Toon posts:

High-end Intel desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even los van de discussie AMD vs. Intel, die hier niet hoeft op te laaien, is in dit systeem een Intel CPU gewenst. Gekozen is om gamen niet als hoogste prio te nemen maar wel een vergelijkbaar krachtig systeem te bouwen met een Intel CPU als basis. Een game moet mogelijk zijn, maar kijkend naar de specs moet dat kunnen lijkt me in hoge resolutie en veel grapjes aan.
De eisen voor het systeem zijn behoorlijk uiteenlopend, CPU belastende en memory vragende applicaties worden zeker gebruikt, maar zie het als van game tot internet, van office tot multimedia, alleen extra programmeer/3D-design/compilen en server (http, mail, ftp) mogelijkheden zijn niet nodig ;)
Andere eisen zijn dat er gekozen is voor een kast van Coolermaster (CM Stacker STC-T01) en er een budget van 2500 euro. Ook is een monitor niet nodig omdat er al een DELL 2405FPW binnen is.

Na flink wat heen-en-weer gezoek en gelees kwam ik op het volgende systeem, waar vooral de vraag gaat over de combi CPU, mamaplank en geheugen. Bij het samenstellen van deze desktop voor mijn broer loop ik namelijk op een paar dingen een beetje vast.

SYSTEEM:

Processor - Intel Pentium D 840 Dual Core (S775, 3.2GHz, 800MHz, 2x1MB, Boxed) - € 538,70
Moederbord - MSI P4N DIAMOND, nForce 4 SLI Intel Ed. (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) - € 159,80
Geheugen - 4x 512 MB - DDR2-667 (333 MHz) Corsair CM2X512A-5400UL - 4x € 130,- = € 520,-
Videokaart - Leadtek GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) - € 459,90
Geluidskaart - Creative Soundblaster Audigy 2 ZS - € 54,99
Harde schijf (boot) - Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) - € 170,-
Harde schijf - Western Digital Caviar WD2000JD, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB) - € 89,91
Dvd-speler - Lite-On 16x48x, LTD-166S (zwart) - € 17,95
Dvd-brander - NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) - € 43,15
Diskettestation - Diskette Drive (Zwart) - € 5,96
Behuizing - Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) - € 125,25
Voeding - Tagan TG580-U15, 580W (ATX12V, 2.02, PCI-e) - € 116,25
Luidsprekers - Creative Inspire T7900 - € 95,-
Toetsenbord en muis - Logitech diNovo Media Desktop Laser - € 165,97

Totaalprijs = € 2.562,83

Zijn er nog onderdelen hier genoemd die niet lekker met elkaar samenwerken, of in een andere combi beter werken? Het systeem moet zeker voor de komende 3jr. vooral zeer stabiel, lekker en snel kunnen vlammen.

Hoe groot is het verschil tussen de Intel Pentium 4 670 (S775, 3.8GHz, 800MHz, 2MB, Boxed) en de Intel Pentium D 840 Dual Core (S775, 3.2GHz, 800MHz, 2x1MB, Boxed) bijvoorbeeld? Merk je dat?

Gekozen heb ik voor de MSI P4N Diamond ... mogelijkheden :9~ ... maar zou een intel proc niet beter, sneller, stabieler werken op een Intel plank als de D925XEBC2, 925XE (mATX, Sound, LAN, SATA) ... Zou me niet verbasen iig ;-)

Hoe dan ook ... Volgens mij een VET systeem :-)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

stabieler op de Intel plank zal het niet heel veel zijn, nForce chip is ook erg goed.
verder als je multitasked merk je het verschil echt wel, maar als je wat lichte programma's naast me kaar draaid valt dat wel mee (het een is namelijk single core en het andere dual DUH! ;) )

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
Zeker weten een vet systeem, maar is het niet wat overkill als je alleen maar internet, office, multimedia en af en toe een game wil gaan doen? Sowieso zou ik niet voor de nForce chipset gaan maar voor een intel 9xx serie want die nForce is trager. En dan moet je opletten dat de chipset die je kiest wel dual core ondersteund. Een 7800GTX is natuurlijk zwaar overkill voor 'af-en-toe' een game. Wel toekomstbestendig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:11

Croga

The Unreasonable Man

Waarom gaat iemand in godes naam 2500 euro uitgeven om een internet PC van te bouwen?...

als er "af en toe een game" gespeeld wordt kun je beter voor 500 euro een PC bouwen, nog eens 500 euro uitgeven aan een XBox360 (bijvoorbeeld) en de rest aan een leuke televisie (of zo) besteden..... Dit systeem is massale overkill voor alles wat er mee gedaan gaat worden....

