[XP] Boot harddisk kapot, hoe te vervangen?*

Pagina: 1
Acties:

• El_Mariachi
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03-2018
Ok ik heb 3 harde schijven, en 1 daarvan krijgt de laatste tijd de melding van SMART dat ie wel eens adje kan gaan. Mijn probleem is dat dat de harde schijf is die noodzakelijk is om xp te starten. Ik ben hier noet zo goed in thuis, als ik de 'bijna defecte' harde schijf verwijder kan ik dus niet meer in xp.
Is er een manier om een andere schijf de 'boot'schijf te maken?

Sorry voor de newbie vraag, ik weet wel het één en ander van pc's, maar hier kom ik even niet uit.

Alvast bedankt,

El_Mariachi

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt met Ghost een clone van je bootdisk maken naar een andere schijf. Je bent de data dan wel kwijt.

Of gewoon Windows op een andere schijf zetten:
Ontkoppel de bijna defecte schijf
Installeer Windows
Zet de bijna defecte schijf er weer bij en wacht totdat hij definitief het loodje heeft gelegd.

In het BIOS kun je trouwens de opstartvolgorde van de apparaten bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 31-12-2005 14:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die disk die problemen geeft is dat alleen die SMART error of heb je ook daadwerkelijk problemen ermee. Mijn ervaring is dat SMART er meer naast zit dan dat je er wat aan hebt. Staat er op die disk windows geinstalleerd of niet? Als dat niet zo is kun je hem gewoon weglaten namelijk. Is dat wel zo moet je windows herinstalleren op een andere disk of bijv dmv Ghost klonen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:24
Prutz0r schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:30:
Je kunt met Ghost een clone van je bootdisk maken naar een andere schijf. Je bent de data dan wel kwijt.
Even ter verduidelijking, je bent de data kwijt op de disk waar naar toe je de clone kopieerd. Je doelschijf moet dus leeg zijn of onbelangrijke date bevatten.

• El_Mariachi
Terw_Dan schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:36:
Die disk die problemen geeft is dat alleen die SMART error of heb je ook daadwerkelijk problemen ermee. Mijn ervaring is dat SMART er meer naast zit dan dat je er wat aan hebt. Staat er op die disk windows geinstalleerd of niet? Als dat niet zo is kun je hem gewoon weglaten namelijk. Is dat wel zo moet je windows herinstalleren op een andere disk of bijv dmv Ghost klonen.
Ik krijg alleen een smart error, verder eigenlijk geen last van.
Die disk is mijn d: en ik gebruik hem eigenlijk niet want het is de kleinste. Ik heb er 2 van 160GB naast hangen.. Er staat een ghost image op, verder niks. Dus geen windows. Maar als ik hem er tussenuit haal wil ie niet meer opstarten. Dus als ie echt het loodje legt wil dit voor zijn.

• El_Mariachi
Prutz0r schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:30:

Of gewoon Windows op een andere schijf zetten:
Ontkoppel de bijna defecte schijf
Installeer Windows
Zet de bijna defecte schijf er weer bij en wacht totdat hij definitief het loodje heeft gelegd.

Thx! Ik ga me er in verdiepen. Bedankt voor de reakties.

Verwijderd

Koppel anders die schijf eens los, dan opstarten van de win XP cd , voor repair kiezen.

Dan hoor je je XP installatie te kunnen kiezen.
In het cmd venster dan fixmbr intypen, daarna fixboot.

Dan rebooten en eventueel in het bios controleren of ie van de juiste schijf boot en hoort het goed te gaan.
Daarna kan je de oude schijf er weer inhangen maar maakt het niets uit als ie overlijd

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

dan heb je dus waarschijnlijk (waarom goede vraag...) je boot.ini op de D partitie staan (er van uitgaande dat je xp draait) offff Die D is dezelfde hd als de C waar je windows op staat. Wellicht even wat meer informatie geven vooral met betrekking tot de hdz en wat er nu precies op staat op welke partitie

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

El_Mariachi schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:43:
[...]

Ik krijg alleen een smart error, verder eigenlijk geen last van.
Die disk is mijn d: en ik gebruik hem eigenlijk niet want het is de kleinste. Ik heb er 2 van 160GB naast hangen.. Er staat een ghost image op, verder niks. Dus geen windows. Maar als ik hem er tussenuit haal wil ie niet meer opstarten. Dus als ie echt het loodje legt wil dit voor zijn.
Weet je zeker dat dit niet gewoon ligt aan het feit dat je je jumpersettings moet veranderen. Zeker als je een WD hebt dan is dit een waarschijnlijke mogelijkheid gezien die verschillende settings gebruiken voor masterschijven en singleschijven.

• El_Mariachi
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:55:
Koppel anders die schijf eens los, dan opstarten van de win XP cd , voor repair kiezen.

Dan hoor je je XP installatie te kunnen kiezen.
In het cmd venster dan fixmbr intypen, daarna fixboot.

Dan rebooten en eventueel in het bios controleren of ie van de juiste schijf boot en hoort het goed te gaan.
Daarna kan je de oude schijf er weer inhangen maar maakt het niets uit als ie overlijd
Dit klinkt als de meest simpele oplossing.
StuiTeR schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:56:
dan heb je dus waarschijnlijk (waarom goede vraag...) je boot.ini op de D partitie staan (er van uitgaande dat je xp draait) offff Die D is dezelfde hd als de C waar je windows op staat. Wellicht even wat meer informatie geven vooral met betrekking tot de hdz en wat er nu precies op staat op welke partitie
Ik heb geen idee hoe ik erachter kom of mijn boot.ini op D: staat, het staar er iig niet als file ofzo op. Het is ook niet dezelfde hd als mijn c:. Ik heb deze pc ooit zo gekregen, ik weet ook niet waarom ie zo geconfigureerd is.
Terw_Dan schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:59:
[...]

Weet je zeker dat dit niet gewoon ligt aan het feit dat je je jumpersettings moet veranderen. Zeker als je een WD hebt dan is dit een waarschijnlijke mogelijkheid gezien die verschillende settings gebruiken voor masterschijven en singleschijven.
Geen idee, kan dit dan zomaar veranderen? Hij deedt het prima totdat ik onlangs die error kreeg.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

El_Mariachi schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:11:

Geen idee, kan dit dan zomaar veranderen? Hij deedt het prima totdat ik onlangs die error kreeg.
Nee, maar wel als jezelf die hdd er tussenuit haalt. Post eens hoe je IDE-config er nu uitziet.
En je kunt eenvoudig checken waar de boot.ini staat door deze file gewoon op te zoeken (wel zorgen dat je verborgen bestanden weer laat geven).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat en dat het duidelijk is wat nu eigenlijk je bedoeling is met dit topic - 'Newbie boot vraag' zegt natuurijk niets :)
Pagina: 1