Dynamic Disks en linux

Pagina: 1
Acties:

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Hoi,

Ik heb een vraagje, ik wil graag Ubuntu Linux installeren naast mijn huidige windows.
Het probleem is nu ik heb "Dynamic Disks" (zie topic: OM FAQ / Beleid)
Of dit plaatje: http://faq.tweakers.net/om/Schijfbeheer-Atlas15K6-sm.gif

Iig ik heb dus een raid configuratie met de bovengenoemde dynamic disks.
Nu is mijn vraag:kan ik zonder problemen Linux installeren (kent linux dynamic disks)?

Op mijn 2de schijf heb ik nog 30gb open voor linux dus in principe zou ik het daar makkelijk kwijt kunnen. Iemand ervaring met dit?

(Ps ik wist niet zeker of ik hem hier of in Opslagmedia & I/O Controllers moest zetten)

[ Voor 4% gewijzigd door Ikke_Niels op 31-12-2005 13:51 ]

User Error -- Please Replace User

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:58
Ik weet niet in hoeverre linux distributies ondersteuning voor vage schijfindelingen meecompileren, maar de linuxkernel heeft ondersteuning voor dynamic disks ja. Ik denk alleen niet dat mogelijk is om linux te installeren op een dynamic disk, aangezien je bootloader het ding ook moet ondersteunen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je kunt Linux niet installeren op een Dynamic Disk simpelweg omdat de volledige disk als 1 partitie beschouwt wordt. Je kunt Dynamic Disks wel inlezen (experimental kernel module) en eventueel kun je ze zelfs omzetten (in FDISK) naar NTFS (als het 1 partitie binnen de dynamic disk is, je kunt ze dan later wel niet meer terugzetten). Waarom heb je eigenlijk je disks in Dynamic gezet?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Ik heb ze in dynamic disks staan als raid oplossing.

Te cheap om een echte controller te kopen. daarbij heeft het als voordeel dat je stukjes verschillende raids kan toewijzen.

Heb 2x 160gb indeling:

Op schijf 1 30gb Windows + Apps, 130gb raid 0 op beide schijven (dus 260gb in totaal) voor snelheid.
En dan heb ik dus nog 30gb over op schijf 2...

Daar dacht ik dus linux op te zetten maar na het bovenstaande gelezen te hebben moet ik toch maar is op zoek naar een oud machientje ;)

En die 30gb op schijf 2 daar maak ik wel een los schijfje je van :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ikke_Niels op 01-01-2006 15:12 ]

User Error -- Please Replace User