SB Live! vs Realtek ALC850

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik kocht me laatst Logitech Z-2300 2.1 speakers, en binnenkort komt de Sennheiser HD 485 headphone er nog eens bij voor als mijn vriendin wat stilte wil ;)
Nu heb ik dus goeie geluidsbronnetjes (toch absoluut de Logitech's), maar vraag ik me af of mijn geluidskaartje niet een zwakke schakel vormt. Momenteel gebruik ik de geïntegreerde Realtek ALC850 chip van mijn Asus A8V Deluxe met VIA K8T800Pro chipset, maar ik heb ook nog een oudere Soundblaster Live! op de zolder in een kast liggen. Het gaat niet over de 24-bit versie van de kaart denk ik (is al een paar jaartjes oud, weet het ook niet precies meer), maar over het instapmodel van de Live!-reeks (nog 16bit denk ik, maar wel vergulde contacten).
Over de Realtek chip vind ik niet zo bijster veel info op het net. Ik heb wel gevonden dat die nog AC'97 gebruik, dat toch ook niet echt 'nieuw' te noemen is.

Kan iemand me vertellen welke van de 2 het beste resultaat geeft?
Tja, misschien komt in de verre toekomst nog de Soundblaster X-Fi XtremeMusic in huis, maar da's toch alleszins nog niet voor onmiddellijk (toch weer 125€...)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Doe eens een luistertest zou ik bijna zeggen, ik gok toch op de Live!...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat geinig.. bijna precies een jaar later:
Geluid van Asus A8V (Realtek) vs. Creative Soundblaster:Live

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

met bijna dezelfde reacties :P

Greyh0und

• freeco
Zou het lukken om beide tegelijk te installeren, of gaan de drivers geen conflicten geven?
Mijn PC draait nu eens eindelijk goed, dus maar weinig zin om problemen te krijgen met het geluid...

• freeco
Greyh0und schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:03:
[...]
met bijna dezelfde reacties :P
idd wel grappig. Niet tegen gekomen in m'n search...
Maar niemand die technisch ondersteunde uitleg kan geven waarom de 1 beter zou zijn dan de andere?
Ik denk morgen nog wel een paar uurtjes over te hebben, voor het eindejaarsgebeuren, dus waarschijnlijk test ik beide wel eens uit. (als niemand me waarschuwt voor driver-conflicten uiteraard)

Verwijderd

ze werken naast elkaar ik heb ze beide en toch mijn soundblaster in gebruikt en mijn realtec ding uit staan nu. het geluid analoog is stukken beter dan via die dacjes van de realtec. en digtaal heeft soundblaster als voordeel dat het ook line-in signalen omzet naar spdif signaal in mijn geval het geluid van de tv kaart.

digitaal is overgens geen verschil in geluidskwaliteid te horen.

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 13:09
Voordat ik m'n X-FI had heb ik een paar jaar zo'n Live gehad, ook al de oudere versie. Klinkt best veel beter dan die Realtek, zeker merkbaar als je beetje goeie speakers of headphone.

Zal weinig problems geven als je die soundblaster erin stopt. Desnoods schakel je in je BIOS even je onboard sound uit, of via apparaatbeheer. Dat is zowiezo wel slim, anders willen sommige programma's nog weleens de voorkeur geven aan je onboard sound en dan blijft het toch wel stil als je je live in gebruik hebt ;)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

B-Buster schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:49:
.. anders willen sommige programma's nog weleens de voorkeur geven aan je onboard sound en dan blijft het toch wel stil als je je live in gebruik hebt ;)
Nou, je kan in configuratiescherm gewoon aangeven wat je primaire geluid uitvoer moet zijn...

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik kon mijn realtek niet tergelijk gebruiken wanneer ik de Soundblaster had ingebouwd..
ik heb research gedaan op internet hen dat bleek inderdaad onmogelijk te zijn..

• B-Buster
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:59:
[...]

