Toon posts:

Hardware keuze voor nieuw workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige PC (P4 2.4GHz, 512MB ram, gf 4200ti) is na bijna drie jaar trouwe dienst nu wel is aan vervanging toe, daarom heb ik besloten om een nieuwe computer aan te schaffen. Indertijd dat ik de computer kocht was ik vrij onbekend met de innerlijke werking van computers en wist vrij weinig van hardware. M'n vader had me een spoedcursus gegeven waardoor ik een beetje inzicht had in wat het beste was om te kiezen. Toch heb ik me in die tijd grotendeels laten leiden door de verkoper en mijn vader. Omdat ik in de loop der jaren heel wat heb geleerd besloot ik om nu helemaal zelf m'n computer samen te gaan stellen. Ik stel ook regelmatig voor kenissen computers samen wat me altijd makkelijk af gaat. Kortom het zou voor mij een eitje zijn om een goed uitgebalanceerd systeem samen te stellen, niet dus...

Het begon een paar weken geleden. Ik had al een tijdje in mijn hoofd de computer in grote lijnen samengesteld. De computer moest een dual-core proc hebben, een AMD X2, minstens 2GB aan werkgeheugen, een flinke 3d-kaart (geforce 7800GT 256MB) en een ruime HD (200GB). De rest van het systeem en de merken zouden later wel komen. Hoe het precies kwam weet ik niet meer maar een paar weken geleden kreeg ik opeens het idee om te kijken naar de mogelijkheid om Opteron of Xeon processors te gebruiken. Hier begonnen de problemen, ik heb echt totaal geen ervaring met server/workstation processors en weet dus ook niet hoe hun prestaties zijn ten opzichte van normale desktop processors. Ik heb geprobeerd me in te lezen in de wereld van server/workstation hardware maar het lukte niet echt. Ik snap nog steeds niet wat nou het enorme voordeel is van die processors is en waarom ze zo ontzettend duur zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze zo duur zijn omdat er minder vraag naar is dan naar desktop processors en dat de ontwikkeling van speciale technieken voor MP setups moet worden terugverdiend. Kan iemand mij meer vertellen over wat nou het grote voordeel is van die processors (behalve de mogelijkheid van een MP systeem) en waarom de mobo's en proc's zo ontzettend duur zijn?

Omdat ik helemaal gek werd van het vergelijken en er zelf niet uitkwam heb ik een aantal configuraties gemaakt die hieronder staan. Ik zou het heel erg waarderen als jullie je visie op de configuraties zouden willen geven. Ik heb echt geen idee welke systemen beter zouden presteren. Ik zal eerst uitleggen wat ik allemaal wil doen met de pc en daaronder staan de verschillende configuraties met eventuele toelichting.

Doel
Voor mij is het belangrijkste dat ik zonder limitaties met Maya m'n gang kan gaan. Ik ga het komende jaar flink wat geld pompen in de ontwikkeling van mijn skills met Maya. Ik zal me voornamelijk focussen op Animatie, MEL scripting, rendertechnieken en effecten. Daarnaast wil ik er ook nog gewoon op programmeren met verschillende programmeertalen, gamen, films kijken, muziek luisteren en werk voor school doen.

Budget
Mijn budget ligt rond de 2000 euro. Het bedrag is rekbaar maar dan heb ik groot kans dat m'n moeder gaat flippen, ze moet nog langer mee dus het liefst hou ik het op 2000 euro.

Configuraties
Eerst even een toelichting. Wat ik heb gedaan is het volgende: Ik heb de configuratie van het workstation uit de BBG van November erbij gepakt, daaruit heb ik alles gehaald wat ik niet nodig heb en de processor. In het geval van de Opteron configuraties heb ik ook een ander mobo erin geplaatst.

Dit is de configuratie zonder alle dingen die ik niet nodig heb en zonder de processor en zonder het moederbord. Ik heb overigens ook de HD veranderd, die vond ik te duur. Als dat een domme beslissing was hoor ik het graag.

