Toon posts:

BIOS Not installed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een consult vraag betreft mijn PC.
Een tijdje terug heb ik mijn PC zelf in elkaar gezet.
Dus : moederbord, geheugen, voeding, hardeschijf enz enz.

Het PC werkt nu wel.
Maar er zijn een paar kleine dingen waar ik me een klein beetje zorgen maak.

1) Bij het opstarten, krijgt men eerst een stuk DOS tekst en daar staat ook vermeld "BIOS not installed".
Ondanks dat, werkt de PC vrij normaal. Maar wat betekent dit dan ?

2) Als ik de reboot-knopje v/d indruk om een "warm restart" te bewerkstelligen dan gebeurt dit reboot niet automatisch.
Hoe zou dat kunnen ?
Alvast bedankt.
Mvg,
Steci

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het zou leuk zijn als je wat meer info gaf, mobo/merk etc...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Wat betreft 1: geen idee
wat betreft2: waarschijnlijk heb je het kabeltje tussen je mobo en je reset switch niet(goed) aangesloten.

Steci, ik zie dat dit je first post is, groeten doen we niet op GoT, wij Tweakers groeten elkaar de hele dag. Verder zou meer info mbt specs van je hardware wel erg handig zijn. (Specs: mobo type, processor, HD, enz enz)

[ Voor 47% gewijzigd door sjolmers op 01-01-2006 15:23 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

wat 1 betreft:
de tekst bios not installed slaat op de bios van je ide/sata/raid chip.
Op veel moederborden zitten meerdere ide/sata/raid controllers. De secondaire controller geeft dan deze melding als je daar geen hd's op aan hebt gesloten.
Oftewel, doodnormaal en niet druk om maken.

wat 2 betreft: wat bedoel je met automatisch een herstart?

[ Voor 21% gewijzigd door job op 01-01-2006 15:28 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29

lasharor

7 december 2004

dat van die bios heeft een vriend van mij ook.

dit zal je geen problemen geven ik denk dat de gemidelde gebruiker ook niets in de bios heeft te zoeken. als ze al weten wat het is.

en nummer 2

tja bij mij computer thuis lukt dit ook niet. volgens mij was dat een setting in energiebeheer

yep

ga naar energiebeheer (configuratiescherm--> energiebeheer) klik dan op tabblad geavanceerd en dan bij energeiknoppen kijken. daar kan je dat aanpassen. als dat neit zou lukken moet je toch echt effe in de bios kijken (als dat lukt)

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

een reset switch staat los van windows en duidt dus op een probleem met de aansluiting van de rest switch kabeltje

mocht je je storen aan die bios melding dan kan je die controller in de bios setup uitzetten

For we are many

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
lasharor schreef op zondag 01 januari 2006 @ 15:24:
ik denk dat de gemidelde gebruiker ook niets in de bios heeft te zoeken. als ze al weten wat het is.
Erm, we zitten hier op tweakers he ;) Bovendien heeft die melding niks te maken met de mogelijkheid om in de bios te komen. Vriend van mij heeft het ook, maar hij kan rustig zijn pc'tje overclocken hoor... Het gaat namelijk, zoals als gezegt is, om een controller, niet om de bios zelf.
Ben jij een gemiddelde gebruiker ofzo? :P

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik denk eerder dat dit een raid controller is, of een andere controller op het mobo.
Als er geen schijven aan zitten, krijg je deze melding.
Dit kan je in de bios uitzetten.

mijn systeem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 15:17:
1) Bij het opstarten, krijgt men eerst een stuk DOS tekst en daar staat ook vermeld "BIOS not installed".
Ondanks dat, werkt de PC vrij normaal. Maar wat betekent dit dan ?
[search=bios not installed]
Lijkt me duidelijk? ;)
2) Als ik de reboot-knopje v/d indruk om een "warm restart" te bewerkstelligen dan gebeurt dit reboot niet automatisch.
Pak de handleiding van je moederbord nogmaals erbij en bekijk of je de kabeltjes vanuit de kast (dus ook de reset knop) correct op het moederbord hebt aangesloten. Dat is logisch gezien de enige mogelijke oplossing.
Pagina: 1