Toon posts:

Asus N7800 GT Dual gebruikt 1 gpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuw systeem samengesteld + gebouwd:

Asus A8N-SLI Deluxe
Amd 4400+ X2
2 x 1024Mb Twinmos Dual Channel
2 x 160Gb Wester Digital Sata2
1 x Asus N7800GT Dual 512Mb :P

Alles werkt goed, maar nu heb ik het gevoel dat de pc slechts 1 gpu gebruikt in plaats van de 2 gpu's die de kaart aanbiedt. De kaart wordt herkend als 1 7800GT met 256Mb geheugen op pci-e 8x.
Ook haalt hij een 3DMark05-score van rond de 7500, wat volgens de verpakking van de kaart boven de 11000 moet liggen.
Ook wordt er vermeld dat mijn moederbord ondersteund wordt.

Zelf heb ik de nieuwste ForceWare van Nvidia geinstalleerd, en de nieuwste chipset-drivers van mijn moederbord. In de bios kan ik uit 3 verschillende opties kiezen bij SLI:
1) Auto
2) Single Card
3) Dual Card

Geen van deze 3 laat de pc beide gpu's gebruiken, wat ik toch wel zou moeten.

In de search kon ik niks vinden over deze kaart, en ook met google zijn er weinig tot geen problemen te vinden, het enige wat ik vind zijn benchmarks, allemaal hoger dan mijn kaart.

Verwijderd

Als het goed moet je ook sli activeren bij je forceware settengs.

Succes

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 16:07
Heb je het nieuwste BIOS in je moederbord zitten. Misschien is dat de oplossing.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
WinXp met Sp2 ?

euhm !!!

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-07 16:00
(jarig!)
Dat klopt volgens mij ook....

Hier bij THG review staan ook mr 3 GPU's...

http://www.tomshardware.com/2005/12/14/sneak_preview_of_the_nvidia_quad_gpu_setup/index.html

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:05:
Als het goed moet je ook sli activeren bij je forceware settengs.

Succes
Bij de Forceware settings is er geen vinkje, er staat:
"Your graphics card features NVIDIA Scalable Link Interface (SLI) technology.
Add a second graphics card with SLI technology for significant improvements in rendering performance."
NoepZor schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:06:
Heb je het nieuwste BIOS in je moederbord zitten. Misschien is dat de oplossing.
Hier had ik zelf ook aan gedacht, maar liever gebruik ik dit liever als laatste optie. Ik heb geen ervaring met bios flashen, en wil dus zo min mogelijk risico nemen.
Ja
3 gpu's van de 4, bij mij worden wordt er 1 van de 2 herkend. Bij alle benchmarks en reviews op internet die ik heb gelezen, worden er gewoon 2 herkend.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 18:12 ]

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:09:
[...]

Bij de Forceware settings is er geen vinkje, er staat:
"Your graphics card features NVIDIA Scalable Link Interface (SLI) technology.
Add a second graphics card with SLI technology for significant improvements in rendering performance."

[...]

Hier had ik zelf ook aan gedacht, maar liever gebruik ik dit liever als laatste optie. Ik heb geen ervaring met bios flashen, en wil dus zo min mogelijk risico nemen.

[...]

Ja

[...]

3 gpu's van de 4, bij mij worden wordt er 1 van de 2 herkend. Bij alle benchmarks en reviews op internet die ik heb gelezen, worden er gewoon 2 herkend.
The second hurdle is the driver; only the 77.77 graphics driver from Asus (found on the CD) will get the cards up and running. Installing NVIDIA's reference driver instead will handicap the SLI configuration - only one chip on one of the cards will actually run.
Uit de review van THG, probeer die eens zou ik zeggen

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Topicstarter
_Mo_ schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:13:
[...]

The second hurdle is the driver; only the 77.77 graphics driver from Asus (found on the CD) will get the cards up and running. Installing NVIDIA's reference driver instead will handicap the SLI configuration - only one chip on one of the cards will actually run.
Uit de review van THG, probeer die eens zou ik zeggen
Dankje, ik ga het gelijk proberen :)

edit: jammer, ook dit maakt geen verschil...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 18:25 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:16:
[...]

