Mijn systeem doet niet wat hij moet doen...

Pagina: 1
Acties:

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 14:57
Hallo,

Ik heb de afgelopen week aardig wat topics gemaakt hier en ik probeer nog steeds achter het probleem in mijn systeem te komen. Ik heb het volgende:

MSI K8Neo4 F
2x Kingston hyperX 512mb PC 3200
AMD64 3500+
XFX GF6800 GS 256mb PCI-e
Coolermaster 550W voeding
hitachi 250gb hdd
wd 120gb hdd

Het probleem is eigenlijk dat ik het probleem niet weet. Bij bijvoorbeeld het opstarten van windows blijft heel vaak dat blauwe balkje hangen, reset knop en de keer daarna gaat het gewoon door. In de wat zwaardere games heb ik gewoon 5 fps. Ik ging net met schone windows, verder niets aan gedaan, 3dmark05 draaien en op het eerste testje wat hij doet ging het gezellig met 2fps. Maar ook tijdens het installen van games/software doet hij raar.

Ik heb dus een nieuw voeding, een nieuwe hdd, Memtest86 gerunt, hdd gechecked op bad sectors/blocks alles komt er positief uit. Heb nu het nieuwste bios. Het wil ook niet werken.

Van wat ik allemaal gedaan heb kan ik nog maar aan 2 dingen denken. Het eerste is dat de gloednieuwe gfx kaart gewoon kapot is en dat ik daar een nieuwe voor moet halen. Het 2de en dit lijkt me waarschijnlijker is dat er instellingen in me BIOS fout staan, of niet optimaal. Het staat nu op default settings, maar ik weet van me vorige systeem dat ik ook wat dingen aangepast had zodat het heel soepel zou werken.

Eigenlijk is er ook nog een derde optie, maar dat heb ik al zo uitvoerig gechecked en dat is dat er iets mis is met de communicatie tussen me hdd's, cpu en geheugen. SMART staat aan, DMA indien beschikbaar bij alle schijven. Ik ben op dit moment een beetje ten einde raad :(

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Verwijderd

Dit klinkt wel een beetje als wat ik ooit had. Je zegt dat je je schijven goed hebt gecontrolleerd, maar heb je het wel eens met een andere HDD geprobeerd?
Mijn probleem was dat één schijf zorgde voor een processorload van 100%. Eerst dacht ik dat dit een combinatie van factoren moest zijn maar al snel bleek dat deze schijf dat in ieder systeem deed. Hoe zit het met de processorload in jouw systeem?

• ye-roon
Het is niet me harde schijf, die is al gemaakt.

het is gewoon heeeeeeel raar wat er gebuert allemaal :S

• ---RRR---
  • Laatst online: 16-12-2025
Geheugen in de juiste slots geplaatst?
Wordt de pc niet te warm door bijvoorbeeld slecht plaatsen van de koelers, koelpasta vergeten?
Alle drivers geinstalleerd? En in de juiste volgorde?

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Heb je wel de juiste chipset drivers geinstalleerd?
Ik neem aan dat je 32bits OS gebruikt.

http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• ye-roon
---rrr--- schreef op zondag 01 januari 2006 @ 16:20:
Geheugen in de juiste slots geplaatst?
Wordt de pc niet te warm door bijvoorbeeld slecht plaatsen van de koelers, koelpasta vergeten?
Alle drivers geinstalleerd? En in de juiste volgorde?
nou me pc blijft juist angstig koel, en de koelpasta zit er gewoon goed op. En juiste volgorde van de drivers? Ik doe altijd DirectX9.0c en dan Nforce(6.70) en forceware.

• ye-roon
Ik heb atm de volgende hypothese waardoor ik denk dat dit probleem bestaat.

