Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Afsluitproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

LET OP:
Deze topic hier geplaatst omdat het afsluitprobleem door het spanningsnet ontstaat.

Bij kennissen van mij stond een PC (oud beestje P3 450), die vertoonde 1x in de anderhalve week afsluitproblemen. Diverse malen opnieuw Windows erop gezet. Stond ME op. 98 geprobeerd. Hielp allemaal niet. Het probleem treedt vooral op als PC lange tijd aanstaat. Inmiddels is er zelf een andere PC neergezet omdat vernieuwing nodig was. Er staat nu een Sempron 2600+. Ook deze PC vertoond precies hetzelfde probleem. Er staat XP op. Alle randapparatuur is ook al tijdelijk vervangen. Dat hielp niet. Mijn vermoede is dat het stopcontact het probleem veroorzaakt. Het is namelijk zo dat het stopcontact uit 2 delen bestaat. Eigelijk 2 stopcontacten dus. In het ene stopcontact zit het stekkerblok waar o.a. PC op zit. En op andere stopcontact zit een telefoonadapter van Nokia. En die wordt iedere keer op dat betreffende stopcontact heel warm. Op andere stopcontacten in hetzelfde huis niet. Wat zou er mis kunnen zijn met het stopcontact? En kan iemand mij dat op een eenvoudige wijze uitleggen?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
probeer eens met een multimeter te meten hoeveel stroom erop staat?

Verwijderd

consolefreak schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:14:
probeer eens met een multimeter te meten hoeveel stroom erop staat?
Spanning, met de multimeter op stroommeting zullen de stoppen er wel snel uitvliegen. :p

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gedaan meet tussen 225 en 230V. En alles blijft gewoon werken. Geen stoppen die eruit vliegen :). Wat kan ik nog meer doen?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Haal de spanning van de groep af, en haal de WCD eens los, en kijk of alle draadjes goed zitten (geen sluiting).
WCD's (wandcontactdozen) horen niet warm te worden bij kleine verbruikers als PC's, enkel bij heftige apparatuur (> 2000W) kan de stekker iets warm worden.

Ik denk dat consolefreak de spanning meten bedoelt ;)
Als je toch stroom wilt meten: kijk uit met de multimeter, stroom meet je door de meter, die moet dus in serie (= 1 ader onderbreken om de meter tussen te hangen, dus oppassen voor de losse einden)

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 30-12-2005 22:26 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:25:
Haal de spanning van de groep af, en haal de WCD eens los, en kijk of alle draadjes goed zitten (geen sluiting).
WCD's (wandcontactdozen) horen niet warm te worden bij kleine verbruikers als PC's, enkel bij heftige apparatuur (> 2000W) kan de stekker iets warm worden.

Ik denk dat consolefreak de spanning meten bedoelt ;)
Als je toch stroom wilt meten: kijk uit met de multimeter, stroom meet je door de meter, die moet dus in serie (= 1 ader onderbreken om de meter tussen te hangen, dus oppassen voor de losse einden)
Hetgeen wat warm wordt is een adapter van Nokia om een telefoon mee op te laden. Ik heb gemeten door de pinnen in de gaten van het stopcontact te zetten. En toen gaf die dus 225V tot 230V aan. Sluiting in een stopcontact hoe kan je dat precies zien? Als het koper van 1 van de draden tegen de ander aan ligt of metaal raakt?

PS: Is het niet zo als spanning goed meet dat stroom ook goed moet zijn? Of kan dat los van elkaar zijn? En moet ik daarvoor perse stopcontact loshalen? Kan ik het ook uitmeten zonder los te halen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:38 ]

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
is de boel wel geaard??

dat zou namelijk al een boel verklaren

en nokia adapters worden altijd wel warm

Verwijderd

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:47:
is de boel wel geaard??

dat zou namelijk al een boel verklaren

en nokia adapters worden altijd wel warm
De andere stopcontacten in huis zijn hetzelfde daar wordt de adapter lang niet zo warm. Er zitten geen koperen pinnen in het stopcontact dus denk dat het niet geaard is. Of kan een stopcontact nog op een andere manier geaard zijn? Het heeft trouwens in het verleden altijd gewerkt. Dus probleem ligt niet aan het feit dat het nooit geaard is geweest.