Dankje, ik ga het gelijk proberen :)

edit: jammer, ook dit maakt geen verschil...
Op mijn DFI Mobo staat er een optie: Enable 6600GT SLi (op 1 kaart dus). Misschien staat er ook wel zoiets dergelijks in jou bios?

Verwijderd

Topicstarter
Bij de SLI-optie's in mijn bios staan 3 opties: Auto, Single Video Card & Dual Video Card.
Ik heb ze alledrie al geprobeerd, maar geen succes, helaas.

• MTops
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09-2020

MTops

Just being me...

Je hebt geen Premium moederbord dus als het goed is heb je een kleine SLI selector tussen de twee PCIe sloten op het moederbord zitten. Heb je die al op Dual gezet?

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij videokaart kreeg ik een extra selector-chip, waar dual-gpu opstaat. Die heb ik erin zitten, maar ik heb de originele selector van het moederbord nog niet geprobeerd. Ik zal het vandaag of morgen even proberen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:55
enne als je iets hebt uitgeprobeerd laat het dan niet zo en breng eht weer in de oude staat.
want anders heb je het eigenlijk opgelost maar denk je dat het is fout gegaa omdat een veranderde setting verkeerd staat

en probeer die selector inderdaad (als het niet werkt probeer dan nog eens zonder chip)

[ Voor 18% gewijzigd door Speeddragon op 01-01-2006 13:42 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 21:45

fstieger99

www.Isaia.it

789 euro uitgegeven aan een graka _/-\o_
Zal je pa leuk vinden met Essent. is dat niet diegene met een aparte power adapter?

"geheel offtopic"

The Sartorialist

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle 4 de mogelijkheden met de ex-selector geprobeerd (met de bijgeleverde, single-card, dual-card & geen selector)
Toen ik de single-card selector erin had gedaan en de pc opstarte, werd er een tweede 7800 gt herkend :) Dus eindelijk beide gpu's.
Maar nu is er een nieuw probleem ontstaan. Ik heb SLI ingeschakeld, en ik wou call of duty spelen. Ik start het spel op, kom gewoon in het menu, resume mission, hij laadt het spel, en *crash*, de pc herstart. Geen bsod, gewoon een herstart.
Ook bij 3dmark05 herstart hij als hij aan de 2e test begint. Meer applicaties heb ik niet getest.
Iemand enig idee idee hoe dit kan? Ik heb het met de 77.77 drivers en met de 81.92, maar geen verschil.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Wat voor voeding heb je? Voor een dergelijke opstelling (in feite heb je gewoon twee 7800GT's) heb je namelijk een flinke PSU nodig. Misschien ligt het probleem daar.
Met één GPU ingeschakeld ging het toch wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Bij de 7800GT Dual is een aparte voeding bijgeleverd, een adapter die je achterin je computer steekt. Die heeft een vermogen van 80 Watt. Dus volgens mij slurpt de kaart niet erg veel vermogen van de voeding.
Maar het zou natuurlijk kunnen, ik heb een Antec 450 Watt

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
In de voeding zit het probleem dus niet, want van die externe voeding mag je wel verwachten dat ie sterk genoeg is om de kaart van voldoende stroom te voorzien.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik vreemd vind, is dat de 1e game test wel uitgevoerd kan worden. Worden daarbij niet beide gpu's gebruikt? Of zit er een ander verschil tussen de 1e en 2e game test? De computer reboot meteen als de 1e scene is afgelopen, je ziet ook het laadbalkje van de 2e test niet. Als ik Call of Duty 2 opstart, zie ik een fractie van een seconde heel even je wapen en de level, en dan reboot hij.
Alle drie de game tests van 3DMark05 gebruiken DirectX9, dus daar zit het probleem niet.
Op http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1665285,00.asp staat wat meer over de tweede game test:
Though it doesn't have quite the "wow" factor of the other two game tests, Firefly Forest is actually the most strenuous of the three.
...
the new shadow mapping technique used in all three 3DMark05 game scenes.
...
There's just something about lush nature scenes that makes them consistently hard to render well.
De tweede test is dus de meest zware, dus misschien toch een voedingsprobleem?
Ik zit nu op een andere pc, maar morgen zal ik even testen of hij de derde wel kan uitvoeren.
The rock test in Game Test 3 is one of the most complex materials in the new 3DMark, so that's what FutureMark uses as a standalone pixel shader test.

