Processor kapot na overclock?

Pagina: 1
Acties:

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:30
Ik zit met een vaag probleem. Vanmiddag wou ik mijn AMD Athlon 2400+ weer een keerje overclocken.

Ik heb de FSB van 133 naar 157 gezet (in stapjes). De computer bleef stabiel, tot ik hem op 157 wou zetten. Ik restart de computer en ik krijg zwart beeld, nja nog een keer gereset. Ik krijg beeld, dus ik meteen de bios in. Zet de FSB terug naar 155, toen ik de settings wou saven kreeg liep de PC vast en kreeg ik geen beeld meer. Dus ik reset de BIOS (dmv jumper), maar ik kreeg nog steeds geen beeld.

Ik heb nog een jumper op mijn mobo om hem op "save mode" te zetten (100FSB). Dit heb ik gedaan zonder resultaat. Bij mijn moederbord zit D-LED, deze sluit je aan op het moederbord en dan kan je zien wat er kapot is. Deze heb ik erin gezet, en dan geeft hij aan dat ie blijft hangen bij de processor.

Het kan toch niet zijn dat mijn processor overleden is.........

Ik heb de koeler eraf gehaald, en de processor opnieuw geplaatst. Ook heb ik geheugen en de videokaart getest. Helaas zonder succes.

specs:
MSI k7n2 Delta ILSR
1GB pc3200 ddr
2x 80gb sata
AMD XP 2400+

Verwijderd

Je zou kunnen proberen om de atx stekker ff los te trekken.
En wat later er weer in te pluggen.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Om even kort en bondig te zijn heb ik als antwoord op je topic titel:

Ja, dat kan.

Wat ook kan is dat je FSB snelheid blijft hangen maar dat je voltage is teruggeschoten naar een waarde die te laag is (gebeurt met mijn moederbord). Maar dat is iets wat ik niet op afstand voor je uit kan zoeken en het ligt er maar net aan wat er fout is gegaan. Probeer een andere processor erin te stoppen, kijk of ie het doet, zet dan de standaard waarden terug en probeer het opnieuw met je oude.

[ Voor 22% gewijzigd door GambitRS op 01-01-2006 00:51 ]

MechWarrior || Monsters Game

• T i M
GambitRS schreef op zondag 01 januari 2006 @ 00:50:
Om even kort en bondig te zijn heb ik als antwoord op je topic titel:

Ja, dat kan.

Wat ook kan is dat je FSB snelheid blijft hangen maar dat je voltage is teruggeschoten naar een waarde die te laag is (gebeurt met mijn moederbord). Maar dat is iets wat ik niet op afstand voor je uit kan zoeken en het ligt er maar net aan wat er fout is gegaan. Probeer een andere processor erin te stoppen, kijk of ie het doet, zet dan de standaard waarden terug en probeer het opnieuw met je oude.
Ik kan op het moment ff niet testen met een andere proc. Ik ga het morgen meteen proberen.

Verwijderd

Ik denk eerder dat je bios (moederbord) corrupted is. Pc liep vast door een instabiele cpu tijdens het opslaan van de instellingen. Je kunt proberen de bios te resetten (staat wel in de handleiding van het moederbord)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat heeft ie al gedaan ;). Verder: deze mobo's staan bekend om hun brakke elco's. Zijn er niet toevallig een paar kapot gegaan? Staan ze bol of lekken ze?

• T i M
Het moederbord is inderdaad kapot, maar die serie moederborden heeft geen last van brakke elco's. Ik snap dan ook niet hoe deze kapot kan gaan.

Verwijderd

MSI K7N2 delta plankjes zijn moderne plnakjhes die dus NIET last hebben van lekkende elco's.

Jouw probleem herken ik. Typisch MSI kwaal, die ik op meerdere plankjes heb gezien. na een te hoge overclock krijg je je plankje niet meer aan de praat!? :(

Normaal is dit te verhelpen door je voeding geheel uit te schakelen of de stekker eruit te trekken.
Dan druk je op de <ins> toest en blijft die ingedrukt houden. In de tussenrijd zet je je voeding weer aan, drukt op de aan/uit-knop van je kast en blijft die <ins> toets ingedrukt houden.
Dan worden alle settings weer gewist naar fabrieksinstellingen en viola, je compie doet het weer!

Mocht dit ook niet meer werken (heb ik ook al meermaals meegemaakt), dan is er nog maar 1 oplossing; voeding uitschakelen en de gehele processor eruit halen. Dan ZONDER processor even je plankje proberen in te schakelen. Je hoort dan soms wat biepjes, maar verder niets. Dan opnieuw de spanning eraf en je proc er nieuw in plaatsen. Dan werkt het zaakje weer! :) Het is dan overigens wel wijs om de koeler ook weer te monteren en je stekkertje van je fan niet te vergeten... ;)

Verwijderd

Misschien zou je de BIOS battery er een tijdje uit laten en er later weer in proppen...zou misschien wel kunnen helpen? 8)7

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:38:
Misschien zou je de BIOS battery er een tijdje uit laten en er later weer in proppen...zou misschien wel kunnen helpen? 8)7
Batterij eruit halen ?
Daarvoor hebben de meeste moederborden een jumper. (Of een knopje á la Compaq)
In het boekje van het moederbord staat als het goed is informatie m.b.t. tot BIOS clearen.

• Stekker uit de PC
• PC aanzetten*
• Jumper verzetten
• PC aanzetten*
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
Afbeeldingslocatie: http://img145.echo.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset.

* Voor de mensen die geen procedures kunnen volgen :
PC Aanzetten, de PC gaat dus niet aan wegens het ontbreken van een stroomvoorziening in de PC. Het is enkel de bedoeling om alle spanning van de PC af te krijgen zodat de BIOS Clear gegarandeerd goed moet gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1