Basis
  • CPU-koeling - Zalman CNPS9500 LED - € 39,90
  • Geheugen - 2 x 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) - € 201,50
  • Videokaart - XFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 2x DVI) - € 123,03
  • Serial ATA RAID-controller - onboard (hoop ik)
  • Netwerkcontroller - onboard (hoop ik)
  • Primaire HDD - Western Digital WD1200JB, 120GB - € 70,92
  • Dvd-brander - NEC ND-4550 (zwart) - € 42,95
  • Dvd-speler - LiteOn SOHD-167T (zwart) - € 17,-
  • Diskettedrive - Samsung 3,5 inch floppy drive (zwart) - € 4,90
  • Behuizing - Gewone behuizing zonder PSU - € 45,-
  • Voeding - Tagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e) - € 102,95
Totale kosten: 647,87 euro

Opteron 1
  • Mobo - Tyan Thunder K8SE, nForce Pro 2200 (PCI-e, LAN, SATA II, RAID, VGA) - 480 euro
  • Proc - AMD Opteron 254 (S940, 2,8GHz, 1MB, Boxed) - 880.01 euro
Totale Kosten (incl. basis): 2007.88 euro

Zoals ik al zei weet ik weinig af van dit soort hardware, het mobo heb ik gekozen omdat het in verschillende reviews van Opterons werd gebruikt. Ik weet dat het raar klinkt om een duur mobo te kopen met twee sockets met maar 1 proc. In principe zou het nu financieel wel mogelijk zijn om twee Opteron 254 processors erin te zetten maar dan vrees ik toch echt het ergste voor m'n moeder...
Mijn idee was om later, als de prijzen een beetje gezakt zijn en m'n moeder weer tot rust is gekomen, er nog een processor bij te kopen en die er in te zetten.

Opteron 2
  • Mobo - Tyan Thunder K8SE, nForce Pro 2200 (PCI-e, LAN, SATA II, RAID, VGA) - 480 euro
  • Proc - AMD Opteron 270 DC (S940, 2.0GHz, 2x1MB, Boxed) - 880.01 euro
Totale Kosten (incl. basis): 2007.88 euro

Zelfde verhaal als de vorige configuratie maar nu met een Opteron 270 erin.

FX
  • Mobo - Asus A8N-SLI Premium - 161,20 euro
  • Proc - AMD64 FX-60 DC (S939, 2.6GHz, 2x1MB(?), Boxed) - ~1000 euro
Totale Kosten (incl. basis): 1859.07 euro

Het moederbord komt uit de BBG en ik heb er ook van anderen positieve dingen over gehoord. Voor zover ik weet komt de processor over max 2 weken uit en is dan 1 van de snelste, zoniet de snelste, desktop processor die er is. Daarnaast past het keurig in mijn budget en kan ik eventueel op andere fronten de hardware verbeteren. Zo kan ik bijvoorbeeld een betere 3d kaart erin stoppen.

X2
  • Mobo - Asus A8N-SLI Premium - 161,20 euro
  • Proc - AMD64 X2 4800+ DC (S939, 2.4GHz, 2x1MB, Boxed) - 800 euro
Totale Kosten (incl. basis): 1609.07

Ik heb deze configuratie erbij gezet omdat: 1. de X2 4800+ gewoon een hele snelle processor is 2. als blijkt dat het prestatieverschil tussen de FX-60 en de X2 4800+ in mijn ogen niet opweegd tegen het prijsverschil.

En dan heb ik nog een vraag over de laatste configuratie. Zou er een performence verschil zijn als ik in plaats van een X2 4800+ een Opteron 180 erin zou proppen? Ik vraag dit omdat de specificaties van de processors gelijk zijn en de prijzen ook dicht bij elkaar liggen.

Dan nog mijn volgende kleine dilemma. Een week geleden kwam ik toevallig langs een computerzaak en besloot is met de eigenaar te gaan praten over mijn volgende computer. Toen hij hoorde dat ik de pc voornamelijk ging gebruiken voor Maya, raadde hij mij aan om is te kijken naar de optie om een Powermac aan te schaffen. Hij bleek erg enthousiast te zijn over Apple computers maar ik twijfel aan zijn objectiviteit. Hij scheen namelijk nogal anti-AMD en pro-Intel te zijn. Daarentegen weet ik dat veel mensen in de grafische industrie gebruik maken van Mac's. Daarom zou ik graag weten of ik in plaats van de bovenstaande configuraties beter een Powermac zou kunnen aanschaffen.

