Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ICT in het basisonderwijs is erg slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op de nieuwe PABO opleidingen brengt de opleiding een ICT module aan de man waar een "simpele" ICT-er de slappe lach van krijgt.
Je leert basis netwerk opbouwen, klungelen met Office en beetje bestandsbeheer...
Wat zou een must zijn voor ICT in het basisonderwijs??

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:47:
Op de nieuwe PABO opleidingen brengt de opleiding een ICT module aan de man waar een "simpele" ICT-er de slappe lach van krijgt.
Je leert basis netwerk opbouwen, klungelen met Office en beetje bestandsbeheer...
Basis netwerk opbouwen, klungelen met Office en een beetje bestandsbeheer. Meer is er toch ook niet nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:49:
[...]
Basis netwerk opbouwen, klungelen met Office en een beetje bestandsbeheer. Meer is er toch ook niet nodig :)
Het doel is ook om de kinderen van de basisschool ook wat bij te brengen volgens de PABO. De kinderen weten meer van pc's dan de beginnende leerkrachten. Is nogal lastig!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je moet dit soort zaken ook niet bekijken als serieuze ICT'er denk ik. Het gaat erom dat je makkelijk met een PC om kunt gaan, weet dat er bepaalde mogelijkheden zijn met een PC e.d.

Ik denk dat het in het basisonderwijs al heel goed is als leraren/leraressen weten wat een PC is en wat je ermee kunt. Kinderen leren zelf heel snel en groeien tegenwoordig op met een PC. Als docent zijnde moet je je minstens in de belevingswereld van je doelgroep kunnen inleven dus enige kennis van die PC lijkt me dan wel belangrijk.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit lijkt me voor een bassischool-leerling wel voldoende, toch? Wat wilde je ze dan laten doen? Een compleet OS laten schrijven?

Als ze daarna gericht iets met IT willen gaan doen kunnen ze neem ik aan altijd voor een vervolgopleiding kiezen in de juiste richting.

Virussen? Scan ze hier!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ICT vind ik overkill voor het basisonderwijs. Het is gewoon een goedkope manier van de ICT-wereld om de staat wat op kosten te jagen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:54:
Je moet dit soort zaken ook niet bekijken als serieuze ICT'er denk ik. Het gaat erom dat je makkelijk met een PC om kunt gaan, weet dat er bepaalde mogelijkheden zijn met een PC e.d.

Ik denk dat het in het basisonderwijs al heel goed is als leraren/leraressen weten wat een PC is en wat je ermee kunt. Kinderen leren zelf heel snel en groeien tegenwoordig op met een PC. Als docent zijnde moet je je minstens in de belevingswereld van je doelgroep kunnen inleven dus enige kennis van die PC lijkt me dan wel belangrijk.
Ik zit nu 2 jaar op de PABO en ik heb hiervoor in de ICT gezeten. Ik sta er versteld van hoeveel leerkrachten juist niet weten hoe ICT werkt. De boeken gaan wel met de tijd mee....de opleiding niet.

Ik vind juist wel dat de leerkracht veel meer behoort te weten van ICT dan het huidige niveau. Ze weten idd een mail te versturen maar MSN, FTP....website bouwen etc...waar de kinderen wat aan hebben wordt niet toegepast!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zou een leerkracht moeten weten hoe je een netwerk creëert? Laat dat lekker aan de professionals over. Het is helemaal niet erg als een leraar weinig weet over computers, véél schadelijker is dat een leraar denkt veel te weten over computers en daardoor een schoolnetwerk compleet naar de prak werkt én het slechte voorbeeld geeft aan kinderen. :o

De basisvaardigheden wat van iedere Nederlander anno 2005 wordt geacht onder de knie te hebben gaat lijkt mij ook op voor leraren van het basisonderwijs. Dingen als Office, de basics van een OS en internet.

🌞🍃

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vind het ook belachelijk dat er op de basisschool geen strafrecht en quantumfysica worden onderwezen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:58:
ICT vind ik overkill voor het basisonderwijs. Het is gewoon een goedkope manier van de ICT-wereld om de staat wat op kosten te jagen.
De kinderen van nu moeten een goede basis krijgen in de ICT. Op die leeftijd kun je een hoop leren, maar als de opleiding de leerkrachten zo slecht opleid dan zie ik het lijk al drijven

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:59:
Ik vind het ook belachelijk dat er op de basisschool geen strafrecht en quantumfysica worden onderwezen.
Nee, maar een kind vind het ook leuk om een site te bouwen en met de PC bezig te zijn. Zelfs preventie kan toegepast worden. Kijk maar naar MSN en wat daar allemaal voor slechte zaken gebeuren richting kinderen. Door de leerkrachten op te leiden om de kinderen te leren dit soort praktijken te herkennen en te voorkomen/bestrijden.

• SmartDoDo
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Exirion schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:59:
Nu is jouw posting wat cynisch maar in feite heb je wel een punt wmb. Aandacht besteden aan bepaalde rechtsgebieden zou helemaal zo gek niet zijn, hoe eerder ze het leren hoe beter het blijft hangen wellicht :)

Wat ICT betreft, een docent hoort imho te weten en te kunnen wat de gemiddelde Nederlander weet over PC's en dan nog iets meer. MSN moet bekend zijn evenals mailen, chatten etc. of iig weten wat het is.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:00:
[...]

De kinderen van nu moeten een goede basis krijgen in de ICT. Op die leeftijd kun je een hoop leren, maar als de opleiding de leerkrachten zo slecht opleid dan zie ik het lijk al drijven
Ik denk dat de meeste leerlingen tegenwoordig wel een computer thuis hebben (en nee, dan bedoel ik geen Playstation etc), daar leren ze ook van, zeker als ze op Internet rondsurfen.

En als ze geen IT op de bassischool krijgen wil dat imho echt niet zeggen dat ze later niet met computers overweg kunnen. Het IT-onderwijs dat ik op de basisschool kreeg ging niet veel verder dan het speler van Paratrooper of het aan/uit-zetten van een computer, en toch is het allemaal goedgekomen qua ICT-kennis.

Virussen? Scan ze hier!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Veel dingen die je in de basisschool kan leren met ICT kan je evengoed thuis opsteken. Kinderen zijn vertrouwder dan hun ouders met de pc, mijn moeder gebruikt op haar werk ook een pc, maar zet haar achter een pc die er ook maar iets anders uitziet dan Windows 2000 en ze wordt half gek :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat internetvaardigheden zou voor veel kinderen heel handig zijn.

Jongeren kunnen erg slecht met internet omgaan, ze kunnen reclame en inhoud niet van elkaar onderscheiden, lopen beveiligingsrisico's, weten niet hoe ze met anderen moeten omgaan, hoe een zoekquery moeten formuleren, en hoe ze kunnen inschatten of informatie betrouwbaar is.

Dat kinderen tegenwoordig zelf goed met computers kunnen omgaan is een mythe, de meeste jongeren hebben heel veel moeite met computers en gebruiken ze verre van optimaal.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

wildhagen schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:57:
[...]

Dit lijkt me voor een bassischool-leerling wel voldoende, toch? Wat wilde je ze dan laten doen? Een compleet OS laten schrijven?

Als ze daarna gericht iets met IT willen gaan doen kunnen ze neem ik aan altijd voor een vervolgopleiding kiezen in de juiste richting.
Dat zijn de zaken die de onderwijzer moet kunnen. Dit zijn niet de zaken die de kinderen worden geleerd. Zaken als website bouwen ftp etc horen ook niet in het basisonderwijs thuis imho. Laten ze zich daar aub bezighouden met de belangrijke zaken voor de ontwikkeling van de kinderen, aangevuld met ICT gerelateerde dingen die ook echt ondersteuning bieden bij het leerproces. Onnodige zaken als websites bouwen (door de kinderen), uitleg van FTP etc horen er gewoon niet thuis.

[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 30-12-2005 20:09 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Datafeest schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:58:
Waarom zou een leerkracht moeten weten hoe je een netwerk creëert? Laat dat lekker aan de professionals over. Het is helemaal niet erg als een leraar weinig weet over computers, véél schadelijker is dat een leraar denkt veel te weten over computers en daardoor een schoolnetwerk compleet naar de prak werkt én het slechte voorbeeld geeft aan kinderen. :o

De basisvaardigheden wat van iedere Nederlander anno 2005 wordt geacht onder de knie te hebben gaat lijkt mij ook op voor leraren van het basisonderwijs. Dingen als Office, de basics van een OS en internet.
Over het laatste dat is betreurenswaardig...op elke stageschool waar ik heb gelopen was er maar een leerkracht verantwoordelijk voor de ICT en ze wisten eigenlijk niets....ja de hub/switch aanzetten en dan de pc's aanslingeren.

Over het eerste een basisschool werkt met een bepaald budget. Dit budget is net voldoende om voor een seizoen genoeg gebruikersmateriaal aan te schaffen. Een professional kost al gauw een pallet A4 papier...Dan is voor de school de keuze snel gemaakt...die gaan voor het papier.

• Bor
  • Nu online

Bor

Wat vind je zelf zaken die in het basisonderwijs thuis horen in het lespakket aangaande ICT?

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:03:
Door de leerkrachten op te leiden om de kinderen te leren dit soort praktijken te herkennen en te voorkomen/bestrijden.
Meestal leren de leerlingen de leraar juist met de computer om te gaan :X

Maar ICT in de opleiding betrekken lijkt me een uitstekend idee, want zolang leraren hun eigen accounts (met o.a. toegangsrechten tot email en leerlinggevens) "uitlenen" aan leerlingen valt er nog een hoop te veranderen. Ik vraag me alleen of je leraren gemotiveerd krijgt om zich in ICT te verdiepen.

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:05:
Veel dingen die je in de basisschool kan leren met ICT kan je evengoed thuis opsteken. Kinderen zijn vertrouwder dan hun ouders met de pc, mijn moeder gebruikt op haar werk ook een pc, maar zet haar achter een pc die er ook maar iets anders uitziet dan Windows 2000 en ze wordt half gek :).
Kinderen moeten spelenderwijs in een vaste omgeving leren om fouten te voorkomen op het net...dat ouders er idd minder van weten is een feit...
Probleem is dat de ouders dan ook geen controlle meer hebben. Ik vind dat ICT beter onderwezen moet worden om toch veel haken en ogen te voorkomen. Kinderen zijn adaptief genoeg om een pc in welke lay-out te kunnen beheersen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Jongeren kunnen erg slecht met internet omgaan, ze kunnen reclame en inhoud niet van elkaar onderscheiden, lopen beveiligingsrisico's, weten niet hoe ze met anderen moeten omgaan, hoe een zoekquery moeten formuleren, en hoe ze kunnen inschatten of informatie betrouwbaar is.

