Toon posts:

RAID 0+1 Schijf degraded

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik twee Maxtor Diamonmax 10 schijven van 300GB ieder in een RAID 0+1 configuratie op een Inter ICH6 chipset.
Alles heeft tot op nu toe prima gewerkt, ik gebruik dus RAID 0 en 1 door elkaar op deze twee schijven.Bij het opstarten gisteren bleef ik hangen bij het opstarten van Windows dat hij geen harde schijf kon vinden. Terug naar de RAID bios en daar bleek één van de twee schijven niet goed meer te functioneren. Op herstel geklikt en de rest moet dan in Windows hersteld worden.
Tot nu toe ging dit nog goed, in Windows de schijf weer als 'normaal' ingesteld en hij begon inderdaad keurig te herstellen, na meerdere pogingen herstart de computer spontaan als ie tien minuten aan het hersetellen is. De schijf geeft nu in de RAID buis een degraded status aan.
Ik heb Diamondmax van Maxtor de schijf laten onderzoeken en die kan niets vinden.

Is de schijf nu wel of niet stuk of moet ik hem formatteren en opnieuw aan de array toevoegen?
Als ik hem formateer ben ik dan een deel van mijn RAID 0 data kwijt? Hij geeft in de Windows Console aan dat alleen de RAID 1 data verslechterd is.

TIA

Verwijderd

hmm lijkt me zo niet al te handig om raid 0 en 1 tegelijk te gebruiken, maar dit terzijde. probeer eens met het tooltje powermax de schijf te controleren op fouten, dit tooltje is te downloaden op de maxtor site

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:59

TheBorg

Resistance is futile.

Ik snap niet zoveel van je verhaal. Een RAID 0+1 met maar 2 schijven is altijd degraded, voor 0+1 heb je namelijk minimaal 4 schijven nodig. 8)7

Verwijderd

de schijven hebben ieder fysiek 300GB, hoveel Gb hebben alle partities bij elkaar opgeteld?
300GB of 600GB?
voor raid0+1 ben je 4 schijven nodig? ^^ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van de Intel chipset ICH6 of 7 kun je RAID 0 en 1 tegelijk draaien op ook maar twee hardeschijven (Intel Matrix Storage).
Ik heb inderdaad al het tooltje Powermax ( ik noemde het net verkeerd ) gebruikt en die zegt dat de schijf in orde is.
Totaal heb ik nu 350GB maar dat komt omdat ik natuurlijk een deel in 0 en een deel in 1 draai. Fysiek zijn ze 600GB.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2006 14:50 ]

Verwijderd

Sorry weer wat geleerd, wist niet eens dat dat kon.

kun je nog wel bij alle data als windows is opgestart?
probeer alle data te verschiuven naar de raid0 partitie, en formateer de schijf die in de bios aangemerkt staat als de boosdoener.

en over een weekje ofzo powermax nog eens alles laten controleren.

Verwijderd

Klopt het dat je je OS laat draaien op de RAID 1 configuratie en dat je je 'zooi' dus hebt staan op de RAID 0 configuratie?

Ik denk dat je een nieuwe schijf moet halen en je RAID 1 op nieuw moet laten rebuilden en de 'zooi' op je RAID 0 als verloren moet beschouwen.

Of natuurlijk andersom. Als je belangrijke bestanden op je RAID 1 zaten en je OS op RAID 0, dan zul je met een nieuwe schijf je OS opnieuw moeten installeren, waarna je weer bij je bestanden kunt.

Verwijderd

heb je wel de uitgebreide test gedaan van powermax?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad al een uitgebreide test gedaan met Powermax en daarin geeft ie aan dat alles correct werkt.
Ik heb inderdaad al m'n belangrijke data op de RAID 1 staan en de "zooi" zoals MP3 tjes op de RAID 0. Ik kan nu trouwens nog gewoon bij alle data, hij geeft alleen aan dat de data van de RAID 1 is verslechterd (geen mirror meer dus). Gekke is dus de RAID 0 schijnbaar goed is terwijl die voor een deel van dezelfde schijf gebruikt maakt.
Pagina: 1