Ik hoop dat ik zo een beetje voldoe aan de eisen van een openingspost in dit forum . Zo niet, delete aub dan niet gelijk deze thread maar vertel me wat ik moet veranderen en dan zal ik dat doen.

mvg,
Eric

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maya op de mac draait prima naar ik weet maar ik zou nu geen apple daarvoor aanschaffen, vooral wegens de overstap naar intel. Volgens mij krijg je wel meer "bang" voor je "buck" met een pc. Maar zoek eens naar prestatie vergelijkingen in maya tussen een apple en een pc.

Opteron's zijn op dit moment interressant als je OF wil overclocken (de 1xx 939 versie) OF als je naar een quad core machine toe wil (de 2xx 940 versie), of als je waarde hecht aan pci-x en andere server features. (opterons zijn bijna identiek aan de normale athlon 64's, behalve dat ze gevalideerd worden voor server gebruik)

Dus als ik jou was zou ik een dikke X2 kopen, omdat een opteron in dit geval niet zo veel nut heeft. (is mental ray niet ook begrensd op tot 2 cores, standaard?)

Vergeet niet dat "3D" niet meteen een super pc betekend, je kan nog steeds goed Maya'en op mid-range pc. Het licht vooral aan hoe zwaar je scenes worden. Al is wachten op een render altijd ruk dus een snelle processor is natuurlijk een must :)

En die videokaart is in princiepe prima, maar ik zou er zelf minstens een GF 6800 in zetten.

Oja, denk ook nog even over je behuizing na. Als je een nacht aan het renderen bent wil je niet dat alles langzaam gaat koken van binnen. Tagan voedingen zijn erg goed maar gooien ERG weinig lucht uit je kast, je hebt dus iig 1 andere fan nodig. Ik zou zeker geen budget kast nemen. Kijk eens naar antec, lian li of coolermaster ofzo.

En nu ik toch bezig ben :). Zelf geneereer ik behoorlijk veel gigabyten met 3D'en, dus je hebt kans dat je misschien wat weinig hd ruimte hebt. Ook is 2HD's wel lekker om je data te verdelen en zo wat snelheidswinst te krijgen. Al zou deze HD prima werken hoor. Denk wel goed na over backups.

[ Voor 48% gewijzigd door maratropa op 30-12-2005 21:09 ]

specs

• KifArU
  • Niet online
Voor een vriend heb ik ruim een jaar geleden ook een workstation samengesteld met dit doel (maya, 3DSmax, rhino renderen en modelleren)
Toen konden we goedkoop een dual xeon 2.8 met 2x512 MB RAM samenstellen. Hierop zat een diamond FireGL 1000. Inmiddels heeft hij het systeem een paar kleine upgrades gegeven: 4 x 512 MB, een geforce 6800 GT en 2 extra harddisks. Dit heeft veel gescheeld in snelheid.

Met modelleren is een snelle videokaart erg prettig, omdat je dan zonder vertraging kunt rekken, trekken, draaien, etc. Bij het renderen komt het op pure processorkracht aan, dan zijn 2 cpu's fantastisch.

Als je nu een workstation gaat samenstellen, zou ik dus aanraden:
- 2 cpu's of dualcore
- 2 GB RAM
- Snelle videokaart
- Snelle harddisk
- Veel opslagruimte

Omdat in veel programma's de AMD's sneller zijn dan xeons, zou ik naar AMD kijken.
Van AMD een van de dualcores. Op dit moment heeft de X2 4200+ volgens mij de beste prijs/prestatie verhouding, rond 420 euro voor een 2,2 GHz. Vorig jaar heb ik veel benchmarks doorgeworsteld en ik heb geen duidelijk voordeel van een grote cache kunnen ontdekken. Maar dit kan inmiddels veranderd zijn of juist in Maya wel spelen. Dan zou de X2 4400+ ook nog kunnen.
Een dual opteron dualcore is op dit moment nog erg duur vanwege de grote prijsverschillen tussen de 1xx en 2xx serie. Dat zou je ruim over je budget heen brengen.
Met een enkele dualcore 939-processor hoef je ook geen idioot duur moederbord aan te schaffen.

Je had zelf al bedacht dat 2 GB RAM handig is. Veel groter levert (nu nog) problemen in de aansturing op in de cpu en windows. Als je 4 x 1 GB (met XP 64-bit of linux) overweegt, zou je weer naar een opteron 1xx dualcore kunnen kijken vanwege de betere geheugencontroller bij >2 dimms.

