Game systeem keuze onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Ik heb al eerder een computer samengesteld voor me vader met de volgende specificaties:

Processor - AMD 64 3500+ Venice
Moederbord - Asus A8N-SLI Premium
Intern geheugen - 2x1024MB PC3200 DDR CL3 Kingston ValueRAM
Videokaart - Asus GeForce 7800 GTX 256MB
Harde schijven - 2x Maxtor DiamondMax 10 250GB (SATA)
DVD-brander - NEC 3540 zwart
DVD-speler - LiteOn SOHD-167T zwart
Behuizing - Cooler Master Stacker STC-T01 revision 2
Voeding - Tagan TG480-U22 480W
Koeling - AMD boxed koeler

De keuze van het moederboard is gebaseerd op het feit dat de Premium versie van het moederboard een heatpipe heeft in plaats van een irritant gillend fannetje. Het geheugen heb ik gekozen omdat dit volgens documenten van Asus goed ondersteund geheugen was. Hoewel men waarschuwde voor het niet functioneren van Maxtor hd’s heb ik tot op heden hier nog geen problemen ondervonden.

Omdat ik de kans heb om een nieuwe computer te bouwen zat ik te denken aan de volgende, ongeveer dezelfde, specificaties:

Processor - AMD 64 3500+ Venice
Moederbord - Asus A8N32-SLI Deluxe
Intern geheugen - 2x1024MB PC3200 DDR CL3 Kingston ValueRAM
Videokaart - Asus GeForce 7800 GTX 256MB
Harde schijven - Maxtor DiamondMax 10 250GB (PATA)
DVD-brander - NEC 4550A zwart
Behuizing - Cooler Master Stacker STC-T01 revision 2
Voeding - Tagan TG480-U22 480W

Het probleem is echter dat ik niet weet of een 3700+ een betere keuze is dan de 3500+ met een Venice core. Ik kan er namelijk bij de pricewatch niet uit komen waarom de 3700+ in sommige winkels goedkoper is dan de 3500+. Zou dit te maken met verschillende cores? Het moederboard wil ik graag omdat deze ondersteuning heeft voor 2 X16 PCI-e sloten voor een SLI opstelling. Ook zit ik nog te twijfelen aan de videokaart. Ik vraag me namelijk af het het waard is om de top versie van de Asus GeForce 7800 GTX te kopen. Deze heeft een grotere cooler en is standaard overgeklokt. De NEC 4550A is slecht verkrijgbaar bij mij in de buurt. Ik vraag me dus welke branders enigszins gelijkwaardige specificaties hebben.

Het is bedoeld als gamesysteem die ik als server wil kunnen inzetten.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou voor een tagan u15 gaan, deze is modulair en dat scheelt weer een bende kabels in je kast. En een NEC 3540 is ook nog prima hoor. Een 7800gtx top zijn zat reviews van.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 31-12-2005 14:48 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
sWORDs schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:47:
Ik zou voor een tagan u15 gaan, deze is modulair en dat scheelt weer een bende kabels in je kast. En een NEC 3540 is ook nog prima hoor. Een 7800gtx top zijn zat reviews van.
Modulaire voedingen zijn inderdaad wel interessant. Maar ik las echter het volgende in het voedingen topic:
Voordeel van een modulaire tegenover een niet-modulaire voeding:
Heel simpel: De voeding is modulair of m.a.w je hoeft alleen de kabels in te pluggen die je echt nodig hebt, en de rest plug je niet in. Dit resulteerd natuurlijk in minder kabel-rommel in je computer!

Nadeel van een modulaire tegenover een niet-modulaire voeding:
De extra connectie vormt een zwak punt, zowel mechanisch (als er per ongeluk tegen gestoten wordt of te hard aan getrokken wordt) als elektrisch: de connectie is geen ideale geleider, en gaat zich als ohmse weerstand gedragen. Dit heeft als gevolg dat de connectie een bepaalde spanningsval op zich gaat nemen. Ook zijn zulke connecties voor grote stromen minder betrouwbaar dan een massieve gesoldeerde connectie...
Op zich komt het erop neer dat als je een modulaire voeding wilt kopen, je er vooral op moet letten, dat de connectie tussen de voeding en de kabels zelf er een beetje degelijk uitziet.
Wees gerust, deze voedingen zijn volledig getest en veilig gekeurd, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur er toch zeker niet naar uit... Dit moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken.
De connecties zijn dus minder betrouwbaar als bij een niet modulaire voeding.

