Toon posts:

[ABIT NF7-S rev 2] Wordt zomaar afgesloten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

AMD Athlon XP 2400+ 266 MHZ (toroughbred)/AMD Athlon XP 2500+ 333 MHZ (barton)
Samsung/dane elec 256MB PC2100/PQI 512MB PC3200
Radeon 8500/9800 PRO
Qtec 500W/Qtec 550W voeding

Met de bovenstaande hardware heb ik het moederbord getest. In alle gevallen sloot het moederbord zomaar af. Daarna heb ik de nieuwe bios erop gezet, nog steeds hetzelfde probleem.

Het probleem zal ik even kort omschrijven. Ik start het systeem op met de bovenstaande hardware aangesloten op het moederbord. Alles gaat prima maar het systeem wordt zomaar afgesloten in alle gevallen. Verder is er geen sirene of wat dan ook. De ledjes op het moederbod, de rode en de groene blijven ten tijde van het afsluiten ook gewoon branden. Van wat ik gelezen heb duidt dat in veel gevallen op een thermisch probleem en is het gewoon een beveiliging. Echter de cooler van het cpu zit goed aangesloten en draait goed, het coolertje van de chipset heb ik er voor de zekerheid in gezet (er zit nu een passieve cooler op) maar dat maakt ook weinig uit. Verder is de temperatuur van de cpu op ongeveer 30 graden en het mobo op ongeveer 20 graden. Hoeveel deze stijgen weet ik niet want binnen 20 sec staat die weer uit.

Op dit moment heb ik zo'n beetje alles geswitched wat ik maar te switchen heb zonder resultaat. Heeft iemand een verklaring voor dit probleem met eventueel een mogelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
schopje

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Met de search kwam ik uit op enkele topics waarin geen antwoord vermeldt werd. Misschien heb je simpelweg een gaar moederbord te pakken ?

Voordat je die conclusie trekt is het misschien nog verstandig om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter helemaal te hebben doorgenomen en indien mogelijk, de onderdelen te testen in een andere PC :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou de voeding eerder de schuld geven denk ik. Die Q-Tec dingen zijn alles behalve stabiel, probeer eens een fatsoenlijke voeding te regelen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is idd hetgeen wat mij zorgen baart. Maar het ding heeft het al wel ruim 1,5 jaar gedaan op mijn K7S5A. Is het zo dat het ding zomaar mijn systeem instabiel kan maken zodra ik een nieuw moederbord erin stop?

Ik heb trouwens de faq gelezen met opstartproblemen. Dat heeft ook weer voor nieuwe ideeen gezorgd. Echter op dit moment heb ik te weinig onderdelen om het allemaal te testen. Dus nog even wachten tot morgen of overmorgen.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals ik je via de mail al heb laten weten:

-Draai je je systeem in een kast? Zo ja... leg het eens los op tafel. Ik denk namelijk dat je moederbord ergens kortsluiting maakt.
-Q-tec voeding zijn inderdaad niet alles, dus als je de mogelijkheid hebt... probeer eens een ander.
-Ook brak geheugen is een mogelijkheid, even memtest draaien (www.memtest86.com)

Verwijderd

Je voeding is zeer waarschijnlijk gewoon het probleem.

Dat ECS plankje haalde nl. zijn processorspanning vanaf de 5 volt rail. De voltageregulaars staan daarop aangesloten. Vrijwel alle oudere AMD athlon plankjes werkten zo. Pas nadat AMD met de AthlonXP procs kwam, adviseerden ze de moederbordbakkers om voortaan de 12Volt rail te gebruiken tbv procvoeding, net als Intel ook al deed.

Aangezien juist de 12Volts lijn van die qtec voeding erg zwak is qa. Amperage bij 100% belasting, heb je problemen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat je HDD's , crdom, dvdschrijver ook van deze 12volts lijn snoepen. Vrijwel alle voeidngen hebben vaak ruim voldoende 3,3volts en 5 volts amperage aanwezig (max afneembare Amperage wordt daar gecombineerd), maar juist de 12volt is niet altijd genoeg of stabiel genoeg. Zeker niet met opstarten van je compie.

Verwijderd

Topicstarter
Na een uitgebreide test zijn we er achter gekomen dat mijn proc het begeven heeft. Ik heb geen idee hoe dit gebeurt is maar het is gebeurt. Verder heeft de voeding het ook begeven. Die zorgde voor het plotselinge uitvallen van de pc. Heel raar iig....Heel merkwaardig. Proc deed het nog voor het inbouwen van het nieuwe bordje.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Doet je proc het ook niet meer op de oude ECS plank?

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:30
boote je systeem wel? of viel het zaakje weer uit voor het booten?
Als het wel boote dan lijkt me het niet waarschijnlijk dat de proc kapot is.

hmz...

Pagina: 1