set erbij pakt klinkt 't voor geen meter.

Probleem is natuurlijk wel dat je 't zo gek kunt maken als je zelf wilt ;) Stel dus eerst een duidelijk budget op en hou je daar ook aan en bedenk: 1) je gaat er in ieder geval (zeer waarschijnlijk) op vooruit! 2) jou oren zijn de allerbeste testmethode die je hebt

Verwijderd

Wat in deze topic nog niet vermeld werd, is het belang de speakers van je keuze gedurende enkele dagen THUIS uit te proberen. Het kan immers dat de set die je in de winkel zo in vervoering bracht, in je eigen luisteromgeving compleet de mist in gaat. Uiteraard zal een massaverkoop-winkelketen deze mogelijkheid niet bieden, maar bij elke zichzelf respecterende speciaalzaak mag dit geen probleem zijn. (grote) kortingen hoef je dan wel niet te verwachten, het kan je wel een hoop ellende achteraf besparen.
Toch raar dat in vele forums dit-toch wel belangrijk-element over het hoofd wordt gezien.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:05

TheBorg

Resistance is futile.

Hoe is de plaatsing van de instrumenten? Staat een zanger(es) of saxofonist(te) naast je of komen ze uit de speakers? Is het hoog gedetailleerd zonder luistermoeheid te veroorzaken? Is het geluidsbeeld nog goed als je je hoofd een halve meter verplaatst? Gaat de bass diep genoeg voor een 5 snarige basgitaar? En zo ja, istie dan ook snel genoeg voor een heavy-metal-bass-drum?

Zo gaat het lijstje nog wel even door. Ieder z'n wensen.

-edit-
Naar het geluid luisteren komt naar mijn mening pas nadat je hebt geleerd naar de muziek te luisteren. Daardoor zul je goed geluid nog meer kunnen waarderen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheBorg op 02-01-2006 21:03 ]

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11-2025
Als aanvulling zou ik willen geven, denk aan je woonkamer (of welke kamer de speakers dan ook komen). Meestal zal deze het geluid negatief beinvloeden. En dat werkt niet zo dat het een vast 'bedrag' van je kwaliteit afhaalt, maar meer dat er een soort maximum bestaat.
Dit is tegen te gaan door speakers langer te testen, of door een set nauwkeurig af te stellen op je gehoor (dus een goede versterker is dan belangrijk). Maar zo geweldig als in een goede luisteromgeving gaat het nooit worden, koop niet te duur dus, want je zult het m.i. niet merken in je dagelijks gebruik.

Verder zou ik zelf proberen zo dicht mogelijk bij het koptelefoongevoel proberen te komen. Daar is muziek toch altijd erg indrukwekkend en kun je afzonderlijke instrumenten etc. goed uit elkaar houden.

Bereik van speakers zou ik ook op letten. Soms vervormd het geluid sterk bij bepaalde frequenties of volumes.

Luister ook niet te veel naar de mening van anderen, kies zelf en laat je niet het hoofd op hol brengen door specs etc.

Nu heb ik zelf super cheap speakers, maar als ik het geld had, zou ik het zo doen :p

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 18:30:
Aangezien ik zelf met een goedkope mini-keten (wel geen Aldi, maar kom) begonnen ben, ben ik tot nu toe nooit iets anders gewoon geweest. Ik heb op die set altijd cd's beluisterd dus na al die jaren ben ik het geluid 'gewoon' geworden. M.a.w. ik vind muziek op mijn set goed klinken omdat ik het nooit anders gehoord heb.
Dus als ik nu ga luisteren, dan vind ik de ene speaker 'te weinig bass' bv. omdat ik mijn eigen set gewoon ben die meer bass produceert. Op dat ogenblik klinkt de muziek dus 'slechter' en vind je die speakers maar niets. Het is pas als je enkele weken naar die speakers luistert en hun klank gewoon bent dat je misschien zou kunnen vinden dat de muziek er toch wel een pak beter op klinkt.

Dat is heel simpel: neem de tijd om te luisteren :) Als je ergens serieus gaat luisteren dan reserveer je daar gewoon een halve dag voor in je tijd.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1