Ik kan inderdaad beter een 3540 nemen, want die zijn wel goed verkrijgbaar. Ik heb alle reviews al gelezen ;). Alleen ik weet nu nog steeds niet wat precies de meerwaarde is. Want de top versie is een stuk duurder.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb zelf pas de AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed) besteld ipv van de AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed). Scheelt gelijk ongeveer €50,-. De opteron heeft ook een betere geheugen controller en is heel goed te overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Surkow schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:58:
[...]

Modulaire voedingen zijn inderdaad wel interessant. Maar ik las echter het volgende in het voedingen topic:

[...]

De connecties zijn dus minder betrouwbaar als bij een niet modulaire voeding.

Ik kan inderdaad beter een 3540 nemen, want die zijn wel goed verkrijgbaar. Ik heb alle reviews al gelezen ;). Alleen ik weet nu nog steeds niet wat precies de meerwaarde is. Want de top versie is een stuk duurder.
Tagan geeft 3 jaar garantie, dat doen ze alleen omdat ze de voedingen 100% betrouwbaar vinden. Daarnaast is hardtrekken aan een gesoldeerde kabel ook niet ideaal. ;) De molex aan de kabel en aan het apparaat zijn ook connectoren en eentje meer maakt ook niet uit. (de meeste mensen sluiten ook hun pci-x en sata schijven via een verloopkabel aan, bij tagan dan niet, maar die hoor je toch ook nooit over problemen?)

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 31-12-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zou zelf een opteron nemen, is een goede game processor en is makkelijk over te clocken.
Ik zie dat je eerst 2 Maxtor schijven had en nu nog maar 1. Ik zou toch voor 2 iets kleinere gaan,(200GB) voor een raid0 opstelling. Verder zit 't er allemaal goed uit. Misschien iets sneller geheugen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-12-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:04:
Ik zou zelf een opteron nemen, is een goede game processor en is makkelijk over te clocken.
Ik zie dat je eerst 2 Maxtor schijven had en nu nog maar 1. Ik zou toch voor 2 iets kleinere gaan,(200GB) voor een raid0 opstelling. Verder zit 't er allemaal goed uit. Misschien iets sneller geheugen?
Goed dat je over het geheugen begint, ik vind de valueram serie van Kingston erg tegen vallen, de twinmos reepjes doen het veel beter dan de valueram reepjes die ik in mijn vingers gehad heb. Corsiar doet het vaak nog beter, maar deze begeven het vaker.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 31-12-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou als brander de nec 4550 nemen zonder de a ( dit zijn twee apparte versies). Ik zou als ik jou was nu sli aan draaien of 1 kaart kopen want je moet wel een identieke kaart hebben. Als je later upgrade dan is er kans dat jou kaart zeldzaam is geworden en er niet meer is. ( net als p3 bordjes bij mij in de buurt :( )

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

touchdomex schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:21:
Ik zou als brander de nec 4550 nemen zonder de a ( dit zijn twee apparte versies). Ik zou als ik jou was nu sli aan draaien of 1 kaart kopen want je moet wel een identieke kaart hebben. Als je later upgrade dan is er kans dat jou kaart zeldzaam is geworden en er niet meer is. ( net als p3 bordjes bij mij in de buurt :( )
Je hoeft helemaal geen identieke kaart meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
xileS schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:58:
Ik heb zelf pas de AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed) besteld ipv van de AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed). Scheelt gelijk ongeveer €50,-. De opteron heeft ook een betere geheugen controller en is heel goed te overclocken
Presteert de Opteron dan zo veel beter? Ik heb zelf nog geen vergelijkingen kunnen vinden tussen deze processors.
sWORDs schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:02:
[...]

Tagan geeft 3 jaar garantie, dat doen ze alleen omdat ze de voedingen 100% betrouwbaar vinden. Daarnaast is hardtrekken aan een gesoldeerde kabel ook niet ideaal. ;) De molex aan de kabel en aan het apparaat zijn ook connectoren en eentje meer maakt ook niet uit. (de meeste mensen sluiten ook hun pci-x en sata schijven via een verloopkabel aan, bij tagan dan niet, maar die hoor je toch ook nooit over problemen?)
Als je het zo bekijkt is de u15 inderdaad wel interessanter.
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:04:
Ik wou eigenlijk 2 SATA Maxtors nemen. Dat laat ik echter achterwege omdat ik voor me oude computer een PATA versie heb gekocht. Dus ik gebruik gewoon me oude hd.
sWORDs schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:06:
[...]