Voor de videokaart raad ik je een veel snellere kaart aan dan een 6600. De professionele videokaarten bieden naar mijn mening niet voldoende voordeel om het prijsverschil te compenseren. Dus dan kom je bij een snelle consumentenkaart uit. In OpenGL zijn de nvidia-kaarten meestal sneller en dan wordt in het ontwerpwerk meestal gebruikt, dus een snelle nvidia-kaart zoals de 7800 GT. (GTX vind ik te duur voor de extra prestaties)

Dan nog harddisks: Voor de snelheid van opstarten en tijdelijke bestanden raad ik 1 snelle bootdisk aan, met de WD Raptor als standaard kandidaat. Daarnaast veel opslagruimte voor de projecten die je wilt maken. Voorlopig zou ik 1x 250 GB als opslag gebruiken, want dat is makkelijk uit te breiden.

Dan moet je het nog ergens in kwijt. Je noemt een standaard behuizing en ene Tagan 530.
Als je de hele dag aan een PC zit te werken, is stilte erg belangrijk. Die dual xeon maakt een enorme herrie en dat begint nu op te breken. Ook denk ik dat voor zo'n systeem een 530 watt erg zwaar is. Mijn advies is een Antec sonata II met bijgeleverde 450 watt voeding. Deze kast is al redelijk stil en is met een paar extra fans zeer goed te koelen. Ook is de meegeleverde 450 watt voeding van goede kwaliteit en behoorlijk stil. Dit zal niet duurder zijn dan wat je nu in gedachten hebt.

Alles bij elkaar was je eerste gedachte naar mijn mening niet zo gek ;)

Voorbeeld:

CPU-koeling - Zalman CNPS9500 LED - € 39,90
Geheugen - 2 x 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) - € 201,50
Videokaart - GeForce 7800 256MB (PCIe, 2x DVI) - ca. € 350,-
Serial ATA RAID-controller - onboard (hoop ik)
Netwerkcontroller - onboard (hoop ik)
Dvd-brander - NEC ND-4550 (zwart) - € 42,95
Dvd-speler - LiteOn SOHD-167T (zwart) - € 17,-
Diskettedrive - Samsung 3,5 inch floppy drive (zwart) - € 4,90
Behuizing - Antec Sonata II - € 105,-

Totale kosten: ca. 800 euro

AMD X2 4200+ - € 420,-
Asus A8N SLI Premium - € 160,-
WD Raptor 74 GB - € 175,-
Samsung SP 2504 250GB - € 105,-

Totaal: ca. € 1700,-

Of bij Azerty compleet geassembleerd:

Product Aantal Stukprijs ex BTW Subtotaal ex BTW

Antec Sonata II 450 Watt, Zwart € 94,96 € 94,96
AMD Athlon 64 X2 Manchester 4200+, Socket 939, Boxed 355,46 355,46
Arctic Freezer 64 Pro 16,81 16,81
Kingston KVR400X64C3AK2/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 1 GB) 149,58 149,58
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0 11,77 11,77
Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, ESATA 152,10 152,10
Samsung Spinpoint 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II 90,76 90,76
Asus A8N-SLI Premium 134,45 134,45
Asus EN7800GT /2DHTV 256 MB, PCI Express x16 269,75 269,75
OEM 3,5 diskettestation Zwart 6,72 6,72
Lite-On SOHD16P9S-34C 16x, 48x, Zwart, OEM 15,97 15,97
NEC ND-4550 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM 40,34 40,34

Assemblage: Montage volledig systeem 1 jaar garantie (35,- incl. BTW)
Betaalmethode: Vooruitbetalen (verzenden)

Montage volledig systeem 1 jaar garantie 29,41
Totaal bestelling € 1368,08
BTW 19% 259,94
Vaste verzendkosten 8,50

Te betalen € 1636,52

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
Vergeet ook neit dat je - voorzoer ik weet - voor de Operton S940 die je noemt duur ECC-geheugen nodig hebt.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Misschien een kleinigheidje: ;)

Een tweede DVD-speler is imho niet direct noodzakelijk. Hoevaak komt het voor dat je een kopie van een dvd/cd wilt maken? wil je dat sowieso wel 'on-the-fly' doen? Met capaciteit van tegenwoordig is een kopie via de hd toch geen enkel probleem meer? :?