Verwijderd

Zitten ze niet aan het eind van de (stroom)kabel (bedoel de kabel die essent of een andere stroomleverancier leverd)? dat wil ook wel eens voor moeilijkhden zorgen, heb eens meege maakt dat een pc aanging door een stroom "daling". Verder kun je het eens proberen met een ups tuusen de wandcontactdoos en de pc.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Misschien is het handig om te kijken of de computer op een ander stopcontact dezelfde problemen al dan niet ook vertoond. He voltage op je stopcontact is binnen de norm, lijkt me.

En is het probleem er ook wanneer de Nokia adapter er niet in zit?

Edit: Typo

[ Voor 6% gewijzigd door JvW op 30-12-2005 22:59 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:59:
Misschien is het handig om te kijken of de computer op een ander stopcontact dezelfde problemen al dan niet ook vertoond. He voltage op je stopcontact is binnen de norm, lijkt me.

En is het probleem er ook wanneer de Nokia adapter er niet in zit?

Edit: Typo
Adapter loskoppelen nog niet geprobeerd. Maar kan het probleem daar aan liggen? Ben nu overigens hun stekkerblok hier aan het testen (op mijn eigen PC dus). Als het probleem terugkomt ga ik bij hun PC op ander stopcontact aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:56:
Zitten ze niet aan het eind van de (stroom)kabel (bedoel de kabel die essent of een andere stroomleverancier leverd)? dat wil ook wel eens voor moeilijkhden zorgen, heb eens meege maakt dat een pc aanging door een stroom "daling". Verder kun je het eens proberen met een ups tuusen de wandcontactdoos en de pc.
Het heeft altijd gewerkt maar... sinds paar maanden zijn er wel in die woning stopcontacten bijgekomen. Kan het zijn dat dit stopcontact misschien nu aan het eind zit en tever zit ofzo?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

te ver zitten kan niet echt. wat misschien wel kan is dat de netspanning vervuild is. computers en een hoop andere apparaten maken tegenwoordig gebruik van schakelende voedingen. deze voedingen willen nog wel eens wat rotzooi het net terug in sturen. dat zou kunnen zijn waarom de nokia voeding zo warm word.

wat zijn de afsluitproblemen eigenlijk waar je het over hebt. zo te horen gaat de pc eerst uit om vervolgens meteen weer aan te springen, klopt dat

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
virus.elektro schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 09:31:
te ver zitten kan niet echt. wat misschien wel kan is dat de netspanning vervuild is. computers en een hoop andere apparaten maken tegenwoordig gebruik van schakelende voedingen. deze voedingen willen nog wel eens wat rotzooi het net terug in sturen. dat zou kunnen zijn waarom de nokia voeding zo warm word.

wat zijn de afsluitproblemen eigenlijk waar je het over hebt. zo te horen gaat de pc eerst uit om vervolgens meteen weer aan te springen, klopt dat
Het probleem speelt 1x in de anderhalve week als de PC lang aanstaat. Als de PC afgesloten wordt blijft-tie hangen op "Windows wordt nu afgesloten". Toestenbord en muis zijn dan geblokkeerd. Je kan PC alleen uitzetten door powerknop 15 sec. ingedrukt te houden.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
is dat geen fout die eigen is aan windows me / 98 ? ik heb dat namelijk ook gehad, juist hetzelfde , lag niet aan de hardware ,maar aan de software bij mij, want toen ik windows xp er op pleurde heb ik dat probleem niet meer gehad

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
2 PC's geprobeerd. Allebei vertonen ze hetzelfde probleem. Oude PC heeft Windows ME en 98 opgestaan. Deze nieuwe PC heeft XP. Maar hetzelfde probleem treedt op.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Dus allebei de PC's hebben hetzelfde probleem op het genoemde stopcontact. (Wat bedoel je eigenlijk met "afsluitprobleem"?) Dat lijkt wel te spreken voor een probleem in je stroomtoevoer.

Als een ander stopcontact geen problemen veroorzaakt kun je in elk geval aan de slag met je computer, maar ik denk wel dat je goed moet laten kijken naar de electrische installatie in huis.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:04:
Dus allebei de PC's hebben hetzelfde probleem op het genoemde stopcontact. (Wat bedoel je eigenlijk met "afsluitprobleem"?) Dat lijkt wel te spreken voor een probleem in je stroomtoevoer.