Goed dat je over het geheugen begint, ik vind de valueram serie van Kingston erg tegen vallen, de twinmos reepjes doen het veel beter dan de valueram reepjes die ik in mijn vingers gehad heb. Corsiar doet het vaak nog beter, maar deze begeven het vaker.
Dus je raad me af om Kingston en Corsair RAM te nemen? Ik ga even opzoeken welke twinmos reepjes compatible zijn met dit moederboard.
touchdomex schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:21:
Ik kan altijd nog de kaart van me pa overnemen als ik de gewone Asus zou nemen. Maar volgens mij kun je ook SLI doen met verschillende kaarten.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Ik ga even opzoeken welke twinmos reepjes compatible zijn met dit moederboard.
Ik heb even in de handleiding gekeken. In de handleiding staat het volgende over de qualified vendor list:

Afbeeldingslocatie: http://img352.imageshack.us/img352/2277/twinmos0hq.jpg

Dit wil zeggen dat alleen dat geheugen van twinmos is goedgekeurd. Ik heb liever reepjes van 1024MB, zodat ik later nog 2GB kan bijplaatsen (bron: Handleiding ASUS).

Ik heb ook nog even gekeken naar de Opteron processors. De AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed) presteert wel redelijk goed. Maar ik vraag me af of het niet beter is om een AMD Opteron 148 (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) te nemen. Deze scheelt iets van 60 euro vergeleken met de 3500+ Venice, maar presteert veel beter dan de Opteron 146 (Opteron reviews - Opteron 146 en 148 benchmarks).

Als ik dan opnieuw een lijst maak, krijg ik de volgende configuratie:

Processor - AMD Opteron 148 (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) Informatique € 269,-
Moederbord - Asus A8N32-SLI Deluxe Euromaxi € 194,-
Intern geheugen - 2x1024MB PC3200 DDR CL3 Kingston ValueRAM Informatique 2x€ 97,-
Videokaart - Asus GeForce 7800 GTX 256MB Euromaxi € 475,-
Harde schijven - Maxtor DiamondMax 10 250GB (PATA)
DVD-brander - NEC 4550 zwart Euromaxi € 44,70
Behuizing - Cooler Master Stacker STC-T01 revision 2 Zwart Powerline Computers BV € 129,-
Voeding - Tagan TG480-U22 480W Euromaxi € 80,90
Totaalprijs: € 1386,60

Powerline heeft echter nog maar een kleine voorraad Stackers. Dus ik kan er niet echt van uit gaan dat ik de kast daar kan kopen. Ik weet ook nog niet zeker of ik de NEC 4550 neem en het Kingston geheugen.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Iemand nog op- en/of aanmerkingen over de processor en geheugen keuze?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prima zo :*)

Offtopic
Doet je vader meer dan alleen email kijken :? ? Mijn vader dus niet, en dan lijkt me die samenstelling een beetje overkill.
Proud to be dutch })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 10:02
ging je nu toch niet voor die modulaire tagan voeding gaan?

Voor de rest knap Systeem!

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:28:

Offtopic
Doet je vader meer dan alleen email kijken :? ? Mijn vader dus niet, en dan lijkt me die samenstelling een beetje overkill.
Proud to be dutch })[/quote]

dat was ik in het begin ook aan het denken :)

[ Voor 1% gewijzigd door c00kie op 05-01-2006 11:44 . Reden: typos ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:28:
prima zo :*)

Offtopic
Proud to be dutch })
Normaliter niet. >:)

Maar hij gebruikt tegenwoordig lichtberekenings programma's en CAD. Dus echt overkill is het niet.
c00kie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:43:
ging je nu toch niet voor die modulaire tagan voeding gaan?

Voor de rest knap Systeem!

offtopic:
.........
dat was ik in het begin ook aan het denken :)
Ik ga maar niet voor de modulaire voeding om wat geld te besparen. 8)7

Dit ligt namelijk aan de beschikbaarheid van alle onderdelen. Ik ben gisteravond alle webwinkels weer langsgegaan en heb gekeken of alles in voorraad was (meeste randstad en omstreken). Helaas was veel niet beschikbaar en heb ik een nieuwe prijslijst moeten maken (let niet op de percentages, die heb ik uit excel geïmporteerd :z ).

Processor - AMD Opteron 148 (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) € 269,00 19% Informatique
Moederbord - Asus A8N32-SLI Deluxe € 194,50 14% Euromaxi
Intern geheugen - 2x1024MB PC3200 DDR CL3 Kingston ValueRAM € 178,00 13% Alternate
Videokaart - Asus GeForce 7800 GTX 256MB € 493,00 35% iComputers
Harde schijven - Maxtor DiamondMax 10 250GB (PATA) € - 0% x
DVD-brander - NEC 4550 zwart € 45,00 3% Alternate
DVD-speler - Lite-On 16x48x SOHD-16P9S zwart € 21,00 1% iComputers
Behuizing - Cooler Master Stacker STC-T01 revision 2 € 129,00 9% iComputers
Voeding - Tagan TG480-U22 480W € 81,00 6% iComputers
Koeling - AMD boxed koeler € - 0% x