Ik zette net m'n pc uit en toen wilde ik em weer aan zetten, maar m'n nieuwe voeding met failsafe ging aan en gelijk weer uit. Dit was dus nadat de pc een tijdje aan stond. Temperatuur van me processor en gfx kaart waren vlak voor dat m'n pc uit ging gewoon op een normaal niveau. Zou het kunnen dat er een probleem op m'n mobo zit die er voor zorgt dat er vanalles verkeerd gaat, of dat de PCI-e aansluiting op het mobo verkeerd is waardoor die het signaal van me gfx niet goed kan door zenden. Volgens mij kwam er een soort van kortsluiting waardoor de voeding uitging.

Dit kan volgens mij alleen als het mobo verkeerd is.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

DMA staat gewoon aan natuurlijk, net als dat je chipset drivers geinstalleerd zijn

• ye-roon
yep dma is aan, alle drivers installed.

Maar je pc aan zetten en je voeding zegt: FAIL SAFE! en gaat uit. dat geeft toch wel aan, kapot mobo of zo :)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Van welk platform kwam je af? En heb je al een schone install gedaan van Windows?

Instagram / YouTube

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijder eens de IDE/opslagdrivers, de NetwerkSuite en Active Armor, allemaal dingen die in de driver van NVidia zaten. Die geven namelijk dit soort problemen en zijn dus een zeer waarschijnlijke, mogelijke oorzaak. Ga naar Software -> Nvidia Drivers, klik op verwijderen en verwijder de IDE/Opslagdrivers. De NetwerkSuite en ActiveArmor staan volgens mij los in de lijst.

• ye-roon
nou ben gister naar de winkel geweest en int begin hadden ze ook problemen en daarna wat veranderd en niet meer. Maar dat zei ik al, int begin is er een probleem als ti wat langer aan staat is het weg. Maar ik kwam thuis en het probleempje was er nog. Ik hoorde wel dat als je windows aan het starten ben dat de drivers van de grafische kaart geladen worden vlak voordat je in windows ben. En dat is nou precies waar m'n pc vaak op blijft hangen. Hun hadden dit probleem zelf ook 1 keer, maar 2de keer niet. Na dit alles ben ik toch wel aardig zeker dat het de grafische kaart is die niet doet wat hij hoort te doen. Alle volt lines op dat ding zijn goed, maar om een of andere rede kan hij dingen niet aan of zo, echt heel vaag. Ik denk dus ook niet meer dat dit een probleem van me mobo of cpu is, maar van me gfx.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
probeer anders gewoon een standaard PCI kaartje, dan weet je meteen of je videokaart brak is...
of laat ze in de winkel een andere PCI-e kaart erin hangen

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Ik had gister ook rare problemen met een nieuw systeem. Na het opstarten en bios instellen had m'n scherm een dode pixel klote maarja niks aan te doen. Windows XP SP2 cd in de drive, kreeg zwart beeld, na een kwartier wachten kreeg ik de melding uw hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd. Standaard melding natuurlijk maar meestal niet pas na een kwartier. Daarna weer een zwart scherm, ik even zitten wachten, gebeurde niks na weer een kwartier ging de windows installatie toch verder. De eerste 3 keer kon mijn schijf niet gevonden worden, ik dacht misschien moet ik de Sata drivers laden maar bij de 4e keer (dus 4x een half uur, ik heb ook geen zin om een half uur te wachten totdat ik de Sata driver kan laden d.m.v. F6) kon ik XP zo installeren zonder de Sata drivers. Bij de eerste keer opstarten ging het windows balkje wat zo van links naar rechts gaat ongeveer een dik half uur door waarna ik de pc heb uitgezet. Vandaag ga ik maar eens verder vogelen met een nieuwe bios ofzo.

Kan het ook zijn dat de Sata drivers bij XP incl. SP2 wel bij de installatie zitten en bij SP1 niet? Ik heb namelijk ook zitten wisselen met CD's omdat ik dacht dat het misschien daar aan zou kunnen liggen. Met die van cd incl. SP2 is de schijf uiteindelijk wel gevonden.

