Toon posts:

[XP] Softwarematige Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1ste vraag en oorzaak van vraag 2

Ik heb momenteel 2*200 gig Sata (dynamic disks) waarop met XP met mijn Raid Drivers (Uli-chipset vanop een ATI RD200 van een asus A8RMVP) data gestaan heeft. Windows XP crasht op deze drivers, en er zijn geen nieuwere.

Ik heb dus een 3de schijf (oude 7 gig) in de pc gehangen en windows XP daarop geïnstalleerd, in de hoop dat ik deze data terug zou kunnen vinden. Disk manager geeft hierop aan dat de schijven Afwijkend Dynamic zijn, dus mijn data is verloren. (Ze stonden als striped ingesteld, dus met een recoverytooltje zal er ook wel niets terug komen).

Wat ik al geprobeerd heb.
- Windows XP terug installeren met die drivers die (na rebooten) een crash veroorzaken, maar dan vind die de disk nog steeds niet.
- Windows XP 64 bit erop zonder de ULi drivers
- Windows XP 64 bit erop met ULi drivers
- Windows Vista beta 1 en 2 erop, met en zonder drivers, vind ook niets

Ziet iemand iets dat ik over het hoofd gezien heb?

vraag 2

Als mijn data verloren is moet ik toch vanaf nul herstarten. Wat is de beste oplossing dat ik zou kunnen nemen. (of eventueel een andere. Budget is niet zo'n enorm probleem, 250€ max of zo)

1*40 gig bijkopen, hierop OS en mijn documenten
2*200 gig dynamic met 2*20 gig striped voor mijn programma's (dit scheelt echt in doorvoersnelheid, zelf geprobeerd met benchmark) en dan nog eens 2*180 single voor data vanop lan-party's die toch redelijk snel weer naar dvd's verhuist, zodat eventueel verlies geen ramp is. Is het trouwens normaal dat als je OS vervangen wordt, dat deze dynamic schijven niet meer herkend worden als zijnde samen horend?

1* raptor kopen en hierop mijn documenten en os zetten, en de 2*200 gig normaal laten.

Moederbord weggooien en een DFI Lanparty kopen met dezelfde Chipset, maar in de hoop dat daarvan de onboard RAID-functies wel werken. (Werken bij deze ASUS niet, ik kan zoveel ik wil op ctrl A duwen, ik kan dat menu niet binnen)

Wat ik zelf al gedaan heb: de stukken over Dynamic disks dat ik kon vinden nalezen, ik weet dus dat je van een dynamic niet meer terug kan, maar ik heb nergens duidelijk te lezen gehad dat die NIET OS afhankelijk zijn, terwijl ik zelf gemerkt heb dat met het verlies van mijn OS wel heel mijn Dynamic disk-structuur kwijt was.
Stond hier redelijk vaak te lezen dat software raid geen voordeel bood, maar benching van 53mb/s naar 92mb/s vind ik duidelijk een verschil.

Hopelijk dat iemand wat kan antwoorden op mijn (eventueel wat uiteenlopende) vragen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
Je eens dit proberen, hang een lege schijf in de pc, maak een BartPE and PE Builder cd, kijk of je via dit alle schijven kunt benaderen en kopieer alles naar de enkele schijf.
Met bart pe kun je zelf drivers op de cd zetten zodat alle raid, hd drivers werken.

Raid 0 nooit gebruiken, is snel maar alles is ook weg.
raid 1, niet snel maar je hebt wel alles 2x.
Beste is raid 5, maar dan moet je sata2 moederbord hebben en een dure rais kaart kopen, ongeveer
500 a 600 euro, dan heb je tenminste wat.

Zelf heb ik alles in raid 1 lopen met gehacked windows(mirror), raid kaartje, en softraid in windows.
Ik ga dus voor zekerheid, indien een schijf uitvalt, dan duurt het 1 uur voor 200gb om dit te repareren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vrees dat ik je niet kan helpen met het redden van je data, maar misschien wel voor een nieuwe strategie voor je opslag/ hardeschijf configuratie. Als ik het goed heb beschik je over dit moederbord: http://www.asus.nl/produc...del=787&l1=3&l2=15&l3=236

Dit moederbord moet onder andere RAID5 ondersteunen, nu weet ik niet wat de performance is, maar het is wel de mooiste oplossing van twee werelden: in principe performance van RAID0 en redundancy van RAID1. Je zult er dan nog een 200GB schijf bij moeten kopen.

Probeer dus in iedergeval de RAID controller van het moederbord actief te krijgen. Heb je het BIOS al eens gereset/gecleared? Als je dat nog niet hebt gedaan probeer dat eens en stel je BIOS vervolgens eens opnieuw in. Waarschijnlijk zit er een optie in je BIOS om de RAID functionaliteit in en uit te schakelen. Mocht dit niet gaan, dan zou ik zeggen ga met je moederbord terug naar de winkel en claim garantie, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het moederbord ouder is dan een jaar aangezien hij crossfire ondersteund.

Je zou het BIOS kunnen flashen, maar in principe vervalt de garantie dan, geloof ik.

Je zou eventueel ook voor de volgende opstelling kunnen kiezen: Koop een kleine snelle schijf voor OS en maak van je 200GB schijfen een RAID1 set. Wederom via de controller van je moederbord.

Het lijkt mij dat je dus eerst je moederbord in orde moet krijgen.

edit: Misschien kun je de persoon van deze review ook eens "aanschieten": http://tweakers.net/productsurvey/survey/1836? Hij lijkt wel redelijk te vreden over het bordje.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 31-12-2005 15:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/