Dat kinderen tegenwoordig zelf goed met computers kunnen omgaan is een mythe, de meeste jongeren hebben heel veel moeite met computers en gebruiken ze verre van optimaal.
Wil je zeggen dat oudere mensen beter met internet kunnen omgaan? Die weten de helft van de mogelijkheden van internet nog niet en blijven gewoon internetten via modem terwijl dat 2x zo duur kan zijn. Trouwens ook wel een generalisatie wat we hier creëren, maar goed...

offtopic:
Mijn pake(opa in't Fries) is 82, en heeft vorig jaar computer gekocht. Hij leert nu ook om op internet te kunnen surfen e.d. Voor een 80+ vind ik dat echt knap, dat hij zo met de tijd mee gaat.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:12:
Wat vind je zelf zaken die in het basisonderwijs thuis horen in het lespakket aangaande ICT?
Site bouwen, webbrowsing, interactie met kinderen uit andere landen en natuurlijk eigen land. De taallessen en rekenen worden tegenwoordig al ondersteund via een programma.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:00:De kinderen van nu moeten een goede basis krijgen in de ICT. Op die leeftijd kun je een hoop leren, maar als de opleiding de leerkrachten zo slecht opleid dan zie ik het lijk al drijven
Als je de basisschool ziet als eerste stap in ICT dan klopt dit. Je kunt de basisschool ook zien als eerste stap in de wereld. ICT is hier een onderdeel van, maar is veel minder belangrijk dan andere zaken. Juist op die leeftijd. Dan kun je denken aan vakken als Nederlands en Rekenen, maar zeer zeker ook aan samenwerken, competitie, lichamelijke opvoeding, algemene ontwikkeling.

Verwijderd

Topicstarter
drooger schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:17:
[...]

Wil je zeggen dat oudere mensen beter met internet kunnen omgaan? Die weten de helft van de mogelijkheden van internet nog niet en blijven gewoon internetten via modem terwijl dat 2x zo duur kan zijn. Trouwens ook wel een generalisatie wat we hier creëren, maar goed...

offtopic:
Mijn pake(opa in't Fries) is 82, en heeft vorig jaar computer gekocht. Hij leert nu ook om op internet te kunnen surfen e.d. Voor een 80+ vind ik dat echt knap, dat hij zo met de tijd mee gaat.
Deze generalisatie kan ik onderbouwen, want ik volg de ICT module waar je een hoop studiepunten voor krijgt zonder niet echt veel te doen. De kinderen ontdekken op internet ook veel slechte dingen en voordat je het als ouder weet ziet, hoort en leest het kind dingen die ze beter pas later zou moeten ontdekken.

Verwijderd

Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:19:
[...]
Als je de basisschool ziet als eerste stap in ICT dan klopt dit. Je kunt de basisschool ook zien als eerste stap in de wereld. ICT is hier een onderdeel van, maar is veel minder belangrijk dan andere zaken. Juist op die leeftijd. Dan kun je denken aan vakken als Nederlands en Rekenen, maar zeer zeker ook aan samenwerken, competitie, lichamelijke opvoeding, algemene ontwikkeling.
Bij lichamelijke opvoeding zou het dan voornamelijk op informatie geven zijn...

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:18:
[...]

Site bouwen, webbrowsing, interactie met kinderen uit andere landen en natuurlijk eigen land. De taallessen en rekenen worden tegenwoordig al ondersteund via een programma.
Wat heeft een kind op de basisschool aan het bowen van sites? Daar ontgaat mij de koppeling met het primaire onderwijs totaal. Het leren van webbrowsing en vooral hoe wel en niet om te gaan met internet lijkt me dan nuttiger. Dit is ook een onderdeel van het lespakket op de basisscholen die ik ken. Wat moet je bv doen als je op internet informatie / plaatjes tegen komt waar je van schrikt of je niet lekker bij voelt? Welke informatie mag je wel en niet op het internet weggeven? Dat zijn nuttige zaken waar de leerlingen direct baat bij hebben (en de school zelf indirect ook).

Het bouwen van websites en de interactie met leerlingen uit andere landen etc zijn meer zaken die geen directe koppeling met het onderwijs hebben. ICT op het basisonderwijs moet ondersteunend zijn en geen doel op zich imho.
De spijker op zijn kop imho. De basisschool is niet bedoelt om kinderen "af te leveren" die perfecte websites kunnen bouwen maar om kinderen af te leveren met een bepaalde basiskennis wat betreft de primaire vakken en de wereld om hen heen.

Verder, ik spreek uit ervaring, zul je zien dat het ICT onderwijs op basisscholen erg verschild in aanpak en niveau. De stelling in de topictitel vind ik dus iets te suggestief.

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 30-12-2005 21:17 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:26:Bij lichamelijke opvoeding zou het dan voornamelijk op informatie geven zijn...
Sorry dat mijn post niet duidelijk genoeg was. Ik bedoelde juist het bewegen, lichaam, etc. zonder dat dit aan ICT gerelateerd is.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:11:
[...]
Het leren van webbrowsing en vooral hoe wel en niet om te gaan met internet lijkt me dan nuttiger. Dit is ook een onderdeel van het lespakket op de basisscholen die ik ken. Wat moet je bv doen als je op internet informatie / plaatjes tegen komt waar je van schrikt of je niet lekker bij voelt? Welke informatie mag je wel en niet op het internet weggeven? Dat zijn nuttige zaken waar de leerlingen direct baat bij hebben (en de school zelf indirect ook).
[...]
ICT op het basisonderwijs moet ondersteunend zijn en geen doel op zich imho.
[...]
Helemaal mee eens.
- Hoe om te gaan met internet en verder vooral
- Ondersteunende taken, zoals oefenen met rekenen en taal en het schrijven van werkstukken.

Er is wel een kanttekening die ik wil maken bij "betere kwaliteit of meer aandacht voor ICT":

Er wordt voortdurend geroepen dat het basisonderwijs (of een andere onderwijslaag) faalt in het leren van onderwerp X en dat er meer aandacht aan onderwerp Y moet worden besteed. Veelal wordt er aan voorbij gegaan dat de leertijd min of meer vast staat; kinderen moeten niet langer op school vastgehouden ( :) ) worden. En dus komt bij iedere "meer van onderwerp X!" een "welke onderwerpen gaat dat ten koste van?" kijken.
Er zijn veel meer onderwerpen te bedenken waar kinderen op het basisonderwijs les in zouden moeten krijgen, dan dat er tijd is. En niet alles op de basisschool moet bestaan uit leren leren leren.

Weer wat meer terug naar de stelling/titel:
Ik geloof zeker dat de kwaliteit van het ICT onderwijs op de basisschool flink vooruit kan. Maar, wees daarbij voorzichtig met het pleiten voor meer tijd. Concentreer op ondersteuning; onderwijs de basis (van de basis :) ).

Verwijderd

Johnny schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:07:

Informatie leren opzoeken is stof voor de middelbare school, en zelfs voor de uni. Het goed zoeken naar informatie is echt kunst, en het is niet zomaar dat er veel universitaire opleidingen nog steeds heuristiek als verplicht onderdeel hebben.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
ICT op het basisonderwijs.... hebben we straks 12-jarigen die openGL applicaties in assembly schrijven zeker?

De basisschool is naar mijn mening om de belangrijkste vaardigheden die je ooit nodig hebt bij te brengen, zoals taal, rekenen, sport en misschien ook wel het broodnodige op ICT gebied, in ieder geval zal de leerling na de opleiding altijd kans kunnen maken als productiekracht, want het staat nog altijd voor BASIS.

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:36
Op de basisschool zat ik zelf de programma's die m'n leraar als "lesmateriaal" had geschreven te herprogrammeren :+

Ik ben het eens met de meeste antwoorden hier, net iets meer dan de gemiddelde Nederlander. En natuurlijk kennis van internetten enzo. Eén of twee lesjes waarschuwingen van dit mag je niet doen, dat mag je niet doen (refererend naar bepaalde webcam sessies) met af en toe herhaling, maar constant waarschuwen heeft ook geen zin, dan gaan ze het juist doen.

Wat ik wel vind dat gegeven moet worden is meer e-mail, leer de kinderen met google omgaan, basisdingen van Office pakketten etcetera, dingen waar ze iets aan hebben, geen chatboxen.

• Bor
  • Nu online

Bor

Een lesje waarschuwen heeft geen zin als je alleen maar verteld wat ze niet mogen doen. Je zal daar echt wat meer effort in moeten stoppen, wat hebben ze bv zelf al meegemaakt op internet? Waarom zijn bepaalde dingen niet goed om te doen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:08:
[...]

Informatie leren opzoeken is stof voor de middelbare school, en zelfs voor de uni. Het goed zoeken naar informatie is echt kunst, en het is niet zomaar dat er veel universitaire opleidingen nog steeds heuristiek als verplicht onderdeel hebben.
Dit is juist waar kinderen van de basisschool heel veel interesse voor hebben. Info opzoeken voor hun spreekbeurt zie ik al veel terug in mijn stageklas. Ik ben wel bang dat de ICT een ondergeschoven onderwerp is en dat vooral de oude garde leraren het ICT zelf niet willen leren. De opleiding bied zelf ook weinig specialismes. Als de leraren het niet leren hoe kunnen de kinderen het dan leren!!

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:34:
Een lesje waarschuwen heeft geen zin als je alleen maar verteld wat ze niet mogen doen. Je zal daar echt wat meer effort in moeten stoppen, wat hebben ze bv zelf al meegemaakt op internet? Waarom zijn bepaalde dingen niet goed om te doen etc.
Elk vak heeft zijn eigen leerlijn. Het onderwijs van nu is veel interactie vanuit de leefwereld van het kind en de leerkracht. Deze lijn wordt alleen nog niet doorgezet naar ICT. Het wordt sporadisch wel eens gebruikt ter ondersteuning van de reken en taallessen...

ICT kun je ook in een format stoppen en natuurlijk moet rekenen, taal, gesch. etc. ondersteund worden door de ICT.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Vergeten we niet allemaal dat je op de middelbare school ook al informatiekunde(hoe het ook mag heten) krijgt. Als je al niet kijkt hoeveel moeite veel kinderen daar mee hebben en ik vond het toen al simpel, dan krijgen de kinderen er toch veel meer problemen mee op de basisschool.

Je kan het dan wel opbouwen, maar ten koste van welk vak moet informatica (beter) gegeven worden op de basisschool?

Websites bouwen is kwestie van creatief zijn, dat kan wel handig zijn, maar die kinderen zijn al met zoveel andere dingen creatief bezig dat ik niet vind dat het een 'vereiste' op de basisscholen moet worden.

Browsen van sites, dat ontdekt het kind zelf al, vooral van thuis meegekregen. Zolang er een beveiliging is, zodat er niet kan gekeken worden naar 18+ sites e.d., dan zouden de kinderen vrij mogen zijn om het te proberen zonder hulp.

Je moet i.m.o. niet te veel sturen, want de kinderen moeten er zelf mee ontwikkelen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Ik denk dat ICT niet in plaats van een ander vak gegeven moet worden, maar samen met.

Een simple voorbeeld is al het laten schrijven van een verhaalt in een office pakket in plaats van op een blaadje. Het duurt wellicht iets langer, maar er wordt ook meer geleerd.

Verder lijkt het mij dat kinderen de basis beginselen van het computeren bijgebracht moeten worden. Daar hoort het werken met een office-pakket en het zoeken naar informatie ook bij. Het goed omgaan met je persoonlijke gegevens, in de ruimste zin van de twee woorden, is ook belangrijk om mee te geven aan de kinderen.

Helaas is het zo dat de gemiddelde leerkracht in het basisonderwijs niet in ziet waar en wat ICT allemaal kan doen. Hierdoor kunnen ze er ook weinig tot geen gebruik van maken.

Verwijderd

Topicstarter
drooger schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 09:24:
Vergeten we niet allemaal dat je op de middelbare school ook al informatiekunde(hoe het ook mag heten) krijgt. Als je al niet kijkt hoeveel moeite veel kinderen daar mee hebben en ik vond het toen al simpel, dan krijgen de kinderen er toch veel meer problemen mee op de basisschool.