Als een ander stopcontact geen problemen veroorzaakt kun je in elk geval aan de slag met je computer, maar ik denk wel dat je goed moet laten kijken naar de electrische installatie in huis.
Ja beide computers ja. Aan de slag met stopcontact bedoel je denk ik toch? ;)
Heb computer via ander stopcontact aangesloten. Dus ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ook via een ander stopcontact wil het niet werken. Iemand nog suggesties? Dit stopcontact is overigens wel geaard. Kan het misschien komen door een andere computer die op dezelfde groep zit? Want dat is namelijk wel zo.

Heb toch maar weer eens de vorige PC (dus niet de PC die op dezelfde groep zit) die ze eerst gebruikte en ook die problemen veroorzaakte mee naar huis genomen. Maar die levert totaal geen problemen op bij mij thuis.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 21:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:05:
Helaas ook via een ander stopcontact wil het niet werken. Iemand nog suggesties? Dit stopcontact is overigens wel geaard. Kan het misschien komen door een andere computer die op dezelfde groep zit? Want dat is namelijk wel zo.

Heb toch maar weer eens de vorige PC (dus niet de PC die op dezelfde groep zit) die ze eerst gebruikte en ook die problemen veroorzaakte mee naar huis genomen. Maar die levert totaal geen problemen op bij mij thuis.
Zou het dan toch niet aan de PC liggen? Of probeer een ander huis...

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Naar een anders forum gaan met je windows vraag :Y)

Verwijderd

Topicstarter
skr schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:12:
Naar een anders forum gaan met je windows vraag :Y)
Ligt niet aan Windows. Goed lezen. Het maakt niet uit welke computer ik daar neerzet het probleem komt. Het maakt ook niet uit welke versie van Windows.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 21:14 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Is het altijd dezelfde dag/uur?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Kan paar dagen goed gaan. En daarna opeens een dag niet goed. Het valt op dat de computer echt 2 uur aan moet staan voordat het probleem onstaat.
Ff voor duidelijkheid. Dit is nu de situatie:

Computer 1
(Sempron 2600+ met XP)
Heeft het probleem

Computer 2
(Celeron 500 met XP)
Heeft het probleem niet

Beide computers zitten op dezelfde stroomgroep.

Computer 0 (P3 450 met 98 SE)stond eerst op de plek van 1. En had het probleem ook! Als ik computer 0 en 1 probeer bij mij thuis werkt het wel. Computer 0 staat nu bij mij thuis. En levert dus geen problemen op. Er zit een crosskabel tussen. Maar die is er al tussenuit gehaald, dus ligt ook niet aan het netwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 21:32 ]

• P_e_t_e_r|IA
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01-2006
wat gebeurt er als je op het stopcontact een zware verbruiker aansluit zoals een elektrische kachel.
Als deze goed werkt kun je er van uit gaan dat het stopcontact voldoende stroom kan leveren.
meet tijdens het zware gebruik de spanning eens op het andere stopcontact.

Verwijderd

Topicstarter
P_e_t_e_r schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:37:
wat gebeurt er als je op het stopcontact een zware verbruiker aansluit zoals een elektrische kachel.
Als deze goed werkt kun je er van uit gaan dat het stopcontact voldoende stroom kan leveren.
meet tijdens het zware gebruik de spanning eens op het andere stopcontact.
Het zit ook al op een ander stopcontact (tevens een andere stroomgroep). Dat heeft niet geholpen. Wat kan ik concluderen als ik dit doe wat jij zegt?

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

Dit kan je concluderen:
Dus dat het niet aan je verbruik per groep licht, ik zou ik is kijken naar aardlek en dergelijke.

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

ga nou even naar een ander huis om het te proberen....Dat geeft je uitsluitsel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:48:
ga nou even naar een ander huis om het te proberen....Dat geeft je uitsluitsel
Als je goed leest heb ik in diverse reacties al laten weten dat ik dat al gedaan heb.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat de stopcontacten zo nu en dan een piekspanning ontvangen waardoor de computer niet afsluit? En dat die piekspanning niet voor defecten zorgt? Is dat mogelijk? Of zou de hele groep er dan uit moeten springen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 00:28 ]

Pagina: 1