Mijn idee: hou een workstation zo ligt mogelijk qua toeters en bellen. Een DVD-speler kan dan vervallen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ze hebben me erg geholpen

KifArU, jouw configuratie ziet er idd heel goed uit. Ik wat tests doorgelezen en het lijkt me een zeer goede keuze, ik heb alleen een vraag over de 3d-kaart. Hoe kom je aan die prijs voor de 7800GT? In de pricewatch staat de goedkoopste 7800GT van Asus met een prijs van 319,78 euro.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Dat bedrag is zonder BTW, kijk maar onderaan de lijst. Daar zie je de BTW over alles nog bij staan.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
RAILGUNNER schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:55:
Dat bedrag is zonder BTW, kijk maar onderaan de lijst. Daar zie je de BTW over alles nog bij staan.
|:( foutje. Maar in dat geval, wat dachten jullie van een EVGA Geforce 7800GT ipv die van Asus? De goedkoopste van EVGA is maar iets van 15 euro duurder, heeft een betere garantie (qua voorwaarden) en hij loopt ook nog is harder!

Verwijderd

800€ voor een processor 8)7 8)7

Voor iets meer stel ik een heel deftig game systeem samen. Nu ja, ieder doet wat hij wil.

(maar dan nog, die meerprijs is het vaak echt niet waard hoor, je betaalt gewoon dubbel en dik de lage yields, als je zo amd wil helpen sponseren. Dat soort processoren staat vaak ook gewoon in de line-up om die volledig te maken, en te tonen tot waar ze zogezegd kunnen gaan, als je het er voor over hebt that is)

Die X2 3800 klokt blijkbaar zonder veel moeite op naar een 4400 rating. Dus ik vermoed dat die 4400 zonder al te veel moeite kan opklokken naar een 4800 rating. (als je in praktijk al het verschil zou merken) En je moeder zal veel meer tevreden zijn ;)

Het geld dat je daar dan uitspaart steek je dan maar in een goed raid systeem. (voor wat jij wil doen is veel opslag, snelle opslag, en zekere opslag=>mirroring wel een vereiste) Dat wordt dus een combinatie van raid 1 en raid 0 (raid 5 dacht ik?)

Voor de case: antec sonata II all the way, heb het zopas nog ergens gepost :) => klik

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 19:05:

Het geld dat je daar dan uitspaart steek je dan maar in een goed raid systeem. (voor wat jij wil doen is veel opslag, snelle opslag, en zekere opslag=>mirroring wel een vereiste) Dat wordt dus een combinatie van raid 1 en raid 0 (raid 5 dacht ik?)
Volgens mij bedoel je Raid 10 (combo van raid 1 en raid 0). Ik heb net wat informatie opgezocht over raid setups, ik heb nu wel een beetje idee wat het allemaal inhoud maar ik weet niet wat het beste zou zijn voor mij. Ik snap bv. het concept van raid 5 niet helemaal (het concept van pariteit-blokken). Dus ik weet niet precies wat het beste zou zijn voor mij. Raid 10, Raid 50, of toch Raid 51? Ook heb je voor raid 10 minstens 4 schijven nodig, welke schijven zouden jullie dan aanraden? Want vier raptors word volgens mij wel heel duur. Volgens mij gaat dat niet helemaal lukken met m'n budget.

• KifArU
  • Niet online
Als je een snelle bootschijf hebt, is het volgens mij niet meer nodig om voor de snelheid een raid-array te gebruiken. Voor de veiligheid van je data kun je het overwegen. Maar daarvoor zou ik nog eerder naar een externe schijf kijken. Want raid-1 helpt alleen tegen een schijf die kapot gaat.

Bij bijvoorbeeld een stroomstoring, glas cola over je toetsenbord en vergelijkbare ongelukken leggen beide schijven het loodje. Dan is een schijf in de (boeken)kast, die je af en toe aansluit als backup veel veiliger. Maar om kosten te besparen, zou ik hiervoor een paar DVD-RW's kopen en afgeronde projecten op DVD-r branden. En deze het liefste nog op een andere plek bewaren.

Verwijderd

Topicstarter
Druk ik op preview, bekijk ik hem, sluit ik de pagina en vergeet ik het te posten |:( .

Maar goed, de configuratie ligt nu bij mijn vaste speciaalzaak en een vriend van m'n vader buigt zich nu ook nog over het systeem. Hij moet ook kijken of ze alles wel kunnen leveren want ze bouwen voornamelijk Intel-based systemen. Toen hij de specs zag wees hij me op het moederbord. Hij zei dat het misschien beter was om een DFI moederbord te nemen. Ik heb veel goede dingen over de DFI mobo's gehoord en het werd me al eerder aangeraden. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan.

Hieronder staan twee links naar twee verschillende mobo's van DFI. Welke is volgens jullie het beste voor mij? Want ik kan namelijk niet veel verschil ontdekken qua specs. En zouden ze uberhaupt een goede vervanger voor het Asus mobo zijn?

http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US
http://us.dfi.com.tw/Prod...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 22:49
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:51:
Druk ik op preview, bekijk ik hem, sluit ik de pagina en vergeet ik het te posten |:( .

Maar goed, de configuratie ligt nu bij mijn vaste speciaalzaak en een vriend van m'n vader buigt zich nu ook nog over het systeem. Hij moet ook kijken of ze alles wel kunnen leveren want ze bouwen voornamelijk Intel-based systemen. Toen hij de specs zag wees hij me op het moederbord. Hij zei dat het misschien beter was om een DFI moederbord te nemen. Ik heb veel goede dingen over de DFI mobo's gehoord en het werd me al eerder aangeraden. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan.

Hieronder staan twee links naar twee verschillende mobo's van DFI. Welke is volgens jullie het beste voor mij? Want ik kan namelijk niet veel verschil ontdekken qua specs. En zouden ze uberhaupt een goede vervanger voor het Asus mobo zijn?

http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US
http://us.dfi.com.tw/Prod...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US
Dat zou ik niet doen, DFI's zijn voornamelijk goed in overclockbaarheid en Asus is juist weer heel goed in stabiliteit. Als ik jou berichten zo lees wil je vooral stabiliteit en misschien een beetje overclocken? Hiervoor zou ik een Asus mobo nemen.

• KifArU
  • Niet online
En, heb je al besloten wat het gaat worden?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo lang niks heb laten horen maar m'n ouders willen eerst de resultaten van deze proefwerkweek afwachten voordat ik de computer mag kopen :( . De uiteindelijke configuratie is bijna hetzelfde als die jij had voorgesteld alleen zijn sommige onderdelen van andere merken.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie hulp maar ik heb toch nog een vraag.

Ik was voor een kennis een beetje aan het lezen over de plannen rond de lancering van de AM2-socket en de nieuwe Opteron socket (S1 of F?). Tijdens het zoeken kwam ik een nieuwsbericht tegen over de nieuwste chipset van ULi. De M1697-chipset. Ik ken de naam eigenlijk alleen vaag doordat ik hem wel ergens heb zien staan maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe goed ze zijn in vergelijking met de nforce4-chipset mobo's. De reden waarom ik plots zo geinteresseerd ben in de chipset is omdat blijkt dat de chipset zowel geschikt is voor S939 als voor socket AM2! Betekent dit dat ik nu een X2 4200 kan kopen en 'm dan op een gegeven moment verwisselen voor een nieuwere proc met een AM2-socket zonder een nieuw mobo te hoeven aanschaffen?

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 22:49
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:34:
Sorry dat ik zo lang niks heb laten horen maar m'n ouders willen eerst de resultaten van deze proefwerkweek afwachten voordat ik de computer mag kopen :( . De uiteindelijke configuratie is bijna hetzelfde als die jij had voorgesteld alleen zijn sommige onderdelen van andere merken.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie hulp maar ik heb toch nog een vraag.

Ik was voor een kennis een beetje aan het lezen over de plannen rond de lancering van de AM2-socket en de nieuwe Opteron socket (S1 of F?). Tijdens het zoeken kwam ik een nieuwsbericht tegen over de nieuwste chipset van ULi. De M1697-chipset. Ik ken de naam eigenlijk alleen vaag doordat ik hem wel ergens heb zien staan maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe goed ze zijn in vergelijking met de nforce4-chipset mobo's. De reden waarom ik plots zo geinteresseerd ben in de chipset is omdat blijkt dat de chipset zowel geschikt is voor S939 als voor socket AM2! Betekent dit dat ik nu een X2 4200 kan kopen en 'm dan op een gegeven moment verwisselen voor een nieuwere proc met een AM2-socket zonder een nieuw mobo te hoeven aanschaffen?
Nee, het houd in dat moederbord fabrikanten hem in een s939 mobo en in een AM2 mobo kunnen zetten. Misschien komt er nog wel een keer een met een socket voor beide zoiets als dat Asrock mobo met agp en pci express.