Verwijderd

Test eens met MBM (Mother board Monitor) de laagst waargenomen waardes van je voeding + de max. tempratuur van de cpu halverwege de 1e test ofzo, vooral de 12v+5v lijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb MBM5 geinstalleerd, maar die ondersteund mijn moederbord niet... Nu heb ik dit http://hardware.mcse.ms/archive69-2005-7-206290.html gedaan, en nu werken wel een paar sensoren, maar lang niet alle, zo te zien (-12, -5, Core 0 en 1, CPU 0 en 1)
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/MBM.JPG

edit: ik heb SLI nu uitgeschakeld, en nu kan ik wel gewoon de 3 game tests van 3Dmark05 doorlopen (7158 Marks)
Maar wat mij ook opviel is dat de 1e test plotseling langer doorging, dus in SLI-opstelling wordt de 1e test op +/- 10 seconden voor het eind afgebroken

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 10:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 10:16:
Ik heb MBM5 geinstalleerd, maar die ondersteund mijn moederbord niet... Nu heb ik dit http://hardware.mcse.ms/archive69-2005-7-206290.html gedaan, en nu werken wel een paar sensoren, maar lang niet alle, zo te zien (-12, -5, Core 0 en 1, CPU 0 en 1)
[afbeelding]

edit: ik heb SLI nu uitgeschakeld, en nu kan ik wel gewoon de 3 game tests van 3Dmark05 doorlopen (7158 Marks)
Maar wat mij ook opviel is dat de 1e test plotseling langer doorging, dus in SLI-opstelling wordt de 1e test op +/- 10 seconden voor het eind afgebroken
Zijn die voltages opgenomen tijdens de benchmark?

Verwijderd

Misschien zou je toch es een BIOS flash moeten proberen? :Y)
En...gave graka heb je >:)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, tijdens windows (idle, geen programma's aanstaan), de voltages in de bios zijn wel goed:
Vcore = 1,34 V
+3,3 = 3,21 V
+5 = 4,91 V
+12 = 11,90 V

Zelf zit ik er ook steeds sterker aan te denken om mijn bios te flashen, maar eerst nog een schone install proberen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 13:20 . Reden: Bios opnieuw uitgelezen ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:06:
Nee, tijdens windows (idle, geen programma's aanstaan), de voltages in de bios zijn wel goed:
Vcore = 1,34 V
+3,3 = 3,21 V
+5 = 4,91 V
+12 = 11,90 V

Zelf zit ik er ook steeds sterker aan te denken om mijn bios te flashen, maar eerst nog een schone install proberen :)
moet je onder belasting kijken he... idle geeft een Q-Tec of sweex het ook nog wel oke aan denk ik ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Net een paar uur een spel gespeeld (dus zonder SLI), en onder het spel waren de voltages ook nog steeds goed:
+3,3V = 3,22V
+5V = 4,94V
+12V = 12,27V

Dus aan de voeding zal het wel niet liggen, neem ik aan

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een schone install op mijn pc gedaan, in de hoop dat het nu wel zou werken, maar helaas; nog steeds kunnen de "twee" 7800GT's niet in SLI met elkaar samenwerken.

Zou een bios-update misschien kunnen helpen? Want bij EZ-selector staat nu op Single Card, de enige optie waarbij windows twee GT's herkend. Dus de bios 'denkt' nu dus dat er 1 kaart inzit, wat er dus eigenlijk niet maar ook weer wel in zit.

Best vaag allemaal, dus misschien is dit met een nieuwe bios opgelost?