Verwijderd

Waarom je per se de snelse processor uit een serie wilt is me een raadsel. Je hebt een Pentium D 2.8GHz voor minder dan de helft van het geld.
En waarom 4 reepjes geheugen van 512MB? Zou je dan niet gewoon 2 reepjes van 1GB nemen? Wat moet je met die 2GB anyway?
Verder heeft die diNovo set natuurlijk geen game-toetsenbord.

Maar goed, ik vind het geen slimme manier om veel geld uit te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:07 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kan me best voorstellen dat er veel mensen zo'n sloot geld uit kunnen geven aan een computer (zoals ikzelf O-) ) maar die doen vervolgens 10x meer met zo'n ding. Voor het doeleind waar deze PC voor gebruikt gaat worden is 1000 euro ruim voldoende. :P
Voor de toekomst hoef je het ook niet te doen, want dan koop je over 2 of 3 jaar gewoon weer een computer van 1000 euro en is dat ding alweer sneller dan deze bak van 2500 euro. :)
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen wat de streefredenen zijn voor zo'n uitgaaf? :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
persoonlijk zou ik voor een mobo van asus of gigabyte gaan, die zijn toch net even iets beter qua support, garantie afhandelingen enzo als MSI. En aangezien je budget het toch wel toelaat zou ik dat zeker doen :)

2 x 1 GB reepjes zou ik ook sterk aanraden. Het is toch niet veel duurder dan 4 x 512 MB, en mocht je in de toekomst willen upgraden dan heb je tenminste nog wat geheugenbankjes vrij op je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Aan meerdere, terwijl ik natuurlijk wel blij ben met hun reactie.
Natuurlijk zit er een overkill in, lijkt me duidelijk. Er gaat alleen wel meer mee gedaan worden dan dat ik hierboven doet blijken. In plaatst van teveel tekst (wat het al bijna is) heb ik slecht algemeen aangegeven wat de functies zijn. De topic title geeft naar mijn mening aan dat een High-end systeem gebouwd wordt met Intel proc, wat waarschijnlijk voor 500 euro erg moeilijk gaat worden.

Beide procs hebben snellere/betere/duurdere versies en zoals iedereen weet ... even gamen bestaat niet en zo goed als alles moet met deze pc kunnen samenwerken.

De rede tot koop is heel simpel, na jaren alleen met een laptop hebben gewerkt wil hij nu ook thuis een vlammend apparaat hebben staan. Aangezien ik nu vakantie heb kan ik alvast alles bij elkaar zoeken. Het systeem wordt ook pas over een tijdje gekocht want hij heeft nog niet alles bij elkaar gespaard, maar goed, alvast voorbereiden.

Die gigabyte leek mij idd ook wel wat, maar dat live update van MSI is ook wel handig en in principe draait die MSI net, lees echt net iets beter dan de gigabyte ... misschien van voorraad af laten hangen als gekocht gaat worden?

Zijn 4 reepjes van 512 niet sneller dan 2 van 1? Maar je hebt een goed punt te pakken met upgrade mogelijkheid.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:32 ]

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:26:
Zijn 4 reepjes van 512 niet sneller dan 2 van 1?
voor dual channel heb je minimaal 2 reepjes geheugen nodig. Je kunt meerdere reepjes gebruiken, daar wordt het echter niet sneller op. Je vergroot alleen de capaciteit. Dus 2 x 1GB is niet sneller / langzamer dan 4 x 512....

[ Voor 8% gewijzigd door -krekel- op 30-12-2005 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dacht dat ik dat ergens gelezen had, dat als de 4 reepjes vol zijn het net iets lekkerder werkte, maar als dat dus niet zo is, dan is 2 X 1 MB enkel prijsafhankelijk.