Je kan het dan wel opbouwen, maar ten koste van welk vak moet informatica (beter) gegeven worden op de basisschool?

Websites bouwen is kwestie van creatief zijn, dat kan wel handig zijn, maar die kinderen zijn al met zoveel andere dingen creatief bezig dat ik niet vind dat het een 'vereiste' op de basisscholen moet worden.

Browsen van sites, dat ontdekt het kind zelf al, vooral van thuis meegekregen. Zolang er een beveiliging is, zodat er niet kan gekeken worden naar 18+ sites e.d., dan zouden de kinderen vrij mogen zijn om het te proberen zonder hulp.

Je moet i.m.o. niet te veel sturen, want de kinderen moeten er zelf mee ontwikkelen.
Maar sommige kinderen hebben thuis niet de middelen om dit te doen, terwijl ze wel zeer geinteresseerd zijn. Als het in het onderwijs gestimuleerd wordt dan voorkom je veel problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 11:37:
Ik denk dat ICT niet in plaats van een ander vak gegeven moet worden, maar samen met.

Een simple voorbeeld is al het laten schrijven van een verhaalt in een office pakket in plaats van op een blaadje. Het duurt wellicht iets langer, maar er wordt ook meer geleerd.

Verder lijkt het mij dat kinderen de basis beginselen van het computeren bijgebracht moeten worden. Daar hoort het werken met een office-pakket en het zoeken naar informatie ook bij. Het goed omgaan met je persoonlijke gegevens, in de ruimste zin van de twee woorden, is ook belangrijk om mee te geven aan de kinderen.

Helaas is het zo dat de gemiddelde leerkracht in het basisonderwijs niet in ziet waar en wat ICT allemaal kan doen. Hierdoor kunnen ze er ook weinig tot geen gebruik van maken.
idd...precies mijn punt

• Bor
  • Nu online

Bor

Zodra je zaken gaat introduceren die (veel) tijd kosten gaat dat ten koste van andere vakken / onderwerpen op school. Er zitten eenmaal maar een beperkt aantal uren in een dag. Ik ben zelf van mening dat ICT ondersteunend moet zijn aan het primare proces op een basisschool een geen doel op zich. Het bouwen van websites vind ik daarvan een goed voorbeeld. Dit heeft voor een basisschool leerling imho geen toegevoegde waarde, kost veel tijd om goed bij te brengen en bied niet tot nauwlijks ondersteuning bij de primaire onderwijs doelstellingen.

[ Voor 52% gewijzigd door Bor op 31-12-2005 14:04 ]

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:00:
Zodra je zaken gaat introduceren die (veel) tijd kosten gaat dat ten koste van andere vakken / onderwerpen op school. Er zitten eenmaal maar een beperkt aantal uren in een dag. Ik ben zelf van mening dat ICT ondersteunend moet zijn aan het primare proces op een basisschool een geen doel op zich. Het bouwen van websites vind ik daarvan een goed voorbeeld. Dit heeft voor een basisschool leerling imho geen toegevoegde waarde, kost veel tijd om goed bij te brengen en bied niet tot nauwlijks ondersteuning bij de primaire onderwijs doelstellingen.
Daar is tegen in te brengen dat een leerling die in groep 8 een werkstuk moet maken dit ook kan doen in de vorm van een website. De leerling doet dezelfde dingen als bij het maken van een werkstuk, maar leert ook het bouwen van een website en de problemen die je daarbij tegen komt. Ikzelf denk dat je de leerlingen de keus kan laten voor beide vormen. Een leerling die het leuk vind om een website te maken en daarin geinteresseerd is zal hierdoor gemotiveerder zijn. Dat hij alleen de beginselen leert en wellicht fouten maakt is alleen maar leerzaam.

Dit is weer een voorbeeld van hoe je ICT kan inzetten om leerlingen te motiveren zonder dat het (veel) meer tijd kost.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Ik heb een tijdje op een Pabo in Utrecht gewerkt. En ik vond het niveau van ICT van sommige leerlingen aldaar echt rampzalig. Maar daarnaast kon het me ook helemaal niets interesseren; ze hoeven immers alleen maar met word om te kunnen gaan, en weten hoe ze een programma starten.

Waarom dat? Ik ben van mening dat ICT in het basisonderwijs een middel is om relevantere zaken aan te leren; zoals wiskunde rekenen en taal. ICT is een middel, geen doel; en al helemaal niet op een basisopleiding! De kinders mogen best in hun vrije tijd - als ze dat willen - leren hoe ze een siteje in elkaar kunnen knutselen en dat is allemaal hun eigen zorg. De belangrijkere zaken als rekenen, taal, lichamelijke opvoeding en geschiedenis zijn gewoon veel relevanter in de eerste jaren.

Vooral rekenen en taal zijn belangrijk, gezien op de pabo waar ik werkte meer dan 50% van de nieuwkomers niet kon rekenen op het niveau van groep 7 :X en dat vind ik een kwalijke zaak.

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:20:
[...]

Dit is weer een voorbeeld van hoe je ICT kan inzetten om leerlingen te motiveren zonder dat het (veel) meer tijd kost.
Het leren websites bouwen (op een goede manier) kost ook veel tijd. Ik vind het kunnen maken van een goed werkstuk / verslag in een normale tekstverwerker veel belangrijker. Dit heeft imho veel meer waarde. Ik denk dat het leereffect daarbij ook beter is, immers kun je de nadruk leggen op de zaken die belangrijk zijn bij een verslag zoals taalgebruik, opmaakt, bronverwijzingen etc zonder dat je kostbare tijd hoeft te steken in randzaken als websites etc. Let wel: het leerdoel is namelijk het maken van een redelijk tot goed verslag, iets waar de meeste leerlingen erg veel moeite mee hebben. Dat is waar de les om moet draaien imho. Zoals eerder aangegeven moet de ICT hierbij ondersteunend zijn en geen doel op zich. Het bouwen van websites valt bij mij in de laatste categorie. De ondersteunende waarde is zeer gering ten opzichte van de meer bekende methodes als tekstverwerker, boeken, internet search etc.

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:41:
[...]

Dit heeft imho veel meer waarde. Ik denk dat het leereffect daarbij ook beter is, immers kun je de nadruk leggen op de zaken die belangrijk zijn bij een verslag zoals taalgebruik, opmaakt, bronverwijzingen etc zonder dat je kostbare tijd hoeft te steken in randzaken als websites etc. Let wel: het leerdoel is namelijk het maken van een redelijk tot goed verslag, iets waar de meeste leerlingen erg veel moeite mee hebben. Dat is waar de les om moet draaien imho.
Letten op goed taalgebruik, opmaak en bronverwijzingen zijn ook zaken die van belang zijn voor het maken van een werkstuk achtige website. Zoals je zegt gaat het om het maken van een verslag, niet om de vorm van dit verslag.

De vorm is wel afhankelijk van de leerling zelf. Als X al met een tekstverwerker kan omgaan en graag zijn verslag wil maken in de vorm van een website, waarom niet? Als X er zelf voor kiest zal er meer motivatie zijn om zelf wat dingen uit te zoeken. Lijkt me beter dan het dwingen van een andere vorm waarin X niet geinteresseerd is. Zolang het lesdoel niet gehinderd wordt door de vorm maak ik me niet zoveel zorgen.

Daarom denk ik juist dat ICT als vorm vaker ingezet kan worden. Niet alleen om leerlingen meer te motiveren, maar ook om de druk van een leerkracht af te halen. Een programma waarmee de leerlingen kunnen oefenen met spelling is leuker voor een leerling dan een vel papier. En de leerkracht hoeft het vel niet na te kijken. Ik zou ervoor pleiten om op de Pabo meer de nadruk te leggen op hoe je ICT kan inzetten in de klas dan zelf leren een website te maken. Dit valt naar mijn mening niet onder de basisvaardigheden voor een leerkracht en hoeft daarom niet onderwezen te worden op de pabo.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 16:19 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:11:
[...]

De vorm is wel afhankelijk van de leerling zelf. Als X al met een tekstverwerker kan omgaan en graag zijn verslag wil maken in de vorm van een website, waarom niet? Als X er zelf voor kiest zal er meer motivatie zijn om zelf wat dingen uit te zoeken. Lijkt me beter dan het dwingen van een andere vorm waarin X niet geinteresseerd is. Zolang het lesdoel niet gehinderd wordt door de vorm maak ik me niet zoveel zorgen.
De vorm van het verslag is zeker belangrijk. Een verslag op papier / een net document is namelijk ook wat ze zullen moeten inleveren op het vervolgonderwijs; het is een algemeen geaccepteerde vorm van verslaglegging. Een website is dit tot op heden nog steeds niet. Waar ik het maken van een goed verslag bij basiskennis en kunde vind horen past het maken van een website daar totaal niet imho. Het maken van een website (en dus ook de bijbehorende lessen en ondersteuning) is leuk en wellicht nuttig als extra maar dient niet ter vervanging van les over verslaglegging middels tekstverwerker. Het is de vraag (ik denk dat het antwoord wel duidelijk is) of er genoeg tijd en middelen beschikbaar zijn om deze extra vorm aan te bieden in het basisonderwijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 31-12-2005 16:27 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Als ik even uit ervaring mag spreken:

Mijn moeder is leerkracht op een basisschool. Ze geeft les aan groep 1 en 2. Zij weet zelf haast niets van computers, en briefje tikken en een educatief spel voor de kinderen bekijken en aanzetten is al heel wat. Zelf heeft ze al heel wat cursussen gedaan (Word, Excel, Windows, etc), maar zij, en met haar volgens mij al haar collega's hebben er weinig met computer op en zijn pure gebruikers. De computer worden vooral gebruikt voor educatieve software (eenvoudig vorm/kleur/verhaal/teken/puzzel/taal spelletjes voor de kleuters, aardrijkskunde/rekenen/geschiedenis programma's voor de ouderen. Er wordt niet getypt of gegoogelt.

Deze school heeft een speciaal bedrijf in dienst die computers beheert. Sinds dit bedrijf er is zijn alle computers vernieuwd, het moest sneller beter nieuwer. Dit had als gevolg dat een aantal bewezen programma's (uit de 386/486 en Windows 3.11 tijd) niet meer gebruikt konden worden. Van deze programma's zijn geen nieuwe versies, en waarom zou het ook, ze werken, ze zijn leuk/leerzaam/verantwoord, kortom, bewezen. Wie deed het onderhoud vroeger? Behulpzame vaders en kennissen (een gruwel voor de 'echte' systeembeheerder dus) en ook ik heb regelamtig geholpen nieuwe software te installeren, want dat konden de meeste leraren echt niet. Echter, de 386'en moesten gaan, omdat het bedrijf een plan had.

Iederen computer is namelijk aangesloten op het netwerk en is in feite een soort thin client. Alles wordt vanaf een centrale server beheert, affijn, jullie zullen dat wel beter weten dan ik. Ook hebben ze een reborn achtige functionaliteit geinstalleerd, wat resulteerd in een onaantastbaar systeem en alleen het ICT bedrijf kan, op de server, dingen veranderen. Iedere keer word dus een soort image geladen (weet efe niet hoe je dat in vaktermen noemt). Wel zo veilig...