Specs:
Asus A8N-E
Athlon64 3500+
2x Kingston 512MB
Maxtor DaimondMax 10 Satat2 250GB
Asus Ati Radeon EAX850PRO
Antec NeoPower 480Watt

Zou dit een typisch geval zijn van de nForce4 met DaimondMax 10 incompatibiliteit?
Geheugen heb ik getest met Goldmem ging iets van 2069MB/sec.

edit:
Ik post dit in dit topic omdat het wel een vergelijkbaar probleem zou kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Priest op 03-01-2006 15:42 ]

• ye-roon
kalechinees schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:21:
probeer anders gewoon een standaard PCI kaartje, dan weet je meteen of je videokaart brak is...
of laat ze in de winkel een andere PCI-e kaart erin hangen
was het maar zo'n feest dat hun dit doen :S

ma goed vandaag weer 4 uur daar geweest. En uiteindlijk andere mobo mee gekregen. Dus thuis en jeeej probleem weg.... NOT. nog steeds dit zelfde probleem. Ik ben me toch echt aant afvragen waar het probleem zit. Heb memtest86+ al tig keer laten draaien en alles passed zonder errors. Maar ik keek net naar 3dmark05 en daar ging het niet echt lekker, met geen enkel ander programma aan 1833. En met een amd64 3500+ en 1gb HyperX PC3200 en een XFX Geforce6800 GS XXX en dan wel 1833 halen is woooow...

Toen ging ik kijken en het blijkt dat de laatste 2 tests CPU tests zijn. En daar haal ik wel 2fps maximaal. Nu vraag ik me af: HOORT dat zo te zijn met deze cpu. En zo NEE hoe krijg ik het wel werkend met deze cpu? ;p (Geheugen probleem?)

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Ik haal met mijn specs, zie hierboven een kleine 6000 3dmarks met '05.

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
-edit- in de war met andere kaart.

[ Voor 89% gewijzigd door Dirk IJntema op 05-01-2006 09:25 ]

Old school gamer

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 21:19
een 6800 gs kan zich makkelijk meten met een x850 pro en een x850 xt kan ook nog wel

• ye-roon
ja maar ik vraag me dus af: Waarom niet bij mij?

Kan het zo zijn dat de processor fout is? Of dat de processor en de gfx kaart niet goed samenwerken of zo? Ik heb gister paar tests gedaan met rivatuner aan en tijdens 3dmark staat me gfx kaart op 486Mhz en das de waarde waarmee hij uit de verpakking komt. Maar toch is het zo dat hij totaal geen output heeft. In de eerste test is alles leuk en met 35fps kom je een eind, maar echt in no-time zit die 35fps op rond de 5 a 6. die 2de test is juig bij 4 fps. en die 3de test, mja die is vaag. De ene keer gaat ti halverwege over op stukken waar er 40fps is, de andere keer blijft ti laag op 5-10 hangen op dat stuk. Dus de kaart kan het wel, maar iets zorgt ervoor dat het niet gaat.

Ik heb in mijn systeem in eerste instantie 3 dingen vervangen, mobo, processor en gfx kaart. En sindsdien zijn er problemen. Het kan dus niet anders dan 1 van de drie zijn. Nu gister dus nie mobo, dus blijft het probleem over bij gfx kaart en processor. Ma goed, ik ga ff eten en dan maar weer naar de winkel en hopen dat ze solidair met me zijn.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer eens een andere voeding (het kan natuurlijk een productiefout wezen). Kijk ook eens in de eventlogs, misschien dat Windows een fout aangeeft.
The__Virus schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:58:
Verwijder eens de IDE/opslagdrivers, de NetwerkSuite en Active Armor, allemaal dingen die in de driver van NVidia zaten. Die geven namelijk dit soort problemen en zijn dus een zeer waarschijnlijke, mogelijke oorzaak. Ga naar Software -> Nvidia Drivers, klik op verwijderen en verwijder de IDE/Opslagdrivers. De NetwerkSuite en ActiveArmor staan volgens mij los in de lijst.
Dit al geprobeerd?

Probeer ook eens 77.77 als videokaartdriver.
Pagina: 1