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:11:
Voor de toekomst hoef je het ook niet te doen, want dan koop je over 2 of 3 jaar gewoon weer een computer van 1000 euro en is dat ding alweer sneller dan deze bak van 2500 euro. :)
Zeker waar, maar veel mensen kopen 1 keer een computer en willen daar gewoon dan een hele tijd vanaf zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:41 ]

Verwijderd

Naar mijn mening kun je ook een High-end systeem bouwen met een budget lager dan 2500 euro hoor, wat dat betreft is een computer zowieso een slechte investering aangezien het allemaal binnen een jaar weer ( eigenlijk volgende maand ) weer verouderd is.

je kan misschien beter zoals hier boven gezegd word een computer kopen met een lager budget, en dan over een jaar weer een van ongeveer hetzelfde bedrag ( iets van 1000 euro , en je houd nog 500 euro over ) of dat systeem na een tijdje upgraden met extra geheugen of een nieuwe videokaart.
Maarja je moet het natuurlijk zelf weten.

Het is natuurlijk wel cool om een dure computer te hebben staan waar iedereen van moet kwijlen, aan de andere kant is het ook wel een domper als je buurjochie over een half jaar eenzelfde systeem kan kopen voor 500 euro. dan krab je je ook wel ff op je achterhoofd. dan zou het leuk zijn toch je computer nog up te kunnen graden..

}:O

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 22:31

Bob

Ga je geen 3th party koeling op die tegelkachel zetten? Tegenwoordig zijn de Intel boxed koelers voorzien voor deze gevaartes, maar de miserie is dat je het niet merkt als de koeler het toch niet aan kan omdat de cpu dan begint te throttlen. Met zo'n budget zou ik er dus iets anders op plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Ook daar zit weer een kern van waarheid in, maar daar gaat het dus verder niet om. Daarnaast is een systeem als dit ook weer veel makkelijker te upgraden en naar alle waarschijnlijkheid weer goedkoper dan een PC van 1000 euro om meer te kunnen blijven doen.

Koeler wordt zeker aan gedacht, mag idd niet ontbreken eigenlijk, ben er alleen nog niet uit. Hangt ook wel weer een beetje vanaf welke proc wordt gekocht, zit dus nog in de pipeline, maar sta open voor suggesties, net als voor mijn andere vragen in mijn eerste post.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 23:02 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:49:
Ook daar zit weer een kern van waarheid in, maar daar gaat het dus verder niet om. Daarnaast is een systeem als dit ook weer veel makkelijker te upgraden en naar alle waarschijnlijkheid weer goedkoper dan een PC van 1000 euro om meer te kunnen blijven doen.
Upgraden van de huidige LGA775-serie van Intel (zowel 6xx als 8xx-serie) gaat vanaf eind 2006 waarschijnlijk niet meer.
Dit omdat Intel dan overstapt op de Pentium M-architectuur voor al zijn CPU's.
De huidige 8xx en binnenkort verschijnende 9xx-modellen zijn de laatste die gebaseerd zijn op de Pentium 4-architectuur.
De socket voor die volgende generatie is nog niet bekend, maar de kans is klein dat dit LGA775 gaat zijn.

Kijk maar eens op nieuws: Nieuwe codenamen voor Intels 45nm-chips opgedoken of zoek naar Intel+roadmap.
De houdbaarheid van een systeem is dus sowieso beperkt (bij AMD idem dito wegens de overstap naar Socket M2 en DDR2 geheugen).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Ik had deze review nog gevonden over de vraag in je topicstart MBT de processor of dit een Intel Pentium D 840 moest zijn of een Pentium 4 670

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1820755,00.asp

in de review gaat het wel om een pentium D 820 let daar dus wel even op , de performance van een D 840 is dus weer iets hoger , maar je krijg in ieder geval een beeld.

Ook kun je misschien overwegen een iets mindere processor te kiezen, en dan twee 7800' s in SLI te draaien, aangezein je ook een monitor hebt die hoge resoluties ondersteund. het is maar de vraag wat je meer gaaat doen, gamen of zware multimedia taken uitvoeren. in het 2de geval is een beter CPU een betere keus. :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
520 euro voor 2 gigabyte RAM:o Jij hebt geld over of zo, voor 250 euro heb je al 2 giga ram(je wilt toch neit overclocken heb ik het gevoel). En ik snap niet waarom een 3.2 ghz Intel van 540 euro als je voor ongeveer 200 euro een AMD 3200+ kunt krijgen die evengeod presteert(Op single core vlak dan) Maar goed, het is jouw geld.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een X1800XL nemen als graka. Niet zo goed als de geforce maar wel toekomstbestendig en stukken goedkoper.

Verwijderd

ik heb zelf slechte ervaringen met MSI dus ik zou voor een ander merk gaan is een dual xeon niet wat voor jouw :+
Pagina: 1