Toon posts:

Is dit mogelijk en zo ja hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, google enz maar ik kwam er niet uit. Het volgende is het geval. Een studenten huis met adsl en dat moet gedeeld worden.

Schematisch gezien

Modem ------------> Hub ------> Laptop
1 Laptop
Server -----> Hub ----------->PC
2 PC
PC
(speedtouch 510) (Sweex) ( Belkin)
( ethernet)

De laptops hebben internet, maar de server niet en kan ook de modem niet vinden. De drivers van de netwerkkaarten opnieuw geinstalleerd enz.
Tevens krijgt de server steeds een verkeerd ip adres toegewezen. Als ik het handmatig instel ( 10.0.0.150 subnet 255.255.255.0 enz) ziet de server de modem nog steeds niet.

Als ik een pc aansluit op hub 1, werkt internet maar als ik de pc aansluit op hub 2 werkt internet niet. Alle pc's, laptops en server draaien op XP

Verwijderd

Maak even een ander schema / plaatje. Ik snap er zo niets van...

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Maak d'r eens een tekening van...

(mspaint = 1337) :/

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, niet goed gekeken of het een duidelijk schema was.

--> Laptop --> PC
Modem --> Hub (1) --> Server --> Hub (2) --> PC
--> Laptop --> Pc

Modem: speed touch 510
Hub 1 : sweex
Hub 2 : belkin
Laptops, pc's en server draaien op Xp

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 13:38 ]

Verwijderd

Welk IP adres krijgt de server dan? 169.x.x.x? Weet je zeker dat de kabels tussen de hubs goed zijn? Geen cross-over nodig of een uplink port die je niet gebruikt?

Als je met de laptop aan de hub zit waar de server ook aan zit; werkt het dan op de laptop wel?

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
crosskabel gebruikt?

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 17:52
In principe zou het moeten kunnen aangezien een speedtouch een routertje is ( ingebouwde dhcp ) Waar je goed op moet letten is of dat de hubjes uplink poorten hebben of niet. Dan moet je deze natuurlijk wel goed aansluiten. Heb je overigens al een geprobeerd je server direct op dezelfde hub aan te sluiten waar ook de modem aangesloten zit?

For rent

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik heb niet heel veel verstand van netwerken, maar kun je niet beter de modem aansluiten op de server en van daaruit naar de hub en de rest van het netwerk gaan, dus:

modem --> server --> hub --> PC's en laptop.

Je topictitel mag de volgende keer ook wel wat duidelijker.

Verwijderd

Ik snap nog steeds niks van je schema.

die hubs zijn dat echt hubs of stiekem switches (ja dr zit verschil in).

Die speedtouch zou idd het uitdelen van de ip's op zit moeten nemen......

Verwijderd

AgeOfPanic schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 13:36:
Ik heb niet heel veel verstand van netwerken, maar kun je niet beter de modem aansluiten op de server en van daaruit naar de hub en de rest van het netwerk gaan, dus:

modem --> server --> hub --> PC's en laptop.

Je topictitel mag de volgende keer ook wel wat duidelijker.
Dit zou ik niet doen.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022

Verwijderd

Heel veel rederenen. Daarbij heeft hij de meerdere HUBs nodig omdat hij meerdere vertrekken heeft en niet meer kabels wil trekken. En het probleem is niet het modem(+router).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat over het algemeen een speedtouch een stuk stabieler is dan een server (die je ook nog wel eens wilt rebooten voor updates ;) )

Verder raad ik je aan om een cross-over-kabel te trekken tussen hub1 en hub2. Je moet de constructies niet te ingewikkeld maken.

Wat doet die server ? Als die internet deelt dan is dat overbodig en kan je daarvoor beter je speedtouch gebruiken. Dan krijg je dit:

code:
1
2
Speedtouch ->  Hub1 -> PC's
               |-----Hub2 -> PC's

Of als je de server voor bestanden gebruikt:
code:
1
2
Speedtouch ->Hub1 -> PC's + Server
               |-----Hub2 -> PC's

[ Voor 41% gewijzigd door Glashelder op 31-12-2005 13:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Een duidelijk schema komt eraan.