Omdat mijn moeder nogal klaagt over 'die computers die niet goed werken' ben ik eens gaan kijken. Hoe is nu de daadwerkelijke stand van zaken? Eens in de week komt er iemand van ICT een dagje leuren. Wat deze precies doet is onbekend. De computers draaien Windows 98 (deze computer zijn dus anderhalf jaar geleden neergezet) met Internet Explorer 4 en een dichtgetimmerde firewall zodat je met google veel kunt vinden en niets kunt bekijken. Het image zodanig ingesteld, dat bij iedere opstart een serie van ongeveer vijf schermpjes weggeklikt dient te worden. Deze schermpjes zijn van driver-achtige bijprogramma's (van de geluidschip, van de harde schijf, van Windows zelf een welkomst-iets, etc.). Deze zijn eenvoudig te disablen, maar dat is de ICT afdeling teveel werk geweest blijkbaar.

Vervolgens staat het geluidsvolume bijna gemute, wat een simpele leraar echt niet kan verhelpen en gewoon denkt dat er geen geluid is of roept dat de kinderen heel stil moeten zijn. Ook is in het kleuterlokaal iemand op het idee gekomen headsets te gebruiken. Per PC 1 headset en per PC 2 kleuters (ivm programma's) gaat niet werken. Nu staan er 2 computers (vroeger 1) maar mijn moeder vond 1 computer genoeg, want dat is gewoon voldoende in haar lesprogramma op 15 kleuters en dan kunnen er boxjes neergezet worden en kunnen de 2 computers elkaar niet storen. Nou, dat kon allemaal niet en de headsets bleven. Ook had ze een aantal nieuwe programma's die geinstalleerd moesten worden. Dat kon niet (verklaring werd niet gegeven). Uiteindelijk gevolg: computers worden niet gebruikt.

Het ICT-bedrijf is slecht te benaderen. Over het algemeen nerds (nofi) die niet echt begrijpen wat er omgaat in een basisschool en niet in staat zijn de leraren te helpen. Deze weten immers zo goed als niets van computers af dus kunnen vaak niet duidelijk maken wat er moet gebeuren. Het restore-image is heilig en daar wordt niet aan getornt. Daarnaast voeren ze volgens mij geen flikker uit en zijn het een stelletje ingecompetente luilakken. Ik ben er dus eens een dagje geweest en heb 1 en ander zo ingesteld dat mijn moeder zowaar tevredener was (volume, headsets aangesloten, kabels hingen er los achter, dat verhelpt een leraar zelf niet).

Kortom, ik trof een ravage aan. Duidelijk een geval waar de ICT afdeling een driehonderd ton zwaar blok aan het been van de school is en ze zaak gewoon verziekt. Geen enkele leraar is tevreden maar mijn ma wil niet dat ik mer er verder mee bemoei dus af en toe druipen deze gruwelijke verhalen een gesprek door.

ICT? Het hoofdprobleem is dat het een buzzwoord is zonder strak gedefineerde inhoud. Iedere lapzwans kan zich ict'er of systeembeheerder noemen en ondertussen zitten scholen (en andere bedrijven en personen natuurlijk) met de gebakke peren. Er is niet of nauwelijks kwaliteitscontrole en de gebruikers kunnen niet beoordelen welk bedrijf/persoon goed is en welke niet. Er is haast een ziekelijke vernieuweingsdrang terwijl dat in het geval van werkende en alleenstaande 386's met software etc. daar totaal geen behoefte aan is.

Ik heb mijn moeder nu maar even geleerd hoe het volume omhoog moet, welke schermpjes je hoe weg kan klikken en een speakersetje geinstalleerd. De stand van zaken 8 jaar geleden was gewoon beter... Dat vind ik in- en intriest.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 31-12-2005 16:30 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Bor
  • Nu online

Bor

Breepee schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:26:
De stand van zaken 8 jaar geleden was gewoon beter... Dat vind ik in- en intriest.
Uit ervaring sprekende kan ik vertellen dat de stand van zaken 8 jaar geleden precies zo was. De problemen die je min of meer opnoemt zijn de problemen waar de ICT in het basisonderwijs van begin af aan al mee worstelt.

• Brent
  • Nu online
Bor de Wollef schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:30:
[...]

Uit ervaring sprekende kan ik vertellen dat de stand van zaken 8 jaar geleden precies zo was. De problemen die je min of meer opnoemt zijn de problemen waar de ICT in het basisonderwijs van begin af aan al mee worstelt.
In het geval van mijn moeder stonden er toen iig werkzame computer met werkzame software waar de leraar tevreden mee was. Dat er alleen op behulpzame vaders teruggevallen kon worden was blijkbaar in dit geval geen probleem.

Op andere scholen zal dat idd gerust anders geweest zijn en waren zelfs de behulpzame vaders een gevaar, maar feit is en blijft dat """""ICT""""" een begrip is waar voorzichtig mee omgesprongen moet worden, ook door de branche zelf.

• Roenie
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:41:Het leren websites bouwen (op een goede manier) kost ook veel tijd. Ik vind het kunnen maken van een goed werkstuk / verslag in een normale tekstverwerker veel belangrijker. Dit heeft imho veel meer waarde. Ik denk dat het leereffect daarbij ook beter is, immers kun je de nadruk leggen op de zaken die belangrijk zijn bij een verslag zoals taalgebruik, opmaakt, bronverwijzingen etc zonder dat je kostbare tijd hoeft te steken in randzaken als websites etc. Let wel: het leerdoel is namelijk het maken van een redelijk tot goed verslag, iets waar de meeste leerlingen erg veel moeite mee hebben. Dat is waar de les om moet draaien imho. Zoals eerder aangegeven moet de ICT hierbij ondersteunend zijn en geen doel op zich. Het bouwen van websites valt bij mij in de laatste categorie. De ondersteunende waarde is zeer gering ten opzichte van de meer bekende methodes als tekstverwerker, boeken, internet search etc.
We hebben het over leerlingen tussen de 4 en 12 jaar. Het lijkt me verstandiger om die goed te leren schrijven met een pen. En bronverwijzingen? Daar moeten die kinderhoofdjes zich toch al helemaal niet over te breken. Dat komt wel op het voortgezet onderwijs.

PCs in het klaslokaal is leuk als ondersteuning voor de lesstof en om onbekendheid weg te nemen. Zodra allees wat in de eindtermen staat per se via een PC gedaan moet worden zijn we tever doorgeschoten.

Let wel dat de focus voor leerkrachten op de PABO, buiten rekenen en taal enz, vooral ligt op de ontwikkeling van het kind. De PC dient in mijn opinie spaarzaam ingezet te worden.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

drooger schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:17:
[...]

offtopic:
Nee, ik wil even duidelijk maken dat kinderen tegenwoordig niet allemaal "wizz-kids" zijn die vanaf hun derde met een computer om kunnen gaan, wat een populaire mythe is, en veel tweakers, die als kind wel snel met een computer leerden werken, of toen ze ouder werden het snel oppakten en daarom er vanuit gaan dat de rest van de mensen dat ook kan.

Dat veel oudere mensen tegenwoordig niet met internet kunnen omgaan komt mede doordat ze het nooit geleerd hebben in hun jeugd.

De huidige generatie kinderen zal echter opgroeien in een wereld waarin je jezelf ernstig tekort doet als je geen basisvaardigheden hebt op het internet, en dat zal alleen maar erger worden, daarom moet het basisonderwijs daar aandacht aan besteden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Maar waarom moet alles toch op de basisschool, laat het maar komen op de middelbare school. Op de basisschool is alleen het ondersteunen van andere vakken belangrijk voor de ICT, de middelbare school maakt er een vak van en gaat er dieper op in.

Ik snap eigenlijk niet echt waarom de kinderen nou alles van computers(overdreven, maar oke) moeten leren op de basisschool.

De leraren in de hogere groepen zouden er wel wat meer van af mogen weten, maar voor de kleuters en groep 3/4 is er heus geen 'hoge' kennis van computers nodig.

Verwijderd

Wat breepee aangeeft over het niveau van de ICT-ondersteuning vind ik zeer zorgwekkend. Helaas is het zo dat die school niet de enige is in deze situatie. Er zijn aardig wat bedrijfjes die op deze manier geld proberen mee te pikken zonder te bekijken en/of te weten wat er in het basisonderwijs nodig is. Ik vind wel dat de technishce kant van ICT door een extern bedrijf uitgevoerd moet worden. Leerkrachten hebben het al druk genoeg. Helaas zijn er maar een paar bedrijven die zich hierin goed specialiseren.

Wat leerlingen in het basisonderwijs moeten leren over computers valt trouwens best mee. In de kerndoelen staan maar een paar dingen die verband houden met ICT (of eigenlijk 'nieuwe media'):

6 De leerlingen maken verantwoord en doelbewust gebruik van communicatiemiddelen waaronder nieuwe media:
• ze kunnen een tekst maken en bewerken met een tekstverwerkingsprogramma op de computer;
• ze weten globaal welke mogelijkheden (digitale) informatiemedia hebben;
• ze kunnen met behulp van een computer digitale leermiddelen gebruiken.

Ik denk dat ook dat de Pabo's dit moeten benadrukken. Wat ik zelf heb gemerkt is dat een Pabo het vak 'informatica', of beter 'ict-vaardigheden', gebruikt om de studenten zelf te leren omgaan met een computer. Dat is niet slecht, maar er wordt nauwelijks gesproken over het toepassen van de computer binnen het onderwijs zelf. Dit zou mijn inziens ook onderwezen moeten worden. Maar dan is ook daar weer de vraag, wat ga je uit het huidige aanbod weghalen om dit in te passen.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik heb een website opgezet voor een basisschool (reclame: http://www.regenboogkortenhoef.nl). Maar op die school hebben ze de ICT uitbesteedt. (behalve de website.)

Is goed geregeld. Netjes standaard werkplekken en alle benodigheden die je nodig hebt voor de docenten en directeur. Ze zijn volgens mij ook op cursus geweest. De server word op afstand beheerd. Agenda en e-mail functies zijn inbegrepen.

[ Voor 11% gewijzigd door bolke op 01-01-2006 19:31 ]

http://www.hroling.nl

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Persoonlijk zie ik eigenlijk maar een heel kleine rol voor de computer in het basisonderwijs. Wat hoort een leerling te leren in het basisonderwijs volgens mij?

Lezen en schrijven. Dat gaat prima zonder computer.
Rekenen. Dat gaat prima zonder computer. Al zijn er ook best leuke computerprogrammaatjes om te oefenen, heeft dat wat mij betreft nauwelijks toegevoegde waarde.
Geschiedenis. Geen computer bij nodig.
Aardrijkskunde. Geen computer bij nodig.
Nederlands. Geen computer bij nodig.
Engels. Geen computer bij nodig.
Lichamelijke opvoeding. Geen computer bij nodig :P.

Er is helemaal geen noodzaak voor het gebruik van computers in het basisonderwijs!

Daarentegen zijn computers wel zeer geschikt om kinderen met achterstanden bij te scholen buiten schooltijd. Zonder dat de ouders verstand hoeven te hebben van de leerstof kan met goede educatieve programma's het kind wel leren.

Het simpele gebruik van Word en dergelijke krijgen kinderen gauw genoeg onder de knie. Natuurlijk zullen het allemaal niet, zoals Johnny al zegt, optimaal gebruiken. Maar het lijkt me vroeg genoeg om dat op de middelbare school te leren.

• Brent
  • Nu online
eamelink schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:54:
Lezen en schrijven. Dat gaat prima zonder computer.
Rekenen. Dat gaat prima zonder computer. Al zijn er ook best leuke computerprogrammaatjes om te oefenen, heeft dat wat mij betreft nauwelijks toegevoegde waarde.
Ik heb bijv. topografie op de PC gehad in groep 6 and up en dat kon me toch random en blind leren zo, op een manier die effectief is en niet op papier herhaald kan worden. Ook heeft mijn moeder dus bijvoorbeeld voor de kleuters (4 t/m 6 jr.) wat programma's met vormen, kleuren, figuren, letters, voorwerpen etc. welke zij (en anderen) ook heilzaam vinden.

De computer kan imho wel een bijdrage leveren in het basisonderwijs (mits een fatsoenlijke ICT afdeling, iets wat helaas niet alomtegenwoordig is).

Waar jij bezorgt om bent volgens mij, is het non-onderwijs van het zoeken van info via internet/google en het zowat 1:1 inleveren; het gebruik van de PC bij het maken van schrijfopdrachten (werkstukken, boekverlsagen etc.) waarvoor je informatie op moet zoeken. Dat is volgens mij een ander probleem en een ander uitgangspunt dan (sommige) leraren hebben, namelijk speciale educatieve software gebruiken. Neem bijvoorbeeld het topografie appje dat ik in mijn tijd heb gebruikt. Dat was gewoon nuttig en heeft me geholpen bij het leren. Daar is niets mis mee.

Ik denk dat je alle nadelen van de computer wegfilterd als je het hebt over de schrijfopdrachten hebt, eens? In het middelbaar onderwijs wordt deze copy-paste cultuur voortgezet en eventueel pas op de uni enigszins onderdrukt. Ik ben het ermee eens dat dat niet de wenselijke situatie is. Of het weren van computers de oplossing is? Ik moest vroegah op papier in het klad elke week de voortgang tonen. Aan het eind leverde ik toen gewoon een geprinte en opgeleukte versie in. Ik heb nooit een zin over genomen op die manier. Misschien is strakkere controle van de leraar wat tijdens het schrijfproces?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:03:
[...]

Nee, maar een kind vind het ook leuk om een site te bouwen en met de PC bezig te zijn. Zelfs preventie kan toegepast worden. Kijk maar naar MSN en wat daar allemaal voor slechte zaken gebeuren richting kinderen. Door de leerkrachten op te leiden om de kinderen te leren dit soort praktijken te herkennen en te voorkomen/bestrijden.
Dat moeten de ouders van die kinderen maar doen. De school is geen opvoedinstituut. Gewoon die school achter één of ander filter hangen (Kennisnet ofzo, maar da's voor mijn tijd).

De islam kan uw vrijheid schaden

• Copycat
  • Laatst online: 06-11 16:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

eamelink schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:54:
Persoonlijk zie ik eigenlijk maar een heel kleine rol voor de computer in het basisonderwijs. Wat hoort een leerling te leren in het basisonderwijs volgens mij?

Lezen en schrijven. Dat gaat prima zonder computer. (beter nog zonder PC denk ik, MSN/Breezah is nog steeds niet officieel dacht ik)
Rekenen. Dat gaat prima zonder computer. Al zijn er ook best leuke computerprogrammaatjes om te oefenen, heeft dat wat mij betreft nauwelijks toegevoegde waarde. ( wat mij betreft is die zakjapanner al teveel)

Er is helemaal geen noodzaak voor het gebruik van computers in het basisonderwijs!

Daarentegen zijn computers wel zeer geschikt om kinderen met achterstanden bij te scholen buiten schooltijd. Zonder dat de ouders verstand hoeven te hebben van de leerstof kan met goede educatieve programma's het kind wel leren.

Het simpele gebruik van Word en dergelijke krijgen kinderen gauw genoeg onder de knie. Natuurlijk zullen het allemaal niet, zoals Johnny al zegt, optimaal gebruiken. Maar het lijkt me vroeg genoeg om dat op de middelbare school te leren.
Voor de rest kan ik me er aardig in vinden. Die PC mag van mij uit het klaslokaal blijven tot de 7e en 8e groep. Als Jan of Piet er interresse voor heeft gaat hij/zij er thuis zelf wel mee bezig.

Anti-voorbeelden:

- Websites vol taalfouten zijn als werkstuk ook niet constructief (bovendien kosten licenties voor dit soort software een berg geld )
- MSN (WTF 8)7 ) sinds wanneer is dat leerzaam !!! Doen de kids thuis wel genoeg dacht ik zo kunnen ze op school beter een uurtje extra gym krijgen

<edit> Nog even een extra rant. Zoals ik hoor staan er tegenwoordig dikke PC's in het basisonderwijs terwijl er met veel minder net zoveel bereikt kan worden als het dan toch moet.

Ik moest op mijn MBO opleiding het ook doen op hopeloos ouderwetse apparatuur maar het werkte wel !!! Sterker nog , zo leer je nog eens met PC's omgaan :P

[ Voor 9% gewijzigd door Copycat op 01-01-2006 21:57 ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Copycat schreef op zondag 01 januari 2006 @ 21:50:
[...]

Voor de rest kan ik me er aardig in vinden. Die PC mag van mij uit het klaslokaal blijven tot de 7e en 8e groep. Als Jan of Piet er interresse voor heeft gaat hij/zij er thuis zelf wel mee bezig.

Anti-voorbeelden:

- Websites vol taalfouten zijn als werkstuk ook niet constructief (bovendien kosten licenties voor dit soort software een berg geld )
- MSN (WTF 8)7 ) sinds wanneer is dat leerzaam !!! Doen de kids thuis wel genoeg dacht ik zo kunnen ze op school beter een uurtje extra gym krijgen
Kinderen kunnen al vanaf groep 3/4 redelijk zelfstandig werken met een PC. Ik heb dat gezien met mijn kinderen. Hierdoor heeft een "juf" meer tijd voor de kinderen die minder makkelijk kunnen leren. (geen MSN of Internet). Reken en taal spelletjes zijn heel simpel opgezet. Kleine (kinder) muis en dat gaat best goed. Zelfs mijn dochter van 5 jaar kan al redelijk omgaan met een muis.

Open source in het onderwijs is nog niet echt doorgedrongen. Maar daarmee kunnen licentiekosten een stuk lager uitvallen dan je denkt.

Veilig Internet gebruik is wel een must. Ouders weten vaak niet eens hoe ze de PC moeten opstarten. Laat staan uitleggen wat gevaarlijk is op Internet. MSN is soms een gevaar voor jonge kinderen.

[ Voor 4% gewijzigd door bolke op 01-01-2006 22:01 ]

Verwijderd

Het stukje uit de kerndoelen een paar post hierboven geeft aan dat scholen wel verplicht zijn om leerlingen om te leren gaan met een tekstverwerker. De stelling dat er geen noodzaak is voor computers in het basisonderwijs lijkt mij daarom alleen al een foute stelling.

De computer kan prima worden gebruikt door leerlingen om informatie op te zoeken, leerstof extra te oefenen en om kinderen op een interactieve manier leerstof voor hun eigen niveau aan te bieden. Op de basisschool moeten leerlingen de basisbeginselen krijgen om te kunnen functioneren in de maatschappij. Aangezien de computer tegenwoordig gemeengoed is moet deze dit ook terug te zien zijn in het basisonderwijs.
Ik zie hier een tweetal problemen. Het eerste is dat het aanbod van goede educatieve programma's waarmee een kind zelfstandig de leerstof kan leren zeer gering is. Het tweede probleem is dat er een grote groep kinderen met een achterstand is die uit arme gezinnen komt. Deze hebben geen beschikking over een computer thuis.
Dat moeten de ouders van die kinderen maar doen. De school is geen opvoedinstituut. Gewoon die school achter één of ander filter hangen (Kennisnet ofzo, maar da's voor mijn tijd).
De school geen opvoedingsinstituut? Een kind zit een groot deel van de week op school. Sommige kinderen zien hun meester of juf meer dan hun eigen ouders. Op school leren kinderen omgaan met andere en samen te werken. De school is wel degelijk aan het opvoeden.
MSN (WTF 8)7 ) sinds wanneer is dat leerzaam !!!
http://www.hetkanwel.net/?p=289

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

het is gewoon droef dat basisscholen steeds vaker zich richten op bijzaken. Je kan wel 100 redenen verzinnen om vooral met PC's te gaan werken, maar het is algemeen bekend dat het niveau van Nederlandse taal en rekenen om te janken is. Lichamelijke opvoeding was ook al niet meer belangrijk en zie het resultaat. Als de basisschool er nou eens voor zou zorgen dat een kind zonder problemen aansluiting kan vinden met het middelbaar onderwijs, vind ik dat al een uitdaging genoeg. Als dat niveau gehaald is, zou ik me eens druk gaan maken over de ICT op de basisschool. Het moet goddomme niet gekker worden. Zonde van het geld. Ik had van de week mijn neefje van 11 over de vloer en die kon de tafels van 11 en 12 niet eens foutloos. einde van het jaar gaat hij naar de middelbare school.... :'( . Oh ja, hij heeft in het totaal een dag aan Engels en computerles

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Il Ljama schreef:
Ik had van de week mijn neefje van 11 over de vloer en die kon de tafels van 11 en 12 niet eens foutloos.
Sterker nog: van de week in het nieuws. PABO-studenten beheersen het rekenen minder dan leerlingen uit groep 8!

Het is al meer gezegd: het gaat om basisscholen. Er worden dus basis-zaken geleerd. Alsjeblieft zeg, ik heb twee kinderen, waarvan eentje in groep 2 op de basisschool. Die wordt al "lastiggevallen" met CITO-toetsen en weet ik wat niet meer. M'n jongste zoon heeft de trotse leeftijd van twee en als het aan Den Haag ligt, moeten die peuters ook al allerlei toetsen af gaan leggen.

Grote b*llshit, mijne dames en heren. Het wordt tijd dat we weer terug gaan naar de basis. Leren lezen, schrijven en rekenen lijkt me ietwat belangrijker op een basisschool dan al die toetsjes, computers etc. etc.

Ik begrijp heus wel dat we onze kinderen zo vroeg mogelijk vertrouwd moeten laten worden met computers maar draven we niet een klein beetje door?

Oh ja: vandaag gehoord op de radio: basischolen mogen nu ook Duits en Frans gaan geven. Diepe, diepe zucht.

edit:

Nu ik het nog eens nalees: ik ziet het helemaal voor me.

Jantje uit groep 8 heeft de basisschool afgerond.
Leraar trots tegen papa: "Jantje heeft als afsluitend werkstuk in het Engels een spreekbeurt gehouden hoe hij een P4 2.8 GHz heeft overgeklokt op 4.2 GHz."
Vader van Jantje: "Fantastisch, maar weet hij nou ook hoeveel 8*15 is?"
Leraar: "Eeehhmm, is dat niet 89?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 01:11 ]

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:33:
Il Ljama schreef:

[...]

Sterker nog: van de week in het nieuws. PABO-studenten beheersen het rekenen minder dan leerlingen uit groep 8!

Het is al meer gezegd: het gaat om basisscholen. Er worden dus basis-zaken geleerd. Alsjeblieft zeg, ik heb twee kinderen, waarvan eentje in groep 2 op de basisschool. Die wordt al "lastiggevallen" met CITO-toetsen en weet ik wat niet meer. M'n jongste zoon heeft de trotse leeftijd van twee en als het aan Den Haag ligt, moeten die peuters ook al allerlei toetsen af gaan leggen.

Grote b*llshit, mijne dames en heren. Het wordt tijd dat we weer terug gaan naar de basis. Leren lezen, schrijven en rekenen lijkt me ietwat belangrijker op een basisschool dan al die toetsjes, computers etc. etc.

Ik begrijp heus wel dat we onze kinderen zo vroeg mogelijk vertrouwd moeten laten worden met computers maar draven we niet een klein beetje door?

Oh ja: vandaag gehoord op de radio: basischolen mogen nu ook Duits en Frans gaan geven. Diepe, diepe zucht.

edit:
Nu ik het nog eens nalees: ik ziet het helemaal voor me.

Jantje uit groep 8 heeft de basisschool afgerond.
Leraar trots tegen papa: "Jantje heeft als afsluitend werkstuk in het Engels een spreekbeurt gehouden hoe hij een P4 2.8 GHz heeft overgeklokt op 4.2 GHz."
Vader van Jantje: "Fantastisch, maar weet hij nou ook hoeveel 8*15 is?"
Leraar: "Eeehhmm, is dat niet 89?
Bij deze basis hoort tegenwoording ook computer gebruik bij. Het omgaan met computers is tegenwoordig net zo belangrijk als het leren van een taal en kunnen rekenen. Als je in het bedrijfsleven komt dan staat er vaak een PC voor je klaar. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. De PC rekend wel voor je. Hoofdrekenen is minder belangrijk dan vroeger.

Maar heel veel mensen zien bij een computer alleen maar tekstverwerker, games en Internet. Computers zijn eigenlijk een vervanger voor een boek en (in mindere maten) een hulpstuk voor de juf/meester. Er zijn 1001 reken en taal cursussen op de computer. Deze zijn er al vanaf groep 1. En daarbij komt dat de leerlingen spelenderwijs leren rekenen of een taal omdat ze de computer leuk vinden.

Ik heb ook kinderen. Twee dochters van 5 en 8 jaar. Ik zie gewoon dat ze thuis net zo makkelijk de reken/taal spelletjes doen op de PC terwijl ze anders niet eens aan rekenen denken. Die van 8 zit al te MSN'en en op Internet. Daarbij leert ze op een moderne manier de nederlandse taal.

Ik print heel weinig uit en lees heel veel op mijn beeldscherm. Ik gebruik dat ding dus gewoon als boek. Een tablet PC is een uitkomst voor mij alleen zijn ze nog een beetje duur.

PS: Ik geef je helemaal gelijk op het punt van de Cito toetsen. Een kind van 4 die net een aantal maanden op school zit krijgt al een test of ze wel goed zijn. Met als gevolg dat ze zeggen dan het kind achterloopt. Maar het zit NET op schoooolll. (meegemaakt met mijn longste)

[ Voor 6% gewijzigd door bolke op 04-01-2006 07:46 ]

Verwijderd

Die van 8 zit al te MSN'en en op Internet. Daarbij leert ze op een moderne manier de nederlandse taal
Hhmmmm, een fragmentje van een MSN-sessie van m'n buurmeisje (groep 6):
EeYy, GiGi In Da HoUsE
WaNnA cHaT?
LeKku SlApU
Of je met MSN nou goed Nederlands leert, daar wil ik wel een discussie aan wagen.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

bolke schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 07:43:
[...]

Bij deze basis Als je in het bedrijfsleven komt dan staat er vaak een PC voor je klaar. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. De PC rekend wel voor je. Hoofdrekenen is minder belangrijk dan vroeger.
Volgens mij zit er nog een fase tussen basisschool en bedrijfsleven (mag ik hopen!). Hoofdrekenen is minder belangrijk geworden doordat men het ook niet meer kan. Dat de PC wel voor je rekent (met een t by the way), gaat lang niet altijd op en is een kul-argument. Hoofdrekenen dient niet alleen voor het snel optellen want je traint je hersens. Daarnaast zijn er nogal wat bedrijven met assesments waarbij hoofdrekenen een vereiste is. Zelfs op middelbare scholen wordt een bepaald niveau van hoofdrekenen vaak verwacht (en terecht).

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 08:20:
[...]

Hhmmmm, een fragmentje van een MSN-sessie van m'n buurmeisje (groep 6):

[...]

Of je met MSN nou goed Nederlands leert, daar wil ik wel een discussie aan wagen.
Als ik zie wat mijn dochter chat is het geen MSN-breezer taal. Dat komt nog denk ik.

En misschien heb je gelijk over de MSN taal. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat ik die discussie ga verliezen. :)

Verwijderd

Als ik alles hierboven doorlees lijkt het erop dat men denkt dat er op de basisschool les wordt gegeven in ICT. Dus hoe een computer in elkaar zit, beetje websites bouwen en netwerken aanleggen. Maar dit is helemaal niet het geval. ICT wordt, als het wordt gebruikt, in het basisonderwijs ingezet om kinderen te helpen met de al bestaande stof. Uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen, maar dat is overal.

offtopic:
Ik betwijfel trouwens ook het nut om kinderen al bij de kleuters te testen. Maar dit komt ook voor een deel door de druk die er van de overheid en van de ouders komt. Er is vraag naar resultaten voor scholen om te laten zien hoe 'goed' ze zijn. Hoe is een kind gegroeid door de jaren heen. Maar dat is een andere discussie :)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Bij deze basis hoort tegenwoording ook computer gebruik bij. Het omgaan met computers is tegenwoordig net zo belangrijk als het leren van een taal en kunnen rekenen. Als je in het bedrijfsleven komt dan staat er vaak een PC voor je klaar. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. De PC rekend wel voor je. Hoofdrekenen is minder belangrijk dan vroeger.
Echt onzin vind ik dat...

Waar kom je als je geen taal kan spreken= zwerversbestaan

Waar kom je als je niet kunt rekenen= beroep met een laag loon, omdat je niet beter zou weten.

Waar kom je terecht als je niet met de computer kan omgaan= beroep waar je geen computer voor nodig hebt, neem bijv. gymleraar.

Niet kunnen omgaan met computers is een luxeprobleem, sommige mensen vergeten dat gewoon.

Duidelijkheid:

COMPUTER=LUXE

Zonder die luxe moeten we te leren overleven, dat is al meer dan 2 eeuwen goed gegaan en dat moeten kunnen blijven doen. Als we te veel gaan concentreren op omgaan met computers, dan worden we daar afhankelijk van. Stel dat de stroom uitvalt, dan zou je dus niet eens meer een simpele keersom kunnen doen, of weten hoe je een nederlands woord schrijft(kan je niet bij de online woordenboek en omdat je online een woordenboek hebt, dan vind je het nutteloos om er een te kopen).

Beetje extreem geval, maar het zet sommige mensen hopelijk wel met beide benen op de grond, zodat ze niet als een 'kip zonder kop' gaan discussieren, omdat ze willen dat iedereen kan omgaan met luxe, voordat ze aan de basisbehoeften in de samenleving kunnen voldoen.

Er zijn nog steeds gezinnen zonder computers, hoe zouden die nou kunnen overleven, terwijl het volgens een aantal een 'must' is om met computers te kunnen werken.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:59:
Als ik alles hierboven doorlees lijkt het erop dat men denkt dat er op de basisschool les wordt gegeven in ICT. Dus hoe een computer in elkaar zit, beetje websites bouwen en netwerken aanleggen. Maar dit is helemaal niet het geval. ICT wordt, als het wordt gebruikt, in het basisonderwijs ingezet om kinderen te helpen met de al bestaande stof. Uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen, maar dat is overal.

offtopic:
Ik betwijfel trouwens ook het nut om kinderen al bij de kleuters te testen. Maar dit komt ook voor een deel door de druk die er van de overheid en van de ouders komt. Er is vraag naar resultaten voor scholen om te laten zien hoe 'goed' ze zijn. Hoe is een kind gegroeid door de jaren heen. Maar dat is een andere discussie :)
punt is dat om als basisschool computerondersteunend onderwijs aan te bieden, je ook (hoe klein ook) je ICT moet beheren. De huidige leraar is hier veelal niet capabel genoeg voor. Vervolg vraag is of je de investering hiervoor moet willen. Op dit moment is het huidige niveau van onderwijs al niet je van het. ICT is en zal altijd een ondersteunende tool blijven. Waarom zou je veel investeren in de tool als je basis (nog altijd rekenen en lezen) onder de maat is. Zonder basis geen vervolg.

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Ik denk dat het handig is om, voordat de kids de bovenbouw van het voortgezet onderwijs bereiken, ze toch wat wegwijs te maken met hoe computers werken. Dat kan imho gewoon heel basaal: de basisfuncties van je OS (aan/uit :+), een tekstverwerker, een spreadsheet, een browser en wat basale veiligheidsdingetjes (geen vreemde .exes openen, niet je tieten flashen op MSN). Voordat een kind deze dingen echt nodig heeft, zit je toch wel aan het voortgezet onderwijs waar de verslagen uitgetypt moeten worden i.p.v. geschreven. Juist voor het basisonderwijs zou ik eerder propageren dat de kids nog lekker met de hand schrijven, al was het maar om eens te oefenen zonder spellingcontrole. Goed en snel met de hand schrijven is iig een vaardigheid die naar mijn mening op de basisschool veel geoefend mag worden.

In mijn tijd :+ hadden we in de brugklas nog Informatica, de Babbage-methode. Daar leerden we in de eerste instantie terminologie, maar niet echt hoe bijv Word of Excel werkte. Ik zou juist zo'n vak gaan gebruiken om mensen die basis-computervaardigheden bij te brengen. Veel eerder hebben de kids ze toch niet nodig.

Ik zou zelfs durven stellen dat bepaalde privacy en/of zedenregels (de bekende webcamfilmpjes) eerder door de ouders zouden moeten worden onderwezen dan door de school. Als je als ouder je basisschoolkindje alleen op de computer met internet laat en daar geen safe surfing opzet en ze niet waarschuwt/controleert over de gevaren van internet, dan ben je imho ook niet geheel lekker bezig.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
Ik ben blij dat ik nog van de generatie ben die nog wel kan hoofdrekenen. Als ik een programmatje of scriptje in elkaar pruts wil ik vaak nog wel met een simpele input even narekenen of de getalletjes die de computer er uitgooit ook klopt, want hoe je het wend of keert, het programmeer-gedeelte blijft mensenwerk.

Over computers in elkaar knutselen, op zich zou een ICT afdeling op het VMBO wel weer nuttig zijn, ik bedoel, welke koter heeft op de basisschool nu Electro of Autotechniek gehad?

Verwijderd

Zonder die luxe moeten we te leren overleven, dat is al meer dan 2 eeuwen goed gegaan en dat moeten kunnen blijven doen.
Waar staat het dat het 1 het andere uitsluit? Als je om leert gaan met een computer kan je niet meer overleven zonder?
Er zijn nog steeds gezinnen zonder computers, hoe zouden die nou kunnen overleven, terwijl het volgens een aantal een 'must' is om met computers te kunnen werken.
Dus omdat er mensen zijn zonder computer thuis moeten ze ze op het basisonderwijs ook maar niet zien?

Wat ik duidelijk wil maken is dat het gebruik van ICT in het basisonderwijs niet wil zeggen dat al het andere wordt genegeerd of vergeten.De leerlingen worden niet afhankelijk van de computer. Het kan juist helpen!
punt is dat om als basisschool computerondersteunend onderwijs aan te bieden, je ook (hoe klein ook) je ICT moet beheren. De huidige leraar is hier veelal niet capabel genoeg voor. Vervolg vraag is of je de investering hiervoor moet willen. Op dit moment is het huidige niveau van onderwijs al niet je van het. ICT is en zal altijd een ondersteunende tool blijven. Waarom zou je veel investeren in de tool als je basis (nog altijd rekenen en lezen) onder de maat is. Zonder basis geen vervolg.
Daarom zou ik graag zien dat het beheer niet door de school zelf, maar door een gespecialiseerd bedrijf gedaan wordt. Maar dan wel een bedrijf wat inzicht heeft in het onderwijs. Deze kan ervoor zorgen dat ICT de leerkracht inderdaad kan ondersteunen. Als dit goed is geregeld dan kan de leerkracht gewoon weer leerkracht zijn.