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

http://support.asus.com/d...us&model=A8N-SLI%20Deluxe

Hier staan de nieuwste biossen (tabblad Bios) voor je mobo, als je naar beneden scrolled zie je bij versie 1003 (is al een oudere):

A8N-SLI Deluxe Bios version 1003
1. Re-translation item strings, value and help to French.
2. Fixed asus update 64bit OS fail
3. Fixed AMD Athlon64 CPU's Processor Family will be wrong shown as 'Opteron'
4. Support nVidia DualGPU PCIE VGA card.
5. Change CopyRight year from 2004 to 2005.
6. Support PEG for ATI X850 PCIE card.
7. Modify Cool 'n' Quiet string and default value.
8. Correct Hyper Transport item string for multi-language.

Ik weet niet welke versie bios jij in je mobo hebt zitten, maar aangezien je nog nooit geflashed had, heb je misschien wel versie 1001 of 1002. Dit kun je bij het booten van de pc wel zien (ff de Pause/Break knop gebruiken, anderst ist alweer voorbij :p)

Mocht je gaan flashen, dan ff de bijbehorende readme goed lezen, kan niks fout gaan dan :)
succes :)

[ Voor 7% gewijzigd door BoyGenius op 04-01-2006 19:16 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net tijdens de boot even gekeken, ik heb de bios revision 1015. De op één na nieuwste bios, die dus ook ondersteuning biedt voor dual-gpu grafische kaarten.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Temperaturen zijn ok, voltages zijn ok, bios is ok.

Misschien een fysiek probleem? Kaart/Mobo kapot?

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-07 07:36

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 10:43:
Ik heb net tijdens de boot even gekeken, ik heb de bios revision 1015. De op één na nieuwste bios, die dus ook ondersteuning biedt voor dual-gpu grafische kaarten.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Temperaturen zijn ok, voltages zijn ok, bios is ok.

Misschien een fysiek probleem? Kaart/Mobo kapot?
heb je al contact op genomen met de leverancier ??
Misschien kan je hem omruilen en een andere proberen.
of kunnen hun het een en ander testen.
Misschien kunnen hun zelfs een bios flash met nieuwste bios doen voor je.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
toch dan die 1 stap nieuwere bios er op zetten en in je bios moet denk ik iets staan van 2 gpus on 1 card en dat je dat moet aanzetten ofzo

1337

Verwijderd

Topicstarter
ZandBak schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:02:
toch dan die 1 stap nieuwere bios er op zetten en in je bios moet denk ik iets staan van 2 gpus on 1 card en dat je dat moet aanzetten ofzo
Nee, daar heb ik uitgebreid naar gezocht, maar in de bios zijn maar 3 opties:
Auto
Single Video Card
Dual Video Card

Op 'Auto' en 'Dual Video Card' herkend Windows maar één 7800GT, op 'Single Video Card' herkend windows er twee.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
heb je het nou opgelost ?

want ik zit hier met hetzelfde probleem....

kan in de bios ook geen enkele optie vinden voor sli

heb een a8n32 sli mobo...

dat kaartje wat bij die kaart zit, moet die in dat andere pci/slot ofzo ?

ook met dat programma om per applicatie de rendermodus te bepalen, werkt niet :?

en in de driver kan ik niks enablen....staat alleen dat er sli mogelijk is

ik haal 7200 in 2005, en 15800 in 2003....dat zijn gewoon single vga scores

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 19-02-2006 02:02 ]

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:00:
heb je het nou opgelost ?

want ik zit hier met hetzelfde probleem....

kan in de bios ook geen enkele optie vinden voor sli

heb een a8n32 sli mobo...

dat kaartje wat bij die kaart zit, moet die in dat andere pci/slot ofzo ?

ook met dat programma om per applicatie de rendermodus te bepalen, werkt niet :?

en in de driver kan ik niks enablen....staat alleen dat er sli mogelijk is

ik haal 7200 in 2005, en 15800 in 2003....dat zijn gewoon single vga scores
Wat zeg je me nou? Is dat niet gewoon de oplossing? ;)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 17:20:
[...]

Wat zeg je me nou? Is dat niet gewoon de oplossing? ;)
nee...dat was de oplossing niet...(pastte ook helemaal niet)

heb de kaart nou in het onderste slot zitten, en nou werkt het.
alleen kan ik nou de usb/firewire aansluitingen op m'n mobo niet gebruiken :X

draait heel goed: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1819258 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-02-2006 18:02 ]

Pagina: 1