[Win2K3] Poort 80 niet toegankelijk van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Vandaag en gisteren ben ik bezig geweest met het installeren van Windows 2003 Small Business Server op mijn kleine thuisserver. Ik gebruikte voorheen Windows XP Pro. De server serveert bestanden aan andere computers in, voorheen, de workgroup. Verder gebruik ik 'm als downloadcomputer, en als HTTP- en FTP server.

Goed, Windows 2003 er op dus, allemaal prima gegaan. Domain geconfigureerd, clients aanmelden werkt prima, shares gaan ook uitstekend. Apache geinstalleerd. Bewust IIS uitgeschakeld, simpelweg omdat ik kennis van Apache op wil doen. PHP en MySQL er bij, allemaal prima gegaan ondanks wat kleine tegenslagen.

Nu, echter, kan ik van binnen mijn netwerk prima bij mijn webscripts, maar van buitenaf werkt het gewoon niet. De portforwardings in mijn router staan absoluut goed. Het bekende Shields Up! van gtx.com laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~julesvdz/got/shieldsup.jpg

Poort 21 werkt duidelijk wel. Bulletproof-FTP bewijst dit ook. Het vierkantje is nu blauw, als ik mijn Kerio WinRoute Firewall aanzet rood. Poort 80 blijft onder alle omstandigheden groen. Zolang het geheel niet werkt heb ik de firewall uitstaan om zeker te zijn dat dat het probleem niet is.

Na zo'n 3 uur zoeken op Google en op GoT ben ik ten einde raad. Een Windows Firewall lijkt er in Win2K3 niet te zijn als je SP1 nog niet hebt geinstalleerd, intern werkt het ook allemaal prima maar er lijkt iets te zijn wat extern verkeer over poort 80 (en misschien nog wel meer poorten, poort 21 iig niet) tegenhoudt.

Is er iemand op deze wereld (nja, op dit forum dan) die mij kan vertellen WAT ik moet doen om mijn Apache services ook aan de buitenwereld toegankelijk te maken?

edit
Om te laten zien dat FTP gewoon werkt:
ftp://paul:test@kerkdriel.xs4all.nl/ wijst je naar mijn FTP
En om te laten zien dat HTTP niet werkt:
http://kerkdriel.xs4all.nl/ zou 'Hello world.' moeten laten zien.

Voor de mensen die met eigen ogen willen zien dat FTP en HTTP naar hetzelfde IP geforward staan:
http://www.xs4all.nl/~julesvdz/got/routerconfig.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door TheLunatic op 31-12-2005 01:49 ]

Mother, will they like this song?

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 20:17
ze doen het allebei niet? :?

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Sorry 'k had Bulletproof FTP afgesloten, staat nu weer aan :)

Ik vertrouw btw op het verstand van jullie Tweakers om de FTP niet te gaan misbruiken...

Ik ga nu slapen, maar ik denk dat ik wel in alle nodige informatie heb voorzien. Zo niet, dan ben ik er morgen weer om te antwoorden ;)

[ Voor 86% gewijzigd door TheLunatic op 31-12-2005 01:53 ]

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 10:43
het zou kunnen dat je isp het blokt, maar dat lijkt met xs4all sterk. maar je zegt dat hij van kleur veranderd als je de firewall aanzet, wat gebeurt er als je de poort forward naar een andere pc die er niks mee kan/doet, welke kleur geeft hij dan (om uit te sluiten dat het niet aan je pc ligt)

Edit: is die winrout firewall altijd actief (ook niet zichtbaar) en kijkt hij alleen naar het verkeer naar je pc of over het hele netwerk (ben niet bekend met die firewall)

[ Voor 23% gewijzigd door cossy nl op 31-12-2005 02:03 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Misschien heeft je router een webserver op poort 80 draaien en blok je gebruik van buiten voor de router settings? Daarnaast: zet je web server eens op 81 en kijk wat ie dan doet.

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 31-12-2005 02:07 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 20:17
Staat er misschien iets van "Allow from 192.168.1." in je HTTPD.CONF?

• cossy nl
sWORDs schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 02:05:
Misschien heeft je router een webserver op poort 80 draaien?
zou inderdaad goed kunnen ja, vaak kun je dan wel op poort 80 binnen laten komen en dan op een andere poort binnen het netwerk verder laten gaan (de term is me even ontschoten)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

cossy nl schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 02:07:
[...]

zou inderdaad goed kunnen ja, vaak kun je dan wel op poort 80 binnen laten komen en dan op een andere poort binnen het netwerk verder laten gaan (de term is me even ontschoten)
Portforwarding (ja dat kan ook naar een andere poort dan de inkomende)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• cossy nl
mischien is het handig dat we weten welke router het is, dan is het wat makkelijker praten of de router dat niet weergeeft. Normaal gezien, zal shields-up namelijk ook bij poort 80 groen moeten geven. Teminste bij alle 5 de routers die ik tot nu toe heb gehad heb wel.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Met dezelfde router werkte het met de vorige installatie (WinXP) allemaal prima! Dus daar lijkt het me niet aan te liggen...

De router is van het merk Eminent, vrij onbekend. De Win2K3 server waar we het hier over hebben doet trouwens geen DHCP. Alle client PC's in het netwerk hangen aan de Eminent router, op dezelfde wijze als de Win2K3 server.

Ik heb nu even poort 80 geforward naar de PC waarvan ik nu post, mijn normale desktop PC, en daarop Apache geinstalleerd. Het vierkantje op grc.com blijft echter groen, maar ik zoek nog even een manier om te testen of de boel van buitenaf werkt...

[ Voor 75% gewijzigd door TheLunatic op 31-12-2005 11:10 ]

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-04 20:02

Cis

Misschien een heel stomme opmerking... maar probeer eens alles uit te schakelen (pc, modem, router, etc etc) en vervolgens weer aan te zetten. Soms hebben apparaten een hard-reboot nodig voordat ze wijzigingen registreren...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Grmbl @ Cis! Ik vertel jou nooit meer wat op ICQ ;)

Dat was dus inderdaad het probleem, router 5 minuten uit het stopcontact, reconfig en klaar.

Pagina: 1