Totaal € 1.410,50 100%

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Ik heb het hele systeem binnen. Het werkt uitstekend....echter heb ik mijn twijfels over een paar dingen. Het lijkt een gewoonte te worden van webwinkels om niet de DVD spelers te kunnen leveren die ik besteld heb...en als ik dan de vervanging krijg is het niet eens de opgeven vervanging. |:( Ik had namelijk een lite-on besteld. Maar die hadden ze niet...Kies ik een andere...hadden ze die ook niet. Kom ik de uiteindelijke vervangende DVD-speler ophalen is het type nummer een letter verschillend. :'( Maar ik ben blij dat ik eindelijk een DVD-speler heb kunnen kopen. Anders had ik twee branders moeten aanschaffen. :P
Een ander probleem..nou ja probleem...is de videokaart. Ik had een GTX besteld maar kreeg een GT mee. Diezelfde dag nog teruggegaan en een ASUS 7800GTX meegekregen. Ik had de non Top gekozen...Maar tot mijn verbazing kreeg ik een gewone GTX met een Top cooler en een core clock van 468mhz (niet standaard maar ook geen top). Volgens de ASUS website bestaat deze niet eens. Het type nummer is EN7800GTX/2DHTV/256M/OSP/A. Volgens de doos moet de score ergens rond de 8697 liggen. Dit haalt my computer echter niet. Ik heb de gewone NVidia drivers geïnstalleerd. Zullen de reference drivers van ASUS nog verbetering brengen?
Een laatste probleem is de voeding. Nadat ik de voeding had ingebouwd bleek een gedeelte van de kabel beschadigd te zijn. Ik me pa erbij gehaald (elektrotechnisch ingenieur) en die vertelde me dat ik die beschadiging met geen mogelijk zelf heb kunnen maken. Dat moet dus in de fabriek zijn gebeurd. Na verdere inspectie bleek dat van de kabel, een goudkleurige stroomkabel met een laag plastic er omheen, alleen het plastic beschadigd te zijn. Mechanisch/elektrisch is de voeding dus nog in orde. Wat zou ik er mee moeten doen? Gewoon zo laten en er vanuit gaan dat er niets mis kan gaan met de voeding?

Edit: Dit is me kaart: http://www.3dchips-fr.com/actualites/10734/l_asus_en7800gtx_en_seconde_edition_.html

Oude die me pa heeft:

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/1027/en78002am.jpg

Degene die ik nu heb:

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/397/11321341856700an.jpg

Wat ik ervan begrijp is dat ik dus een normale GTX heb met een Top cooler (de core clock is gelijk aan die van de gewone GTX, dus 430Mhz).

[ Voor 15% gewijzigd door Surkow op 17-01-2006 14:22 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Hoef ik me echt geen zorgen te maken over m'n voeding? En zal ik een betere performance krijgen met de ASUS reference drivers?

[ Voor 43% gewijzigd door Surkow op 19-01-2006 16:48 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Surkow schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:40:
Hoef ik me echt geen zorgen te maken over m'n voeding? En zal ik een betere performance krijgen met de ASUS reference drivers?
je hebt idd kans dat de reference drivers an Asus een beter performance geven. Ik dit heb met mijn videokaart ondervonden. En over je voeding zou ik me geen zorgen maken. En als je dat toch doet, koop je toch een met een hoger wattage? :Y)

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Timlog schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:54:
[...]

je hebt idd kans dat de reference drivers an Asus een beter performance geven. Ik dit heb met mijn videokaart ondervonden. En over je voeding zou ik me geen zorgen maken. En als je dat toch doet, koop je toch een met een hoger wattage? :Y)
Volgens de doos zou ik 8697 3DMark05 punten moeten halen. Ik haal er echter maar verbazingwekkend weining...Meestal onder de 7400 punten (gewone NVidia drivers). Is mijn CPU te traag ofzo? Vandaag ook nog 3DMark06 geprobeerd. De tests kon ik amper met 10-15 fps afspelen. En de CPU test was zelfs gemiddeld 0.2 fps. :X

Ik heb de voeding niet teruggestuurd omdat het teveel moeite kost om een werkende computer uit elkaar te halen en dan te gaan wachten op een nieuwe. Bij m'n pa z'n PC heb ik gemeten hoeveel Watt het systeem verbruikt tijdens het draaien van 3DMark05....Het totale systeem verbruikte maar 180 Watt. Dus een voeding met een hoger wattage heb ik zeker niet nodig. :)

Albert Einstein

Pagina: 1