-Internet werkt op de laptops, maar niet op de server.
-De server krijgt idd het ip adres 169.x.x.x .
-De server bij de modem zetten is geen optie ivm dat de twee laptops niet op een netwerk mogen.
-Straight kabel gebruikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 13:56:
Een duidelijk schema komt eraan.

-Internet werkt op de laptops, maar niet op de server.
-De server krijgt idd het ip adres 169.x.x.x .
-De server bij de modem zetten is geen optie ivm dat de twee laptops niet op een netwerk mogen.
-Straight kabel gebruikt.
En geen uplink port? Dat werkt dus niet. Werkt de laptop op die andere HUB? (Waar de server dus niet op werkt.)

Dat 169 adres duidt op geen netwerk verbinding met het modem.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laptop werkt niet op de andere hub. Ook geen uplink port.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:02:
Laptop werkt niet op de andere hub. Ook geen uplink port.
Een cross-over gebruiken dus tussen de HUB's. Er zit ook geen knopje op de HUB aan de achterkant?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 14:05 ]

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
probeer eens beide hubs te veranderen om zodoende uit te sluiten dat de hub kapot is!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Een verbinding tussen twee hubs moet via de uplink poort of indien deze niet aanwezig is met een crosslink kabel!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 12:50
Naar alle reacties hierboven gelezen te hebben kan ik maar op 1 ding uitkomen...

Los eerst het probleem op met Hub1 => Server.

Als je je hub heb ingesteld op DHCP moet je server er 1 krijgen. Daarbij zitten de laptops ook op hub1 als ik het goed begrijp en die krijgen wel een IP en internet, toch?

Dus dan zit het probleem in de server... ik neem aan dat je al de laatste service packs heb geinstalleerd en firewalls/virusscanners heb gedeinstalleerd voor een optimale test dus daar ga ik je niet mee lastig vallen ;)

Dit is dus het plaatje wat ik voor mij zie:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/et.hendriks/plaatje.JPG

Dus als je alles heb geprobeerd met de server herinstalleer die dan, want als het bij de laptops werkt ligt het gewoon aan dat ding.

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

Ikke_Niels schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:14:
Naar alle reacties hierboven gelezen te hebben kan ik maar op 1 ding uitkomen...

Los eerst het probleem op met Hub1 => Server.

Als je je hub heb ingesteld op DHCP moet je server er 1 krijgen. Daarbij zitten de laptops ook op hub1 als ik het goed begrijp en die krijgen wel een IP en internet, toch?

Dus dan zit het probleem in de server... ik neem aan dat je al de laatste service packs heb geinstalleerd en firewalls/virusscanners heb gedeinstalleerd voor een optimale test dus daar ga ik je niet mee lastig vallen ;)
Hub op DHCP installen? :? Probleem in de server? :? De laptop werkt ook niet op die tweede HUB. Het probleem is niet de server.

Verwijderd

Zoals ik het op het schema zie gaat alles vanaf hub2 door de server heen (vanwege internet controle ofzo ?)
Een hub is trouwens niet in te stellen op dhcp. Een hub is gewoon een domme switch niets meer en niets minder

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 12:50
Negeer mijn eerste post ik zat een beetje verkeerd te denken ik verving de hubs voor routers in mijn gedachten :P

Trouwens het plaatje is gemaakt door mij en niet door de orginele poster, dus of het goed is weet ik niet...dat moeten we nog horen door de orginele poster.

Maar in de eerste post word gezegt dat de server al niet het internet op kan... dus om dan te kijken naar degene daarachter is nutteloos.
Ofwel eerst de server internet proberen te laten krijgen, en dan liggend aan wat de server nu doet een brigde aanleggen tussen de netwerkkaarten in de server om zo de hubs te verbinden (server als crosskabel zeg maar).

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

De laptops mogen dus niet op de shares van de server?

Ik denk toch dat er iets mis is met de connectie tussen de hubs in!
Dat de server geen ip adres krijg is daar het bewijs van. Op hub 1 werkt alles en zodra je iets op hub 2 aansluit weerkt het niet meer.

schema om een crosskabel te maken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_cable
Pagina: 1