Je zou willen investeren in ICT als tool omdat er uit onderzoek is gebleken dat het helpt. Algemene effecten zijn onder andere dat leerdoelen eerder en beter worden bereikt en dat leerlingen meer plezier in het onderwijs hebben.
En twee bijkomende voordelen zijn dat er ingespeeld kan worden op de verschillen tussen leerlingen en dat de doelmatigheid van het onderwijs kan worden vergroot. Voor een uitgebreide uitleg over waarom ICT helpt kan je kijken naar het onderzoek Zin en onzin over het rendement van ict in het onderwijs van het Ministerie van OCenW. Een overzicht van onderzoek naar het rendement van ICT kan je hier vinden.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik vind gewoon dat je er niet mee moet gaan beginnen, voordat je de taal, reken en andere belangrijke vaardigheden op een gewenst niveau hebt. Dat heb ik al eerder gezegd.

De ondersteunende functie is oke, zolang het maar niet een 'vak' apart wordt.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Niets. Of je moet het meteen goed doen en de kinderen gewoon Logo in de schoot werpen. Dan leren ze de rest eromheen vanzelf.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

De eerder geplaatste opmerking over dat de ouders beter onderwezen kunnen worden op het gebied van ICT (en met name de beveiliging/privacy etc.) lijkt mij een veel beter plan dan kinderen van 4-12 hiermee op te zadelen.

En hoofdrekenen niet nodig meer omdat er handige apparaten zijn die het toch wel voor je doen? Al aan gedacht dat hoofdrekenen ook goed is om je hersenen te 'trainen'?

De PC zou verder als hulpmiddel moeten worden ingezet in het basisonderwijs niet met het doel de leerlingen te leren hoe zo'n ding werkt en wat je er allemaal mee kunt doen (dat vinden ze wel in hun eigen tijd uit), die tijd kunnen ze veel beter uitbesteden aan bijvoorbeeld gegrijpend (alhoewel dat begrijpend iets van 'vroeger' was meende ik, wordt nu niet meer gegeven?) lezen (taal etc), rekenen en schrijven.

Zag een paar maand geleden bijvoorbeeld op het jeugdjournaal een item over de PC als hulpmiddel bij aardrijkskunde, een digital (beamer geval dacht ik) board oid ipv het krijtjesbord, dat is imho best nog een nuttige toepassing.

Voor de rest zijn de OUDERS verantwoordelijk hoe hun kind met de digitale wereld omgaat, Nederland afschuifland... overal vind men wel een reden om de verantwoordelijkheid op iemand anders af te schuiven tegenwoordig :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 19:50 ]

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:11:
Daarom zou ik graag zien dat het beheer niet door de school zelf, maar door een gespecialiseerd bedrijf gedaan wordt. Maar dan wel een bedrijf wat inzicht heeft in het onderwijs. Deze kan ervoor zorgen dat ICT de leerkracht inderdaad kan ondersteunen. Als dit goed is geregeld dan kan de leerkracht gewoon weer leerkracht zijn.

Je zou willen investeren in ICT als tool omdat er uit onderzoek is gebleken dat het helpt. Algemene effecten zijn onder andere dat leerdoelen eerder en beter worden bereikt en dat leerlingen meer plezier in het onderwijs hebben.
En twee bijkomende voordelen zijn dat er ingespeeld kan worden op de verschillen tussen leerlingen en dat de doelmatigheid van het onderwijs kan worden vergroot. Voor een uitgebreide uitleg over waarom ICT helpt kan je kijken naar het onderzoek Zin en onzin over het rendement van ict in het onderwijs van het Ministerie van OCenW. Een overzicht van onderzoek naar het rendement van ICT kan je hier vinden.
Het gaat er niet om of het helpt maar of je hieraan moet willen beginnen. Uiteindelijk moet een kind om een kans van slagen te hebben op een middelbare school goed kunnen rekenen en schrijven; punt. Dat PC-onderwijs daar aan kan bijdragen zal best, maar het is geen noodzaak! Als je vervolgens ziet dat zo'n school ICT-beheer moet gaan inrichten dan is dat zonde van het geld. Dat je het kan outsourcen lijkt me helder; kan altijd maar dat kost een vermogen waarvoor mijnsinziens het budget van een school niet bedoeld is.
Nogmaals, PC-ondersteunend onderwijs is mooi maar ook luxe en kan geen vervanger zijn van bv hoofdrekenen.

Verwijderd

Il Ljama schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 07:58:
[...]

Het gaat er niet om of het helpt maar of je hieraan moet willen beginnen. Uiteindelijk moet een kind om een kans van slagen te hebben op een middelbare school goed kunnen rekenen en schrijven; punt. Dat PC-onderwijs daar aan kan bijdragen zal best, maar het is geen noodzaak! Als je vervolgens ziet dat zo'n school ICT-beheer moet gaan inrichten dan is dat zonde van het geld. Dat je het kan outsourcen lijkt me helder; kan altijd maar dat kost een vermogen waarvoor mijnsinziens het budget van een school niet bedoeld is.
Nogmaals, PC-ondersteunend onderwijs is mooi maar ook luxe en kan geen vervanger zijn van bv hoofdrekenen.
Als iets helpt dan wil je er toch mee aan de slag?

Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin wordt verteld dat het huidige niveau van het basisonderwijs onder de maat is. Alleen maar een onderzoek dat Pabo-ers over het algemeen slechter kunnen rekenen dan groep 8 leerlingen. Dan zijn de groep 8 leerlingen toch niet slecht in rekenen? Er worden hierboven een paar voorbeelden genoemd van slechte dingen, maar een onderzoek is er nog niet aangehaald.

Als er dan toch iemand een link heeft naar dit soort onderzoeksresultaten dan pleit dit juist voor de inzet van ICT. Hierboven staat al een link naar onderzoeken die aantonen dat ICT wel degelijk rendement heeft en daardoor dus kan helpen het niveau te verhogen. Als nu, zonder goed ingezette ICT, het resultaat onder de maat is dan moet er dus kennelijk wat aan gedaan worden. Onderzoek toont aan dat het helpt, dus inzetten die hap.

Scholen hebben trouwens een speciaal budget gekregen voor de aanschaf en onderhoud van nieuwe media. Dat dit fout gebruikt wordt, in de zin dat scholen alles zelf willen doen, is een ander verhaal. Het geld is er dus om dit te doen, daarom moet het daarvoor ook worden gebruikt. Als uit onderzoek is gebleken dat ICT zo veel meer helpt dan is dit een investering waard.
Anders hoeft er geen nieuwe technologie onderzocht of gemaakt te worden, het werkt toch allemaal?

Nogmaals, onderwijs ondersteund door ICT is geen vervanger voor een concreet iets al hoofdrekenen. Het kan de weg naar dit doel juist sneller en leuker maken! Laat leerlingen eens met plezier leren!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:25:
[...]
Als iets helpt dan wil je er toch mee aan de slag?

Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin wordt verteld dat het huidige niveau van het basisonderwijs onder de maat is. Alleen maar een onderzoek dat Pabo-ers over het algemeen slechter kunnen rekenen dan groep 8 leerlingen. Dan zijn de groep 8 leerlingen toch niet slecht in rekenen? Er worden hierboven een paar voorbeelden genoemd van slechte dingen, maar een onderzoek is er nog niet aangehaald.

Als er dan toch iemand een link heeft naar dit soort onderzoeksresultaten dan pleit dit juist voor de inzet van ICT. Hierboven staat al een link naar onderzoeken die aantonen dat ICT wel degelijk rendement heeft en daardoor dus kan helpen het niveau te verhogen. Als nu, zonder goed ingezette ICT, het resultaat onder de maat is dan moet er dus kennelijk wat aan gedaan worden. Onderzoek toont aan dat het helpt, dus inzetten die hap.

Scholen hebben trouwens een speciaal budget gekregen voor de aanschaf en onderhoud van nieuwe media. Dat dit fout gebruikt wordt, in de zin dat scholen alles zelf willen doen, is een ander verhaal. Het geld is er dus om dit te doen, daarom moet het daarvoor ook worden gebruikt. Als uit onderzoek is gebleken dat ICT zo veel meer helpt dan is dit een investering waard.
Anders hoeft er geen nieuwe technologie onderzocht of gemaakt te worden, het werkt toch allemaal?

Nogmaals, onderwijs ondersteund door ICT is geen vervanger voor een concreet iets al hoofdrekenen. Het kan de weg naar dit doel juist sneller en leuker maken! Laat leerlingen eens met plezier leren!
In een land waar budget geen rol speelt ben ik het 100% met je eens. Vraag is of het rendement in verhouding staat tot:
a. de investering in middelen
b. beheerkosten (al dan niet ge-outsourced)

Dat scholen budget ergens voor hebben, staat volgens mij los van het kritisch kijken naar uitgaven. Om te concluderen dat als onderwijs onder de maat is er ICT moet komen vind ik tekort door de bocht. Voor wat je op een basisschool hoort te leren, heb je geen PC nodig al kan het wel ondersteunen. Generaties hebben het zonder gekund. Natuurlijk moet je met de tijd meegaan, maar daar lijkt me een middelbare school veel logischer voor.

Verwijderd

In een land waar budget geen rol speelt ben ik het 100% met je eens. Vraag is of het rendement in verhouding staat tot:
a. de investering in middelen
b. beheerkosten (al dan niet ge-outsourced)

Dat scholen budget ergens voor hebben, staat volgens mij los van het kritisch kijken naar uitgaven. Om te concluderen dat als onderwijs onder de maat is er ICT moet komen vind ik tekort door de bocht. Voor wat je op een basisschool hoort te leren, heb je geen PC nodig al kan het wel ondersteunen. Generaties hebben het zonder gekund. Natuurlijk moet je met de tijd meegaan, maar daar lijkt me een middelbare school veel logischer voor.
Ik zeg niet dat er ICT moet komen omdat het onderwijs onder de maat is. Ik geef aan dat als het onderwijs onder de maat is er een oplossing moet komen. Onderzoek heeft aangetoond dat investeren in ICT zin heeft, positieve resultaten oplevert en leuk is. Daarnaast merk ik bij leerlingen meer betrokkenheid als ze een les op de computer mogen doen. Daarom zeg ik dat dit een oplossing is en dat het de investering waard is.

Het uitstellen van het gebruik van ICT naar de middelbare school is het verschuiven van deze investering. Het uistellen kan er dus voor zorgen dat de investering minder rendabel is.

Juist omdat ICT kan ondersteunen vind ik dat je het moet gebruiken. Het klopt dat generaties zonder hebben gekund, maar dat is geen argument om iets niet te gebruiken.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 16:05:
[...]

