Sinds een aantal weken geeft op een server van ons de HP DAT24i bij het uitvoeren van een dump, geen compressie van de data. De dump wordt dan ook afgebroken daar de totale data 18GB is en ongecomprimeerd 12GB. Ik begrijp dat de compressie ook hardware matig plaatsvindt. Kan je dit dan aan- / uitzetten via het dump command?
Ik weet niet hoe dat op FreeBSD zit, maar bij de DAT24 kan je op 3 manieren compressie aanzetten:
- Compressie hardwarematig inschakelen met dipswitches
- Compressie hardwarematig inschakelen met stinit (zit in mt-st pakket bij de meeste linux distros)
- compressie softwarematig met gzip doen
Zelf heb ik hardwarematige compressie allang afgezworen bij die dingen, gzip -3 comprimeert beter dan DDS. Overigens gebruik ik zelf afio om backups te maken, een cpio-achtig tooltje die compressie toepast per bestand in het cpio archief.
- Compressie hardwarematig inschakelen met dipswitches
- Compressie hardwarematig inschakelen met stinit (zit in mt-st pakket bij de meeste linux distros)
- compressie softwarematig met gzip doen
Zelf heb ik hardwarematige compressie allang afgezworen bij die dingen, gzip -3 comprimeert beter dan DDS. Overigens gebruik ik zelf afio om backups te maken, een cpio-achtig tooltje die compressie toepast per bestand in het cpio archief.
comprimeert bzip2 niet beter dan gzip?
>.< >.< >.< >.<
Tuurlijk comprimeert bzip2 beter dan gzip, maar als het echt om supercompressie ging had ik ook geen gzip -3 gebruikt, maar een betere compressie. Punt met softwarematige compressie is dat je een constante stream van een MB of 3 per seconde moet kunnen aanleveren om die tape draaiende te houden. Je streamer en tape vinden het niet fijn om steeds te stoppen, terug te spoelen en verder te gaan, om dat de hele 12GB lang te doen...
Heb je al gekeken bij hoeveel MB het echt fout gaat?
Indien je over de 12GB heen gaat lijkt het mij oké, meeste tape leveranciers geven ondersteuning tot n+1byte weet ik helaas uit ervaring...
Indien je idd niet verder komt dan 11,5GB (zit nog wat ander data spul etc bij) dan heb je idd een probleem met je compressie.
Mijn "test" om te kijken of mijn compressie goed was, is een leeg bestand maken van n+2GB en dat RAW naar de unit toe pompen.
Als dat goed gaat is je compressie heel, maar heb je gewoon teveel data...
Dan raad ik je aan een andere unit te zoeken
Indien je over de 12GB heen gaat lijkt het mij oké, meeste tape leveranciers geven ondersteuning tot n+1byte weet ik helaas uit ervaring...
Indien je idd niet verder komt dan 11,5GB (zit nog wat ander data spul etc bij) dan heb je idd een probleem met je compressie.
Mijn "test" om te kijken of mijn compressie goed was, is een leeg bestand maken van n+2GB en dat RAW naar de unit toe pompen.
Als dat goed gaat is je compressie heel, maar heb je gewoon teveel data...
Dan raad ik je aan een andere unit te zoeken
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets