Toon posts:

NVRAM van een Mac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net bij een vriend die wat problemen met zijn Mac had. Ik heb toen zijn PRAM en NVRAM reset, en de problemen waren verholpen. Maar toen ik het NVRAM vanuit de open firmware resette zag ik in een snelle flits dat die chip aan het flashen was.

Mijn vraag is nu: Was hij echt aan het flashen of gewoon de instellingen uit die NVRAM chip aan het halen, netzoals je bijv even de spanning eraf haalt. En onthoud een NVRAM chip zijn gegevens alleen als er spanning opstaat.

Ik heb namelijk geleerd dat je zulke chips maar heel beperkt kunt flashen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:45

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ja ik heb ook vanalles gevonden via Google. Maar ik zie steeds tegenstrijde verhalen. Het schijnt dat er verschillende soorten van die RAM's zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb die pagina gezien. Maar het is me nog niet duidelijk wat voor NVRAM er in een Mac zit. Is het een EEPROM type of SRAM type.

En als je de NVRAM instellingen reset. Moet ik dat zien als flashen?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NVRAM is niets meer dan een stukje geheugen waarvan de inhoud bewaard blijft als de stroom ervan is. Je kunt een NVRAM maken met SRAM en een batterij of met een EEPROM of flash of een combinatie. Hoewel je een SRAM een oneindig aantal keer kunt beschrijven, verliest een SRAM alsnog de inhoud van het geheugen als de batterij leeg is (hoewel dat meestal pas na 10 jaar is). Flash of EEPROM werkt zonder batterij maar kun je inderdaad maar een beperkt aantal keer worden beschrijven. Maar goed, dat is dan wel zo'n 1.000.000 keer, minimaal. Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Al zou je elke uur je NRAM resetten, dan zou je pas na 114 jaar er wat van kunnen merken.

Welk type er in een Mac zit weet ik niet. Ik kan er ook niks over vinden in de developer's notes van Apple. Ik vermoed dat er flash in zit (goedkoper dan SRAM + batterij). Maar als je het zeker wilt weten zou je de Mac open kunnen schroeven en opzoek gaan naar de flash chip :).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is duidelijk, ik weet wel dat Mac's een batterijtje hebben, namelijk een CR2032 lithium, maar misschien is die niet daarvoor.

Maar een EEPROM kun je een miljoen keer beschrijven? Ik dacht dat dat maar heel beperkt kon. Ik weet wel dat een USB Flash stick ong. 5 tot 10 duizend keer te beschrijven zijn.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:51:
Ok dat is duidelijk, ik weet wel dat Mac's een batterijtje hebben, namelijk een CR2032 lithium, maar misschien is die niet daarvoor.

Maar een EEPROM kun je een miljoen keer beschrijven? Ik dacht dat dat maar heel beperkt kon. Ik weet wel dat een USB Flash stick ong. 5 tot 10 duizend keer te beschrijven zijn.
Flash geheugen kun je minimaal 100.000 keer beschrijven voor NOR flash of 1.000.000 keer voor NAND flash. EEPROM kun je ook minimaal 100.000 keer beschrijven.

Overigens, het enige wat je zult merken na die 100.000 keer is dat het geheugen trager wordt. Opzich wordt alles wel gewoon opgeslagen, maar het geheugen voldoet dan niet meer aan de timing specificaties en kan dus niet zo maar meer door het systeem worden gelezen.

Dus zolang je het NVRAM niet als swap gebruikt, hoef je je weinig zorgen te maken. :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zit dat eigenlijk als je de computer normaal gebruikt. Bij het opstarten schrijft hij toch ook naar het NVRAM? In ieder geval voor de zelftest. Toch?
Pagina: 1