Toon posts:

[XP] problemen met inloggen op andere computer in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb twee computers op XP Pro lopen. De computer zijn middels een router met elkaar verbonden. Via deze router wordt ook het internet gedeeld. Dit werkt allemaal naar behoren.
Ik wil nu ook graag het lokale netwerk delen, zodat computer A volledige rechten heeft bij computer B en omgekeerd. Ik ben inmiddels zover dat computer A op computer B kan inloggen en alle schijven en mappen ziet die gedeeld staan. Ik ondervind echter een probleem om computer B op computer A in te laten loggen. Als ik dit doe krijg ik de melding: "\\A is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juist machtingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van deze server op als u wilt weten of u toegangsmachtingen hebt. Toegang geweigerd."

Ik heb op computer B twee verschillende accounts aangemaakt, namelijk 'kees' en 'test'. Als ik met het account 'kees' probeer in te loggen op computer A krijg ik bovenstaande melding. Als ik met het account 'test' inlog kan ik echter wel alles op computer A zien. Ik snap echter niet waarom dit zo is en waar dit aan ligt.

Ik heb onder systeembeheer het 'lokale beveiligingsbeleid' en ' services' van beide accounts vergeleken en die zijn beide hetzelfde. Pingen lukt onder beide accounts en ook de resultaten na ipconfig /all zijn bij beide accounts hetzelfde.

Iemand enig idee waar dit aan ligt en wellicht een oplossing?

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
misschien een firewall?

of misschien niet aangevinkt: bestand en printerdeling toestaan?

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de windows firewall staat aan. Maar ook als die uit staat dan heb ik hetzelfde probleem.

Op beide computers staat bestand- en printerdeling geinstalleerd en aangevinkt.

• exempt
heb je wel de goeie rechten toegeschreven?

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met 'de goede rechten toegeschreven?' Moet ik iets instellen aan de accounts? Het zijn beide namelijk administrator-accounts, dus ze hebben volgens mij alle rechten om op computer A te kunnen.

• exempt
in de gedeelde map rechten geven!

Verwijderd

Topicstarter
De rechten zijn gedeeld door 'everyone' met het recht 'lezen'. Iedereen kan dus op computer A alles lezen. Dit lukt ook goed onder het account 'test', maar niet onder het account 'kees'.

• exempt
dan heeft kees iets niet goed,

heeft hij mischien minder rechten op de pc waarvan hij in de andere pc wil?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
en als je de gebruiker 'anonieme logon' toegang geeft? lost dat iets op?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Hoe en waar kan ik zien op computer B hoe de rechten zijn van 'kees'? Zoals gezegd, beide accounts (kees en test) zijn administrators en hebben alle rechten. Waar op computer B kan ik zien of administrators inlogrechten hebben?

Hoe kan ik een eventuele anonieme logon mogelijk maken? En wat moet ik dan veranderen op computer B aan instellingen?

• exempt
start, uitvoeren, control userpasswords2

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik veranderen onder 'control userpasswords2'?

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog iets geks. Als ik bij uitvoeren intyp \\B\c (waarbij c mijn c-harddisk is), dan krijg ik vervolgens wel mijn harddisk op computer B te zien. Terwijl dit dus via windowsverkenner niet lukt.

• exempt
pak account kees,
klik op eigenschappen,
dan groepslidmaatschap,
en geef hem dan even een administrator rechten

• exempt
als je dit eenmaal gedaan hebt, uitvoeren //b/c dan heb je grote kans dat hij nu wel in mijn netwerklocaties te vinden is en dat je erin kan!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dat we een eind op de goede weg zijn. Het lukt namelijk inmiddels om via de snelkoppelingen onder 'mijn netwerklocaties' op het bureaublad verbinding te maken met computer B. Echter als ik via 'windowsverkenner - mijn netwerklocaties - volledig netwerk - microsoft windowsnetwerk - werkgroep - B' probeer contact te maken, dan krijg ik de bovengenoemde foutmelding nogsteeds. Heb je enig idee waar dit door komt? Dat is toch niet logisch?

Verwijderd

Topicstarter
Wat me ook nog opvalt is een verschil in netwerksnelheid. Als ik inlog met computer A op B dan duurt het heel erg lang voordat ik wat te zien krijg. Als ik echter met computer B op A inlog dan gaat het heel snel. Net alsof er ergens nog een controle van de data plaatsvindt voordat deze wordt weergegeven. Beide netwerkkaarten staan overigens ingesteld op 100 Mbps, dus daar ligt het volgens mij niet aan. Ik denk echter dat dit ook op de één of andere manier te maken heeft met die rechten.

• exempt
mmm... beetje vaag... daar heb ik zo 1,2,3 geen antwoord op!

voor de snelheid, misschien een verkeerde driver geinstalleerd?

Pagina: 1