Het uitstellen van het gebruik van ICT naar de middelbare school is het verschuiven van deze investering. Het uitstellen kan er dus voor zorgen dat de investering minder rendabel is.
deze mag je onderbouwen. Het heeft in mijn beeld niks met uitstellen te maken maar met het feit dat op een middelbare school een leerling veel beter in staat is met PC's om te gaan gegegevn het feit dat hij al basisvaardigheden kent (lezen/schrijven). Het is maar de vraag wat meer rendabel is. Minder basisvaardigheden en een beetje spelen met een PC of mbv basisvaardigheden echt met een pc gaan werken. Ik denk het laatste ;)
Punt waarop ik inhaakte in dit topic is dat ik zelf familie heb in groep 8 die 1 dag per week computert/engels heeft op school en nog steeds niet fatsoenlijk kan rekenen. In zo'n geval vind ik dat de accenten verkeerd liggen. Als een leerling ICT ondersteuning 'erbij' kan hebben heb ik ook geen bezwaar.

Verwijderd

deze mag je onderbouwen. Het heeft in mijn beeld niks met uitstellen te maken maar met het feit dat op een middelbare school een leerling veel beter in staat is met PC's om te gaan gegegevn het feit dat hij al basisvaardigheden kent (lezen/schrijven). Het is maar de vraag wat meer rendabel is. Minder basisvaardigheden en een beetje spelen met een PC of mbv basisvaardigheden echt met een pc gaan werken. Ik denk het laatste ;)
Als leerlingen eerst lezen en schrijven op de 'oude' methode dan moeten ze alles op papier doen. Ook de oefeningen als letters op de juiste plaats zetten, het schrijven van kleine woorden enzovoorts. Deze oefeningen kosten veel tijd omdat deze eerst gemaakt moeten worden, dan moeten worden nagekeken door juf/meester en daarna weer terug gaan naar de leerling. Als ze dit dan kunnen, dan wordt aangeleerd hoe je de basisdingen van een computer doet. Opstarten, inloggen, programma starten, met de muis werken enz.

De andere kant is dat ze leren hoe je de computer aanzet en al die dingen en tegelijkertijd oefenen met hun lezen. Kost wellicht iets meer tijd op dat moment, maar ze kunnen daarna alletwee. Ik denk dat het laatste in het geheel minder tijd kost.

Als je de simpele vaardigheden van het opstarten, muizen enz op de middelbare school pas aanleert heb je daar minder profijt van omdat de leerligen daar pas later mee gaan beginnen. Het sneller inoefenen van bijvoorbeeld tafels op een leukere manier kunnen ze daardoor niet doen. Door de computer te gebruiken voor deze situaties krijgt de leerkracht meer tijd om de zwakkere leerlingen te helpen. Hij hoeft immers niet al die kleine oefeningen na te kijken.

Uiteraard is dit maar 1 concreet klein voorbeeld. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik bedoel dat je meer vooruitgang boekt door activiteiten te combineren dan door deze achter elkaar te doen. Ook geef je de leerkracht meer ruimte en tijd om zwakkere kinderen te helpen met taal en rekenen.
Punt waarop ik inhaakte in dit topic is dat ik zelf familie heb in groep 8 die 1 dag per week computert/engels heeft op school en nog steeds niet fatsoenlijk kan rekenen. In zo'n geval vind ik dat de accenten verkeerd liggen. Als een leerling ICT ondersteuning 'erbij' kan hebben heb ik ook geen bezwaar.
Als deze een dag per week computer les krijgt zonder combinatie met andere vakken ben ik het met je eens dat de accenten verkeerd liggen. Volgens mij willen we wel hetzelfde. Niet computerles krijgen om te computeren, maar wel de computer gebruiken als ondersteunend middel om de basisvaardigheden aan te leren.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 08:50 ]

• NijntjePluis
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-11 14:16
ik zie het computeren in het basisonderwijs niet als doel, maar als middel.
bv om een kind dat de tafels nog niet kent te laten oefenen met een rekenprogramma dat zijn vorderingen registreert, of voor een taalzwak kind die voor de zaakvakken een programma krijgt om de moeilijke woorden en begrippen uit te leggen.
Laat het voortgezet ondewijs zich maar bezig houden met het digitaal rijbewijs.

Als je denkt dat onderwijs duur is, moet je onwetendheid eens proberen.

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

NijntjePluis schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:27:
ik zie het computeren in het basisonderwijs niet als doel, maar als middel.
bv om een kind dat de tafels nog niet kent te laten oefenen met een rekenprogramma dat zijn vorderingen registreert, of voor een taalzwak kind die voor de zaakvakken een programma krijgt om de moeilijke woorden en begrippen uit te leggen.
Laat het voortgezet ondewijs zich maar bezig houden met het digitaal rijbewijs.
Dat is nou precies hoe ik er ook over denk.
Een PC is gewoon een verlengde van een boek en/of schrift.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 08:44:...Ik hoop dat het duidelijk is dat ik bedoel dat je meer vooruitgang boekt door activiteiten te combineren dan door deze achter elkaar te doen...
Het zal je verbazen, maar het is vaak juist beter om zaken niet te combineren. Je leert eerst A, dan leer je B, en daarna leer je ze samen te doen. Leren kost nu eenmaal tijd.

Even voor degenen die schijven met de pen gelijk willen vervangen voor de PC. Er valt meer te schrijven in het leven dan brieven en rapporten natuurlijk.

Verwijderd

Roenie schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:56:
[...]
Het zal je verbazen, maar het is vaak juist beter om zaken niet te combineren. Je leert eerst A, dan leer je B, en daarna leer je ze samen te doen. Leren kost nu eenmaal tijd.
Vaak wel, in dit geval gaat het prima samen. Er wordt geoefend met letters/zinnen/tafels/enz en tegelijkertijd leert de leerling hoe de muis werkt/hoe je programma's opstart/waar sommige knoppen zitten op het toetsenbord/enz.

@nijntjePluis Idd!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 16:05 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:02:Vaak wel, in dit geval gaat het prima samen. Er wordt geoefend met letters/zinnen/tafels/enz en tegelijkertijd leert de leerling hoe de muis werkt/hoe je programma's opstart/waar sommige knoppen zitten op het toetsenbord/enz.

@nijntjePluis Idd!
Dat schreef je eerder ook al, maar dat is nu juist wat ik betwijfel. Je zult eerst een basis moeten hebben met bijvoorbeeld rekenen. Daarna kun je de PC gebruiken om verder te oefenen. De PC en het rekenen tegelijkertijd introduceren maakt het leerproces juist onnodig lang.

Verwijderd

Roenie schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:57:
[...]
Dat schreef je eerder ook al, maar dat is nu juist wat ik betwijfel. Je zult eerst een basis moeten hebben met bijvoorbeeld rekenen. Daarna kun je de PC gebruiken om verder te oefenen. De PC en het rekenen tegelijkertijd introduceren maakt het leerproces juist onnodig lang.
Natuurlijk krijgen de kinderen eerst wat basisdingen voor het rekenen. Ik zou niet willen dat kinderen de eerste les dat ze gaan rekenen al achter de PC zitten. De PC gebruik je inderdaad voor het oefenen.

Maar leerlingen hoeven niet alles van bijvoorbeeld rekenen te weten voordat ze met de PC gaan beginnen. Voordat ze tafels leren kunnen ze wel al oefenen met plus en min sommen.

• NijntjePluis
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:03:
[...]

Natuurlijk krijgen de kinderen eerst wat basisdingen voor het rekenen. Ik zou niet willen dat kinderen de eerste les dat ze gaan rekenen al achter de PC zitten. De PC gebruik je inderdaad voor het oefenen.

Maar leerlingen hoeven niet alles van bijvoorbeeld rekenen te weten voordat ze met de PC gaan beginnen. Voordat ze tafels leren kunnen ze wel al oefenen met plus en min sommen.
Bij mij op school (ik werk op een basischool) krijgen de kleuters al te maken met computers.
Mbv een ouder werken ze met het programma "Bas gaat digitaal" en allerlei andere "Eduroms" waar ze bijvoorbeeld de goede kleur moeten aanklikken. Ze horen door de koptelefoon "rood" en klikken dan het goede plaatje aan. Of ze zien een blaadje en klikken de boom aan, want daar hoort ie bij.
Het gebruik van de muis is dus al aangeleerd als ze vier jaar oud zijn.

In groep 3 leren ze rekenen en ze gaan ook dan mbv een ouder achter de computer met een rekenprogramma dat aansluit bij de lesmethode. Ze leren nu ook cijfers intikken op het toetsenbord. En ze hebben extra rekenoefeningen. Dit gebeurt eigenlijk al de eerste week na de zomervakantie (dus zo'n beetje bij de eerste lessen rekenen)
Volgens mij gaat dit prima samen.
Uiteraard vervangt de computer de leerkracht niet, het is alleen een aanvulling.

In groep 4 (7 a 8 jaar oud) kunnen ze zelfstandig achter de computer met de aangeleerde programma's werken.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

NijntjePluis schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:28:
[...]

Bij mij op school (ik werk op een basischool) krijgen de kleuters al te maken met computers.
Mbv een ouder werken ze met het programma "Bas gaat digitaal" en allerlei andere "Eduroms" waar ze bijvoorbeeld de goede kleur moeten aanklikken. Ze horen door de koptelefoon "rood" en klikken dan het goede plaatje aan. Of ze zien een blaadje en klikken de boom aan, want daar hoort ie bij.
Het gebruik van de muis is dus al aangeleerd als ze vier jaar oud zijn.

In groep 3 leren ze rekenen en ze gaan ook dan mbv een ouder achter de computer met een rekenprogramma dat aansluit bij de lesmethode. Ze leren nu ook cijfers intikken op het toetsenbord. En ze hebben extra rekenoefeningen. Dit gebeurt eigenlijk al de eerste week na de zomervakantie (dus zo'n beetje bij de eerste lessen rekenen)
Volgens mij gaat dit prima samen.
Uiteraard vervangt de computer de leerkracht niet, het is alleen een aanvulling.

In groep 4 (7 a 8 jaar oud) kunnen ze zelfstandig achter de computer met de aangeleerde programma's werken.
het gaat denk ik niet zozeer om de vraag of het zinvol is alswel of het wenselijk is gezien de kosten en de organisatie van het ICT (zie topic-titel). Een lagere school is hier veelal niet voor ingericht qua middelen en personeel. Het is dus de vraag of je dit moet willen organiseren gezien de kosten en het vaak amateuristische beheer van de spullenboel.

• NijntjePluis
Volgens wordt het steeds minder amateuristisch.
Bij onze school en de meeste scholen in de buurt wordt het hele computergebeuren beheerd door Heutink (een ' onderwijswinkel' )
Zij zorgen voor het netwerk en alles wat daar opgezet wordt. Wij heben op school twee personen die zich als admin kunnen inloggen om simpele dingen aan te passen. De leraren hebben allemaal hun eigen inlognaam en kunnen meer dan de leerlingen op het netwerk (bv wel diskettes en cdroms gebruiken). Alle toetsgegevens en leerlinggegevens staan op het netwerk (dat een backupsysteem heeft).
Volgens mij is dit redelijk professioneel geregeld en geen amateuristisch geknoop met snoertjes, zoals het een paar jaar terug nog was. ;)
Ik geloof dat twee jaar terug er ontzettend veel geld door de overheid hierin is gestopt. We kregen op onze school met 200 leerlingen zo'n 40.000 euro te besteden. Da's een boel geld in een keer, maar nu kost het jaarlijks niet zoveel meer, alleen het contract met Heutink voor onderhoud en de afschrijving van de apparatuur.
Computers zijn idd duur, maar gewone schoolboeken zijn ook niet goedkoop. Er gaat meer geld in een school om dan je denkt.

Pagina: 1