Ethernet over telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• typhon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-04-2024

typhon

Nooit in één keer...

Topicstarter
Ik heb op zolder een pc staan waar nog een telefoonlijn naar loopt met 4 aders. Ik heb begrepen dat je voor 100mbit 8 aders nodig hebt en voor 10mbit 4 aders (de 1e,2e,3e en 6e). Ik heb het nu geprobeerd maar hij maakt op nog geen enkele manier verbinding.

De verbinding gaat van mijn netwerkkaart naar een Linksys Wireless-G ADSL Gatway (WAG54G).

Heeft iemand een idee hoe ik dit wel kan laten werken? Moet ik het ergens aangeven op de gateway dat hij op 10Mbit moet lopen?

Tnx :)

Verwijderd

Cat3 kabel (4 aders no twist) is niet geschikt voor 100mbit. Er is wel bepaalde kabel verkrijgbaar met 4 aders en twist, deze kabel is zelfs Cat5e. Maar goed, een telefoonkabel heeft geen twist, dus het hele verhaal gaat niet op.

Een netwerkverbinding heeft wel meer nodig dan enkel een "draadje", dat draadje dient goed in elkaar te zitten, niet te dik te zijn (telefoonkabel is over het algemeen dikker), etc. Telefoonkabel, installatiekabel, etc zijn gewoonweg niet geschikt voor dit doel op hoge snelheden.

Succes met het trekken van een nieuwe kabel :Y)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-03 21:51

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je de kabels wel goed aangesloten. Dus wel echt 1 op 1 en niet 1 op 8 enz. Heb je de aders ook doorgemeten met een multimeter. Telefoon werkt over 2 draden en het kan dus zijn dat de andere 2 niet doorstaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/pic/RJ45wiring.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Hurricane op 30-12-2005 19:11 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Het kan wel, maar dan moet je je verbinding op 10 Mbits, half duplex zetten. Verder mag de kabel niet te lang zijn en moet je genoegen nemen met een verbinding waar zo nu en dan eens iets verloren gaat.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:02:
Cat3 kabel (4 aders no twist) is niet geschikt voor 100mbit. Er is wel bepaalde kabel verkrijgbaar met 4 aders en twist, deze kabel is zelfs Cat5e. Maar goed, een telefoonkabel heeft geen twist, dus het hele verhaal gaat niet op.

Een netwerkverbinding heeft wel meer nodig dan enkel een "draadje", dat draadje dient goed in elkaar te zitten, niet te dik te zijn (telefoonkabel is over het algemeen dikker), etc. Telefoonkabel, installatiekabel, etc zijn gewoonweg niet geschikt voor dit doel op hoge snelheden.

Succes met het trekken van een nieuwe kabel :Y)
een goeie ptt kabel in de muur heeft wel degelijk een twist .... (check it out)
een gamma kabel die je er zelf inlegt niet nee

met een twist kun je full duplex "proberen" anders word het wel vervelend
100 mb kun je gevoegelijk vergeten denk ik.

voor de rest ben ik het helemaal eens met kod .. trek een nieuwe kabel

Iperf

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

typhon2 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:56:
Ik heb op zolder een pc staan waar nog een telefoonlijn naar loopt met 4 aders. Ik heb begrepen dat je voor 100mbit 8 aders nodig hebt en voor 10mbit 4 aders (de 1e,2e,3e en 6e).
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:02:
Cat3 kabel (4 aders no twist) is niet geschikt voor 100mbit. Er is wel bepaalde kabel verkrijgbaar met 4 aders en twist, deze kabel is zelfs Cat5e.
Klassieke misverstanden.

Zowel 10Base-T en 100Base-TX, de normale FastEthernet gebruiken 2 paren/4 draden UTP/STP/FTP, waarbij het TP-gedeelte staat voor "twisted pair", dus de draden van een paar zijn onderling om elkaar gedraaid. Ze gebruiken respectievelijk kwaliteit Cat-3 en Cat-5.

100Base-T4 en 100Base-VG gebruiken 4 paren/8 draden om FastEthernet over Cat-3 kabel te wringen. Voor Gigabit-Ethernet worden ook 4 paren/8 draden gebruikt, maar dan Cat-5e/-6/-7, hoewel er een standaard in ontwerp is voor een Gigabit over 2 paren/4 draden lijkt de markt daar niet echt meer verlangend naar uit te kijken.

Analoge telefoon-kabel heeft geen twist, maar ISDN wel, en redelijk moderne huizen zijn daarop wel voorbereid, dan ligt er vaak zelfs standaard UTP in de muur.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In principe zou je over homePNA 100mbit moeten halen. Dat spul lijkt alleen niet goedgekeurd in nderladn, ik kan het niet vinden. Je kun ook over het elektricitiets net (powerline). maar voor de kosten en betwouwbaarheid kun je beter een echte CAT5 kabel trekken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1