Als ik even uit ervaring mag spreken:
Mijn moeder is leerkracht op een basisschool. Ze geeft les aan groep 1 en 2. Zij weet zelf haast niets van computers, en briefje tikken en een educatief spel voor de kinderen bekijken en aanzetten is al heel wat. Zelf heeft ze al heel wat cursussen gedaan (Word, Excel, Windows, etc), maar zij, en met haar volgens mij al haar collega's hebben er weinig met computer op en zijn pure gebruikers. De computer worden vooral gebruikt voor educatieve software (eenvoudig vorm/kleur/verhaal/teken/puzzel/taal spelletjes voor de kleuters, aardrijkskunde/rekenen/geschiedenis programma's voor de ouderen. Er wordt niet getypt of gegoogelt.
Deze school heeft een speciaal bedrijf in dienst die computers beheert. Sinds dit bedrijf er is zijn alle computers vernieuwd, het moest sneller beter nieuwer. Dit had als gevolg dat een aantal bewezen programma's (uit de 386/486 en Windows 3.11 tijd) niet meer gebruikt konden worden. Van deze programma's zijn geen nieuwe versies, en waarom zou het ook, ze werken, ze zijn leuk/leerzaam/verantwoord, kortom, bewezen. Wie deed het onderhoud vroeger? Behulpzame vaders en kennissen (een gruwel voor de 'echte' systeembeheerder dus) en ook ik heb regelamtig geholpen nieuwe software te installeren, want dat konden de meeste leraren echt niet. Echter, de 386'en moesten gaan, omdat het bedrijf een plan had.
Iederen computer is namelijk aangesloten op het netwerk en is in feite een soort thin client. Alles wordt vanaf een centrale server beheert, affijn, jullie zullen dat wel beter weten dan ik. Ook hebben ze een reborn achtige functionaliteit geinstalleerd, wat resulteerd in een onaantastbaar systeem en alleen het ICT bedrijf kan, op de server, dingen veranderen. Iedere keer word dus een soort image geladen (weet efe niet hoe je dat in vaktermen noemt). Wel zo veilig...
Omdat mijn moeder nogal klaagt over 'die computers die niet goed werken' ben ik eens gaan kijken. Hoe is nu de daadwerkelijke stand van zaken? Eens in de week komt er iemand van ICT een dagje leuren. Wat deze precies doet is onbekend. De computers draaien Windows 98 (deze computer zijn dus anderhalf jaar geleden neergezet) met Internet Explorer 4 en een dichtgetimmerde firewall zodat je met google veel kunt vinden en niets kunt bekijken. Het image zodanig ingesteld, dat bij iedere opstart een serie van ongeveer vijf schermpjes weggeklikt dient te worden. Deze schermpjes zijn van driver-achtige bijprogramma's (van de geluidschip, van de harde schijf, van Windows zelf een welkomst-iets, etc.). Deze zijn eenvoudig te disablen, maar dat is de ICT afdeling teveel werk geweest blijkbaar.
Vervolgens staat het geluidsvolume bijna gemute, wat een simpele leraar echt niet kan verhelpen en gewoon denkt dat er geen geluid is of roept dat de kinderen heel stil moeten zijn. Ook is in het kleuterlokaal iemand op het idee gekomen headsets te gebruiken. Per PC 1 headset en per PC 2 kleuters (ivm programma's) gaat niet werken. Nu staan er 2 computers (vroeger 1) maar mijn moeder vond 1 computer genoeg, want dat is gewoon voldoende in haar lesprogramma op 15 kleuters en dan kunnen er boxjes neergezet worden en kunnen de 2 computers elkaar niet storen. Nou, dat kon allemaal niet en de headsets bleven. Ook had ze een aantal nieuwe programma's die geinstalleerd moesten worden. Dat kon niet (verklaring werd niet gegeven). Uiteindelijk gevolg: computers worden niet gebruikt.
Het ICT-bedrijf is slecht te benaderen. Over het algemeen nerds (nofi) die niet echt begrijpen wat er omgaat in een basisschool en niet in staat zijn de leraren te helpen. Deze weten immers zo goed als niets van computers af dus kunnen vaak niet duidelijk maken wat er moet gebeuren. Het restore-image is heilig en daar wordt niet aan getornt. Daarnaast voeren ze volgens mij geen flikker uit en zijn het een stelletje ingecompetente luilakken. Ik ben er dus eens een dagje geweest en heb 1 en ander zo ingesteld dat mijn moeder zowaar tevredener was (volume, headsets aangesloten, kabels hingen er los achter, dat verhelpt een leraar zelf niet).
Kortom, ik trof een ravage aan. Duidelijk een geval waar de ICT afdeling een driehonderd ton zwaar blok aan het been van de school is en ze zaak gewoon verziekt. Geen enkele leraar is tevreden maar mijn ma wil niet dat ik mer er verder mee bemoei dus af en toe druipen deze gruwelijke verhalen een gesprek door.
ICT? Het hoofdprobleem is dat het een buzzwoord is zonder strak gedefineerde inhoud. Iedere lapzwans kan zich ict'er of systeembeheerder noemen en ondertussen zitten scholen (en andere bedrijven en personen natuurlijk) met de gebakke peren. Er is niet of nauwelijks kwaliteitscontrole en de gebruikers kunnen niet beoordelen welk bedrijf/persoon goed is en welke niet. Er is haast een ziekelijke vernieuweingsdrang terwijl dat in het geval van werkende en alleenstaande 386's met software etc. daar totaal geen behoefte aan is.
Ik heb mijn moeder nu maar even geleerd hoe het volume omhoog moet, welke schermpjes je hoe weg kan klikken en een speakersetje geinstalleerd. De stand van zaken 8 jaar geleden was gewoon beter... Dat vind ik in- en intriest.
[
Voor 3% gewijzigd door
Brent op 31-12-2005 16:30
]