Verwijderd

Topicstarter
basproffesional schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:11:
[...]

Nee, het houd in dat moederbord fabrikanten hem in een s939 mobo en in een AM2 mobo kunnen zetten. Misschien komt er nog wel een keer een met een socket voor beide zoiets als dat Asrock mobo met agp en pci express.
Ok bedankt, dan blijf ik maar bij m'n Asus mobo :).

• KifArU
  • Niet online
En, hoe is de proefwerkweek gegaan? Heb je al een nieuw systeem?

Verwijderd

Topicstarter
Computer heeft heel wat oponthoud gehad (pww, vakantie, geldbeloftes die anders uitpakken) maar het is dan nu eindelijk zo ver. Door al het oponthoud is het wel ietsje veranderd, specs zijn nu als volgt:

Asus A8N SLI Premium
AMD 64 X2 4200+ met Zalman CNPS9500 led
Asus Geforce 7900GT 256MB TOP
2x Kingston 1GB DDR 400
HD 1 WD Raptor 1500ADFD 150GB,
HD 2 Samsung SP2504 250GB
Sony DRU810A dual layer dvd brander incl nero
Plextor PX130A DVD Speler
Mitsumi 3,5 inch floppy

De configuratie ligt al bij m'n hardwareboer (k heb geen tijd om 'm zelf te gaan bouwen) maar zoals je ziet zit er een 7900GT in en niemand weet precies wanneer die weer leverbaar zijn. Ik laat het wel weten wanneer ik hem heb.

• KifArU
  • Niet online
Dat ziet er prima uit. Wat voor kast/voeding komt het allemaal in te zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik herrinnerde me opeens deze thread. De aanschaf van het systeem is toen om verschillende redenen niet door te gaan... wat ik eigenlijk nu helemaal niet zo jammer vind :). M'n eisen zijn sindsdien ook veranderd. Mijn horizon is sinds die tijd heel wat breder geworden en dat heeft een behoorlijke invloed gehad op mijn computergebruik. Ik programmeer veel met C#, heb met m'n pa een nieuwe digicam gekocht (Fuji Finepix s5600 _/-\o_ ) en ben druk bezig met Photoshop, allerhande grafische software en andere zooi. Wat eigenlijk het belangrijkste is geworden is het multi-tasken, ik begon steeds meer zware software naast elkaar te draaien en dat vonden mijn proc en geheugen helaas niet zo'n goed idee. Ook game ik eigenlijk niet meer wat het nut van een zware videokaart enigzins naar beneden haalt.

Maar er schijnt licht aan het einde van de weg (oid). Ik ben van baantje verwisseld en heb deze vakantie erg veel gewerkt (weken a 40-50 uur) en dat is terug te zien op mijn bankrekening. Daarnaast blijkt de bijdrage van m'n opa (veel) hoger uit te vallen dan verwacht. Vorige week heb ik dus de nieuwe Mac Pro besteld en vandaag is hij verstuurd, ik verwacht hem komende maandag :*) .

De Specs
2.66 GHz Quad Xeon
1GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-2x512
NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB
160GB Serial ATA 3Gb/s drive
16x SuperDrive DL
Apple Keyboard & Mighty Mse-N
MAC OS X-NLD
Country Kit-INTL

Ik ga zo snel mogelijk upgraden naar 2 of 3 GB, een extra HD er in proppen en windows er op installeren.

Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor de manier waarop jullie mij toendertijd hebben geholpen.

mvg,
Eric

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou een 320 gig HDD halen ,deze kosten maar 20 euro meer, minder cent per gig dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:05:
Ik zou een 320 gig HDD halen ,deze kosten maar 20 euro meer, minder cent per gig dus :)
Ga ik ook doen. En even voor de duidelijkheid. Het is een Apple computer ;). Wat bij Apple in de buurt zou komen van een 320 gig schijf is een schijf van 250gig die 80 euri's duurder is dan de 160 gig variant. Daarom heb ik de 160 gekocht en die tachtig euro leg ik bij het geld voor de extra schijf en het extra geheugen.
Pagina: 1