Nou, je kan in configuratiescherm gewoon aangeven wat je primaire geluid uitvoer moet zijn...
Klopt, maar als windows dan besluit eigenwijs te zijn heb je nog pech. Net zo goed als dat windhoos t niet voor elkaar krijgt te ondhouden dat ik instel dat ik een 5.1 geluidsset heb. Ja, nu ik creative software gebruik die gesynchroniseert is met config scherm blijft het goed staan, maar voorheen dus mooi niet.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
Net even vergeleken(ik heb een sblive en een ALC850) en ik vind de live toch beter klinken. Op de ALC850 zat een soort van ruis/kraakje,erg vervelend. Op de soundblaster zit ook wel veel ruis,maar minder dan op de ALC. Ook vind ik het geluid mooier op de live,dat laatste is natuurlijk erg smaak afhankelijk.
Slightly offtopic: Mijn sblive ruist toch wel flink vind ik. Worden geluidskaarten na een veel gebruik echt slechter? Of blijven ze het als netwerkkaarten gewoon bijna altijd goed doen?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

De condensator willen inderdaad op den duur wel wat slechter worden, maar bij een goeie kaart mag dat niet merk baar zijn. Mijn aureal vortex 2 is er niet slechter gaan klinken vanwege zijn leeftijd.

Verwijderd

Mocht je zelf met midi aan de gang gaan dan biedt de LIVE! kaartook nog de ondersteuning van Soundfonts. Ik heb zelf sinds kort een keyboard eb kan via de live kaart in combinatie met soundfonts alles doen wat ik wil. Weet iemand of dat met realtek kan?

Ik heb zelf een KT800 neo.

• B-Buster
Die ruis kan ook aan je speakers liggen. Of aan een microfoon die ongemerkt aanstaat en geluid opvangt. Of aan drivers. Gebruik je (de originele) creative drivers?

Dat de geluidskaart merkbaar minder wordt lijkt me sterk. Heb er zelf in ieder geval geen last van gehad met mn 4jr oude Live.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
@JC ken :Valt een sblive onder een goede geluidskaart? ;)
@B-Buster: Ik weet eigenlijk niet of het slechter word. Het is pas sinds de laatste maanden day ik meer op de kwaliteit ben gaan letten. Dit komt vooral omdat ik nu met inear oordopjes muziek luister en je daarmee werkelijk alles hoort.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• B-Buster
Wanneer een Live een goeie geluidskaart is hangt denk ik voornamelijk af van waarvoor je m gebruikt. Voor normaal huis tuin en keukengebruik, lees beetje muziek luisteren, beetje gamen, voldoet ie prima. Stel je hogere eisen dan is het een redelijk basiskaartje. Ik kan hem wel vergelijken met m'n huidige X-FI platinum... die klinkt wel even een stuk beter, maarja is ook het nieuwste model, in die 4 jaar is er nogal wat veranderd. Denk aan EAX enz.

Die inear dopjes gebruik ik ook regelmatig. Ik had als ik winamp en als dsp-plugin de enhancher 0.17 gebruikte totaal geen last van ruis, als ik bijv de media player 10 van windhoos pakte was dat wel aanwezig. Gewoon met speakers nergens last van.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Voor iedereen die voor geluidskwaliteit gaat met de Live, adviseer ik de front speakers te verwisselen met de rear speakers (bijvoorbeeld met de kX drivers). De DAC's van de rear speakers schijnen van betere kwaliteit te zijn dan die van de front speakers.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• freeco
Ik heb de Live! sinds gisteren gemonteerd. Nu ik ze nog eens in m'n handen heb gehad, kan ik zeggen dat het over deze gaat: de Live! value CT4760.
M'n PCtje begon al met een bluescreen toen ik even in de mixer bezig was, maar na een reboot is het sindsdien niet meer teruggekomen...
Nu heb ik nog niet kunnen uitvoerig vergelijken maar voorlopig ondervind ik geen verschil. Wel lastig vergelijken, want de ALC850 wordt gewoon disabled (=gewoon niet meer zichtbaar in Windows) als de Live! erin zit.
Ik denk nog eens te herluisteren eens ik mijn Sennheiser heb.

Van ruis heb ik maar weinig last. Als ik mijn speakers op medium volume zet hoor ik heel lichtjes ruis, maar da's helemaal niet hoorbaar als er muziek speelt. Ik gebruik de kaart ook enkel maar voor MP3, DVD en DivX te spelen.
Die kX-drivers, zijn daar ook nadelen aan verbonden, of enkel voordelen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
met kX-drivers heb je geen EAX/ game support...
en het is wat meer gekut met instellingen...

Home Assistant Configuratie V&A

• freeco
Geen EAX en game support is nog geen probleem voor me, maar "gekut met instellingen" lijkt me niet echt aantrekkelijk ;)
Pagina: 1